Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door britty
#1461
hoi allemaal, hier weer een beginneling.. ik lees vaak dat jullie groente, fruit botjes en vis enzo in de blender of keukenmachine fijnmalen. moet dat altijd of kun je ook gewoon prakken met een vork? ik bedoel, in de natuur schrokt een dier toch ook gewoon alles onvermalen naar binnen?
of moet je dat alleen in het begin malen??
(ja, ik ben ook maar blond he) :-/
Door Paul_Barte
#1462
Hé blondie schroom niet om te vragen  ;)

Van vragen wordt je wijs en er bestaan GEEN domme vragen maar WEL domme antwoorden  ;D

Groente moet je pureren omdat een hond dit anders niet kan verteren. Een hond is een vleeseter en kan de celwand van plantaardige producten niet dusdanig afbreken dat de voedingsstoffen worden opgenomen.

Vis kan 'als de hond eraan gewend is' met kop en kont worden gegeven...dan zijn sommige honden net zeehonden LOL LOL. Complete sardien....hoppa weg is ie!!

Bot...jammie jammie......in vleesvoeding is het gemalen maar er zijn honden die de grootste botten in een klein ogenblik opvreten zonder problemen.

Fruit is een ander verhaal.....mag compleet voor de lekkerigheid maar ook pureren.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op di 05 aug 2003, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1463
hoi allemaal, hier weer een beginneling.. ik lees vaak dat jullie groente, fruit botjes en vis enzo in de blender of keukenmachine fijnmalen. moet dat altijd of kun je ook gewoon prakken met een vork? ik bedoel, in de natuur schrokt een dier toch ook gewoon alles onvermalen naar binnen?
of moet je dat alleen in het begin malen??
(ja, ik ben ook maar blond he) :-/
Hoi Britty! Welnee, niks blond! Welkom trouwens :D.

Groente pureer ik. De reden daarvoor is dat honden de celwand van de groente niet kunnen verteren of openbreken. Met andere woorden: als je de groente niet pureert, dan kan de hond het niet verteren en zal hij dus geen vitaminen en mineralen uit de groente op kunnen nemen. Met het pureren van groente boots ik een beetje de maag inhoud van het prooidier na (alhoewel die vlieger natuurlijk niet helemaal op gaat). De maaginhoud van het prooidier is voorverteerd door de inwerking van maagzuur en sappen en de celwand is hiermee open gebroken. Door het pureren van de rauwe groente, vindt er ook een soort "voorvertering" plaats. Met een vork prakken is dus niet genoeg. Alle celwanden moeten kapot. Je kunt de celwand van de groente ook kapot maken door de groente licht te koken, maar het nadeel is dat er daarmee al veel vitamines verdwijnen en dat is zonde.

Fruit pureer ik niet. Een wolf/hond zal van nature fruit rauw/ongemalen eten.

Botten: de meeste botten zijn niet te malen. Je hebt minimaal een gehaktmolen nodig (een professionele) en daarmee kun je hooguit kippenbotten malen. Ik geef de botten niet gemalen, maar voordat je botten geeft: lees eerst even het document "honden en het eten van botten" onder informatie. Want, het geven van botten moet aan allerlei eisen voldoen.

Vis: Ik geef sardientjes rauw en heel (met kop en graat) en ongemalen. Maar, dat is wel de enige vis die ik ongemalen geef. Makreel en wijting maal ik eerst in de gehaktmolen. Sommige geven deze ook heel, maar ik vind dat een beetje eng. De graten van een makreel vind ik vrij groot en hard.

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#1464
Hoi Britty, welkom.
Ik kan me bij de rest aansluiten. Uit ervaring weet ik dat ook platvis niet te doen is als het niet gemalen in... ik heb al eens zo'n beest uit de bench mogen 'vissen' ;D, omdat ze er blijkbaar niets mee kon ???.
Het hangt er denk ik ook van af of je hond goed kauwt of niet. Als je hond goed kauwt, is het risico van verslikken in grote stukken bot/graat al heel wat minder.
Door britty
#1465
oke, dankallemaal voor jullie geduldig oor(oog) en jullie duidelijke uitleg.. jeetje, je gelooft gewoon niet wat je al surfend allemaal tegenkomt op het net over BARF-en.. ik heb al een andere topic geplaats over een engelse mevrouw die barf dus afkraakt tot op de grond..gelukkig heeft lizzy me behoorlijk gerustgesteld in deze ;D
Door Femke
#1466
Groente moet je pureren omdat een hond dit anders niet kan verteren. .
De reden daarvoor is dat honden de celwand van de groente niet kunnen verteren of openbreken.

Sjonge wat een saamhorigheid, jullie zouden moeten trouwen, vullen elkaar perfect aan.

Betekent dit eigenlijk dat een hond groenten hetzelfde uitpoepen als het erin gaat, of is het meer dat ze het wel kunnen " klein maken" maar er geen voedingsstoffen uit kunnen halen?

En is dit ook de reden dat mijn hond (kat ook trouwens) heel af en toe hele grassprieten uitspugen (dus precies zoals ze erin gegaan zijn?) En hoe zit het dan met groene kruiden die sommigen toevoegen in het menu? Kruiden hebben toch óók celwanden? Of is het met kruiden wéér anders :-/
Door ziggy
#1467
Hier worden zowel de groenten, het fruit als de kruiden fijngemalen en gemixt in de keukenmachine.
Het vlees, alle soorten, wordt gegeven in grote hapklare brokken. :D
Viskoppen en graten wordt eveneens in grote stukken gegeven. Karkassen krijgen ze in hun geheel, je hoort dat dan lekker kraken ;D
Supplementen worden bijgevoegd juist voor het eten.
En dan njam, njam.

groet,
Vic.
Door nancy
#1468
Over dat fijnmalen van groenten omdat de hond het anders niet kan opnemen heb ik ook nog een vraag: geldt dat ook voor stukjes rauwe komkommer, die ik als beloningshapjes wil gaan gebruiken? En   nog een vraagje:kan een hond gedroogd fruit wel goed opnemen of moet dat misschien eerst een nacht weken?
Laatst gewijzigd door nancy op do 07 aug 2003, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nancy
#1469
Hi Ellen, zojuist dat stukje over het gevaar van druiven en rozijnen gelezen waar ik toch wel van geschrokken ben. Ik denk ik dat ik maar helemaal geen gedroogd fruit ga geven. Misschien dat het hoge suikergehalte in de druiven of rozijnen wel mede bijgedragen heeft aan die erge nierbeschadiging bij die honden. Honden mogen toch eigenlijk helemaal geen suiker eten?!. Chocola schijnt ook dodelijk te zijn heb ik gehoord.

Overigens is mijn stukje tekst over die komkommer nu ik het nog eens over lees, een beetje onduidelijk. Ik bedoel natuurlijk niet dat ik de stukjes komkmmer die ik als beloning ga geven eerst wil gaan blenderen, maar ik vroeg me af of de hond iets kan met stukjes komkommer, qua vitamines opnemen. Maar zo belangrijk is dat niet als hij het gewoon lekker vindt als clickertraining-beloningsbrokje (wat een woord :D)
Door Janet
#1470
stukjes kwamkwammer  ;D kan best hoor zeker als een beloning
groetjes Ellen
;D ;D ;D
Ben het met Ellen eens hoor. En met dit weer helpt ieder stukje ook een beetje mee aan de vochthuishouding.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door