Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#140245
Na heel veel op Barfplaats meegelezen te hebben en veel info over hondenvoeding meegekregen te hebben vraag ik me af of er mensen zijn die met het volgende raad weten.
Ik heb me deze week ontfermd over een schandalig verwaarloosd tweejarig katertje (broodmager, verwaarloosde entropion waardoor hij een oog zal moeten missen, onder de vlooien, ontstoken ogen en vrij veel neusuitvloeiing). Het is een exotic korthaar.
Bij thuiskomst direct een vlooienkuurtje, via de da, een dag later in bad gedaan (hij stonk ook verschrikkelijk). Er kwam gewoon bagger van zijn vacht af.
Hij dronk wel, maar at niet, en afgelopen donderdag, na twee dagen, dacht ik echt dat hij bezig was dood te gaan. Hij reageerde nauwelijks meer, zijn ogen en neus zaten onder de pus en hij lag alleen maar in de mand, kon niet eens lopen. Verder bleek hij ondertemeratuur te hebben (37.5) Van de da kreeg ik van royal canin convalescence support (vloeibare voeding) om via dwangvoeding toe te dienen en vibravetdruppels tegen de oog/neusontsteking.
We zijn nu 3 dagen verder en hij heeft goed gereageerd op de voeding. Hij lijkt ook goed te kunnen slikken. Hij reageert weer, loopt weer in de gang een beetje gammel heen en weer, drinkt zelf, gaat af en toe op de bak, maar plast er ook wel buiten. Volgens mij omdat hij nog te zwak is om elke keer de kattebak te kunnen halen. Er is nog geen ontlasting gekomen.
Zelf de vloeibare voeding oplikken doet hij niet, en ook als ik hem wat eten voor houd (blikvoer of versvlees) snuffelt hij wel maar probeert niets.
Zijn er mensen die tips hebben om hem weer aan het eten te krijgen? Of die ervaring hebben met exotics: hebben die voorkeuren voor bepaalde soorten voer?
Hopelijk weet hij genoeg aan te sterken maar op dit moment weet ik nog niet of hij het zal redden.
Op dit moment blijf ik me verbazen hoe de vorige eigenaar dit diertje zo heeft kunnen laten verhongeren in een huis waar ze toch nog meer katten rond hadden lopen.
Hopelijk zijn er mensen die ons raad kunnen geven.

vriendelijke groet
Door lekker kort
#140247
Hoi Hamada,

Allereerst welkom op Barfplaats.

Het probleem met katten is dat als ze niet kunnen ruiken ze ook niet zullen eten, het is een negatieve spiraal die doorbroken moet worden, dus zolang de niesziekte voortduurt zal het zelf eten een probleem blijven ben ik bang, ik hoop voor je dat hij gauw op gaat knappen.

Groet Fritz.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#140402
Hoi Hamada,
Ook van mij welkom op de barfplaats.
Wat een verschrikkelijk verhaal en wat goed dat jij je hebt ontfermt over dit beestje.
Ik kan me alleen aansluiten bij het antwoord van Fritz.
Ik hoop dat hij het red , met de goede zorgen die hij nu krijgt zijn zijn kansen iniedergeval met 100% gestegen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#140676
Probeer eens verschillende dingen als tonijn uit blik, cottage cheese, vla, stukjes kaas. Niet allemaal even gezond maar wel allemaal dingen waar katten gek op kunnen zijn.
Door hamada
#140729
Bedankt voor jullie reacties.
Vanochtend liep Prince (wat een naam voor zo'n humpie) zowaar mee naar de keuken om te wachten op eten. Hij miauwde en leek honger te hebben! Maar het vloeibare eten en blikvoer wilde hij niet zelf eten. Voor de rest zich er nog niet echt veel leven in, maar hij loopt af en toe wat rond. Al kan hij nog steeds af en toe de kattenbak niet op tijd halen.
Mijn "dealer" van CB had van een eigenaar van een cattery gehoord dat sommige katten dol zijn op de eend/rijst variant voor honden. Ik heb dus een klein stukje ontdooid en tot mijn verbazing begon hij te eten! Voorlopig geef ik hem maar kleine beetjes, en ik heb de nieuwe variant lam/rijst voor katten besteld. Die hoop ik deze week te krijgen. Maar het lijkt de goede kant op te gaan. (afkloppen). Prince weet dus wel wat lekker en goed voor hem is. Hij wilde zelfs eten van de hondenbak met natuurvoeding toen ik die neerzette voor de honden.
Verder maar afwachten.
Door Lizzy
#140770
hamada schreef: Bedankt voor jullie reacties.
Vanochtend liep Prince (wat een naam voor zo'n humpie) zowaar mee naar de keuken om te wachten op eten. Hij miauwde en leek honger te hebben! Maar het vloeibare eten en blikvoer wilde hij niet zelf eten. Voor de rest zich er nog niet echt veel leven in, maar hij loopt af en toe wat rond. Al kan hij nog steeds af en toe de kattenbak niet op tijd halen.
Mijn "dealer" van CB had van een eigenaar van een cattery gehoord dat sommige katten dol zijn op de eend/rijst variant voor honden. Ik heb dus een klein stukje ontdooid en tot mijn verbazing begon hij te eten! Voorlopig geef ik hem maar kleine beetjes, en ik heb de nieuwe variant lam/rijst voor katten besteld. Die hoop ik deze week te krijgen. Maar het lijkt de goede kant op te gaan. (afkloppen). Prince weet dus wel wat lekker en goed voor hem is. Hij wilde zelfs eten van de hondenbak met natuurvoeding toen ik die neerzette voor de honden.
Verder maar afwachten.
Nou, dit klinkt echt hoopvol zeg!! En ik vind: beter nu even hondenvoer dan niks eten. Ja toch? Eend ruikt vrij sterk dus misschien dat hij het daarom graag eet? Duif ruikt ook sterk trouwens. Wie weet lust hij ook wel duif (de vleugeltjes bijvoorbeeld). Het zou wel fijn zijn als hij de lam&rijst gaat eten. Ook een vrij sterke smaak, dus wie weet valt dat ook goed. Ik heb in ieder geval veel bewondering voor je doorzettingsvermogen en het feit dat je dit beesje zo goed verzorgt!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#140811
Ik vind het ook zeer hoopvol klinken dat hij die eend wel eet.Inderdaad is duif ook vrij sterk maar ook kwartel en parelhoen (duur maar optioneel om ze aan het eten te krijgen)
Door hamada
#145903
Prince is de laatste dagen goed aan het eten: vooral de eend en rijst en ook af en toe de natuurvoeding hond van CB. Het kattenvoer vindt hij minder, maar de lamrijst versie heb ik nog niet, dus mogelijk dat hij die lekkerder vindt.
Zijn oogontstekingen zijn vrijwel weg (natuurlijk blijft zijn kapotte oog onrustig en dus is zijn hele gezicht regelmatig nat) maar zijn neus heeft weinig uitvloeiing meer en zijn goede oog is schoon en helder.
Alleen is er nu een giga probleem bijgekomen: de eerste week gebruikte hij de kattenbak, behalve als hij letterlijk te zwak was om die te bereiken.
Nu het beter met hem gaat en hij relatief actief door het huis loopt (nog wel terughoudend) plast hij structureel buiten de bak, op allerlei plaatsen. Het is geen sproeigedrag, want het zijn grote plassen die hij neerlegt. De laatste nachten heb ik hem in een grote bench gedaan 's nachts met kattenbak, en dan gebruikt hij hem wel, maar het lijkt alsof hij e.e.a. opspaart: zodra de bench opengaat wil hij eerst eten en deponeert plas (en vanochtend ook poep) op diverse plaatsen (hij gebruikt ook niet één plek als toilet).
Gister heb ik een plug-in anti stress stekker gekocht, en hij lijkt wel wat zelfverzekerder te zijn (komt na een middagje inhaleren meer bij ons zitten en is actiever bijv. met de krabpaal).
Maar dat plassen naast de bak is wel heel problematisch. Heeft iemand ideeën of tips hierover?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#146253
Je kan ook een klein druppeltje valeriaan in de bak gooien, maar echt een klein drupeltje anders komt hij nooit meer van de bak af (istie zwaar veliefd op de bak :o)
Door Rosita
#146597
Vroeger maakte ik de kattenbak altijd schoon met ammoniak (nu gewoon met afwas). Katten kunnen ook een te schone bak niet prettig vinden. Door het schoon te maken met ammoniak haal je niet alle urine geurtjes weg en weet de kat waar hij kan plassen. Misschien is het ook beter om op elke verdieping een kattenbak te hebben staan. Ook zou je iets van zijn plas en ontlasting in de bak kunnen leggen.

Groetjes Rosita
Door Femke
#146739
Heb je een kleine douche of een hondenbench? Je zou hem opnieuw kattenbaktraining kunnen geven door hem in een kleine ruimte op te sluiten met alleen een afwasbak met kattenbak korrels en een mandje. De ruimte moet klein genoeg zijn hoor en je moet dit 3 volle weken volhouden.
Mijn vorige kater is maanden onzindelijk geweest en dit was het enige dat hielp........ :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door