Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hutsje
#1430
Hallo allemaal.

Mijn honden krijgen 's ochtends een complete vers vlees maaltijd en 's avond brok. De pup krijgt vrnl vlees.
Nu heb ik een reu die erg slecht eet, maar die een zelfmaak maaltijd met pasta en groente en vlees erg lekker vind. Nu vind ik dat ook wel leuk om te doen, maar wil wel verantwoorde maaltijden samenstellen. Wat ik nu doe ik 1/3e, 1/3e. 1/3e, of 40/30/30. Ik maak dan iets met groente, pasta, rijst of brood met pens of kippevlees oid. Ik geef ze ook wel eens doperwten uit een pot, heerlijk vinden ze dat(geen idee of daar uberhaupt nog voedingsstoffen inzitten?).
Barfen is geen optie omdat ik hier geen botten kan krijgen en de reu boven alles meteen begraaft en er erg vervelend van wordt naar de andere honden toe.
Hebben jullie tips en of recepten willen waarme ik de brokmaaltijd kan vervangen? Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes, Jessica en Hutsen.
Door Lizzy
#1431
Hoi Jessica, eerst even wat vragen:

*Wil je fulltime zelfgemaakte maaltijden gaan geven? Of zo nu en dan?
*Is de reu volwassen? (voor een volwassen hond komt voeding toch weer minder krap dan voor een pup).

Ik ga even (voor het gemak) uit van het feit dat jouw reu volwassen is en dat jij zo nu en dan een maaltijd zelf wilt samenstellen. Als dit niet klopt, dan hoor ik het wel!

Goed, wanneer je geen botten kunt geven (ook geen kippennekken?), dan moet je een andere calciumbron gaan toevoegen. Dit kan bijv. in de vorm van gemalen eierschaal. Je neemt gewoon een paar eierschalen van de omelet die je zelf opeet ;D (of van de eieren die je aan de honden geeft), je spoelt de schalen af en laat ze drogen en daarna maal je de schalen tot poeder in een koffiemolentje of anders in een vijzel. Wel echt tot poeder malen! Een theelepeltje levert, bij mijn weten, iets van 1500- 2000 mg calcium en 1 theelepel is dus wel genoeg voor 500 gram vlees.

Ik zou zelf ongeveer 60% van het totaal aan spiervlees geven, 10% a 15% aan orgaanvlees, 15% a 20% gepureerde rauwe groentes en maar 5% pasta of rijst of brood geven.

Je kunt hier nog iets van lijnzaadolie of vis/zalmolie aan toevoegen.

Je hoeft niet iedere keer spier EN orgaanvlees te geven, je kunt ook de ene keer spiervlees geven en soms wat orgaanvlees geven, maar ik zou niet meer dan 15% orgaanvlees voeren (hart, lever van een jong dier, bijv. kip, pens, niertjes, etc).

Groentes: ik denk dat doperwten uit de pot erg weinig voedingsstoffen leveren en ze bevatten vrij veel zetmeel. Een hond kan daar niet echt heel veel mee... Meestal worden ze slecht verteerd. Ik zou dus zelf eerder rauwe/gepureerde groente geven of (als dat niet lukt) licht gekookte/gestoomde groente geven. Het nadeel van stomen/koken is dat er toch al veel vitamines verloren gaan.

Je kunt natuurlijk ook af en toe (zeg 1 keer per week) de brokmaaltijd vervangen door vis. Ik denk dan aan rauwe sardientjes. Deze kun je heel geven, met kop en graat en al! Sommige honden moeten erg wennen aan rauwe vis en sommige honden vinden het smerig. Maar, die van mij zijn er dol op! Eventueel kun je de rauwe sardientjes vervangen door vis uit blik: makreel, zalm, tonijn, sardientjes. Hier kun je af en toe (zeg 1 of 2 keer per week) ook een rauw eitje doorheen gooien.

Ik denk dat je het beste zoveel mogelijk vleessoorten van verschillende dieren kunt afwisselen. Dus, kip, kalkoen, konijn, rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc.

Kun je hier wat mee?
Groetjes, Lizzy
Door Janet
#1432
Jessica,
kippenvleugels zijn toch wel te krijgen? Of kippensoeppakketten (je weet wel, stukken karkas). Dat zou je dan als 'bot' kunnen geven.
Of, bijvoorbeeld eens per maand, flink botten inslaan bj een islamiet in de dichtstbijzijnde stad of zo? Is dat geen optie?
Carnibest (dacht ik) en bibi verkopen ook recreatiebotten en als je dicht bij Zundert woont, kan Angelique je wellicht van dienst zijn ;D.
Door Hutsje
#1433
Hoi Jessica, eerst even wat vragen:

*Wil je fulltime zelfgemaakte maaltijden gaan geven? Of zo nu en dan?
*Is de reu volwassen? (voor een volwassen hond komt voeding toch weer minder krap dan voor een pup).

Ik ga even (voor het gemak) uit van het feit dat jouw reu volwassen is en dat jij zo nu en dan een maaltijd zelf wilt samenstellen. Als dit niet klopt, dan hoor ik het wel!

Goed, wanneer je geen botten kunt geven (ook geen kippennekken?), dan moet je een andere calciumbron gaan toevoegen. Dit kan bijv. in de vorm van gemalen eierschaal. Je neemt gewoon een paar eierschalen van de omelet die je zelf opeet ;D (of van de eieren die je aan de honden geeft), je spoelt de schalen af en laat ze drogen en daarna maal je de schalen tot poeder in een koffiemolentje of anders in een vijzel. Wel echt tot poeder malen! Een theelepeltje levert, bij mijn weten, iets van 1500- 2000 mg calcium en 1 theelepel is dus wel genoeg voor 500 gram vlees.

Ik zou zelf ongeveer 60% van het totaal aan spiervlees geven, 10% a 15% aan orgaanvlees, 15% a 20% gepureerde rauwe groentes en maar 5% pasta of rijst of brood geven.

Je kunt hier nog iets van lijnzaadolie of vis/zalmolie aan toevoegen.

Je hoeft niet iedere keer spier EN orgaanvlees te geven, je kunt ook de ene keer spiervlees geven en soms wat orgaanvlees geven, maar ik zou niet meer dan 15% orgaanvlees voeren (hart, lever van een jong dier, bijv. kip, pens, niertjes, etc).

Groentes: ik denk dat doperwten uit de pot erg weinig voedingsstoffen leveren en ze bevatten vrij veel zetmeel. Een hond kan daar niet echt heel veel mee... Meestal worden ze slecht verteerd. Ik zou dus zelf eerder rauwe/gepureerde groente geven of (als dat niet lukt) licht gekookte/gestoomde groente geven. Het nadeel van stomen/koken is dat er toch al veel vitamines verloren gaan.

Je kunt natuurlijk ook af en toe (zeg 1 keer per week) de brokmaaltijd vervangen door vis. Ik denk dan aan rauwe sardientjes. Deze kun je heel geven, met kop en graat en al! Sommige honden moeten erg wennen aan rauwe vis en sommige honden vinden het smerig. Maar, die van mij zijn er dol op! Eventueel kun je de rauwe sardientjes vervangen door vis uit blik: makreel, zalm, tonijn, sardientjes. Hier kun je af en toe (zeg 1 of 2 keer per week) ook een rauw eitje doorheen gooien.

Ik denk dat je het beste zoveel mogelijk vleessoorten van verschillende dieren kunt afwisselen. Dus, kip, kalkoen, konijn, rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc.

Kun je hier wat mee?
Groetjes, Lizzy
Hoi Lizzy, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik zal je vragen eerst beantwoorden.

De bedoeling is dat ze de complete vers vleesmaaltijden 's ochtends blijven krijgen, ik wil alleen graag de brokkenmaaltijden zoveel mogelijk vervangen door zelfmaak.

Ja, de reu is (bijna) volwassen, hij is 24 maanden. Hij weegt veel te weinig, 44 kilo met een hoogte van 68 cm.

Kippennekken zal ik eens vragen, in Aalsmeer destijds kreeg ik het niet, zal het hier eens aan de poelier vragen. Kippenvleugeltjes gaan uiteraard wel, die zijn hier wel te krijgen. Wordt dat niet te eenzijdig dan, alleen maar kippenbotjes? Grotere botten gaat echt een prbleem worden, de reu begraaft die en wordt echt vervelend naar andere honden toe. Heb wel nog gister bij de slager naar ribben gevraagd, ook niet.
Ik zie bijna in geen recept brood, pasta of aardappels staan, geven jullie dit niet?
Door Hutsje
#1434
Jessica,
kippenvleugels zijn toch wel te krijgen? Of kippensoeppakketten (je weet wel, stukken karkas). Dat zou je dan als 'bot' kunnen geven.
Of, bijvoorbeeld eens per maand, flink botten inslaan bj een islamiet in de dichtstbijzijnde stad of zo? Is dat geen optie?
Carnibest (dacht ik) en bibi verkopen ook recreatiebotten en als je dicht bij Zundert woont, kan Angelique je wellicht van dienst zijn ;D.
Nou, een islamitische slager is hier echt niet in de wijde omtrek. Jammer hoor, vroeger kregen mijn honden 1 a 2 keer per week lams- en kalfsbotten, helaas, hier niet te krijgen. Ik zit vlak bij Coevorden in Duitsland over de grens. Recreatiebotten krijgen ze wel regelmatig,maar zoals gezegd, de reu doet daar niets mee behalve begraven. Vind het met dit weer niet zo'n succes, trouwens. Ik denk dat hij hetzelfde doet met een kipkarkas.
Door Hutsje
#1435
Nou las ik ergens dat je na elke maaltijd je honden ook een kippevleugel kunt geven voor de calcium, maar hoeveel moeten ze dan hebben? Een theelepel is een goede maatstaf, maar hoe weet je nu hoeveel er in een kippevleugel zit?
Door Janet
#1436
Na wat voor maaltijd ???. Bij mijn weten is dat na een carnibest-maaltijd niet nodig hoor.
Is er geen slachterij in de buurt? Als die er zit, kun je wellicht met hen afspraken maken over slachtafval tegen een redelijke prijs.
Maar als je hond voornamelijk botten begraaft, is denk ik de eierschalen-oplossing het beste. Als het nl. alleen om de calcium gaat, mag dat best van 1 bron komen. Als je de rest dan maar weer in de gaten houdt.
Brood, pasta en aardappels leveren koolhydraten (en daardoor energie), maar de beste energieleverancier voor honden is naar mijn weten toch dierlijk vet. Een boterham of restje pasta/gekookte aardappel op z'n tijd kan geen kwaad, maar noodzakelijk is het denk ik niet.
Door Hutsje
#1437
Na wat voor maaltijd ???. Bij mijn weten is dat na een carnibest-maaltijd niet nodig hoor.
Is er geen slachterij in de buurt? Als die er zit, kun je wellicht met hen afspraken maken over slachtafval tegen een redelijke prijs.
Maar als je hond voornamelijk botten begraaft, is denk ik de eierschalen-oplossing het beste. Als het nl. alleen om de calcium gaat, mag dat best van 1 bron komen. Als je de rest dan maar weer in de gaten houdt.
Brood, pasta en aardappels leveren koolhydraten (en daardoor energie), maar de beste energieleverancier voor honden is naar mijn weten toch dierlijk vet. Een boterham of restje pasta/gekookte aardappel op z'n tijd kan geen kwaad, maar noodzakelijk is het denk ik niet.
Na een zelfmaak vlees/groente maaltijd voor het calcium.
Zal eens informeren of er hier een slachterij zit. Misschien dat hij zachte botten wel eet, hoewel je dan toch weer aan het kalf of lam zit, en datis hier gewoon niet. Mijn vraag over de graanproducten, dat komt omdat dat door bijna elke complete versvlees maaltijd zit, toch?
Door Janet
#1438
Ja dat klopt. Graan is toch voornamelijk vulmiddel (Paul ???, Lizzy ???, Ink ???) omdat vlees duurder is dan graan.
Woont er niemand bij je in de buurt die parttime barft? Wellicht kun je dan met de persoon in kwestie afspreken dat jullie om en om botten gaan halen of zo. Ik wil je wel het adres van 'mijn' islamiet geven, maar ik denk dat die errug bij jou uit de buurt woont :-/ (Rotterdam).
Door Paul_Barte
#1439
Ja dat klopt. Graan is toch voornamelijk vulmiddel (Paul ???, Lizzy ???, Ink ???) omdat vlees duurder is dan graan.
Woont er niemand bij je in de buurt die parttime barft? Wellicht kun je dan met de persoon in kwestie afspreken dat jullie om en om botten gaan halen of zo. Ik wil je wel het adres van 'mijn' islamiet geven, maar ik denk dat die errug bij jou uit de buurt woont :-/ (Rotterdam).
Janet sterker nog.....zonder graan zou je geen brokken kunnen maken 8) ;) ;D
Door Janet
#1440

Janet sterker nog.....zonder graan zou je geen brokken kunnen maken  8) ;) ;D
;D ;D ;D Die Paul. Maar je hebt gelijk... alleen ging het over graan in versvleesvoedingen ;) 8).
Door Paul_Barte
#1441
;D ;D ;D Die Paul. Maar je hebt gelijk... alleen ging het over graan in versvleesvoedingen ;) 8).
Graan wordt toegevoegd voor de koolhydraten en nergens anders voor.
Versvlees-fabrikanten houden meestal zo'n 10% maximaal aan.
De koolhydraten dienen dan om een optimale verbranding te realiseren.
De bron is meestal gepofte rijst en dit is beslist een andere bron als rijstmeel wat in alle gevallen een afvalproduct is.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op zo 10 aug 2003, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#1442

Graan wordt toegevoegd voor de koolhydraten en nergens anders voor.
Versvlees-fabrikanten houden meestal zo'n 10% maximaal aan.
De koolhydraten dienen dan om een optomale vernranding te realiseren.
De bron is meestal gepofte rijst en dit is beslist een andere bron als rijstmeel wat in alle gevallen een afvalproducts is.
Dat hangt dan toch van de fabrikant af? Want Duck staat bijvoorbeeld stijf van het graan. Dat weet ik omdat mijn vorige hond een flinke graanallergie had. kon tegen de meeste merken vers, maar niet tegen Duck. 1 portie was goed voor 3 dagen krabben en bijten. En het was niet alleen rijst, want daar kan ze wel tegen.
Door Janet
#1444
Gelukkig. Ik ben weer gerustgesteld ;).

Jessica, ik weet niet of het er nog staat, maar er stond ergens een topic of graan nu wel of niet nodig is. Dat was heel interessant leesvoer en de bijbehorende discussie.
Laatst gewijzigd door Janet op zo 10 aug 2003, 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door