Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1418999
Eigenlijk wilde ik Elvis meenemen als we Anouk gaan halen in (zuid) Zweden maar denk dat het teveel gedoe EN geint wordt.  :(
Het is 1.000 km enkele reis met onze bus en we wilden in 2 dagen heen en weer via Duitsland en Denemarken.
Nu weet ik dat de grenscontroles minimaal zijn maar heb hier geen ervaring mee.

Elvis had prachtige titterwaardes van de 6 weken enting en heeft met 9 weken alleen parvo gehad.
Met 12 weken was weer alles prachtig en is er niks geint.
Met Weil wacht ik tot het voorjaar en verder hoef ik niks tot er weer getitterd moet worden met 1 jaar.

Ben bang dat ie moet gaan logeren als ik hem nu dus niet plat wil spuiten met complete coctails, rabies ect?!  >:(
#1419047
Voor Zweden is het idd met de Rabies erg streng. Je moet ook nog na de enting een keer bloed aflaten nemen om te zien of de enting wel is aangeslagen. Volgens mij word je op de boot ook vaak echt wel gecontroleerd.
Voor Duitsland is alleen Rabies (3jarige) enting verplicht voorzover ik weet.
#1419048
Die minimale grenscontrole geldt voor Duitsland en Denemarken, maar ik zou niet heel Denemarken door willen tuffen met een ongevaccineerde hond. Zweden is een verhaal apart.  Maar je moet dus voor alle drie Rabies hebben en Zweden vraagt daar nog apart een bloedtest/titerbepaling voor.
#1419214
je zegt dat je maar 2 dagen weg bent , moet je daar voor je hond met verschillende entingen in laten spuiten ?.....is het dat waard voor die 2 dagen dat hij uit moet logeren?
zonder de entingen de grens over gaan in alleen al zweden , en dan bij controle evt inbeslagname van de hond :-[
ik zou elvis gewoon thuis laten ;)
#1419757
Denemarken kan je rustig doortuffen met je hond. Officieel moet hij rabies hebben, maar in de 12 jaren dat ik honden meeneem ben ik nog nooit ook maar 1x gecontroleerd.
Zweden is een ander verhaal. De cocktail hoeft tegenwoordig niet meer maar de hond moet een rabies enting met daarna een titerbepaling hebben. Tussen de enting en de titer moet een termijn van drie maanden liggen als ik mij goed herinner. Het kost dus flink wat tijd als je wil laten enten en titeren. Verder moet hij een wormenkuur met praziquantel gehad hebben. Ik heb 2x honden meegenomen naar Zweden, 1x werd grondig gecontroleerd, 1x werd er alleen maar gevraagd of ik de paspoorten bij me had en kon ik zo doorrijden. Maar het risico kan je daar niet lopen want als je wel gecontroleerd wordt en het is niet in orde dan kan je zonder hond verder reizen of omkeren.
#1419765
Omdat het niet meevalt Elvis met de kerst onder te brengen en ik hem niet overal wil droppen...
rijden we de reis in 3en; 650 km tot noord duitsland (hier blijf ik met elvis achter), de volgende dag rijd Ed 700 km (heen en terug Zweden / Duitsland), de dag erna rijden we samen weer naar huis.
Risico van controle aanzienlijk kleiner en ik blijf 2 dgn in een B&B waardoor het voor mij en elvis ook relaxer is.

Vind het zelf wel een goed alternatief, jullie?
#1423827
Hoi,
Ik heb even gemist of de hond Rabies geent is.
Dat is wel een vereiste om Duitsland in te komen en, ook belangrijk, officieel ook om Nederland weer terug in te komen met de hond.

Zou hij niet Rabies geent zijn, zou ik DAT alsnog hoe dan ook laten doen als je 'm perse de grens mee wilt overnemen. Waarom zou je dat risico nemen?

Het is een wettelijke eis, dus of er aan de grens controle is of niet, doet niet zo terzake. Als je iemand treft die over-ijverig aan het schrijven is op een "plaats van bestemming" en daar worden (bijvoorbeeld bij uitlaten) naar papieren gevraagd??  De kans dat het gebeurt lijkt me in de praktijk niet zo groot, maar goed, regels zijn regels. En zelfs los daarvan: waarom zou je nou het risico van een in beslaggenomen hond nemen?????

Denk je ook aan de andere wettelijke eisen in Duitsland? Formeel is een muilkorf verplciht voor honden boven de 40 cm (en ik dacht een x aantal kg). Gewoon even nakijken en je voor laten lichten...

Suzanne
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door