Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1389314
Ik kom er nog steeds niet uit wat bikkel nu wel heeft gehad en wat ik moet gaan enten straks (of eigelijk al even geleden)
Hij loopt achter op "schema" omdat hij een flinke ontsteking aan zijn tong heeft gehad (daardoor weer verschrikkelijk jeuk) en ik hem niet okee genoeg vond om te enten. Had ik nog even tijd om na te denken. ik kreeg in juli toen hij 1 werd al een oproep terwijl er in zijn entboekje 14-10-09 staat ?? Ik snap het niet.
Ik heb vandaag zijn ent-boekje er nog maar eens bij gepakt en als ik dan ent-schema's op internet zie klopt er denk ik niets van, van wat hij heeft gehad (of ik snap er niets van :-[), kan iemand mij vertellen waar die entingen precies voor zijn? heb er achter gezet wat ik denk en opgezocht heb maar word er nog niet echt duidelijk van...

op 5 weken
- Vanquard pup (CPV) volgens mij is dit tegen ziekte van Carre, parvo, infectieuze tracheobronchitis en para-influenza (uit de bijsluiter van internet stamt uit 1992)
- vanguard pup (DA2Pi) waar is dit dan tegen? ik dacht tegen parvo (ivm dit p) en ????
er staat omcirkelt nummer 1 en 3

op (ruim) 9 weken
- Nobivac KC kennelhoest?
- Nobivac Parvo-C parvo ?
- Nobivac Lepto weil?[/i
er staat omcirkelt nummer 6.7.8

op (ruim) 12 weken
-Novibac DHP Distemper (hondenziekte), Hepatitis en Parvo???
er staat omcirkelt nummer: 3.4.5 en 6

Klopt dit schema (vast niet) waar is hij tegen geent en hoe zou ik dit met een volgende pup anders kunnen doen? Is het normaal dat er zoveel tegen parvo word geent?
in het boekjes staat dat de laatste enting novibac DHP geldig is tot 14-10-09 maar dat is toch 3 jaar??

Ik denk eraan zelf alleen weil te enten, nu hoorde ik dat deze in het najaar eigenlijk niet veel nut heeft alleen in het voorjaar. Of ik ga naar tannetje om te laten titeren en voor uitgebreid advies omdat bikkel zo gevoelig voor alles is wil ik geen verkeerde keuze maken.
Alvast bedankt weer!!!!

Groetjes Diana
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1389330
pieterendiaan schreef: Ik kom er nog steeds niet uit wat bikkel nu wel heeft gehad en wat ik moet gaan enten straks (of eigelijk al even geleden)
Hij loopt achter op "schema" omdat hij een flinke ontsteking aan zijn tong heeft gehad (daardoor weer verschrikkelijk jeuk) en ik hem niet okee genoeg vond om te enten. Had ik nog even tijd om na te denken. ik kreeg in juli toen hij 1 werd al een oproep terwijl er in zijn entboekje 14-10-09 staat ?? Ik snap het niet.
Ik heb vandaag zijn ent-boekje er nog maar eens bij gepakt en als ik dan ent-schema's op internet zie klopt er denk ik niets van, van wat hij heeft gehad (of ik snap er niets van :-[), kan iemand mij vertellen waar die entingen precies voor zijn? heb er achter gezet wat ik denk en opgezocht heb maar word er nog niet echt duidelijk van...

op 5 weken
- Vanquard pup (CPV) volgens mij is dit tegen ziekte van Carre, parvo, infectieuze tracheobronchitis en para-influenza (uit de bijsluiter van internet stamt uit 1992)
- vanguard pup (DA2Pi) waar is dit dan tegen? ik dacht tegen parvo (ivm dit p) en ????
er staat omcirkelt nummer 1 en 3

op (ruim) 9 weken
- Nobivac KC kennelhoest?
- Nobivac Parvo-C parvo ?
- Nobivac Lepto weil?[/i
er staat omcirkelt nummer 6.7.8

op (ruim) 12 weken
-Novibac DHP Distemper (hondenziekte), Hepatitis en Parvo???
er staat omcirkelt nummer: 3.4.5 en 6

Klopt dit schema (vast niet) waar is hij tegen geent en hoe zou ik dit met een volgende pup anders kunnen doen? Is het normaal dat er zoveel tegen parvo word geent?
in het boekjes staat dat de laatste enting novibac DHP geldig is tot 14-10-09 maar dat is toch 3 jaar??

Ik denk eraan zelf alleen weil te enten, nu hoorde ik dat deze in het najaar eigenlijk niet veel nut heeft alleen in het voorjaar. Of ik ga naar tannetje om te laten titeren en voor uitgebreid advies omdat bikkel zo gevoelig voor alles is wil ik geen verkeerde keuze maken.
Alvast bedankt weer!!!!

Groetjes Diana



Het enige "vreemde" vind ik de vele entingen op de leefitjd van 5 weken. Gebruikelijk is dat de DP = Distemper Parvo.

De meerdere parvo's zijn parvo verzwakt en parvo levend. Dat klopt wel. Zoals je het verteld is Weil/lepto niet herhaald met 16 weken. Dat is weer vreemd, maar vind ik niet zo'n ramp.

De datum in het boekje geeft aan wanneer je weer voor een enting moet terug komen. zo heeft mij da het verteld toe ik even verhala ging halen waarom er 1 jaar stond ipv 3 jaar. Je KC (inderdaad kennelhoest) is b.v. maar 1 jaar geldig, maar deze hoef je niet perse af te nemen, want dat is een aparte enting. De coctail DHP is 3 jaar geldig, de coctail DHPPi, is maar deels drie jaar geldig en zo is er voor veel da's toch een reden om je volgend jaar weer gewoon een Coctail te verkopen. De 3-jarige geldigheid gaat pas in na de vaccinatie na 1 jaar. Dat wordt dan gezien als een boost van de entingen die je hond in zijn jeugd gehad heeft en dan is de DHP 3 jaar geldig. Let er dan op dat ze achter deze sticker een datum van 3 jaar zetten en achter de Lepto-sticker één jaar anders loop je kans op her en der gezeur omdat die datum toch gelezen wordt als "geldig tot".

Ik...ik dus.... zou jouw hond als het mijn hond was nu dus alleen de DHP geven. Weil eventueel pas weer in het voorjaar en KC doen we hier helemaal niet aan.
Door pieterendiaan
#1389344
Dank je wel voor je reactie!
Kloppen mijn invullingen voor de entingen een beetje (qua ziektes)
Ik vind het ook erg veel de eerste entingen (maar was toen nog leek en bikkel was nog bij de fokker). Ik weet eigenlijk niet waarom wij  niet geent hebben bij 16 weken, heb nog in het boekje gezocht maar kon niets vinden..
Dus even samengevat:

Normaal (dus onze volgende hond) ent je:
op 5 weken --> de DP
dan op 9 weken --> parvo en lepto
en dan op 12 weken--> DHP

je kan die dhp op 1 of andere manier toch ook spreiden/ apart geven? (heb ik wel eens gelezen)

kennelhoest doe ik niet meer omdat we toch geen wedstrijden oid meer doen en dan vind ik het niet zinvol.
Ik zal eens contact opnemen met de praktijk van tannetje wat zij adviseerd in de situatie van bikkel, ik ben zo bang dat het gedonder met jeuk etc weer terug komt na het enten (het is denk ik ontstaan na zijn 9 of 12 weken enting vorig jaar of het moet puur toeval zijn).
nogmaals weer bedankt!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1389360
pieterendiaan schreef: Dank je wel voor je reactie!
Kloppen mijn invullingen voor de entingen een beetje (qua ziektes)
Ik vind het ook erg veel de eerste entingen (maar was toen nog leek en bikkel was nog bij de fokker). Ik weet eigenlijk niet waarom wij niet geent hebben bij 16 weken, heb nog in het boekje gezocht maar kon niets vinden..
Dus even samengevat:

Normaal (dus onze volgende hond) ent je:
op 5 weken --> de DP
dan op 9 weken --> parvo en lepto
en dan op 12 weken--> DHP

je kan die dhp op 1 of andere manier toch ook spreiden/ apart geven? (heb ik wel eens gelezen)

kennelhoest doe ik niet meer omdat we toch geen wedstrijden oid meer doen en dan vind ik het niet zinvol.
Ik zal eens contact opnemen met de praktijk van tannetje wat zij adviseerd in de situatie van bikkel, ik ben zo bang dat het gedonder met jeuk etc weer terug komt na het enten (het is denk ik ontstaan na zijn 9 of 12 weken enting vorig jaar of het moet puur toeval zijn).
nogmaals weer bedankt!
De invulling klopte wel.

Ik zou, als je toch nergens heen gaat dan een keer laten titeren.
Door Suzanne
#1389518
Bij Tristan, die als pup uit Duitsland gekomen is, heb ik direct tegen de DA gezegd dat ik het 3-jaarsschema van nobivac intervet wilde.
Ik heb dus de "juiste" pup-entingen laten zetten en dacht "tot over 3 jaar" ;-)  maar op de leeftijd van (net iets meer dan) 1 jaar moest toch eerst nog alles 1 x en NU pas "om de 3 jaar".
En aldus is gebeurd...

3 entingen als pup, 1 enting met (net iets meer dan) 1 jaar en dan hup, 3 jaarschema in.

Ik laat kennelhoest NIET enten!

Suzanne
Door pieterendiaan
#1389607
dus je moet zowiezo herhalen rond het eerste jaar? De eerst DHP is dus  maar 1  jaar geldig en daarna 3 jaar? Kun je de DHP ook apart geven of is het altijd 1 cocktail?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1389622
[quote="pieterendiaan"]
dus je moet zowiezo herhalen rond het eerste jaar? De eerst DHP is dus  maar 1  jaar geldig en daarna 3 jaar? Kun je de DHP ook apart geven of is het altijd 1 cocktail?
[/quote]

De DHP is 1 prik. Wil je heel zuinig doen dan zou de DP ook nog kunnen, maar dan moet je dus echt op je strepen gaan staan.

Volgens hét schema moet je met 1 jaar zowieso herhalen. Maar als jij bang bent voor extra nadelige gevolgen voor je hond kun je voor je eigen gemoedsrust ook laten titeren en beslis je aan de hand van die uitslag wat verder te doen.
Door pieterendiaan
#1389669
dan mis je alleen die hepatitis als ik allen DP zou enten... ik ga er even over na denken komt ook niet meer neer op een week.. Dank je wel voor je info!
Heb je ook enig idee waar ik dat schema van novibac kan vinden? heb namelijk gegoogle maar kom er niet achter (of heb het verkeerd gedaan).. ::)
Door Lizzy
#1389830
[quote="pieterendiaan"]
dan mis je alleen die hepatitis als ik allen DP zou enten... ik ga er even over na denken komt ook niet meer neer op een week.. Dank je wel voor je info!
Heb je ook enig idee waar ik dat schema van novibac kan vinden? heb namelijk gegoogle maar kom er niet achter (of heb het verkeerd gedaan).. ::)
[/quote]

Je kunt Intervet mailen.
Door pieterendiaan
#1390516
en ik heb ze gemaild en kreeg gelijk een reactie terug. Voor de geïnteresseerden: het "nieuwe" ent-schema volgens hen (intervet) is:

6 weken: hondenziekte+ parvo
8-9 weken: parvo + ziekte van weil + kennelhoest
12 weken: hondenziekte + parvo + ziekte van weil + besmettelijke leverziekte
1 jaar: hondenziekte + parvo+ ziekte van weil+ besmellelijke leverziekte + kennelhoest

2 jaar: ziekte van weil + kennelhoest
3jaar: idem
4 jaar: hondenziekte+ parvo+ ziekte van weil+ besemttelijke leverziekte + kennelhoest

dan vervolgens weer twee jaar alleen ziekte van weil + kennelhoest en elke 3 jaar alles geven.

Ik zie alleen het nut niet in van elk jaar de kennelhoest als je bv geen wedstrijden bezoekt etc. Heeft iemand hier een visie op?
Door Suzanne
#1390654
Kennelhoest.... ik heb het niet laten doen, maar bewust gekozen voor alleen Weil (dus noch de "losse enting" noch de combinatie-enting tegen kennelhoest laten zetten, gewoon geen kennelhoest).

Waar je, behalve show's, rekening mee moet houden is dat je bij sommige hondenscholen en bij pensions WEL de voorgeschreven enting moet laten zetten EN vaak de losse kennelhoestenting ook nog. Mijn honden gaan niet naar pension en op de hondenschool is het niet voorgeschreven. Ik kom incidenteel op shows en heb er voor gekozen kennelhoest niet te enten. Ik vind 'm nutteloos...

Suzanne
#1390751
Toch zijn er zat mensen die wel aan wedstrijden deelnemen en nooit boekjes hoeven te tonen.
Pas geleden zijn er weer een aantal honden met een jaar getiterd en hebben meer dan voldoende titers door de DHP vaccinatie met 3 maanden. Op een gemiddelde hondenschool valt over de titeraantoning nog wel te discussiëren. Wil je wel vaccineren, dan zou je kunnen overwegen om een Puppy DP op volwassen gewicht te laten zetten, zonder HCC. De HCC geeft ook vaak erg hoge titers met 3 maanden. Ook die Puppy DP is 3 jaar geldig. Lepto laat ik bij geen van mijn honden meer zetten, kennelhoest is een onzinenting en ben ik in elk geval niet verplicht te laten zetten in mijn tak van sport.
Door Lizzy
#1390890
pieterendiaan schreef: en ik heb ze gemaild en kreeg gelijk een reactie terug. Voor de geïnteresseerden: het "nieuwe" ent-schema volgens hen (intervet) is:

6 weken: hondenziekte+ parvo
8-9 weken: parvo + ziekte van weil + kennelhoest
12 weken: hondenziekte + parvo + ziekte van weil + besmettelijke leverziekte
1 jaar: hondenziekte + parvo+ ziekte van weil+ besmellelijke leverziekte + kennelhoest

2 jaar: ziekte van weil + kennelhoest
3jaar: idem
4 jaar: hondenziekte+ parvo+ ziekte van weil+ besemttelijke leverziekte + kennelhoest

dan vervolgens weer twee jaar alleen ziekte van weil + kennelhoest en elke 3 jaar alles geven.

Ik zie alleen het nut niet in van elk jaar de kennelhoest als je bv geen wedstrijden bezoekt etc. Heeft iemand hier een visie op?
Dank je. Ik zie dat het schema ten opzicht van een paar jaar geleden nog steeds onveranderd is. Ik vind het schema nog steeds onacceptabel. Pi en kennelhoest ga ik in ieder geval nevernooit niet vaccineren. En dat heb ik toentertijd Intervet ook gemaild. En kreeg toen dit terug (ik schreef ook dat ik niet voor 16 weken Lepto wenste te enten aangezien dit voor 16 immuniteitsproblemen kan veroorzaken):
Vaccinaties zijn er om mensen en dieren te beschermen en de voordelen van vaccins zijn dan ook vele malen groter dan de kans op een eventuele bijwerking.

Als u een minimaal vaccinatieschema wilt kunt u voor onderstaand vaccinatieschema kiezen:
7 weken          Nobivac puppy DP
12 weken        Nobivac Puppy DP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac Lepto

Incidentie van hepatitis veroorzaakt door adenovirus is in Nederland laaf, dus kunt ervoor kiezen deze niet toe te dienen. Aangezien kennelhoest, veroorzaakt door Bordetella en parainfluenza, een niet dodelijke ziekte is, is niet vaccineren ook hier een optie.
Dit was nog voor dat de DHP enting van Nobivac bestond. Dus op 12 weken zou dan de DHP gevaccineerd kunnen worden.
Door pieterendiaan
#1390915
Ik heb op wedstrijden inderdaad ook nog nooit een boekje te hoeven laten zien  :-X

Lizzy:
das ook raar, als je minimaal wilt vaccineren dan komt er een heel ander schema aan te pas volgens de firma ::) toch jammer vind ik dat...
en nu zie ik door de bomen het bos niet meer hahah

de Pi (parainfluenza toch?) is uit het nieuwe schema al gehaald als ik het goed zie? en staat ook niet in het "minimale" schema (dus blijkbaar niet nodig).
ziekte van weil word pas vanaf 16 weken ge-ent het "minimale" schema, dus blijkbaar niet belangrijk om te geven voor die tijd?
met die leverziekte valt het dus ook wel mee als je naar het minimale schema kijkt....

Dus kort gezegt: wat moet je nu wel en wat moet je nu niet geloven? Ik weet het (weer) niet meer  :(

[quote="Lizzy"]
(ik schreef ook dat ik niet voor 16 weken Lepto wenste te enten aangezien dit voor 16 immuniteitsproblemen kan veroorzaken):
[/quote]
kun je mij uitleggen wat voor immuniteitsproblemen er kunnen ontstaan?
Laatst gewijzigd door pieterendiaan op vr 16 okt 2009, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door