Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#13861
Hoi Pam, denk er goed over na hoor! Want, dit is de mening van 1 persoon... Met andere woorden: je moet wel zeker zijn dat je het risico wilt nemen (en durft te nemen). Maar goed, blijkbaar heb je al langer bedenkingen. Kun je met ons delen waarom? (Ik ben daar altijd erg benieuwd naar!).

Groetjes, Lizzy
Ik ent dus al 4 jaar niet meer met mijn amerikanen sinds ik in de pauze ging met showen dus.Daarvoor zijn mijn oude honden nooit geent op de puppy entingen na en onze afghaan heeft ooit wel eens een weil shotje gehad omdat die altijd de sloten aan het uitbaggeren was en er weil heerste.maar dus ook niet jaarlijks.Ik moet eerlijk bekennen dat met die oude hondjes ik niet ente omdat ik dat van huis uit niet gewend was,onze drie poedels thuis en onze bouvier kregen ook nooit hun entingen en hebben daar trouwens ook nooit iets van gekregen (parvo en al die dingen waarvoor je moet enten)Dus ik deed dat niet zozeer uit overweging als uit gewoonte.Toen ik mijn eerste amerikaan kocht ging ik netjes ieder jaar enten,maar niet met de ouwetjes ik zag daar het nut niet van die waren nog nooit geent en ook nog nooit ziek geweest,maar met de amerikaan wilde ik showen en dan moet je iets aan entings bewijzen kunnen overleggen indien gevraagd.
Er echt over na gaan denken in de trant van is enten schadelijk doe ik pas na de geboorte van kleintje,en ik moet zeggen dat zij wel geent is na overweging van de risico's maar als ik de risico's jaarlijks moest nemen ik dit dus niet zou doen.
Bij mijn volgende nest hopelijk dit najaar (het eerste in 5 jaar weer joepie) krijgen de pups gewoon hun puppy entingen en bespreek ik de risico's mbt enten met de puppy kopers ik geef ze documentatie mee en dan kunnen zij zelf beslissen wat ze ermee willen doen.
Met de pup die ik zelf hou zal ik dan wel weer moeten enten om geen weigering op de shows te krijgen,of misschien valt er iets met mijn da te regelen ik zie dat nog wel .
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 11 jan 2004, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#13862
Hoi Jeanne, ik ben heel blij te horen dat je wat aan dit artikel hebt gehad en dat het jou gevoel (dat je al JAREN hebt) heeft bevestigd. Ik moet alleen 1 ding bekennen. Ik zou willen dat het mijn artikel was... Maar, het is alleen door mij vertaald. Het artikel is van Don Hamilton, een Amerikaanse (homeopathische) dierenarts.

Groetjes, Lizzy
Ja, dat wist ik wel, ik bedoel dus te zeggen, dat je het zo fijn vertaald hebt!!!
groetjes
Jeanne
#13865
Ik zag onlangs een documentaire op (de Belgische) tv over de ziekte van Lyme.  En wat blijkt??  Voor mensen hebben ze hiertegen nog steeds geen vaccin gevonden, maar voor honden natuurlijk wel!!!  Kunnen ze eender wat in spuiten...  In de reportage waren ze in elk geval eerder sceptisch over het vaccin voor honden.  Ik neem aan dat dierenartsen er minder sceptisch over zijn en dat ze met de opmars van de teken naar onze gewesten misschien wel zullen overwegen dit vaccin op te nemen in een cocktailtje.  Lekker makkelijk.
In elk geval is het blijkbaar zo dat van de ziekte van Lyme vele varianten bestaan (net als bij zoveel infectieziekten) en is het dus sowieso moeilijk om hiertegen op een efficiente manier te enten.  Dus... niet doen!!

Groetjes,

Anna.
#13867


Na 1 jaar alles al stoppen.... wat is jullie idee daar over? Ik zou dat niet doen, ik voel persoonlijk meer voor een aangepast schema...

Ik vind dit wel een goed idee, mits de puppyinentingen en 1-jaarsinentingen iet in cocktail maar los gegeven zijn. Deze bieden dan (als ze al bescherming bieden, waar ik overigens ook mijn twijfels over heb) levenslang bescherming, zie volgende vraag.
Is dat zo? Weet iemand of dat ooit aangetoond is?
Ja
Heb hier ook onderzoeken over gelezen bij mensen. Een infectie van een bepaalde ziekteverwekker, maar ook een vaccin, zorgt ervoor dat de T-cellen specifieke afweercellen aanmaken. Het aantal stijgt enorm (miljoenen) Als de infectie over is blijft een gedeelte daarvan over als geheugencellen, die metteen in actie kunnen komen als er weer een infectie is en deze blijven levenslang.
Het enige probleem is dat ik dus ook gelezen heb dat het lichaam maar voor een ziekteverwekker per keer die cellen aan kan maken (hoe lang er tussen moet zitten weet ik ook niet hoor). Een cocktaitinenting is dus een zware dobber voor het lichaam. Vandaar misschien dat het niet gegarandeerd is dat de enting de eerste keer "pakt".
Ik ben zeker voor veel minder enten, maar is het niet zo dat je juist nu in deze maatschappij met niet enten je vele problemen op de hals haalt. Zoals we nu ook in de veeteelt zien?
Denk eraan dat deze dieren nog nooit geënt zijn, zij hebben geen "puppy-entingen" gehad. Bovendien, en dat is volgens mij nog veel beslissender, zijn deze dieren ook niet gezond. Ze leven, zoals in je volgende stukje staat, ook veel dichter op elkaar.

En dan is er nog het feit, zoals Sylvia volgens mij ergens schreef, dat niet alle dieren die afgemaakt zijn, ook daadwerkelijk ziek waren. Elke keer als er bijvoorbeeld vogelpest gesignaleerd werd, werd de hele pluimveestapel afgemaakt. Wie zegt dat alle dieren ziek waren. Misschien alleen de zwakste dieren uit die stal???


Laatst zat ik een artikel te lezen over de uitbraken van ziektes als vogel-pest, varkens-pest, MKZ... daarin werd uitgelegt dat het volkomen normaal was dat de uitbraken zo nu en dan de kop opstaken omdat, met de bio-industrie tegenwoordig, alle dieren zo op elkaar leven, de natuur zelf ingrijpt door de 'massa' te verkleinen omdat er overbevolking heerst.
Dat denk ik nou ook. Maar de natuur begint dat soort acties altijd bij de zwakste dieren, dus is het zaak de dieren sterker te maken en ik denk dat vaccinaties juist het afweersysteem ondermijnen. Er zijn ook mensen die signaleren dat onder zieke dieren die aan een ziekte leden waartegen gevaccineerd kan worden, vaak veel
gevaccineerde dieren (of kinderen) voorkomen. En, die dieren zijn zieker dan de ongevaccineerde dieren.
Waren die dieren ook ziek geworden als ze niet gevaccineerd waren? En hoe was het ziekteverloop dan geweest?

Met dat in mijn achterhoofd heb ik dit artikel gelezen en kan ik dus niet zeggen dat ik achter zijn ideen omtrent enten kan staan.... ik wil nl niet mijn hond verliezen aan een uitbraak van een of andere ziekte omdat we in overbevolking leven, ik wil gewoon genoeg enten, maar niet te veel en niet te weinig! (wie niet?)

Ik weet ondertussen ook weer dat het artikel wat ik las over SARS ging...ook zo'n voorbeeld...
#13868
Hoi Twanneke, ik vind het goed dat je je twijfels hebt.

Maar, ik wil toch wel het e.e.a. kwijt over de virussen die we de afgelopen jaren hebben gezien bij ons vee. Ik denk dat we onze debiel grote veestapels niet mogen vergelijken met onze honden. Ik denk dat de hoeveelheid dieren die op elkaar gepropt worden, in vaak erbarmelijke omstandigheden (sorry dat ik het zeg) niet mogen vergelijken. Hoewel? Nou ja, ik mag toch hopen dat we zo niet met onze honden omgaan... Maar, misschien doen we dat al? Kijk naar puppy-fabrieken....

Maar goed, deze manier van het houden van dieren, is vragen om problemen.

En, laten we eerlijk zijn, niet alle ziektes zijn dodelijk. En toch vernietigt men de halve/hele veestapel die getroffen is... Niemand gunt een koe de tijd om gewoon uit zichzelf weer beter te worden. Zij wordt 'gewoon' vernietigd. Ik vind dat een kwalijke zaak. Kijken we naar de kippen: het vaccineren zou inderdaad geholpen hebben om verdere verspreiding te voorkomen. Maar, als we nu Don's stelling hier eens op los zouden laten: "dodelijke virus slachtoffers vallen er om de hoeveelheid dieren terug te brengen. Om een TEVEEL op te ruimen. De zwakke broeders zullen het loodje leggen. Deze zwakke broeders zijn eigenlijk toch niet sterk genoeg voor het in stand houden van de soort", dan moet ik concluderen dat DIT precies is wat er is gebeurd met al deze virus-ziekte binnen ons vee. Een TEVEEL wordt opgeruimd... Het is van de gekke dat wij, met de kippenpest, alle wilde dieren OOK opruimen. Want, ze proberen dit uit de media te houden, maar alle wilde ganzen, eenden en zwanen worden OOK opgeruimd. Om verspreiding te voorkomen... My ass. Dikke kans dat de meeste wilde dieren deze epidemie gewoon hadden overleeft.

We proberen dus, kost wat het kost, onze veestapel te "behouden" door alles in de omgeving op te ruimen. We grijpen dus op een verschrikkelijke onnatuurlijke manier in. We houden de dieren op een verschrikkelijke onnatuurlijke manier en we huilen wat af met elkaar dat we het allemaal zo erg vinden... We zijn bang dat de vogelpest overslaat op varkens. Dat het varken dan ook de griep van ons mensen krijgt en dat dit (in het lijf van het varken) gaat muteren tot een virus waar wij weer aan dood kunnen gaan. Wanneer gaan mensen nou eens snappen dat je niet zoveel dieren op 1 vierkante meter moet persen? Ik wil niet lullig doen, maar de meest vreselijke nieuwe virussen zijn ontstaan door/in:

A)China. Ook een land waar men alles opvreet en waar men teveel mensen en dieren op 1 vierkante meter perst. Misschien kunnen we daar van leren?

en

B)Door de hand van de mens. Wij hebben zelf een behoorlijk aandeel in rare gemuteerde virussen. Virussen die we gemaakt hebben om bijv. konijnen uit te roeien in landen waar konijnen niet thuis horen, maar waar we ze zelf hebben neer gezet....

OK, dit heeft natuurlijk allemaal niets te maken met het enten van honden. Hoewel? Misschien ook wel. Mijn boodschap is gewoon dat we maar aanrommelen, dat we beter met onze takjes van de natuur af kunnen blijven, want verbeteren doen we het niet. We zouden de natuur moeten respecteren zoals deze is. Da's dan misschien jammer voor het individu, maar beter voor het voortbestaan van de soort....

En, ik ben er als eerste als de kippen bij om te zeggen dat ik zelf super hypocriet ben! Mijn honden hebben, als individu, natuurlijk WEL rechten.....
Door sylvia
#13869
Ik vindt ook dat je de uitbraken onder de vee en pluimvee stapel niet kan vergelijken met ziekten bij de hond en daar je entingsplan op kan trekken.als je honden op zo'n manier houdt als de pluimvee stapel of veestapel (varkens) ja dan zullen daar ook epidimien gaan volgen net als in gevangenissen waar 100 mensen op een kubieke meter gepropt worden,muizen en ratten lossen dit probleem op door elkaar op te vreten en daardoor weer ruimte te creeren,en anders doet moeder natuur het voor ons.
Bij de vogelpest waren de dieren helemaal nooit geent dit geldt ook voor de varkenspest maar zouden deze epidemieen ook zijn uitgebroken als al het vee gewoon op een grote ruimte vrij buiten zouden lopen,ik denk ook pas als ze kont aan kont in de wei staan met zwaar ruimte gebrek,deze dieren zijn namelijk continu onderhevig aan stress,stress door ruimte gebrek,stress door zich staande te houden tussen agressieve soortgenoten die al eerder doorgedraaid zijn door ruimte gebrek,of die vechten om voor zichzelf iets meer ruimte te verkrijgen.Stress is een hele sterke imuunsysteem verzwakker,dit is bij mensen ook zo,zwaar gestresste mensen zijn ook veel bevattelijker voor infecties en virussen,neem een verkoudheidsvirus en kinderen,kinderen die slecht slapen en dus vermoeid zijn zullen dit heel snel oppikken terwijl het uitgeruste kind er zonder verkoudheid doorheen rolt.
#13870
Ik vindt ook dat je de uitbraken onder de vee en pluimvee stapel niet kan vergelijken met ziekten bij de hond en daar je entingsplan op kan trekken.als je honden op zo'n manier houdt als de pluimvee stapel of veestapel (varkens) ja dan zullen daar ook epidimien gaan volgen net als in gevangenissen waar 100 mensen op een kubieke meter gepropt worden,muizen en ratten lossen dit probleem op door elkaar op te vreten en daardoor weer ruimte te creeren,en anders doet moeder natuur het voor ons.
Bij de vogelpest waren de dieren helemaal nooit geent dit geldt ook voor de varkenspest maar zouden deze epidemieen ook zijn uitgebroken als al het vee gewoon op een grote ruimte vrij buiten zouden lopen,ik denk ook pas als ze kont aan kont in de wei staan met zwaar ruimte gebrek,deze dieren zijn namelijk continu onderhevig aan stress,stress door ruimte gebrek,stress door zich staande te houden tussen agressieve soortgenoten die al eerder doorgedraaid zijn door ruimte gebrek,of die vechten om voor zichzelf iets meer ruimte te verkrijgen.Stress is een hele sterke imuunsysteem verzwakker,dit is bij mensen ook zo,zwaar gestresste mensen zijn ook veel bevattelijker voor infecties en virussen,neem een verkoudheidsvirus en kinderen,kinderen die slecht slapen en dus vermoeid zijn zullen dit heel snel oppikken terwijl het uitgeruste kind er zonder verkoudheid doorheen rolt.
PRECIES!
#13872
de hond waar ik het pas over gehad heb
de tatra van 9 jaar is dood!!!
had ineens hartklachten was niet gechekt bij de enting coctail en parvo.
ik voel / weet dat het er mee te maken heeft.
voel me enorm rot.
#13873
Ellendig, Diana, maar jij kunt er toch niks aan doen? Je moet je hierover niet schuldig voelen, vind ik. De betreffende DA des te meer.
Overigens heb ik m'n overburen aangeraden om hun 11-jarige Bouvier ook niet meer te laten enten. En gelukkig waren ze heel overtuigd door mijn argumenten :D Ben ook al een tijdje bezig met ze te bewerken over versvlees. Ze hebben Ashley gezien toen hij heel slecht was, en staan perplex over hoe hij er nu uitziet, maar willen de stap toch nog niet nemen. Denk dat het een geldkwestie is. En daar heb ik niks mee te maken hè.
#13874
daar heb je ook gelijk in.
maar dat is hier niet het geval.
tis echt de macht vd dierenarts.
maar dat zullen ze nooit geloven.
vertrouwen blind op zo,n man.
toch...voel ik me er rot door.
weet dat het niet mijn verantwoordelijkheid is/was.
maar dit te aanscouwen terwijl je weet dat het misschien anders had gekund is wel zuur hoor.
#13877
Vandaag na lang twijfelen toch een rabies enting gehaald :-[ We willen het risico niet lopen dat we in Frankrijk op de camping (we gaan 3 weken trekken) gecontroleerd worden. als je geen rabies hebt nemen ze je hond in beslag en wordt die in quarantaine gezet voor 3 weken en krijgt daar alsnog de enting :-X (je krijgt trouwens ook een boete van 2000 euro!!! ???)
Dat wil ik chooky ECHT niet aandoen. Ze zou gillend gek worden. Ik denk dat als dat zou gebeuren ze er psychisch iets aan over zou houden (weet ik wel zeker) en ze zou ons ook niet meer zo snel vertrouwen.
Dierenarts vroeg nog, "hoeft ze geen cocktail?" Ik zei gewoon "nee hoor" en het was klaar. maar volgens mij was ze nogal onder de indruk van Chooky ;D
Die cocktail gaat er dus nooit meer in, maar ja, die rabies...
Mij ouders wonen in Frankrijk en als ik die wil bezoeken... tja.
Maar de plannen zijn om over een paar jaar (voor 2010) naar Frankrijk te verhuizen, en als ze eenmaal een frans hondje is, hoeft het niet meer!!! :D
groetjes Eva

PS, als het nou mis gaat met die enting, wat voor symptomen kan ik dan verwachten? Waar moet ik op letten?
Door sylvia
#13879
Maar wat met de enting tegen Weill? Wat zijn de symptomen vd. ziekte en zijn ze ernstig? ???
Ziekte van Weil (leptospirose)

Leptospirose (o.a. de Ziekte van Weil) is een verzamelnaam van ziekten, die veroorzaakt worden door leptospiren. Leptospiren zijn beweeglijke bacteriën, die in staat zijn om via wondjes van het slijmvlies van neus of mondholte en zelfs via de huid het lichaam binnendringen.
Eén van die leptospirosen is de Ziekte van Weil. Deze ziekte komt voor bij zowel mensen als dieren (honden en ratten bijv.). De belangrijkste infectiebron is water, dat besmet is geraakt met urine van dieren die geïnfecteerd zijn. Leptospirosen kunnen soms gedurende maanden of zelfs jaren worden uitgescheiden door dieren, waarbij de infectie sluimerend in de nieren aanwezig is. Vooral de nieren, maar ook de lever lopen hierdoor vaak blijvende schade op. Soms kan een leptospirose zeer snel verlopen met als symptomen een hond met zeer hoge koorts, gele slijmvliezen en donkergele urine.
#13881
ik heb even  geen tijd om te vertalen (zo goed ben iker niet in, behalve als het in het frans zouzijn) maar juliette schrjft het volgende (ja! ben nu ook een gelukkig bezitter van haar boek)

"Healthy dogs do not get leptospiral infections, they, again, come to the ones reared by unnatural methodes. leptospira canicola is often called 'the lamp-post disease', as city dogs, especially males, are said to infect themselves from sniffing around urine-soaked lamp posts, on which infected dogs have urinated.
The bacterium is corkscrew-shaped and infects the kidneys. Infected dogs become very emaciated, blood is often passed in the urine. As many as 50 percent of dogs in most cities of the world are said to be infected. One should count NR dogs (natural reared?) among the disease-free other 50 percent because they will not get the infection. Healthy kidneys resulting from healthy feeding give them their immunity.
Symptoms of Leptospira canicola are: refusal of food, vomiting, fetid breath, abdomen tender to the touch, blood sometimes passed in the trong smelling urine, and a rapid loss of weight.
Leptospira icterohaemorrhagiae is supposed to be rat borne and affects the liver, causing internal bleeding and rapid death. A normally healthy liver will resist the attack. I should also say that leptospiral ailments are often made  scapegoats for common canine distemper. Cases which have been vaccinated against distemper cannot be admitted  by the veterinary surgeon as having developed the disease, therefore it is called leptospirosis instead: little wonder that the percentage of town dogs suffering from this 'new' disease is now put as high as fifty dogs out of every hundred.

Treatment:
Exactly as for canine distemper. Fasting and resting the case, giving antisceptic herbs, also honey. For the kidney infection, see also bladder troubles, for the liver infection see jaundice.
Although leptospiral jaundice is considered to be almost invariably fatal, many complete cures have been achieved using simple herbal methodes."

Als iemand dat graag wil, kan ik de andere twee ook opschrijven (bladder troubles en jaundice)
groetjes Eva
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door