Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door britty
#13746
hoi allemaal, kan iemand van jullie mij het "recept"geven van een goed wormenkuurtje? mijn hond ontworm ik 3 tot 4 x per jaar met een dierenartsmiddeltje maar of dat zo gezond is...
:-[
Door Lupa
#13747
ik heb al 3 jaar niet meer ontwormd en ook drie jaar geen wormen gezien. Ik ontworm pas als het echt nodig is.
Door Lizzy
#13748
Hoi Britty, ik ga je vermoeien met mijn mening over wormen ;D.

Wanneer een hond geen wormen heeft, dan is er geen reden om de hond te ontwormen. Wormmiddelen werken maar voor korte duur. Dus, als de hond geen wormen heeft, en je ontwormt de hond, dan gebeurd er dus in feite niks. Er valt dan geen worm te doden. Het is niet zo dat de wormenkuur jouw hond een paar maanden tegen wormen beschermt of zo. Dus, een aantal weken of maanden later, kan de hond opnieuw besmet raken.

Een wormenmiddel is in staat om diverse wormen, van verschillende soorten, te doden. Een worm is een sterk dier. Met andere woorden: er moet flink wat gif aan te pas komen willen alle wormen overlijden. Dit gif is natuurlijk in zekere mate ook schadelijk voor honden (met name de lever).

Dus, resume: als een hond geen wormen heeft, is er geen reden tot ontwormen.

Wanneer de hond een sterke darm heeft, is de kans dat hij wormen heeft of krijgt klein. Wanneer er wormen binnen komen, zal een hond met sterke darmen en een goed immuunsysteem de wormen vanzelf verdrijven. Dus, om te voorkomen dat een hond wormen krijgt, heeft de hond een zeer goede voeding nodig, die dus bestaat uit rauw/vers vlees met gemalen of ongemalen botten. En, natuurlijk verse groente, eieren, etc. etc.

Wanneer een hond toch wormen krijgt, dan is er maar 1 methode om de wormen uit het lijf te laten verdwijnen, en dat is een wormenkuur (bijv. van de dierenarts). Tenminste, dat is mijn mening. Ik vind het persoonlijk geen fijn plan om de wormen te proberen met natuurlijke middelen te bestijden/verwijderen. Zachte heelmeesters... Het valt te proberen hoor, maar ik verkies dan een wormenkuur. Het hebben van wormen is voor de hond natuurlijk ook schadelijk.

Om te voorkomen dat een hond wormen krijgt (voorkomen is beter dan genezen), heeft de hond dus een optimale voeding nodig en kun je, als ondersteuning, middelen geven als:

*Probiotics (bijv. acidophilus). Dit is ook erg goed om te geven na een ontwormingskuur (om de weerstand weer op te bouwen).
*Gemalen pompoenzaad
*Knoflook (niet teveel, 1/2 teen per hond per dag is voldoende en dit ongeveer 5 dagen per week).
*En, volgens sommige werkt verse, geraspte kokos ook erg goed. Ik heb met kokos zelf geen ervaring.

Hoe kom je erachter of de hond wormen heeft? Door 1 of 2 maal per jaar de mest naar de dierenarts te brengen. De dierenarts stuurt de mest op of onderzoekt deze zelf (volgens mij afhankelijk van de apparatuur die hij beschikbaar heeft). Meestal moet je 2 of 3 dagen achter elkaar ontlasting bij de dierenarts brengen.

Nu is het natuurlijk wel een hoop extra moeite om de ontlasting te laten onderzoeken op wormen, maar mogelijk spaar je daar per jaar weer een paar wormenkuren mee uit. Ook beter voor de gezondheid van de hond!

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#13749
Hoe kom je erachter of de hond wormen heeft? Door 1 of 2 maal per jaar de mest naar de dierenarts te brengen. De dierenarts stuurt de mest op of onderzoekt deze zelf (volgens mij afhankelijk van de apparatuur die hij beschikbaar heeft). Meestal moet je 2 of 3 dagen achter elkaar ontlasting bij de dierenarts brengen.
o, de mijne vindt een keer mest brengen voldoende. Hij zei, als ze wormen heeft zitten er altijd eitjes bij de ontlasting.

groetjes Helen
Door britty
#13750
Bedankt maar weer! ikzelf had al zo mijn bedenkingen van 3 a 4x per jaar een wormenkuurtje..maar js. de diernarts zei dat dat wel het beste was >:(
dan zullen we maar eens zijn ontlasting naar de dierenarts brengen.ik geloof niet dat hij wormen heeft, want de da zegt dat je dan na een kuurtje de dooie wormen in de poep ziet zitten :P (yuk!) maar ik heb nooit iets gezien..maar om zeker te zijn toch maar eens laten checken..
bedankt weer voor alle duidelijke antwoorden!  :-*
Door sylvia
#13751
Er valt dan geen worm te doden. Het is niet zo dat de wormenkuur jouw hond een paar maanden tegen wormen beschermt of zo. Dus, een aantal weken of maanden later, kan de hond opnieuw besmet raken.
Het is zelfs zo dat de kuur werkt van in name tot uitscheiding dus maandag ochtend ontwormen woensdag ochtend kunnen ze al weer besmet zijn.
Door ester
#13752
daarom ontworm ik nooit ;D, ze heeft nog nooit gehad,idem vlooien, ohja 1 keer toen ze behandeld was met frontline :P :-/
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door