Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door geer
#135922
Doris heeft een niet-functionerende alvleesklier waardoor ze geen eiwitten af kan breken. Om te voorkopen dat ze continu aan de diarree is, krijgt ze Tryplase pillen die de eiwitten voor haar moeten afbreken. Nu is het zo dat ze, toen ze nog op blikvoer stond, wel (stinkende) diarree bleef hebben, ook op die pillen. Enige verschil was dat ze het met die pillen op kon houden tot op de kattenbak ::). Sinds een week of 2 staan ze op de Carnibest en ik merk direct dat haar poep veeeel harder is, het zijn nu mooie stevige keutels.. Ik kan die Tryplase pillen nu gerust om de twee, of zelfs om de drie dagen geven zonder dat ze in diarree uitbarst... en daar rees bij mij meteen een vraag. Hoelang is de werking van die pillen eigenlijk? Kan het wel dat ik die pillen om de drie dagen geef...voor mijn gevoel blijven enzymen die je met een pil toedient helemaal niet zo lang werkzaam in het lichaam, of wel? Ik zou misschien eens een tijdje moeten stoppen met die pillen, om te kijken hoelang ze het volhoudt..enige punt is dat ik liever niet weer een diarree-uitbraak wil, want die waren ZO naar!!
Maar ja, mocht blijken dat dergelijke pillen hoogstens twee dagen werkzaam KUNNEN zijn, dan is het natuurlijk vreemd dat ze nu, ook na drie dagen, stevige poep blijft hebben....
Laatst gewijzigd door geer op zo 01 aug 2004, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#135925
Dosage

Dogs:
The contents of 2–5 capsules per day, sprinkled on food. (5 capsules are sufficient to digest the declared fat, protein and carbohydrate content of 1 lb (approx. 500 g) of dog food.)

Cats:
The contents of 1–2 capsules per day, sprinkled on food. (2 capsules are sufficient to digest the declared fat, protein and carbohydrate content of ½ lb (approx. 250 g) of cat food.)
Laatst gewijzigd door geer op zo 01 aug 2004, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#135928
Vers is makkelijker te verteren, misschien kun je een tijdje een half tabletje geven, dan om de dag en dan langzaam afbouwen. Volgens mij kan de alvleesklier zich weer herstellen, misschien werkt Doris zijn alvleesklier wel, maar niet genoeg en als je hem dan makkelijker verteerbaar eten geeft (zoals CB) dan kan zijn alvleesklier het misschien wél aan. Gewoon uitproberen denk ik.
Door geer
#135995
Ik ben inderdaad bezig om het af te bouwen. Maar ik vind het zo vreemd, mij is altijd verteld dat er niets te doen is aan een slecht functionerende Alvleesklier, dat het gewoon een lichamelijk defect is en dat het in feite niet veel uitmaakt wat voor voer je geeft, die pillen doen immers het werk...
Doris is dus weer een echt schoolvoorbeeld van het positieve effect van vers. Binnen een dag CB poepte ze voor het eerst in jaren normaal, het was altijd een mager scharminkel en ze zat slecht in haar vacht. Nu begin ik her en der wat 'vetjes' te voelen, ze zit veel beter in haar vacht en ze lijkt bovendien een stuk relaxter :D
Gut wat kan je daar toch gelukkig van worden :D
Door Lisa
#136053
geer schreef: Ik ben inderdaad bezig om het af te bouwen. Maar ik vind het zo vreemd, mij is altijd verteld dat er niets te doen is aan een slecht functionerende Alvleesklier, dat het gewoon een lichamelijk defect is en dat het in feite niet veel uitmaakt wat voor voer je geeft, die pillen doen immers het werk...
Doris is dus weer een echt schoolvoorbeeld van het positieve effect van vers. Binnen een dag CB poepte ze voor het eerst in jaren normaal, het was altijd een mager scharminkel en ze zat slecht in haar vacht. Nu begin ik her en der wat 'vetjes' te voelen, ze zit veel beter in haar vacht en ze lijkt bovendien een stuk relaxter :D
Gut wat kan je daar toch gelukkig van worden :D
En straks ga je schrijven Doris wordt te dik ;). Maar heel fijn dat je zo'n verbetering ziet zeg! Kan me voorstellen dat je bang bent voor een diarree uitbraak en zou dan ook (als je het aandurft) verder gaan afbouwen zoals al geschreven is of overleg even met je dierenarts.
Door geer
#136384
Werd Doris maar eens te dik! Doris is langharig, dus het valt niet zo op, maar als je haar optilt voel je alleen maar botjes...'t is (was) echt een mager scharminkel!! Als je haar nu optilt voel je gewoon dat er meer vet aan zit en daar ben ik heeeel blij om 8) Ik ga inderdaad maar eens minderen met die pillen... mijn 'eigen' dierenarts heeft gezegd dat ik die pillen altijd moet blijven gebruiken...maar ach...die kan voorlopig even de boom in ;D
Laatst gewijzigd door geer op zo 01 aug 2004, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#136387
Die enzymen werken alleen tjdens de maaltijd en niet langer.
Waarschijnlijk komt het doordat er in het versvlees weinig granen zitten. Die kan hij niet zo goed verteren.
Door geer
#136392
Maar denk je dan dat ik, op versvlees, kan stoppen met die pillen?... Ik bedoel, als ze toch alleen werken tijdens het eten, dan is het dus onwaarschijnlijk dat ze het alleen door die pillen 3 dagen volhoudt zonder in de diarree te schieten! Ze krijgen nu 's ochtends vers en 's avonds een beetje van de 3-mix 8), een kippevleugel (en daar kijken ze bij van "hee, baas, bak dat ding even lekker, snij hem dan in stukjes en geef hem dan nog een keertje!), yoghurt, pens of wat-ik-ook-maar in huis heb....
Door geer
#137753
Ik heb Doris maar eens helemaal van de Tryplase afgehaald.... eens kijken hoe het gaat... Droge brokjes met Tryplase eet ze zowiezo niet, en als het bij de CB goed gaat zonder Tryplase..... ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door geer op wo 04 aug 2004, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#137763
Ik hoop het ook! In ieder geval ben ik er al heel blij mee hoe het nu gaat... Mocht nu blijken dat het zonder Tryplase ook lukt...dan ga ik denk ik toch maar binnenkort een bezoekje aan de dierenarts brengen, en dit keer niet om om pillen te vragen >:(
Door geer
#137768
sylvia schreef: Ik hoop het ook, ik duim ervoor :D
ik heb de dierenarts van de week een mailtje gestuurd. Ik heb dat al eens eerder gedaan, nadat bleek dat Saar zo opknapte van vers en dat ik de Prednison (die hij gelijk voor had geschreven) de prullenmand in kon mikken... Hij mailde toen terug dat dat waarschijnlijk van korte duur zou zijn, maar dat ze later weer terug zou vallen >:( Niet dus.\
Eergister heb ik hem gemaild dat ik wilde weten hoe hij over vers dacht. OF hij uberhaupt over vers dacht. En dat het mij in principe niets uitmaakte wat hij er precies van dacht, maar dat ik wEl wilde dat, als ik ooit met Ted of een van de katten naar de DA moest, hij achter mijn manier van voeren stond. Dat hij niet moet komen aanzetten met dieetvoer of Prednison. Ik heb hem het een en ander uitgelegd en hem de link van de BP gegeven. Ben heeeel benieuwd... Maar als nu zou blijken dat ik 3 jaar eigelijk voor Jan L*L die Tryplase heb gegeven....oeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door