Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#135891
Yildah is eigelijk een beetje te zwaar :-[
Toen we haar anderhalf jaar geleden kregen was ze ook al te dik.
De afgelopen twee maanden staat ze echt op streng dieet. (en oohhh wat is dat moeilijk voor haar, ze leeft echt voor haar eten)
We fietsen nu wat meer en als ze een tussendoortje krijgt wordt dat gecompenseerd met minder eten tijdens de avond maaltijd.

Maar ze is echt nog geen gram afgevallen :o Ik had gehoopt dat er wel iets af zou zijn.....maar echt njente nada nakkes >:(

Ze weegt 19,5 kilogram (dat woog ze ook toen we haar kregen) Je kan het ook goed aan haar zien, ze heeft een brede rug (formaat salon tafel) en je kan haar ribben wel voelen maar er zit duidelijk een laagje vet tussen. Haar conditie is wel erg goed, ze gaat 2x daag met mijn uitlaatdienst mee. Ze kan makkelijk een uur naast de fiets en 1x per week doen we breiten sport (waar ik na een uur voor pampus ligt en zij nog wel door kan)

Zijn er misschien ingrediënten die ik helemaal kan weglaten ivm met een hoog vetgehalte??
Ze krijgt nu nog alles wat ze normaal krijgt maar dan in mindere mate. Voorheen kreeg ze twee en een half kipkarkas...nu nog maar 1.
ipv 350 gram lamsvlees krijgt ze nu 200 gram enz enz
Het enige wat ik haar meer voer is de GF mix.....dit meer omdat ze toch wat vulling in haar maag heeft en niet meer zo ongeloofelijk schooit.

Hier een lijstje van de dingen die ik haar voer:

Kip (alles incl. organen)
Lam (rib, pens, longen)
Kalf (rib, staart, pens, nier, hart)
Eend (nek, karkas)
Vis (schoongemaakt,....anders eet ze het niet)
Af en toe krijgt ze carnibest.

Ze krijgt nu s'ochtends:

80 gram orgaan vlees
120 gram GF

S'avonds

200 gram Vlees met botten

wat kan ik doen om haar nog meer te laten afvallen?

p.s. Yildah is het hondje op de rechter foto in mijn onderschrift. Ze heeft het formaat van een grote bordercollie en ze is gesterilliseerd.
Ik kreeg op de hondenschool ook al te horen dat ze te dik was, en daar achter aan "tja, dat krijg je als je DAT spul voert" ::) Het is wel duidelijk dat de instructrise niet zo van Barf houd ;D
Laatst gewijzigd door Charlotte op zo 01 aug 2004, 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#135895
Met de aanpassing van je menu kan ik je niet helpen, omdat ik niet Barf, maar kvv voer. Echter, ik lees dat Yilda gesteriliseerd is, daar kan het probleem in zitten. Vraag je dierenarts eens haar schildklier functie na te laten kijken. Lees even in de bibliotheek daar kan je een groot artikel vinden over bijwerkingen van sterilisatie. Print het eventueel uit en neem het mee naar je dierenarts, want er lopen van die pipo's rond die zullen ontkennen dat het aan de sterilisatie ligt, maar het op het voer schuiven.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Binno
#135908
oebaya schreef: Met de aanpassing van je menu kan ik je niet helpen, omdat ik niet Barf, maar kvv voer. Echter, ik lees dat Yilda gesteriliseerd is, daar kan het probleem in zitten.
Dat idee heb ik ook. Wel niet compleet hetzelfde verhaal hier maar onze maltezer is 'gecastreerd' en heeft alle moeite om op gewicht te blijven. Hij krijgt nu ocharme nog maar iets meer dan de helft van de aangegeven hoeveelheid voer (zielig hé, die blik van "is dat nu echt alles wat ik maar krijg... :-\) maar hij is wel eindelijk terug wat afgevallen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#135920
Hoe sneu het ook is, ik denk dat je nóg minder moet gaan voeren :'(, kun je haar anders 's morgens geen eten geven en dan 's avonds Groentenmix (fruit zou ik even weglaten omdat daar ook de nodige caloriën in kunnen zitten) met botten en (mager) vlees. Bij Kvv is de richtlijn 20 gr. per kg lichaamsgewicht, maar daar zitten de meeste honden ver onder, mijn gesteriliseerde teef van 38 kg krijgt maar 500 gr voer terwijl ze volgens de richtlijnen 760 gr mag. In jouw geval zou dat betekenen, dat ze 390 gr. mag maar da's dus duidelijk teveel, dus... nog minder geven :'(.
Door Lizzy
#135923
Ik zou toch ook de schildklier even na laten kijken. Want zoveel geef je niet. Je kunt ook magere vleessoorten gaan geven. Want lam is erg vet. Misschien kip zonder het vel en minder vette vleessoorten. Volgens mij is konijn, hert, paard, etc. heel mager.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#135932
Voor de verandering zou ik eens de hoeveelheid groenten sterk verminderen. Best kans dat die 200 gram zo koolhydraatrijk is dat haar lijf de kans krijgt om het vet (wat eigenlijk direkt verbrand moet worden) opslaat en nu draait op koolhydraten terwijl de ideale hondenspijsvertering het beste draait op vet.

Of kijk in ieder geval eens heel kritisch naar je groentemix en haal zowieso die groenten eruit die veel suiker en/of zetmeel (dus veel koolhydraten) bevatten.
Ook geen fruit geven om dezelfde reden.
Door willieD
#136260
charlotte,geef dr wat meer een grote maaltijd,niet 2x op een dag en laat haar dan eens vasten,maar zorg wel voor een goede volle maag.

succes :D
groet
Door Charlotte
#151684
Nitus schreef: Hoe sneu het ook is, ik denk dat je nóg minder moet gaan voeren :'(, kun je haar anders 's morgens geen eten geven en dan 's avonds Groentenmix (fruit zou ik even weglaten omdat daar ook de nodige caloriën in kunnen zitten) met botten en (mager) vlees.
Ik had er ook aan zitten denken...om haar s'ochtends vlees met botten te geven. Maar ze gaat dagelijks met mijn uitlaatservice mee en moet een half uur na het eten al de bus in. En een uur daarna rent ze alweer in het bos.
Ik weet niet of dit wel zo gezond is?? ivm met eventuele maagtorsies.

Fruit weglaten is idd wel een goed idee!!
Door Charlotte
#151693
Lizzy schreef: Ik zou toch ook de schildklier even na laten kijken. Want zoveel geef je niet. Je kunt ook magere vleessoorten gaan geven. Want lam is erg vet. Misschien kip zonder het vel en minder vette vleessoorten. Volgens mij is konijn, hert, paard, etc. heel mager.

Oké...lam is van het lijstje geschrapt.
Konijn, hert, paard ed kan ik hier nog steeds niet vinden. Ik had eventueel wel een konijn leverancier gevonden, maar daar moest ik meteen 100 kg afnemen :o

En ik ga voor de zekerheid de DA even vragen om haar schildklier na te laten kijken. Gebeurd dat via een bloedonderzoek? En kan het zijn dat dan de waardes afwijken omdat Yildah vers krijgt??
Door Charlotte
#151701
Angelique schreef: Voor de verandering zou ik eens de hoeveelheid groenten sterk verminderen. Best kans dat die 200 gram zo koolhydraatrijk is dat haar lijf de kans krijgt om het vet (wat eigenlijk direkt verbrand moet worden) opslaat en nu draait op koolhydraten terwijl de ideale hondenspijsvertering het beste draait op vet.

Of kijk in ieder geval eens heel kritisch naar je groentemix en haal zowieso die groenten eruit die veel suiker en/of zetmeel (dus veel koolhydraten) bevatten.
Ook geen fruit geven om dezelfde reden.
Op die manier heb ik het nog helemaal niet bekeken. Ik dacht altijd dat groenten een veilige maagvulling zonder dat je daar van aan zou komen!

Dus ik zou de gf mix kunnen halveren en iets meer mager vlees kunnen geven?
Laatst gewijzigd door Charlotte op zo 22 aug 2004, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Charlotte
#151707
willieD schreef: charlotte,geef dr wat meer een grote maaltijd,niet 2x op een dag en laat haar dan eens vasten,maar zorg wel voor een goede volle maag.

succes :D
groet

Zou ik bijvoorbeeld dan de hoeveelheid voer kunnen geven die ze normaal in twee dagen krijgt? En haar dan een dag laten vasten?? Of is dat iets enthousiast.
Vasten doe ik ongeveer 1x per maand (nou ja, ik niet ;D maar de hondjes wel)
Door Charlotte
#151712
Binno schreef: [(zielig hé, die blik van "is dat nu echt alles wat ik maar krijg... :-\) maar hij is wel eindelijk terug wat afgevallen.
Jaa, die blik van haar :-\ Ze eet nogal snel en is vaak binnen de minuut klaar. Dan gaat ze heel enthousiast bij het aanrecht staan kwispelen...... wachtend op het volgende portie :-\
Laatst gewijzigd door Charlotte op zo 22 aug 2004, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#151716
Ja, bloedwaardes kunnen afwijken wanneer je vers geeft, maar het gaat dan niet om de schildklier waardes (meer hierover : http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=827)

Over het ontbijt: dus na 1.5 uur gaat ze het bos in en rennen? Mmm, net een tikje krap. Ik vind zelf 2 uur prettiger. Hoewel ik zat mensen ken die hun hond al wel met gerust hart na 1.5 uur laten lopen.

Heel veel groentes bevatten nauwelijks koolhydraat. Ik denk dan aan andijvie, waterkers, peterselie, sla, bleekselderij, alfalfa, etc. etc. Sommige groentes zoals pompoen en mais bevatten wel meer koolhydraat en deze zou je kunnen vermijden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door