Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Femke
#13556
Want vandaag lag de oproepkaart voor de kennelhoestenting in de bus.
Ik heb het er uitgebreid met Heidi over gehad en we denken dat we de honden liever niet meer willen laten enten, behalve tegen parvo en hondenziekte.

Even een situatieschets:
Sunday, duitse staande kruising van 5 en een half, totnogtoe alle entingen gehad. 1 keer kennelhoestbesmetting 10 weken na de enting.

Bowie, beagle, bijna 3, totnogtoe alle entingen gehad, 1 keer kennelhoest gehad (weet niet of hij toen geent was of niet, toen kende ik Heidi nog niet) hij is hier toe behoorlijk ziek van geweest zegt ze.

Ik heb alle voors en tegens op een rijtje gezet, en wil misschien minder gaan enten. Zowiezo de kennelhoest afschaffen, omdat de kans dat je hond toch nog kennelhoest krijgt aardig groot is.
Nu komen de maren (oh soms kan ik zoooo onzeker zijn)

Maar:
Wat nou als de honden toch ziek worden, dan word je toch door je dierenarts en alle hondenliefhebbers uit je stad en omgeving te schande gemaak??

Maar:
Hoe zit het met de verzekering (moet ff de polis erbij zoeken) want ik kan me voorstellen dat zij me vriendelijk doch dringend de deur wijzen als mijn ongeente hond ziek wordt

Maar:
Hoe gaat het op de hondenvereniging waar we trainen?

Ik ben gewoon enorm bang dat het toch misgaat, ik weet wel dat je alleen kunt stoppen met enten tegen ziekte die niet gevaarlijk zijn (4 criteria, weet ze niet uit mijn hoofd) maar ik zou me wel een enorme knurft voelen als de honden toch ziek worden........
...............en hoe leg je dat dan uit aan je DA?

Ben ook niet zo assertief dat ik die discussie met hem durf aan te gaan (hoewel het een heel aardige man is hoor, maar ben zelf al zo vreselijk onzeker, hoe moet ik dan een ander overtuigen?)

Dus HEEEEEEEEEEEEEEEELP wie geeft ons een steuntje in de rug???

Fenks
Femke en Heidi
Door Jolly
#13557
tja he daar zeg je wat
op de eerste of als ze eventueel ziek worden, niemand kan je erop afrekenen, want hoeveel da's doen niet gewoon stickertje in boekjes en enten totaal niet, dus wat zegt zo'n boekje nou?  2 over de verzekering, tja dat moet je dus ff opzoeken, is een goede zal ik dus ook maar ff doen. Kreeg namelijk ook weer zo'n kaart in de bus en ik wil dus eiegnlijk ook niet meer enten. in maart/april mischien nog en keer parvo of weil ofzo, moet nog zien.
Dus andere die al een tijdje niet enten, vetel ons jullie verhalen en geef ons steun  ;D
Door sylvia
#13558
Hoi Femke,voelde je je ook een knurft toen je hond kennelhoest kreeg en je wel had geent?
Ik bedoel,heel veel honden krijgen kennelhoest van de enting ,en ze worden tegen één soort geent terwijl er kweet niet hoeveel soorten zijn die ze gewoon kunnen krijgen.En bedenk deze is ,is kennelhoest als je hond het oploopt zwaar gevaarlijk,als je hond kennelhoest krijgt is het dan erg levensbedreigend....nee dus als je hond kennelhoest krijgt hoef je bij veel vormen alleen een hoestdrank te geven ,in de wat ernstigere gevallen een antibiotica kuurtje.En wat ook opvallend is,het zijn meestal de geente honden die het hebben.Ik heb nog nooit een kennelhoest enting laten geven,en ze hebben het ook nog nooit gehad.
Door qyan
#13559
is en blijft moeilijk, ik heb geen andere keus dan voorlopig niet te enten, maar ook dat is eng.
kennelhoest krijgt qyan nooit meer, terugkijkend naar zijn medisch dossier zijn toen de eerste klachten van ene hele reeks begonnen.
vindt het verder een onnuttige enting, was op de vorige ipo vereniging helaas verplicht, maar waar ik nu train niet.
dus die valt af.
geeent en toch kennelhoest gekregen tot 2x toe, dus waar dient die enting voor ??? geld ;D
ook voor de rest van de entingen is qyan vrijgesproken vanwege zijn situatie en is daar dus de enige toegestane niet geeente hond.
afhankelijk van de uitslagen van de onderzokeen ed en zijn toestand over een maand of 6 kunnen ze me dus alsnog verplichten om hem te laten enten als ik zou blijven trainen.
misschien eens overleggen met jullie vereniging, of gewoon niets zeggen en afwachten.
vragen ze bij jullie expliciet om het entingsboekje dan ???
bij ons alleen bij inschrijving

de verzekering zit ik ook nog mee.
dier en zorg (onze verzekering) vergoed volgens mij niet voor niet ingeente honden.
bij hun wordt je volgens mij de verzekering uitgeschopt, of ze laten je gewoon ieder jaar betalen (heb een verzekering afgsesloten voor 5 jaar)
net zo lang totdat je verzekering is afgesloten.

ik ga ze in ieder geval niet melden dat qyan niet is ingeent in oktober.
slapende honden moet je niet wakker maken luidt het gezegde toch ;)
maar.......mijn da wil zo vriendelijk zijn om toch netjes aan dier en zorg te melden dat qyan zijn boost heeft gehad en wil ook wel stikkertjes plakken als het nodig is, want die ent qyan dit jaar in ieder geval niet meer.

hoe ik het in jouw geval aan zou pakken:
-niet reageren op het kaartje voor de kennelhoest, is zowiezo nutteloos.
-misschien de bijsluiter ana oebaya vragen van ik dacht nobivac en meenemen naar je da! kijk eens, zelfs de fabrikanten zijn nu tegen ieder jaar enten.

ik weet het niet, zou het ook moeilijk vinden.
qyan zijn situatie is op het gebeid van enten ene geluk bij een ongeluk op het moment dan maar.

als ik qyan gewoon zou blijven enten dan is het eenmaal per 3 jaar, maar niet eerder dan die 3 jaar.

tja, blijft een moelijke kwestie :-/

succes met de keuze zullen we maar zeggen he ;)

groetjes wendy en een poot van qyan
Door oebaya
#13560
Voor mij is het simpel: kennelhoest niet enten als je hond geen verhoogd risico loopt of dat het wordt geëist, omdat hij naar pension moet. Alle andere entingen niet vaker dan om de 2 jaar en rabiës maar om de 3 jaar (overigens alleen nodig voor het buitenland), kan allemaal volgens de bijsluiters van Nobivac.
Zelf heb ik besloten te laten enten volgens het Colorado State University's Small Animal Vaccination Programme. Tik het even in bij google en het komt boven. Print het uit en neem het mee naar je dierenarts. Na het 7e jaar stop ik dan met enten, ervan uitgaande dat de meeste entingen veel langer dan 3 jaar werken en dat afgezet tegen de levensverwachting van mijn honden.
Gezien het vangen van ratten, muizen en zwemmen laat ik dan alleen als extra leptospirose in het voorjaar enten. Ik weet dat daarmee niet alle vormen zijn gedekt, maar ik heb er een hond aan verloren en als ik dan al de ernstigste vormen kan voorkomen, dan kies ik daar toch voor.
Door Lupa
#13561
mijn honden worden niet geent tegen kennelhoest.
mijn oudste heeft ooit kennelhoest gekrijgen, maar als je het optijd signaleert is er nieks aan de hand.
je merkt het meteen je hond gaat hoesten ;Den een beetje snot neus.
Ik heb toen kinder hoest siroop gegeven en honing, het was in een week voorbij.
Door Lizzy
#13562
Ik heb braaf jarenlang mijn honden tegen kennelhoest ingeent en vervelend genoeg brak er altijd, nadat wij onze honden lieten enten, kennelhoest uit bij onze uitlaatservice. Mijn honden hadden ieder jaar wel een vorm van kennelhoest..... Drie jaar geleden ben ik gestopt met enten en zijn er geen uitbraken meer geweest bij de uitlaatservice.

Kennelhoest is gewoon een onzin enting. Ieder pension of clubje die vindt dat jij je hond daar tegen moet enten, heeft zich nooit 1 seconde in deze materie verdiept. Helaas pindakaas zijn dat de meeste. Op enkele goede uitzonderingen na. Controleren ze ook, die clubjes?

En wat de verzekering betreft: ik laat me door mijn verzekering ook niet verplichten om ieder jaar een griepprik te gaan halen. Toch?

Groetjes, Lizzy die kennelhoest echt de domste vaccinatie allertijden vind....
Door Lizzy
#13564
Hoi Ordell, wat vind jij van het stuk van Don Hamilton? Hij schrijft ook over wat ene Ron Schultze (ofzoiets - even uit het blote hoofd) vindt van enten en zijn "schema". Hij schrijft eigenlijk "als ze met 1 vaccinatie niet te immuniseren zijn, dan misschien bij de tweede. Zijn ze dan niet geimmuniseerd, dan raken ze nooit meer geimmuniseerd".

Hoe dan ook, het blijft een moeilijk onderwerp....
Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#13565
Ik had noodgedwongen 'n paar dagen geleden dan toch maar de DHLPP gedaan...
De laatse keer was in 2000 geweest,en ik had in 2001 +2002 de titers laten doen,die toen genoeg weerstand aangaven.
Omdat ik van de PAWS dogs elk jaar 'n bewijs van enting OF titers moet geven,had ik eigenlijk toch liever WEER de titers gedaan,maar...
Cis was net van 'n antibiotic kuur af,en Tor was er net op gezet (alle 2 'n uitgetrokken dew-claw)
Omdat ik geen titers wil doen tijdens of net na 'n antibiotic kuur,werd het TE laat om mijn records in te leveren....
Dus daarom dan na 3 jaar toch maar de shots...
Ook gezegd dat ik absoluut GEEN kennelhoest erbij wilde,dus dat is in ieder geval NIET gegeven.
Ik ben dus van plan om in ieder geval voorlopig GEEN vaccinaties meer te geven,behalve de verplichte Rabies dan.
Door sylvia
#13566
Dory vond je enten met 1 hond net van de antibio.af en de volgende er net op,het niet risicovol om ze dan te enten?
Door 202spots
#13567
Dory vond je enten met 1 hond net van de antibio.af en de volgende er net op,het niet risicovol om ze dan te enten?
Ik had geen andere keus Sylvia... :-/
Had het zolang mogelijk uitgesteld,maar had er geen rekening mee gehouden dat ze alle 2 'n nagel zouden afbreken...
Na de shots,was Cis okay,Tor was 2 dagen van slag af,weinig eten,veel slapen en losse poopies,dus ik weet wel zeker dat vaccinaties niet het beste is.
Daarom zei ik al "noodgedwongen"...en voorlopig ben ik er van af.
Door sylvia
#13568
Ik had geen andere keus Sylvia... :-/
Had het zolang mogelijk uitgesteld,maar had er geen rekening mee gehouden dat ze alle 2 'n nagel zouden afbreken...
Na de shots,was Cis okay,Tor was 2 dagen van slag af,weinig eten,veel slapen en losse poopies,dus ik weet wel zeker dat vaccinaties niet het beste is.
Daarom zei ik al "noodgedwongen"...en voorlopig ben ik er van af.
gelukkig viel de reactie dus nog mee ,maar das wel balen dan,vervelend dat een regel die gezien wordt als goed voor de honden,een verplichte enting eigenlijk vaak ook ten nadele werken.
Door oebaya
#13569
Ja, waarom eigenlijk ??? Toch nog het idee dat het misschien nodig is. Had jij iets anders in gedachten hoor ik het zeer graag ;)
Wat zou je ervan zeggen om de 6 weken enting over te slaan? Hangt natuurlijk wel af van waar je woont en waar je met je puppy heen wilt. Maar als je het redelijk kan isoleren, dan met 8 weken halve enting en met 12 weken andere helft.
Als je een puppy-enting met 6 weken geeft en het zit tegen, dan is je pup met 8/9 weken niet meer geïmmuniseerd en dat is het moment waarop je echt met de pup de straat op moet. Daarom wordt dan op die leeftijd halve enting gegeven en met 12 weken de andere helft.
Door sylvia
#13570
mijn puppen krijgen zeker als pup gewoon de normale entingen met 6,9 en 12 weken.De meeste entingen zijn namelijk vooral belangrijk bij een leeftijd onder het jaar.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door