Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door bloemetje
#1347463
Ik hoor steeds vanalles over die rotbeestjes. Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen niet helemaal goed geinformeerd zijn  :-\. Maar het kan ook zijn dat ik dat juist ben  :biggrin2:
Met behulp van wikipedia kan ik wel wat vinden. Maar misschien zitten hier mensen die beter weten:

1. In .... zitten geen zandvliegjes. Ik heb ze nog nooit gezien.

2. Nee, in .... zijn geen zandvliegjes. We zitten niet in de buurt van het strand!

3. Het enige bestrijdingsmiddel is de Scaliborband

4. Het is beter om DEET te gebruiken ipv iets anders.


Hier zijn mijn ideeen.

1. Zandvliegjes zijn maar een paar millimeter groot
2. Zandvliegjes komen vooral voor in bewoond gebied&bossen en verschuilen zich in kieren en spleten.
3. Pulvex moet ook werken
4. Lijkt me ook niet al te gezond.. Maar of het beter of slechter is als de scalibor??

bron: http://www.leonberger-info.com/Pas%20op ... egjes!.doc

Iemand nog meer ideeen?
Laatst gewijzigd door bloemetje op wo 26 aug 2009, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1350208
van de site van Intervet:

"Zandvliegen zijn kleine, harige, tweevleugelige insecten (2,5 – 3 mm lang), die – anders dan de gewone vlieg – niet zoemen.
U zult zandvliegen overdag niet tegenkomen aangezien ze dan rusten in kieren en spleten. De zandvlieg komt vlak na zonsondergang tevoorschijn en blijft actief tot zonsopgang. Mediterrane zandvliegen houden van warme nachten (niet kouder dan 16°C) en kunnen, omdat ze zo klein zijn, bij harde wind niet vliegen (bij een windsnelheid van meer dan 1 m/sec). Desondanks kunnen ze lange afstanden afleggen, tot meer dan 2 km. Ze komen het meeste voor in de vrije natuur (landelijke gebieden of beboste delen van steden, zoals tuinen en parken), hoewel ze ook vrij regelmatig in woonruimten worden aangetroffen.
In de mediterrane landen begint het zandvliegenseizoen in mei en eindigt in september of – bij een zachte nazomer – in oktober"

Deet wordt voor mensen aanbevolen en niet voor honden. Deet is niet helemaal zonder risico's volgens recent onderzoek heb ik afgelopen week net gelezen.
De scaliborband is volgens mij het beste middel. Pulvex (permethrine) voorkomt niet het bijten/steken van het insect. Het moet juist eerst steken wil het middel zijn werking kunnen doen. Ook deze middelen zijn niet zonder risico.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1356665
pike schreef: De scaliborband is volgens mij het beste middel. Pulvex (permethrine) voorkomt niet het bijten/steken van het insect. Het moet juist eerst steken wil het middel zijn werking kunnen doen. Ook deze middelen zijn niet zonder risico.
Nee hoor, permethrin werkt ook vliegenwerend. Het zit ook in die vliegenwerende oormerken die koeien dragen.
Bovendien is advantix waar ook permethrin in zit geregistreerd tegen het zandvliegje. Pulvex dan wel niet, maar de werkzame stof is dezelfde, registratie is vaak een centenkwestie.
Door dogsunlimited
#1356691
*Dorothea* schreef: Nee hoor, permethrin werkt ook vliegenwerend. Het zit ook in die vliegenwerende oormerken die koeien dragen.
Bovendien is advantix waar ook permethrin in zit geregistreerd tegen het zandvliegje. Pulvex dan wel niet, maar de werkzame stof is dezelfde, registratie is vaak een centenkwestie.
Dat klopt. Een goldenfokker had een hond met Ehrlichiosis en wilde toch chemische middelen gebruiken na herstel. Defendog schijnt dus ook te werken tegen zandvlieg, vermeldt de fabrikant. Is niet geregistreerd, omdat dat erg veel geld gaat kosten.
Door Sella
#1360546
Ik neem aan dat je met een hond die regelmatig fel reageert op chemische middelen op geen andere mannier kan beschermen tegen zandvliegjes dan die gebieden niet te bezoeken met de hond?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door