Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#133991
De dames krijgen vanavond voor de eerste keer een hele kip. Nou ja, eigenlijk allebei de helft van een hele kip. ::)
Ze zijn al kippenekjes, -vleugeltjes & - pootjes gewend en dat gaat goed. In het begin sloeg ik die eerst plat met een hamer, nu niet meer. Het wordt netjes gekauwd en gekraakt.
Moet ik dan nog ergens op letten als ik ze die hele (halve) kip geef? Is het verstandig als ik die ook eerst bewerk met een hamer? Of is dat niet nodig?
Door Audrina
#134031
Ik verheug me er nu al op om ze de kip te geven. Ik vind het altijd zo gaaf om te zien hoe hun "oer instinct" dan naar boven komt en hoe ze lekker liggen te smikkelen. :)
Angelique schreef: Platslaan is niet nodig. Het enige waar je dan op moet letten is of al het plastic en andere zakkies goed verwijdert is :D
Ja, anders gaan ze van die rare kipworsten poepen de volgende dag he? :P
Door Lizzy
#134033
Ik zou ze gewoon lekker allebei een halve kip geven! En aangezien ze daar natuurlijk meer werk aan hebben, kun je een kip het beste geven zoals je een bot ook zou geven (wij geven dat op een rubber kleedje).
Door Lupa
#134068
gisteren heeft Lupa ook een hele kip gekrijgen, het is heel leuk om naar te kijken.
Eerst gingen de poten, daarna de vleugeltjes en daarna half romp, toen was het genoeg, ze begon zichzelf schoon te maken een beetje rond lopen, en aangezien ik nog 2 honden rond heb lopen was voor mij het teken dat ze genoeg had, dus de rest heb ik bewaard voor savonds
Gebruikersavatar
Door Angelique
#134110
Audrina schreef: Hoe krijg je die kippen eigenlijk het beste door de helft als je geen bijltje o.i.d. hebt? Kan het ook met een scherp mes met kartels of met een stevige schaar?
Met een flink scherp mes snij je 'm zo door midden.
Door 202spots
#134165
Audrina schreef: Hoe krijg je die kippen eigenlijk het beste door de helft als je geen bijltje o.i.d. hebt? Kan het ook met een scherp mes met kartels of met een stevige schaar?
Ik gebruik altijd 'n snoeischaar zoals in de tuin,als je 'n goeie keukenschaar hebt kan dat ook.
Van de ene opening naar de andere knippen,open vouwen en dan door de helft.
Elke kant heeft dan halve rug,halve borst,
'n vleugel,'n poot en dij.
Misschien moet je de eerste paar keer de gewrichten van de poot met 'n X inknippen.
Door 202spots
#134271
Vandaag stond er hier toevalig OOK kip op 't menu..
Ik had gisteravond voor ons zelf 'n kip in stukken geknipt of nou ja,
ik had voor ons zelf de borst filet eraf gesneden,en de rest van de kip in de helft geknipt.
Toen ik het vanmorgen aan de Spots wilde geven vond ik het eigenlijk wel 'n beetje TE groot,
en knipte de 2 stukken nog 'n keertje in de helft,ik had nu 2 stukken met rug en vleugel,
en 2 stukken met poot en dij.
Ik gaf ze alle twee het stuk met de vleugel en de rug,en ging buiten effe plantjes water geven terwijl hun aan 't eten waren.
Hun zijn vlugger klaar met eten dan dat ik ben,en wanneer ik weer terug in huis kom,
dan zie ik Tor aan de vloerbedekking likken...en dan maar met ze bek te happen en te happen...
Ik heb toevallig weer de naaimachine op tafel staan,dus het eerste wat ik denk is goeie genade ,hij ligt hier precies naast de tafel op de grond en WAT heeft ie NOU weer in z'n bek!! Waar zit ie toch op te kluiven???? :o
Ik z'n hele bek wagenwijd open en overal zitten voelen en kijken of er wat is...maar kan niks vinden...zo gauw ik ze bek los laat gaat Tor weer opnieuw dezelfde kauw bewegingen maken....ik WEER kijken...en nog steeds niks te zien...
Dan stop hij met het kauwen en gaat weer verder om de vloer te likken....ik voel dat 't tapijt 'n beetje nat is,en ik denk zou die soms net gespuugd hebben en heeft het nu weer opgegeten?
Ik ga naar de keuken om 'n doek te halen om de vloerbedekking schoon te maken.....
en dan zie ik daar opeens de lege zak op de aanrecht leggen...
De plastic zak waar de 2 kippen poten met de dij nog in zaten voordat ik naar buiten ging.....is nu LEEG!!!!!! >:( >:(
Hij had niet eens de hele zak van de aanrecht getrokken...neee...hij had de poten er voorzichtig uitgehaald!!!
Dat Monster heeft dus in ze eentje bijna 'n hele kip achter ze kiezen gestopt!! >:( :o >:(
Hij heeft gelijk genoeg gegeten voor vandaag!!
't Kreng krijgt natuurlijk verders NIKS meer!!!
Door emmy
#134325
202spots schreef: Vandaag stond er hier toevalig OOK kip op 't menu..
Ik had gisteravond voor ons zelf 'n kip in stukken geknipt of nou ja,
ik had voor ons zelf de borst filet eraf gesneden,en de rest van de kip in de helft geknipt.
Toen ik het vanmorgen aan de Spots wilde geven vond ik het eigenlijk wel 'n beetje TE groot,
en knipte de 2 stukken nog 'n keertje in de helft,ik had nu 2 stukken met rug en vleugel,
en 2 stukken met poot en dij.
Ik gaf ze alle twee het stuk met de vleugel en de rug,en ging buiten effe plantjes water geven terwijl hun aan 't eten waren.
Hun zijn vlugger klaar met eten dan dat ik ben,en wanneer ik weer terug in huis kom,
dan zie ik Tor aan de vloerbedekking likken...en dan maar met ze bek te happen en te happen...
Ik heb toevallig weer de naaimachine op tafel staan,dus het eerste wat ik denk is goeie genade ,hij ligt hier precies naast de tafel op de grond en WAT heeft ie NOU weer in z'n bek!! Waar zit ie toch op te kluiven???? :o
Ik z'n hele bek wagenwijd open en overal zitten voelen en kijken of er wat is...maar kan niks vinden...zo gauw ik ze bek los laat gaat Tor weer opnieuw dezelfde kauw bewegingen maken....ik WEER kijken...en nog steeds niks te zien...
Dan stop hij met het kauwen en gaat weer verder om de vloer te likken....ik voel dat 't tapijt 'n beetje nat is,en ik denk zou die soms net gespuugd hebben en heeft het nu weer opgegeten?
Ik ga naar de keuken om 'n doek te halen om de vloerbedekking schoon te maken.....
en dan zie ik daar opeens de lege zak op de aanrecht leggen...
De plastic zak waar de 2 kippen poten met de dij nog in zaten voordat ik naar buiten ging.....is nu LEEG!!!!!! >:( >:(
Hij had niet eens de hele zak van de aanrecht getrokken...neee...hij had de poten er voorzichtig uitgehaald!!!
Dat Monster heeft dus in ze eentje bijna 'n hele kip achter ze kiezen gestopt!! >:( :o >:(
Hij heeft gelijk genoeg gegeten voor vandaag!!
't Kreng krijgt natuurlijk verders NIKS meer!!!


;D
Door Audrina
#134470
Hier wisten ze er ook wel raad mee. Maar ze hebben het netjes gehouden, allebei hun eigen helft. Tess had haar kip zo weg, maar Daisy heeft er zeker 3 kwartier op liggen knabbelen. ;)
Door Audrina
#134679
202spots schreef: Het ziet er heerlijk uit hoor!
Voor herhaling vatbaar dus!! ;D
maarre..3 kwartier???wow....hier 3 min hooguit... ::)
Ja, zeker voor herhaling vatbaar. Er liggen nog 2 halve kippen in de vriezer en ik denk dat ik ze dit minstens 1 keer per week ga geven. :)

En alleen Daisy deed er 3 kwartier over hoor. Die kauwt elk botje netjes 20 keer, zodat ze zeker weet dat het klein genoeg is om door te slikken.
Tess is een schrok-op en die had haar kip zo weggewerkt. 8 keer "krak" en dat was de halve kip. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door