Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door wieke
#13406
Hallo,
Ik heb hier een artikel, puur ter informatie. Ik denk wel dat het belangrijk is dat het gelezen wordt, ik bedoel er niets mee, wil het ter info. aanbieden.

Neospora Caninum .. Dit is een bacterie die alleen maar voorkomt bij Runderen en honden.. De eerste veroorzaker is een rund. Maar honden kunnen dus ook de drager zijn.. Het beeld van zeer jonge pups doet dan ook denken aan het fading puppy syndrom.. Maar aangezien daar nog steeds geen specifieke oorzaak van is gevonden zou het heel goed kunnen dat beide een verbintenis hebben..

De moeder is de drager van deze bacterie die ze heeft gekregen van het eten van rauw rundvlees zoals dus bv in rodi is verwerkt. Heeft ze het eenmaal opgelopen dan word de bacterie opgeslagen in de baarmoeder, vanuit deze plaats is het een makkelijke plek om eventuele pups te besmetten. Dit gebeurt dus op het moment dat de pups wat van het vruchtwater inslikken.

Jonge pups die Neospora hebben kunnen binnen enkele uren doodgaan.. van gezonde jonge groeiende puppen tot aan hun dood betreft slechts enkele uren. de symptomen kunnen divers zijn : verlammingen, hartvalen, krampen etc.. Met als slotfase een hartaanval. Dit omdat het de hersenen aantast

Mocht de bacterie nog niet hebben toegeslagen op jonge leeftijd. Kan het openbaren tot de leeftijd van 11 maanden oud. Dit gebeurt door neurologische symptomen. Verlammingen aan de achterhand. shaking, geen rechte lijne kunnen lopen.. Het is een bacterie die de hersenen aantast. Zijn de pups besmet met deze neospora dan is er een sterftegehalte van 100 % ..
Er is geen remedie tegen...

Teven die zijn besmet met Neospora caninum.. moeten worden uitgesloten van de fok..
Een hond kan zijn gehele leven worden besmet met deze bacterie .. En altijd zijn het dezelfde symptomen. verlammingen shaking etc..

Bepaalde rassen lijken gevoeliger voor deze bacterie bv : de franse bulldog, boxer, cavelier king charles spaniel en zo nog een aantal rassen..
Door Paul_Barte
#13407
Wieke,

Deze 'ziekte' is ooit eerder ter sprake geweest in een forum.
Volgens mij was het zo dat een hond alleen besmet kan worden indien hij/zij besmet vruchtwater drinkt of nageboorte opeet die besmet is.
Besmet vlees was volgens mij 'een broodje aap'.
Door roger
#13408
[quote]Wieke,


<<Besmet vlees was volgens mij 'een broodje aap'.<<

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat de hond, wolf , vos, dingo, jakhals en alle andere RVF's (staat voor Rauw Vlees Freters) eigenlijk de evolutie hebben overleefd.

Met al die vrezelijke ziektes die er ronddwalen kan het toch niet anders of die zouden al duizenden jaren geleden moeten zijn uitgestorven!!!

Wat een geluk doch dat wij, hondenliefhebbers , toch de brokkenfabrikanten hebben.
Hoe zouden onze honden het anders overleven met al die verschrikkelijke dingen zoals nu ook weer die caninum neospora ofte besmettelijk verwerpen bij runderen !
Door roger
#13409
[quote]Wieke,


http://www.veefokkers.com

surf hier eens naar, lees aandachtig het stuk over caninum neospora en oordeel dan zelf over de zeer professionele dierenarts die in loondienst van Royal Canin ( of welke fabrikant was het ook al weer Ester)waarschuwd en een verband legt tussen het voeren van rauw vlees en caninum neosporum.

Bedenk wel dat er al duizenden jaren honden gebruikt worden als veehoeders en veedrijvers en er al duizenden jaren zwaluwen nestelen in allerlei koeie- en varkensstallen en en nog altijd heel veel koeien zijn.
'k snap weeral eens niet hoe dat mogelijk is ! Normaal zouden alle koeien al lang doodgeboren moeten worden. ;D ;D ;D

Gr.
Roger.
Door Eidos
#13410
;D ;D ;D ;D ;D ;D

Tja Roger .... Maar die koeien krijgen over het algemeen vers gras ( als ze geluk hebben )... hooi, en lekker veel fijngeperste brokkies en mais ;)... dit helpt ze om al die enge ziektes te overleven ;) ;D
Door Gaby
#13412
Ik ben ooit eens bij een gedragsbegleiding geweest met het probleem dat de hond poepte in de voerbak van de koeien.

Dit was op een boerderij.
Later bleek inderdaad dat deze hond neospora bij zich droeg en dat het in de voerbakken één van de simtomen kan zijn van neospora.
Door roger
#13413
<<Later bleek inderdaad dat deze hond neospora bij zich droeg en dat het in de voerbakken één van de simtomen kan zijn van neospora.<<



Gaby, als die hond op de boerderij leeft en zijn hele leven niks anders dan brokken eet, en een keer de nageboorte eet van een koe die verwerpt, dan is dat al voldoende om drager te zijn volgens mij.

Dus heb je volgens mij geen been om op te staan om als da. ( zoals die van Eukanubàà) te schrijven dat dit een reden is om je hond geen versvlees te geven.

Als een koe in de wei verwerpt, en de kraaien of eksters pikken de rotzooi op kan het net zo goed via die hun uitwerpselen.

Moet ie dus gewoon schrijven of zeggen alle koeien in steriele stallen, airco gestuurd en niemand mag erin tenzij met en soort van ruimtepak aan, vleesfabrieken dus

En let op, we gaan die weg op als je bepaalde instanties laat begaan !



Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op wo 08 okt 2003, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gaby
#13414
<<Later bleek inderdaad dat deze hond neospora bij zich droeg en dat het in de voerbakken één van de simtomen kan zijn van neospora.<<



Gaby, als die hond op de boerderij leeft en zijn hele leven niks anders dan brokken eet, en een keer de nageboorte eet van een koe die verwerpt, dan is dat al voldoende om drager te zijn volgens mij.

Dus heb je volgens mij geen been om op te staan om als da. ( zoals die van Eukanubàà) te schrijven dat dit een reden is om je hond geen versvlees te geven.

Als een koe in de wei verwerpt, en de kraaien of eksters pikken de rotzooi op kan het net zo goed via die hun uitwerpselen.

Moet ie dus gewoon schrijven of zeggen alle koeien in steriele stallen, airco gestuurd en niemand mag erin tenzij met en soort van ruimtepak aan, vleesfabrieken dus

En let op, we gaan die weg op als je bepaalde instanties laat begaan !




Gr.
Roger.
Ja hoor, dat dat geen reden is om vers vlees te geven.
Wat een onzin kunnen d.a. soms toch uitkramen hè..
Maar ja wat wil je als je bij Eukanuba werkt :-/
Gebruikersavatar
Door Hitam
#13415
Ik moet eerlijk bekenen dat ik het niet heel precies weet. Bij mijn weten is Neospora voornamelijk een probleem bij koeien en kunnen honden de verspreiders zijn. Daar ik geen koeien behandel heb ik er weinig over meegekregen.

Wat ik weet is: honden krijgen het van nageboortes en uitvloeiing van de koe. En ze brengen het weer over op de koeien door in het voer te poepen.
Het in de voergoot poepen is niet zozeer een symptoom van neopspora maar meer een manier om het te verspreiden. Advies aan de boeren is dan ook: geen honden bij het voer en geen honden bij de afkalfstal.

Fading Puppy syndrome wordt veroorzaakt door een herpesvirus.

Eventuele symptomen die bij de hond kunnen optreden lijken op die van Toxoplasma: hersenverschijnselen als scheve kop en evenwichtsstoornissen en eventueel koorts.

Bij de koe geeft het problemen met abortus en niet drachtig willen worden.
Door Bennie
#1385577
Aangezien er op dit moment maatregelen worden genomen waardoor de losloop mogelijkheden van honden worden ingeperkt (geheel onterecht, maar enigszins wel begrijpelijk naar mijn mening), wil ik geinteresseerden op het volgende onderzoek wijzen: 'Risico's van Neospora bij wandelen met de hond', een verkenningsonderzoek door kenniscentrum recreatie Regio Twente.

Dit onderzoek is hier terug te vinden:  (pdf alert) http://www.stichtingrecreatie.nl/kicpro ... ond%20.pdf
Door dogsunlimited
#1385923
Ik denk dat het risico vele malen groter is voor rundveebedrijven waarvan de koeien dagelijks maar een paar uur buiten komen en veel biks en kuilgras te vreten krijgen, dan bij runderen die vrij in het veld leven. Wij hebben hier prachtige Schotse Hooglanders rondlopen, middenin een hondenlosloopgebied. Runderen, paarden en honden gaan gezamenlijk de plas in en poepen gezamenlijk heel wat af. En elk jaar worden er tig kalfjes geboren. Probleemloos, zonder inmenging van mensen. Persoonlijk ben ik van mening dat het probleem niet zozeer bij de honden ligt. ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1980326
ik kom dit topic tegen toen ik erover aan het zoeken was, en vroeg me af of iemand mij kan vertellen of het inderdaad een broodje aap verhaal is dat de hond besmet KAN raken door het eten van besmet (rund) vlees :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door