Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door emmy
#134023
Ik zou graag gaan Barfen (of toch grotendeels), maar ik weet gewoon niet hoe te beginnen.
Wat? Hoeveel? ....
Moet er geleidelijk aan vers gewend gemaakt worden (wat een zin :-\)? Vanna krijgt nu wel Duck elke dag, maar ik zou graag enkele dagen vlees er tussen doen. Als het goed meevalt misschien elke dag.
Maar ik weet er zo heel weinig van. Alleen vlees is natuurlijk niet voldoende om de dagelijkse voedingswaarde te halen?
Bon, k hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#134051
Eet Vanna al lang DUCK? Dan is er geen probleem en kan je gewoon al beginnen met af en toe een kippenvleugeltje te geven. Opletten dat ze er wel op kauwt, misschien in het begin de vleugeltjes wat inknippen. Of kippennekken, vinden ze ook lekker.
Als dat goed gaat kan je daarna grotere stukken beginnen geven. Liefst geen hard bot, van dragende delen van het beestje, maar wel karkassen, halve kip, konijn ... ook orgaanvlees, spiervlees enzo, allemaal prima als het maar rauw is. Zeker nooit varkensvlees geven!
Als je echt gaat Barfen en niet hoofdzakelijk DUCK blijft geven zoals ik, roep ik de hulp van de anderen in...(daar heb ik te weinig verstand van ;D ;D) maar je kan al heel veel informatie vinden op deze site, je moet hier maar eens wat gaan rondkijken. ;) :-*
Door emmy
#134054
Vanna eet bijna een half jaar Duck nu, dus al vrij lang (ze is nog maar 10 maanden ;) ). k Ga dit weekend al wat kip en konijn halen. Kan ik direct zomaar een halve kip voorschotelen?
En geef ik dit haar als 'toetje' of als 'maaltijd'? k Vind die hoeveelheden zo moeilijk in te schatten.
En inderdaad, de bedoeling zou echt zijn om bvb 3 dagen in de week Duck te geven en de andere Barf om dan misschien 7 dagen te Barfen nadien. Dus zullen er groenten ed ook nodig zijn?

En deze site staat inderdaad VOL met informatie. k Weet gewoon niet waar beginnen :-[ ;D
Laatst gewijzigd door emmy op do 29 jul 2004, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#134075
Direct een halve kip, daar zou ik niet mee beginnen. Probeer eerst eens of je ergens kippenekjes of kippevleugeltjes kan krijgen, bewerk die met een hamer zodat de botjes goed gebroken zijn en geef er een paar aan Vanna om te kijken of ze ze lust. Dat kan je dan als tussendoortje geven en evt. in mindering brengen op haar normale voer. Wel de ontlasting goed in de gaten houden de dagen er na.
Door Lizzy
#134084
Ja, dat is ook lastig, beginnen.

Zelf denk ik dat ik zou beginnen met 2 of 3 dagen in de week geen Duck te geven.

Je zou bijvoorbeeld een maaltijd kunnen maken met wat kippennekken om jouw hond aan bot te wennen, wat stukjes vlees van kip of rund of lam ofzo en wat gepureerde rauwe groentes (hoe je rauwe groentes pureert staat op http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm).

De bottensectie is ook wel handig om even te bekijken: http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm

Later kun je deze kippennekken vervangen door kippenvleugels, kippenkarkassen, parelhoenen, eend, konijn, etc. maar bouw het eten van bot gewoon langzaam op. Dat is wel zo verstandig. Daar hoef je geen weken/maanden over te doen hoor. Na een paar maaltijden kippennekken, kun je al kipkarkassen of hele kippen (door de helft gesneden) gaan geven. Jij hebt een grote hond dus geef vooral niet te klein bot. Een halve parelhoen of eend of konijn weet hij wel raad mee.

Nou, die andere maaltijd zou je iets met bijv. vis kunnen doen. Hele/rauwe sardientjes of makreel. En dat met bijv. wat groentes.

Je zou dan nog 1 maaltijd kunnen geven met pens + groentes en een heel/rauw ei. Je zou over een paar weken een lekker zacht kalfswervelbotje (ofzo) toe kunnen geven. Je kunt ook 1 maaltijd met groentes en zuivel (bijv. huttekase) doen.

Wat ik je aanraad is om DIE dingen te geven die niet in Duck zitten. En dus niet dingen te geven die al meer als genoeg in Duck zitten. Dus geen orgaanvlees (dagje pens kun je wel geven) en wel spiervlees, vis, zuivel, groentes, rauwe eitjes, enzovoorts. Hoe meer vertrouwen jij krijgt in jezelf qua zelf samenstellen, hoe sneller je de dagen Duck versus zelf samenstellen je kunt afbouwen.

Wanneer je vaker zelf gaat samenstellen, dan moet je wel zorgen dat je voldoende bot versus vlees geeft enzo. Ongeveer 40% tot 60% bot (dat bestaat uit 50% vlees en 50% bot) is voldoende.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 29 jul 2004, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#134086
Oh qua hoeveelheden: geef gewoon als leidraad even net zoveel van jouw zelf samengestelde dingen als dat je nu Duck geeft. Dus als je nu 800 gram Duck geeft, geef dan 800 gram jouw eigen producten.

Zeg even dat je 3 dagen zelf samenstelt: dat is 3 x 800 gram = 2400 gram. Zeg even dat je 40% bot geeft (50% vlees/50% bot), dan moet je ongeveer 960 gram botjes geven (nu even kippennekken maar al snel karkassen, hele prooidieren, zachte/geschikte lams en kalfsbotjes), en zeg even dat je 20% groentes geeft, dan komt dat op 480 gram groentes in die drie dagen (mag dus wel wat minder hoor, want 20% is erg veel). Enzovoorts.
Door emmy
#134087
Bedankt, k ben al een hele eind vooruit nu.
Ga dit weekend eens shoppen denk k ;D
Door emmy
#135648
Zo, k heb Vanna en Candor vandaag elk een kippenvleugeltje gegeven om te zien hoe ze het zouden aanpakken. Candor wist eerst niet goed waar te beginnen en heeft dus eerst gans het vleugeltje afgelikt. Maar eens hij het door had, ging het vlot. Hij heeft eerst het volledige vleugeltje gekraakt, en dan pas is hij eigenlijk beginnen eten.
Vanna had zo eerder iets van: Moet ik dit echt opeten? Maar ook zij had al gauw door dat het best lekker was. Zij pakt het anders aan. Ze 'kraakt' een stukje, eet dat op, kraakt dan pas het volgende stukje... enz....

Viel dus héél goed mee. Denk dat ik maar eens een menuutje ga opstellen ;D
Door Lydia
#135653
Hey Emmy ;D Zijn gave foto's geworden....Ze genieten er echt van ;)
Door emmy
#135658
Lydia schreef: Hey Emmy ;D Zijn gave foto's geworden....Ze genieten er echt van ;)
Waar ben jij nou niet??? ;D
Door emmy
#135659
Truus schreef: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451

Misschien is dit nog een leuk lijstje om uit te printen ;).

Wel zo makkelijk met boodschappen doen 8).

Dat is toch genieten voor de honden en dan geniet jezelf ook mee he :D
k Heb praktisch alles van in de bibliotheek afgeprint :P. Staan veel handige dingen tussen. Maar k ga 'de menu' eerst hier voorleggen om te kijken of het wel ok is. ;)
Door emmy
#135661
Lydia schreef:

Euhhh :-[
k Ben heel blij dat je hier ook bent hoor! ;)(k)
Door Truus
#135662
emmy schreef:

k Heb praktisch alles van in de bibliotheek afgeprint :P. Staan veel handige dingen tussen. Maar k ga 'de menu' eerst hier voorleggen om te kijken of het wel ok is. ;)
Dat is goed ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door