Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#132442
Iedere keer als ik in de supermarkt loop dan denk ik nu neem ik een lekkere lap vlees mee voor Breezer. Maar dan bedenkt ik me eigen dat ik niet eens weet wat voor vlees ik dan moet nemen.

Heel vaak zie ik bv spiervlees staan, maar wat is dan precies spiervlees.
Hetzelfde geld voor orgaanvlees, welke organen zijn dat dan??
Kopvlees hetzelfde verhaal, en karkassen??

Al die termen erg leuk, maar ben helaas geen dochter van een slager.

Dus als iemand mij een lijstje kan geven met de benamingen van de soorten vlees die ik gewoon kan kopen bij de supermarkt of slager dan ben ik weer gelukkig en kan ik met m´n lijstje op stap zodat ik zeker weet dat ik met iets eetbaars voor Breezer thuiskom.
Door An
#132443
Spierveels is eigenlijk gewoon vlees. Alles wat niet orgaan is is spiervlees. Orgaan is al de rest:longen, nieren, hart, lever, hersenen,...

Kopvlees is ook spiervlees, dat is het vlees dat aan de kop zit.

Karkassen zijn bv. kippen waar de filets zijn afgehaald, maar je kan natuurlijk ook gewoon hele kippen kopen!

In de supermarkt kan je zowat alles kopen dat je wil. Kippen, konijnen, duiven, kwartels, meestal ligt er ook een hoekje voor de hond, met wat vlees en organen. Je kan ook soepvlees nemen voor de hond, lamsribben, enz.... . Zowat alles is prima voor je hond hoor. alleen erg duur in de supermarkt ;)
Door Breezer
#132444
An schreef: Spierveels is eigenlijk gewoon vlees. Alles wat niet orgaan is is spiervlees. Orgaan is al de rest:longen, nieren, hart, lever, hersenen,...

Kopvlees is ook spiervlees, dat is het vlees dat aan de kop zit.

Karkassen zijn bv. kippen waar de filets zijn afgehaald, maar je kan natuurlijk ook gewoon hele kippen kopen!

In de supermarkt kan je zowat alles kopen dat je wil. Kippen, konijnen, duiven, kwartels, meestal ligt er ook een hoekje voor de hond, met wat vlees en organen. Je kan ook soepvlees nemen voor de hond, lamsribben, enz.... . Zowat alles is prima voor je hond hoor. alleen erg duur in de supermarkt ;)
Ok, ben iets verder nu, maar dan de hamvraag.

Bieflappen, runderlappen, tournedos, weet ik veel wat voor namen ik allemaal zie. Ik weet echt niet wat het is. En om nou aan die slager bij alles te vragen wat het nou precies voor vlees is vindt ik ook zo wat. Dan staat er straks een hele rij met ongeduldige mensen achter me die zo iets hebben van muts schiet eens op!
Door 202spots
#132445
Breezer schreef: Ok, ben iets verder nu, maar dan de hamvraag.
Bieflappen, runderlappen, tournedos, weet ik veel wat voor namen ik allemaal zie. Ik weet echt niet wat het is. En om nou aan die slager bij alles te vragen wat het nou precies voor vlees is vindt ik ook zo wat. Dan staat er straks een hele rij met ongeduldige mensen achter me die zo iets hebben van muts schiet eens op!
Het makkelijkste is om hier even op de foto reportage te kijken wat je allemaal kan geven.
http://www.barfplaats.nl/barfclub/een_h ... _barf2.htm kijk bij de botten en orgaanvlees.
Bij de slager is het makkelijkste wanneer je de goedkoopste vlees aan wijst.
Soep/hachee vlees,vettige runderlappen,de snippers die de slager van de mooie stukken vlees afsnijd...goekope rundergehakt en alles wat in de aanbieding is!
Wanneer je vlees gaat geven en er zit geen bot bij,dan moet je wel gemalen eierenschalen voor calcium erbij doen 'n theelepeltje per pond ongeveer.
Success!
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 26 jul 2004, 02:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Breezer
#132683
Ik ga morgen eens kijken voor een pakketje soepvlees ofzo. Wel ff checken of er geen varkensvlees in zit.
Maaruh meestal zit in zo´n pakket ook een soort mergpijp kan ik die ook gewoon geven??
Door Breezer
#132728
O,ja en dan nog een vraagje.... stel dat ik nou 1 maaltijd in de week vervang door een lekker lappie vlees. Dan hoef ik toch niet op te letten dat ik er een groenteprutje en vit. enz aan toe hoef te voegen??
Door 202spots
#132792
Breezer schreef: Ik ga morgen eens kijken voor een pakketje soepvlees ofzo. Wel ff checken of er geen varkensvlees in zit.
Maaruh meestal zit in zo´n pakket ook een soort mergpijp kan ik die ook gewoon geven??
Meestal is 'n soeppakket toch alleen rund of kalf vlees?
Nee de mergpijp zou ik niet geven,tenzij je hond alleen het merg eruit likt...de pijp is niet alleen erg hard bot,maar wanneer het in 'n "plak" of schijf is gezaagd,dan kan de hond er niet alleen z'n tanden op breken,maar kan ook de bot ring op een of andere manier OM z'n kaak krijgen ...
Niet geven is 't makkelijkste,zoek dan liever 'n ander bot op.
Maar waarom maak je 't zo moeilijk wanneer het zo makkelijk kan?
Heb je al op de foto's gekeken?
O,ja en dan nog een vraagje.... stel dat ik nou 1 maaltijd in de week vervang door een lekker lappie vlees. Dan hoef ik toch niet op te letten dat ik er een groenteprutje en vit. enz aan toe hoef te voegen??
Je kan beter helemaal geen PRUT geven... ::)
Maar wanneer je 1 x per week alleen wat vlees wil geven,dan is 't niet nodig om daar groenteMIX aan toe te voegen.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 27 jul 2004, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Breezer
#133005
202spots schreef:

Meestal is 'n soeppakket toch alleen rund of kalf vlees?
Nee de mergpijp zou ik niet geven,tenzij je hond alleen het merg eruit likt...de pijp is niet alleen erg hard bot,maar wanneer het in 'n "plak" of schijf is gezaagd,dan kan de hond er niet alleen z'n tanden op breken,maar kan ook de bot ring op een of andere manier OM z'n kaak krijgen ...
Niet geven is 't makkelijkste,zoek dan liever 'n ander bot op.
Maar waarom maak je 't zo moeilijk wanneer het zo makkelijk kan?
Heb je al op de foto's gekeken?



Je kan beter helemaal geen PRUT geven... ::)
Maar wanneer je 1 x per week alleen wat vlees wil geven,dan is 't niet nodig om daar groenteMIX aan toe te voegen.
Ja de foto´s heb ik bekeken en heb nu ook een beter idee bij wat ik kan kopen. Ik denk dat ik bij de poelier ga kijken voor kippevleugels en deze wil ik dan in stukkie´s knippen. Om te beginnen lijkt me dat wel een lekker snackie voor Breezer. De kippennekkies gingen ook goed, maar die kan ik alleen per 10 kilo kopen en dat vindt ik een beetje veel.
Door Breezer
#133061
Nou ik was bij de supermarkt en heb een kwartier voor het vak gestaan. Moeilijk kiezen hoor, als ze geen soepvlees hebben. Nu heb ik een stuk schenkel mee genomen om te proberen. Had al gelezen dat het bot slecht voor de tandjes is, dus we gaan proberen om het te pakken te krijgen als de merg eruit is.
Dus vanavond na z´n vleesmaaltje krijgt meneer als extra dit lappie vlees. Eens kijken wat ie er van vindt.
Door Audrina
#133079
Het kan zijn dat ie niet weet wat ie met zo'n lap moet, dat had Donny ook de eerste keer dat ik hem een soepschenkel gaf. Toen stond ie me echt zo aan te kijken van: "En nu?" Ik heb het toen even aangekeken of ie me nou zat te foppen, maar na een half uur lag zijn schenkel er nog terwijl de andere honden hier die van hun al lang op hadden. Dus toen heb ik de schenkel even bewerkt met een ouwe schaar. Gewoon hier en daar even wat knipjes in het vlees, zodat het grote brokken worden.
Door karray
#133083
Je zou ook eens op de markt kunnen kijken of ze daar vleesafsnijdels van de kip of kippen gehakt hebben of orgaan vlees wat je op de markt kan halen.Is meestal niet zo duur ook ;)
Door Breezer
#133134
Nou ik heb in ieder geval erg gelachen!!

Volgens mij is Breezer dus echt vergeten dat zijn hele verre voor ouders wolven waren, want hij wist echt niet wat ie er mee aan moest. Hij pakte de lap aan, en ging er mee op z´n kleedje zitten.Dus ik denk nou dat gaat goed, ging het af zitten likken en voorzichtig in bijten. Vervolgens ging ie er mee aan de wandel, en liet hem toen ineens vallen. Rende naar mij en kwam dicht tegen me aan zitten en kijkt me aan van wat moet ik er nou mee??
Dus uiteindelijk heb ik het dus in stukken gesneden, het merg eruit gehaald. En nog 1 stukje vlees eraan laten zitten om te oefenen. Gelukkig lust ie het vlees graag, en aan het stukje vlees wat op het bot zat heeft ie even zitten trekken. Maar hij dach waarschijnlijk van als ik het dan toch niet krijg dan niet. Dus het botje ligt nu in de vuilnisbak, en Breezer heeft genoten van de hapklare brokken. ;D
Door Audrina
#133242
Volgens mij zitten die honden van ons zich achteraf echt wel rot te lachen dat ze ons zo gek krijgen dat we hun vlees aan stukjes snijden. :P ;D
Door Truus
#133275
Audrina schreef: Volgens mij zitten die honden van ons zich achteraf echt wel rot te lachen dat ze ons zo gek krijgen dat we hun vlees aan stukjes snijden. :P ;D
De eerste keer een bot.......Hij heeft er wel een half uur mee in z'n bek gezeten ;D

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door