Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1329991
Wij gaan regelmatig met onze honden op vakantie, soms Belgie en nu ook Tjechie.
Maar zoals bekent moeten honden ingeent worden tegen rabies.

Tot nu toe hebben wij onze honden altijd on-gent meegenomen.
Maar zijn er ook andere manieren om toch een "wettelijk"alternatief in het paspoort te krijgen?
#1329999
Bij mijn weten niet. Ik kan me niet voorstellen dat je een da zo gek krijgt dattie een stempel in het paspoort zet zonder te enten.

Ik ben zelf ook geen fan van enten maar als ik naar een buitenland ga waar rabies verplicht is en ik neem hondjes mee dan gaat er een spuit in. Ik wil echt niet het risico lopen dat er een in beslag genomen wordt.
En er zijn genoeg streken waar rabies voorkomt en waar ik enten niet zo'n gek idee vindt. Al is elke 3 jaar natuurlijk absurd.
#1330020
Dan heb je het nog over elke 3 jaar...
Wat ik begreep is dat in Tjechie jaarlijks zo'n rabies enting nodig is.

Ik vind dit een lastige keuze.
De twijfel is om toch in Tjechie de honden te laten enten om maar van het hele gezeur af te zijn, maar daarmee ga ik compleet tegen mijn gevoel en ook feitelijke geschriften in.
Gelukkig komt dit steeds meer in opspraak dat enten toch meer nadelen heeft en daar blijkbaar veel DA geen kaas van gegeten hebben.
Idem dito trouwens bij het inenten van kinderen... Maar goed dit een een dierenforum <LOL>
#1330113
Volgens mij zijn er geen manieren. Maar ik moet zeggen, zou ik naar een land gaan waar echt nog hondsdolheid voor komt, vaccineer ik toch mijn hond. Dood is ook maar dood, dus dan liever een enting (ik begrijp je wel hoor... Ik zou dolgraag eens op vakantie willen naar het buitenland maar ga niet omdat ik dan mijn honden moet vaccineren en aangezien ik dat niet wil, blijf ik hier. En da's soms toch gewoon wel eens jammer.....). Ik weet niet of hondsdolheid in Tjechie voor komt?
#1330203
Annebe schreef: Dan heb je het nog over elke 3 jaar...
Wat ik begreep is dat in Tjechie jaarlijks zo'n rabies enting nodig is.
Tsjechië is EU en dus is een Nobivac enting die 3 jaar geldig is ook voor Tsjechië voldoende.

Blijft alleen over, dat je dus helemaal niet wil enten. Je kan het risico lopen om je honden kwijt te raken als je wordt aangehouden voor controle. Ik weet niet hoe streng ze zijn in Tsjechië. Zelf reis ik veel met de honden en wordt nooit gecontroleerd, maar mijn boekjes zijn oké. Alleen zal je altijd zien, dat als je niet oké bent, dat er dan ineens controle is.
Overigens ben je ook in België in overtreding als je met ongeënte honden de grens over gaat. Nu zal je boven de lijn Maas/Sambre weinig problemen hebben, maar ga je daar onder (dus Ardennen b.v.) dan loop je meer risico op controle, want zelfs als je in België woont, moet je hond geënt zijn als je die lijn over gaat. Er is daar nl. nog hondsdolheid.

Tja, en er is een heel topic over de wet en dierenartsen, maar een stickertje en niet enten is echt ergens wel te regelen hoor. Bij mijn oudste hondje gaat het al zo. Maar ik woon dan ook niet in Nederland.
groetjes,
Nicolette
#1331020
Annebe schreef: Wij gaan regelmatig met onze honden op vakantie, soms Belgie en nu ook Tjechie.
Maar zoals bekent moeten honden ingeent worden tegen rabies.

Tot nu toe hebben wij onze honden altijd on-gent meegenomen.
Maar zijn er ook andere manieren om toch een "wettelijk"alternatief in het paspoort te krijgen?
Hoi,
Wettelijk is bij mijn weten alleen Rabies verplicht en dat zou ik dan ook ZEKER laten enten, niet erop wagen. Ik weet niet wat de werkelijke consequenties zijn als je 'betrapt' wordt, maar het idee alleen al dat ze de hond in beslag zouden KUNNEN nemen....
En dat dan LOS van het feit dat je natuurlijk niet wilt dat ze Rabes krijgen???

Geef de 3-jaarsenting.... dat lijkt me de beste optie dan?

Geen risico lopen zou ik zeggen!

De DA die het stickertje zet zonder werkelijk te enten is naturlijk te dol voor woorden!! Die DA zou ik nooit, maar dan ook NOOIT meer op wat anders vertrouwen!

Suzanne
#1331063
Tja die rabiës is verplicht en ook wel noodzakelijk. Als je ooit iemand hebt gezien die rabiës heeft gekregen, dan weet je waarom die prik toch echt wel nodig is. Rabiës is echt gruwelijk om aan dood te gaan, zowel voor je hond, als voor een mens. Een hond die Rabiës krijgt besmet snel een mens omdat hij "gek" wordt en dan bijt. Het is een prik die ik dus wel geef, omdat we soms naar het buitenland gaan. ONder in België, maar ook in Duitsland komt het nog veel voor (bv. in de streek van Triër, dat is echt niet zo gek ver over de grens heen). Zelf hebben we in Duitsland op de camping regelmatig controle gehad, daar kwam in de avond (was een hele grote camping) een paar keer per week de heren in uniform langs, die telde koppen en kwamen boekjes van de honden controleren. Ook naar Zwitserland hebben we controle gehad en van het voorjaar, stond er tussen Frankrijk en Duitsland ook een controle post die steekproefsgewijs auto's aan hield en controleerde (wij mochten door, betrouwbaar hoofd waarschijnlijk). Ik wil geen risico lopen op een hond die in beslag wordt genomen, maar daarnaast stel je hond gaat van het paadje, je weet niet wat die tegen komt. Als ik niet zou willen enten, zou ik mijn honden dus ook niet meenemen naar het buitenland. 
#1331299
kira schreef: Tja die rabiës is verplicht en ook wel noodzakelijk. Als je ooit iemand hebt gezien die rabiës heeft gekregen, dan weet je waarom die prik toch echt wel nodig is. Rabiës is echt gruwelijk om aan dood te gaan, zowel voor je hond, als voor een mens. Een hond die Rabiës krijgt besmet snel een mens omdat hij "gek" wordt en dan bijt. Het is een prik die ik dus wel geef, omdat we soms naar het buitenland gaan. ONder in België, maar ook in Duitsland komt het nog veel voor (bv. in de streek van Triër, dat is echt niet zo gek ver over de grens heen). Zelf hebben we in Duitsland op de camping regelmatig controle gehad, daar kwam in de avond (was een hele grote camping) een paar keer per week de heren in uniform langs, die telde koppen en kwamen boekjes van de honden controleren. Ook naar Zwitserland hebben we controle gehad en van het voorjaar, stond er tussen Frankrijk en Duitsland ook een controle post die steekproefsgewijs auto's aan hield en controleerde (wij mochten door, betrouwbaar hoofd waarschijnlijk). Ik wil geen risico lopen op een hond die in beslag wordt genomen, maar daarnaast stel je hond gaat van het paadje, je weet niet wat die tegen komt. Als ik niet zou willen enten, zou ik mijn honden dus ook niet meenemen naar het buitenland.
Oja de omgeving van Trier daar ben ik vorig jaar geweest met de hondjes. Maar ik dacht dat ze dan wel bordjes neerzetten in besmette gebieden?
#1331306
Er staan daar geen borden, want het is daar  besmet. Als er borden staan dan is dat omdat de boswachter in die percelen eten voor vossen heeft neergelegd met entstof erin. Als een hond dat opeet, is dat in een hoeveelheid die in ieder geval niet gezond is voor de hond. Onze honden liepen daarom daar altijd aan een lange lijn, die voeding voor de vossen ligt wel diep in het bos, maar ik heb geen idee als één van mijn honden eens weg is hoe diep die het bos echt in gaan (in Nederland zie ik ze meestal gewoon op een meter of 10 van het pad voorbij stuiven).
#1332329
Mevroi Kruim schreef: Staat er niet een termijn van x weken voor de vaccinatie? Dwz, de hond moet x weken voor dat hij naar belgie gaat gevaccineerd zijn, om zeker te weten dat het vaccin ook tijd heeft gehad om te werken.
ja, minimaal 3 weken voor vertrek
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door