Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1323329
Ik open even een nieuwe toppic aangezien ik er niet uitkom over het titeren en mestonderzoek...
Ik heb namelijk gisteren de dierenarts gebeld met de vraag of ze een mestonderzoek kunnen doen. Ja zei de assistente dat kan wel, dan kijken we of er chiardia en wormeneitjes in de ontlasting zitten. Zij zegt dat het maar een momentopname is en dus best kan zijn dat hij wel wormen heeft maar je het dan net even niet ziet...ze raad het dus af...
Toen vroeg ik over titeren, daar had ze nog nooit van gehoord..dierenarts geraadpleegd en die vertelde haar dat nog NOOIT gedaan te hebben in de kliniek maar als ik het persee wilde dat het wel kan maar uit onderzoek is gebleken dat het niet veilig is  ::) dus beter om gewoon alles te geven.
Na haar praatje te hebben aangehoord over de vaccinatie (dat het echt beter is om de cocktail tegen, NIET DUS) heb ik gezegd dat ik volgende week wel terug bel. Oja en het bloed moest ook nog opgestuurd worden naar het laboratorium..kunnen ze niet zelf..

Dus ja wat te doen, andere dierenarts zoeken? Ik heb voor het laatst in januari ontwormt met advocate (hij kreeg toen op advies van de DA elke maand zo'n pipetje, dus dat heeft hij wel een maand of 4/5 gehad  :'( wist ik veel)
Ik wil zowiezo alleen als ik ent tegen weil enten maar titeren lijkt mij beter. Ik woon een beetje ver weg van Tannetje dus dat is ook geen oplossing.. Wat is waarheid en verstandig te doen??
Door Lizzy
#1323373
pieterendiaan schreef: Ik open even een nieuwe toppic aangezien ik er niet uitkom over het titeren en mestonderzoek...
Ik heb namelijk gisteren de dierenarts gebeld met de vraag of ze een mestonderzoek kunnen doen. Ja zei de assistente dat kan wel, dan kijken we of er chiardia en wormeneitjes in de ontlasting zitten. Zij zegt dat het maar een momentopname is en dus best kan zijn dat hij wel wormen heeft maar je het dan net even niet ziet...ze raad het dus af...
Daarom verzamelen wij ook mest van 3 dagen.
Ontwormen is trouwens net zo goed een moment opname. Het kan gebeuren dat jouw hond geen wormen heeft, jij je hond ontwormt omdat het moet van de DA en je hond 3 maanden later wormen oploopt. Je kunt mest ook opsturen naar Tannetje of naar 't Woud: http://www.wormbestrijding.nl/.
Toen vroeg ik over titeren, daar had ze nog nooit van gehoord..dierenarts geraadpleegd en die vertelde haar dat nog NOOIT gedaan te hebben in de kliniek maar als ik het persee wilde dat het wel kan maar uit onderzoek is gebleken dat het niet veilig is ::) dus beter om gewoon alles te geven.
Hoe komt de man/vrouw erbij? Titeren is zeer veilig. Als je onderzoekt of je hond nog antistoffen tegen een bepaalde ziekte heeft en het blijkt dat hij deze heeft: dan is er geen enkele reden waarom je vaccineert. Je hond is dan namelijk beschermt. Punt. Net zo goed beschermt als na een vaccin. Wanneer je hond geen antistoffen meer blijkt te hebben, kun je kiezen te vaccineren. Het is ZO veilig dat ik het daarom niet doe. Ik geloof er niet in. Ik vaccineer mijn honden en geloof in "life time immunity" door geheugencellen. Dus ook al zijn er geen antistoffen meer aanwezig, de hond heeft ook nog zoiets als geheugencellen. Misschien moet je zelf gewoon meer gaan lezen over deze materie. Zodat jij zelf weet en begrijpt hoe het zit en je dus niet meer van verhaaltjes van niet-wetende dierenartsen afhankelijk bent. Kees heeft vandaag weer een interessante link gegeven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 896.0.html.
Na haar praatje te hebben aangehoord over de vaccinatie (dat het echt beter is om de cocktail tegen, NIET DUS) heb ik gezegd dat ik volgende week wel terug bel. Oja en het bloed moest ook nog opgestuurd worden naar het laboratorium..kunnen ze niet zelf..
Ik weet niet of deze kliniek een beetje bij je in die buurt is? http://www.dierenkliniekoostgaarde.nl/vaccineren.htm. Die titeren.
Dus ja wat te doen, andere dierenarts zoeken? Ik heb voor het laatst in januari ontwormt met advocate (hij kreeg toen op advies van de DA elke maand zo'n pipetje, dus dat heeft hij wel een maand of 4/5 gehad :'( wist ik veel)
Ik wil zowiezo alleen als ik ent tegen weil enten maar titeren lijkt mij beter. Ik woon een beetje ver weg van Tannetje dus dat is ook geen oplossing.. Wat is waarheid en verstandig te doen??
Dat moet je natuurlijk zelf weten. Mijn DA titert ook niet. Ik hoef geen titer, maar zou ik titers willen: ging ik naar een kliniek waar ze dat wel doen. Mijn DA heeft ook niks met mestonderzoeken. Dus regel ik dat zelf, ergens anders. En zoals ik boven al schrijf: jij moet zelf bepalen wat jouw waarheid is en jij moet zelf onderzoeken wat verstandig is. Door er veel over te lezen. Dat is de enige manier waarop je een zeker en prettig gevoel over dit soort dingen krijgt, echt!

(begrijp me goed, dat is niet lullig bedoelt maar ik weet gewoon uit ervaring dat het heel eng is om dit soort beslissingen te nemen wanneer je zelf niet voldoende kennis hebt. En het helpt dus om zelf wel voldoende kennis op te doen. Dan kun jij een beslissing nemen waar JIJ achter staat!).
Door pieterendiaan
#1323394
Hoi Lizzy,

Ik ben erg blij met je antwoorden, dank je wel!! Ik moet er mij er inderdaad maar even meer in verdiepen.. Als leek ga je ervan uit dat de DA het beste met je hond voor heeft, zo jammer dat je daar niet van uit moet gaan  :(

Bedankt voor de links voor het opsturen van de mest. Ik ga even met mijn man overleggen wat de beste optie is. De tekst op de website van wormenbestrijding spreekt mij in ieder geval wel aan :)

Ik ben idd maar geen discussie met de dierenarts aangegaan (ookal had ik hier natuurlijk gelezen dat het wel betrouwbaar is). Capelle is voor mij best te doen, rijdt voor de homeopaat ook helemaal naar Velzen  ::)

Ik ga mij eens even in de stof verdiepen en dan kom ik vast en zeker op een goede beslissing. Ik wil inderdaad geen "fouten" maken met Bikkel aangezien hij het afgelopen jaar al genoeg onnodige rotzooi in zijn lichaam heeft gehad. bedankt voor alle goede adviezen!!!
Door pieterendiaan
#1323586
Mestonderzoek besteld bij 't Wout, vaccineren ga ik me deze week over buigen (komt vast niet op een week).
Bikkel is weer afgevallen vandaar dat ik dacht dit ik een beetje haast moest maken met ontwormen. Volgens mijn man zou je wel iets aan zijn
ontlasting moeten zien als hij duidelijk wormen heeft (en dat zie je dus niet). Bikkel heeft een drukke week achter de rug en misschien dat de overstap naar helemaal barf ook iets meeweegt in het verliezen van gewicht (al lees ik altijd alleen maar dat de honden dikke worden op barf  ::) )
Gebruikersavatar
Door nova
#1324047
Je bent een beetje tegen de zelfde problemen aangelopen waar ik afgelopen dinsdag tegen aan liep.
Vooraf telefonisch bij de assistente gevraagd of titeren mogelijk was, en wat het zou kosten.
Antwoord: ja, titeren is mogelijk , maar de bloedmonsters moeten worden opgestuurd naar het lab., en kost dan
-- ik hoor rakketakketakke op het toetsenbord-- 136,20 per hond.  :o :o
De losse  Weilenting (Nodig i.v.m.  kanaalbezoekjes) komt er dan gewoon bij.
Voor 3 honden is het dan een kostbare geschiedenis aan het worden.....

Toch dinsdag maar naar de DA en er stond al  een hele riedel ampullen klaar om die even erin te jassen.
Weer aangegeven dat ik alleen een Weil enting wilde, en mijn overigens altijd aardig gebleven DA, raakte  ineens wat geagiteerd.
Ze was het echt niet met me eens, maar verder zie ik het als haar probleem , en niet het mijne
.

Overigens heb ik wel wat aan de linken die hier genoemd worden  8)
Door pieterendiaan
#1324166
fjin om te horen dat ik niet de enige ben :)

Ik ga deze week eens informeren in capelle, en dan gewoon titeren.. (zal daar vast geen 136,20 kosten, hoop ik  ::) ).
Hebben ze bij jou toch alleen de weil gekregen? Mijn dierenarts-assisitente werd ook behoorlijk geïrriteerd.. wij zijn lastige klanten he  :biggrin2:
Door nelb
#1324190
nova schreef: Je bent een beetje tegen de zelfde problemen aangelopen waar ik afgelopen dinsdag tegen aan liep.
Vooraf telefonisch bij de assistente gevraagd of titeren mogelijk was, en wat het zou kosten.
Antwoord: ja, titeren is mogelijk , maar de bloedmonsters moeten worden opgestuurd naar het lab., en kost dan
-- ik hoor rakketakketakke op het toetsenbord-- 136,20 per hond. :o :o
De losse Weilenting (Nodig i.v.m. kanaalbezoekjes) komt er dan gewoon bij.
Voor 3 honden is het dan een kostbare geschiedenis aan het worden.....

Toch dinsdag maar naar de DA en er stond al een hele riedel ampullen klaar om die even erin te jassen.
Weer aangegeven dat ik alleen een Weil enting wilde, en mijn overigens altijd aardig gebleven DA, raakte ineens wat geagiteerd.
Ze was het echt niet met me eens, maar verder zie ik het als haar probleem , en niet het mijne
.

Overigens heb ik wel wat aan de linken die hier genoemd worden 8)
Of de assistente zegt: ja als iedereen alleen Weil doet dan blijven wij met de rest zitten.

Heeeel goed argument meissie
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1324377
nelb schreef: Of de assistente zegt: ja als iedereen alleen Weil doet dan blijven wij met de rest zitten.

Heeeel goed argument meissie
Wat een sukkels, sorry dat ik het zeg. Je bestelt een doos lepto en een doos cocktail met lepto en klaar is klara.
Wij hanteren het schema eens in de 3 jaar de cocktail, andere jaren lepto. De lepto wordt dus veel vaker gegeven, maar die kun je los bestellen dus wat is het probleem nou eigenlijk.
Door vagebond
#1324479
Grmpf, ik ben vorig jaar ook tegen heel wat onwillende da'sen aangelopen wat het titeren betreft. De assistentes wisten echt niet wat het nu inhield, en de da'sen, die nota bene op de titerlijst staan!!, lieten zich heel negatief uit over het titeren. Ze wilden dat helemaal niet doen!! Tja, en als je dan niet sterk in je schoenen staat, laat je je toch weer overhalen om maar gewoon te enten. Want dat was volgens hen toch echt wel het beste als je, in mijn geval dan, een nestje gaat fokken. Grrrr. Uiteindelijk in Nijmegen terechtgekomen, en de titeruitslag was prima. In het begin ben je zelf onzeker, dat is iedereen, gaat vanzelf over. Helaas was dit toch wel weer een dieptepunt in het vertrouwen van da'sen voor mij, ik ben nu nog achterdochtiger geworden.
Door Suzanne
#1324686
Ach.. DA's... ;-)

Ik heb besloten dat onze honden "conform schema Nobivac/Intervet" worden geent, dus om de 3 jaar de grote, en tussendoor kleine enting.
Ik wil namelijk af en toe met ze naar een show en dan moeten ze "regulier" geent zijn.
Rabies krijgt hier ook iedereen, om de 3 jaar, om het buitenland in te kunnen.

Op dit moment voel ik me daar goed bij.

Ik heb in ieder geval niet zoiets van "doe die maar jaarlijks" .. maar op dit moment is selectiever enten voor mij geen optie.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door nova
#1327050
pieterendiaan schreef: fjin om te horen dat ik niet de enige ben :)

Ik ga deze week eens informeren in capelle, en dan gewoon titeren.. (zal daar vast geen 136,20 kosten, hoop ik ::) ).
Hebben ze bij jou toch alleen de weil gekregen? Mijn dierenarts-assisitente werd ook behoorlijk geïrriteerd.. wij zijn lastige klanten he :biggrin2:
Wat ik inmiddels begrepen heb:
Er zijn meerdere methodes omtiters te bepalen
Via labonderzoek,met het daaraan verbonden prijskaartje, uitslag over een paar dagen
Met behulp van de vaccicheck methode, sneller en minder prijzig, en eveneens betrouwbaar.
Wat ik begrepen heb van W. d. L. moeten Vaccicheck titerkits per 10 of 12 besteld worden. En aangezien deze maar beperkt houdbaar zijn, hebben de meeste DA's deze test sets niet op voorraad :-\, en helaas willen ze die daarom ook niet bestellen :-\
Of er meerdere methodes mogelijk zijn weet ik niet.

Overigens heb ik voor mezelf besloten om het een volgend jaar anders aan te pakken ::)
Door pieterendiaan
#1328856
Ik heb inmiddels het het pakketje van het woud gehad voor het mestonderzoek.
uiteraard weer even een vraagje:
Doen jullie van 3 dagen ontlasting in het zakje? op de beschrijving staat namelijk maar van 1 keer  ::)

alvast weer bedankt!!!
Door Peter79
#1328866
pieterendiaan schreef: Ik heb inmiddels het het pakketje van het woud gehad voor het mestonderzoek.
uiteraard weer even een vraagje:
Doen jullie van 3 dagen ontlasting in het zakje? op de beschrijving staat namelijk maar van 1 keer ::)

alvast weer bedankt!!!
Wij laten het altijd bij Tannetje onderzoeken en leveren dan van drie dagen in.
Door Lizzy
#1328986
pieterendiaan schreef: Ik heb inmiddels het het pakketje van het woud gehad voor het mestonderzoek.
uiteraard weer even een vraagje:
Doen jullie van 3 dagen ontlasting in het zakje? op de beschrijving staat namelijk maar van 1 keer ::)

alvast weer bedankt!!!
Ik verzamel het van 3 dagen en bewaar het in de hondenkoelkast. Ik geloof dat Henneke dit pas ook heeft gedaan (bij van het Woud) en zij heeft gewoon van 1 dag genomen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door