Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Moniek_B.
#1306
Hallo,

Even een vervolgje in het verhaal Charly..Ben bij Tannetje geweest en behalve bach en homeopathie (moet ze nog uitzoeken) gaan we toch vers vlees/barf :-/proberen. Heeeeeeel langzaam laten wennen met rauw rundergehakt in de groentenmix, helemaal vermalen zodat ie het eigenlijk amper merkt. En hij smikkelt het lekker weg!

Maar nu een paar vraagjes voor de vers vlees/barf-mensen
- is het uiteindelijk veel duurder dan brokken (nu nutro, 45 euro voor vier weken). Niet dat het echt belangrijk is want daarom ga ik het zeker niet laten, maar ben wel benieuwd.
- waar halen jullie de ingredienten? Hebben jullie vaste adressen en hoe benader je die dan?
- maak je elke dag vers of 1 keer in de week een heel zwikkie en dan de vriezer in?
- zijn er, behalve varkensvlees, ui en prei, ingredienten die je zeker niet moet gebruiken? Kan bijvoorbeeld alle soorten fruit?
- hoe zit het met bijvoorbeeld salmonella als je rauwe kip gebruikt? Had het er met iemand over en die riep gelijk: NIET DOEN!! In rauwe kip zit salmonella.....
Door roger
#1307
[quote]

<<- is het uiteindelijk veel duurder dan brokken (nu nutro, 45 euro voor vier weken). Niet dat het echt belangrijk is want daarom ga ik het zeker niet laten, maar ben wel benieuwd.<<

Moniek, alles hangt eran af , als je zelf gaat samenstellen wat je inkoopprijs is. Ik betaal voor een hele pens 10 à 15 kilo bijvoorbeeld 2,5 euro en paardespiervlees 1.5 euro per kilo, schapevlees en rundsvlees voor menselijke konsumptie betaal ik 2.5 euro per kilo en das het maximum, tenzij ik een heel konijn geef , das iets duurder.


<<- waar halen jullie de ingredienten? Hebben jullie vaste adressen en hoe benader je die dan?<<

Groothandels, die versnijden en verpakken voor bijvoorbeeld grootwarenhuizen , zoals Carrefour en Makro, en op slachthuizen, uitbeenderijen enz.....
Hoe ik die benader, heel eenvoudig, de meeste zijn blij dat ze me zien komen !

<<- maak je elke dag vers of 1 keer in de week een heel zwikkie en dan de vriezer in?<<

een keer per 6 weken haal ik een "voorraadje" !!!


<<- zijn er, behalve varkensvlees, ui en prei, ingredienten die je zeker niet moet gebruiken? Kan bijvoorbeeld alle soorten fruit?<<


Bij mij is alleen varkensvlees taboe. Al de rest kan, maar met "mate". Zelfs een klein beetje ui op een pizzarestje schrap ik er zeker niet af.


<<- hoe zit het met bijvoorbeeld salmonella als je rauwe kip gebruikt? Had het er met iemand over en die riep gelijk: NIET DOEN!! In rauwe kip zit salmonella.....<<

De grootste flauwe kul die ik ooit gehoord heb , zeker als je hond gezond is.
Zelfs als ze rauw, twee dagen liggen "rijpen" heeft of twee weken onder de grond bewaard geweest is lustten ze het hier nog.
Wel opletten voor jezelf natuurlijk , maar een hond ....geen probleem.


Gr.
Roger.
Door sylvia
#1308
is het uiteindelijk veel duurder dan brokken (nu nutro, 45 euro voor vier weken).
Ik voer carnibest en ik ben iets duurder uit dan een zak nutro in 4 weken. Maar ben ik dat ook duurder uit?......ik denk van niet want heel veel voor normaal aangenomen ongemakjes (zijn ook normaal voor brokken eters) hebben mijn honden niet en dat spaar ik weer uit op da kosten dus als ik een gemiddeld besteed bedrag aftrek van het voer ben ik heel goed koop uit.
Is niet uit de lucht gegrepen daar ik kan vergelijken over verschillende honden uit de zelfde bloedlijnen ,brokken eters en vers eters,ik zelf ben in 12 jaar tijd zo ongeveer nog geen 300 gulden kwijt geweest aan de da,dat is twaalf jaar met een roedeltje honden.
- waar halen jullie de ingredienten? Hebben jullie vaste adressen en hoe benader je die dan?
Ik geef carnibest en dat haal ik in zundert maar op de carnibest site kun je nog meer adressen vinden,is er niks in de buurt moet je even bellen met carnibest,misschien dat er iemand in je buurt woont die het voor je mee wil nemen.
Botten haal ik daar ook en verse vuile pens haal ik bij een zelfslachtende slager.
hoe zit het met bijvoorbeeld salmonella als je rauwe kip gebruikt? Had het er met iemand over en die riep gelijk: NIET DOEN!! In rauwe kip zit salmonella.....

Vertel is wat jij zelf wel zou eten aan rauwe vlees botten ,en waar je na consumptie als mens zijnde geen last van zou krijgen.
Het maagzuur van honden is zo samengesteld dat het botten kan verteren,ons maagzuur kan dat niet.De salmonella heeft hier ook veel minder kans om te overleven.Ook wij mensen krijgen salmonella binnen ,dan wel niet door het eten van rauwe kip maar door het eten van een zacht gekookt eitje ,of een spiegel ei,of een bavarois.Hiermee wil ik zeggen zelfs met ons zwakkere maagzuur krijgen wij ook geen salmonella ook al eten we besmet eten ,tenminste niet als we gezond zijn,de oude van dagen en baby's zijn de gene die meest mogelijk zijn om problemen te krijgen.
In iedergeval krijgen wij eerder problemen met samonella als hond en kat.
Door Ink
#1309
- is het uiteindelijk veel duurder dan brokken (nu nutro, 45 euro voor vier weken). Niet dat het echt belangrijk is want daarom ga ik het zeker niet laten, maar ben wel benieuwd.
Hangt heel erg af waar je kan 'scoren' en voor welk 'materiaal' je kiest. Ga je biologische spullen (vlees, groente, fruit) kopen dan mag je je centenbroek wel aantrekken ja.
Ik heb laatst voor Sam (die ongeveer een kilo per dag eet) een grof rekensommetje gemaakt en kwam voor een week op ongeveer 30 euro. Op de botten na zijn dat allemaal 'mensenspullen' inclusief (grotendeels) biologische groente en fruit.
- waar halen jullie de ingredienten? Hebben jullie vaste adressen en hoe benader je die dan?
Groothandel (Makro/VEN), visboer, supermarkt, soms markt, slager (islamiet en NL). Bij de 'gewone' winkels is het uiteraard gewoon in je karretje doen en aan het eind van de rit geld kiepen. Bij de NL slager haal ik op maandag en/of dinsdag kalfs- en lamsbotten. Honderd keer uitleggen wat je nodig hebt en op een dag snappen ze het en vinden het leuk om de boel voor je apart te houden. Verder haal ik geen afval bij visboer, slachthuis ofzo. Ik ben er misschien te lui voor en ik vind het vies. Moet niet denken aan een emmer vissnot of enge koppen van welk beest dan ook. Sor, ben een viesneus. De liefde voor Sam heeft op dat gebied een grens.
- maak je elke dag vers of 1 keer in de week een heel zwikkie en dan de vriezer in?
Vlees en orgaan gaan in (ongeveer) afgewogen porties de vriezer in. Groente doe ik 1 keer in de zo veel weken zakjes van een ons maken en die gaan ook in de vriezer. Op zondagavond maak ik het menu voor de komende week en kan vervolgens per dag pakken wat ik nodig heb.
- zijn er, behalve varkensvlees, ui en prei, ingredienten die je zeker niet moet gebruiken? Kan bijvoorbeeld alle soorten fruit?
Ik geef alles wat er voorbij komt. Maar nooit heel veel van iets in 1 keer.
- hoe zit het met bijvoorbeeld salmonella als je rauwe kip gebruikt? Had het er met iemand over en die riep gelijk: NIET DOEN!! In rauwe kip zit salmonella.....
Kul. Net als bij mensen zullen de iets zwakkere types wat meer last hebben dan de kerngezonde exemplaren. Het maagzuur van een hond is echter veel sterker dan dat van de mens en dat spul zorgt ervoor dat die salmonellaatjes vakkundig om zeep geholpen worden.
Door Moniek_B.
#1310
OK: het Makro-pasje van mijn moeder kapen dus ;D

Ik lees van iedereen over botten maar ik ben dus heel bang dat ik Charly niet aan de rauwe botten krijg. Voor wie het niet weet: hij kokhalst (echt waar) nu nog van een plakje cervelaatworst! Hij lust dus echt ook geen vlees als carnibest en zo. Een keer duck en pens geprobeerd: hij kokhalst er van! Een geval apart, een van de redenen waarom ik met hem bij Tannetje geweest ben.

Dus: ik denk dat ik noodgedwongen bij groentemixen met vlees blijf. Is dat erg? Of is het echt noodzakelijk om op botten te komen en geregeld alleen vlees zonder groente?

En moeten het biologische groenten zijn of kan het ook het huis-tuin-en keukenspul uit de supermarkt? Lijkt me wel toch?
Door Ink
#1311
OK: het Makro-pasje van mijn moeder kapen dus  ;D
Yup. En op de aanbiedingen letten, anders betaal je vaak nog meer dan gewoon bij de supermarkt.
Ik lees van iedereen over botten maar ik ben dus heel bang dat ik Charly niet aan de rauwe botten krijg. Voor wie het niet weet: hij kokhalst (echt waar) nu nog van een plakje cervelaatworst! Hij lust dus echt ook geen vlees als carnibest en zo. Een keer duck en pens geprobeerd: hij kokhalst er van! Een geval apart, een van de redenen waarom ik met hem bij Tannetje geweest ben.
Lijp hondje! Heb je alle 'serieuze' merken geprobeerd? Carnibest, Bibi, Energique, Duck?
Dus: ik denk dat ik noodgedwongen bij groentemixen met vlees blijf. Is dat erg? Of is het echt noodzakelijk om op botten te komen en geregeld alleen vlees zonder groente?
Je zal in ieder geval iets moeten doen om aan calcium te komen. Kippenvleugeltje/nek/karkas wil ook niet lukken? Heb je al eens een zacht lamsbotje geprobeerd? Niet zo'n harde knetter, maar van een goeie NL slager. Ik heb 'ontdekt' dat er een wereld van verschil zit tussen lam en lam. Dat wat de islamiet verkoopt zou volgens mij schaap moeten heten.
En moeten het biologische groenten zijn of kan het ook het huis-tuin-en keukenspul uit de supermarkt? Lijkt me wel toch?
Alles kan natuurlijk. Alleen vind ik het zelf niet meer zo prettig om niet-biologische spullen te eten. Qua vlees is dat voor Sam niet te doen, maar groente en fruit eet hij hetzelfde als wij.
Door Moniek_B.
#1312
Inderdaad: een heeeeeel lijp hondje ;D

Carnibest niet geprobeerd, Duck wel. Maar om al die merken nu uit te gaan proberen als ik kijk naar zijn reactie.... dan doe ik het liever helemaal vers met groente en zo. Het is dus een vegi-hond :-)

Om hem te laten wennen maal ik nu dus elke keer heel iets rauw rundergehakt door de groentemix. Het is een aanvulling op zijn brokken, om te voorkomen dat hij tekorten oploopt tijdens het wennen. En straks een beetje kipfilet. Dus ben nog niet zover om te gaan denken over kippennekjes en zo (ieuwh, mag er zelf nog niet aan denken ;))
Ga 1 september op vakantie en om de oppas met mijn experimenten op te zadelen vind ik een beetje veel van het goede. Doe dus nu de mix inclusief vlees zoveel mogelijk om hem te laten wennen en als ik in september terug kom, wil ik het echt serieus oppakken...
Door Janet
#1313
Yup. En op de aanbiedingen letten, Je zal in ieder geval iets moeten doen om aan calcium te komen. Kippenvleugeltje/nek/karkas wil ook niet lukken? Heb je al eens een zacht lamsbotje geprobeerd? Niet zo'n harde knetter, maar van een goeie NL slager. Ik heb 'ontdekt' dat er een wereld van verschil zit tussen lam en lam. Dat wat de islamiet verkoopt zou volgens mij schaap moeten heten.
Hangt er echt van af bij welke slager hoor Ink. De lamsribben die ik hier haal bij de lokale islamiet, zijn wél zacht. Het is even spitten, denk ik.

Moniek, ik ben met versvleesvoeding uiteindelijk net zo duur of zelfs goedkoper uit dan met brok (Nutro). Met barfen ben ik daarentegen weer wat duurder uit. Per maaltijd gezien dan. Maar het plezier dat de hond heeft, telt ook mee, denk ik.
Laatst gewijzigd door Janet op do 21 aug 2003, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1315
is het uiteindelijk veel duurder dan brokken (nu nutro, 45 euro voor vier weken). Niet dat het echt belangrijk is want daarom ga ik het zeker niet laten, maar ben wel benieuwd
Ja, ik vind het wel duurder als brokken. Maar, als je me vraagt "wat ben jij kwijt?" dan weet ik het antwoord niet. Je kunt het zo goedkoop en zo duur maken als je wilt hoor. Neem je kippennekken, dan kosten deze gemiddeld 1 euro de kilo. Neem je Biologische kippenvleugels, dan betaal je zomaar 3 euro de kilo. Tenminste, ik. Pens en runderhart is vrij goedkoop. Lamshart is daar in tegen weer wat duurder. Kippenhart en lever is vrij goedkoop. Spiervlees is weer wat duurder, tenzij je aan een goede slager kunt komen die jou snijdsels verkoopt. Dan valt het wel weer mee. Je kunt hele vissen nemen (sardientjes - ik betaalde vandaag 17 euro voor 6 kilo), maar je kunt ook bij de viswinkel om koppen en afval vragen. En, bevriend worden met iemand die af en toe gaat zeevissen is OOK HEEL HANDIG! Ik heb diverse vrienden die regelmatig gratis kabeljauw en makreel en haring aan mij geven na een dagje zeevissen. Dus, zoek lekker naar goedkope adressen en wissel duur af met goedkoop.
- waar halen jullie de ingredienten? Hebben jullie vaste adressen en hoe benader je die dan?
Ja, ik heb vaste adressen. Ik heb een poelier voor de kippenvleugels en karkassen. Ik ga naar de Islamitische slager voor de kippennekken en de lamsribben en het meeste orgaanvlees (behalve rund). Ik heb een slager voor de spiervlees snijdsels voor rund en lam en runderhart. De kippenlevers en magen loop ik bij Albert Heijn en het kalkoenvlees en parelhoen haal ik bij de VEN. De sardientjes ook bij de VEN en de kabeljauw van mijn vis-vrienden. De kalfsbotten en kalfssnijdsels haal ik via de slager die een goed contact heeft met een slachterij. Groentes haal ik bij de reformwinkel en soms bij AH. Zuivel bij de reformwinkel. Granen bij de reformwinkel.
- maak je elke dag vers of 1 keer in de week een heel zwikkie en dan de vriezer in?
Al het vlees gaat in aparte zakjes, in de juiste hoeveelheden per portie, in de vriezer. Groente maalde ik iedere dag maar dat doe ik nu (wegens tijdgebrek) 1 maal per week. Ik vries dit ook in porties in.
- zijn er, behalve varkensvlees, ui en prei, ingredienten die je zeker niet moet gebruiken? Kan bijvoorbeeld alle soorten fruit?
Dat hangt erg af van jouw hond. Sommige honden reageren overgevoelig op groente uit de nachtschade familie, zoals tomaat. Andere honden hebben daar geen last van. Kwestie van uitproberen. Teveel kool zou ik niet geven (ivm gasvorming) en groente waar veel nitriet in zit zou ik ook niet te vaak/veel geven (spinazie, veldsla, paksoi, andijvie). Dit mag je wel geven, maar gewoon niet te vaak. Er schijnt iets te zijn met druiven. Een druifje kan geen kwaad, maar teveel schijnt niet goed te zijn. Verder geef ik al het denkbare fruit.
- hoe zit het met bijvoorbeeld salmonella als je rauwe kip gebruikt? Had het er met iemand over en die riep gelijk: NIET DOEN!! In rauwe kip zit salmonella.....
In sommige kip zit inderdaad salmonella. En, een zieke hond of een hond met een slecht immuunsysteem kAn daar ziek van worden. Ik zeg kAn, want, het maagzuur van een hond is reuze zuur en salmonella overleeft dit meestal niet. Maar, het is niet uitgesloten dat een hond wel eens een voedselvergiftiging zou kunnen krijgen. Net als wij mensen. Maar, ik geef al jaren kippenvleugels, nekken en karkassen aan mijn honden en nog nooit is een van mijn honden er ziek van geworden!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#1316
p.s., over de kosten. Ik wil daar wel aan toevoegen dat ik vroeger maandelijks klappen met geld uitgaf aan de dierenarts. Afkloppen op ongelakt hout, maar sinds ik barf geef ik ECHT VEEL minder geld uit aan de dierenarts! Ik ben een slechte klant voor hem geworden.
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door