Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#5
Hoihoi

Onze honden krijgen compleet versvlees en 1 dag in de week knutselen we zelf wat in elkaar. Meestal knutselen we iets met vis.

Kom net van de markt en heb 1 schep kippenhartjes en 1 schep levertjes gekocht met het voornemen dit vanavond te geven, samen met wat gepureerde groenten en wat knoflook.
Nu vraag ik me af, valt dat hart ook onder orgaanvlees? Het is een orgaan maar bestaat toch voor het grootste deel uit spieren? Moet ik het dan tot orgaanvlees of spiervlees rekenen?
Want anders zit er misschien veel te veel orgaanvlees in deze maaltjd en kan ik beter kipfilet gebruiken???

Wie o wie?
Door Lizzy
#6
Hoi Femke, wat mij betreft valt hart onder orgaanvlees. OK, de hart is een spier, maar bevat vitamines en mineralen en eiwitten (zoals bijv. purine) die eerder gelijk zijn aan orgaanvlees dan spiervlees.

De meeste versvleesvoedingen bevatten tamelijk veel orgaanvlees ten opzichte van spiervlees. Vind ik. Als je dus zelf erbij gaat samenstellen, is het volgens mij een goed idee om vooral die dingen te gebruiken die niet of weinig is het versvlees zitten (om de afwisseling uit te breiden). Dus, vis, spiervlees en vleesbotten van dieren die niet/weinig in het versvlees zitten.

Dat wil niet zeggen dat je nu niet een keertje een orgaanmaaltijdje kan geven hoor! Jouw hond loopt daar geen schade van op. Hoewel hij de dag daarop wel wat aan de dunne poep kan zijn want orgaanvlees laxeert. En, de ontlasting kan aan de donkere kant zijn. Maar voor de toekomst zou ik zelf (als ik jou was) het orgaanvlees beperken.

Groetjes, Lizzy
Door roger
#7
Tja, ik denk dat de meningen daarover nogal wat verdeeld zijn.
Voor mij is hart spiervlees.

De juiste analyse van runderspiervlees, runderhart en lever vind je in D'Hondt zijn boeken.

Het zou misschien intressant zijn deze eens te vergelijken.


Gr.
Roger
Door Femke
#8
dus? Vanavond kan geen kwaad om hart, lever en groenten etc te geven maar liever in het vervolg niet?

Anders doe ik vanavond wat lever met kipfilet en de volgende keer hart met bv wat vis.

Bedankt allen........
Door Lizzy
#9
dus? Vanavond kan geen kwaad om hart, lever en groenten etc te geven maar liever in het vervolg niet?

Anders doe ik vanavond wat lever met kipfilet en de volgende keer hart met bv wat vis.

Bedankt allen........
Hoi Femke, nee, wat mij betreft kan het geen kwaad. Ik zou niet al te veel lever geven, want zeker lever is erg laxerend. Dus, er morgen wat diarree is: schrik dan niet, komt van de lever! Ik geef zelf overigens wel 1 maal per week een maaltijd met hart, lever, nieren, groente, etc. Ze hebben geen dunne ontlasting meer (ze zijn het gewend), maar de ontlasting is wel wat donker.

Wat je ook nog zou kunnen doen: beetje lever, beetje hart, beetje kipfilet met groente en de volgende keer: beetje lever, beetje hart en wat vis met groente.

En voor de keren daarop: ik weet niet wat voor merk versvlees jij geeft... Als daar veel orgaanvlees in zit, dan zou ik zelf geen orgaanvlees geven maar andere dingen...

Groetjes, Lizzy
Door roger
#10
<<[quote]dus? Vanavond kan geen kwaad om hart, lever en groenten etc te geven maar liever in het vervolg niet?

Anders doe ik vanavond wat lever met kipfilet en de volgende keer hart met bv wat vis.<<



Prima volgens mij, en het hoeft echt geen duurdere kipfilet te zijn, vleugeltjes of nekken kan ook.

Als je het "botwerk" niet vertrouwd , mep het flink plat met een hamer of rij er eens met het voorwiel van je auto over. ;D ;D ;D

Wat ik wel doe, en ik weet eigenlijk niet waarom, ik hou vis wel gescheiden van vlees, als ik al vis geef !

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#11
OK, ik heb het boek van Dhont er even bij gepakt (goed idee Roger!):

Analyse van rundvlees per 100 gram (ik neem kolom netto opneembaar):

Water: 73,3 g
Eiwit:    21,3 g
Vet:  4,09 g
Ruwvezel: 0
Mineralen: 1,04 g
Natrium: 43 mg
Kalium: 385 mg
Magnesium: 21 mg
Calcium: 9 mg
Mangaan: -
Ijzer: 3,0 mg
Kobalt: -
Koper: 0, 25 mg
Zink: 4,2 mg
Fosfor: 194 mg
Fluor: 0,28 mg
Chloride: 52 mg
Jodium: -
Vitamine A: 0,003 mg
Caroteen: -
Vitamine D: -
Vitamine E: -
Vitamine K: -
Vitamine B1: 0,11 mg
Vitamine B2: 0,20 mg
Nicotinezuur: 5,1 mg
Pantoth. zuur: 0,60 mg
Vitamine B6: 0,40 mg
Biotine: -
Folinezuur: 15,3 mg
Vitamine B12: 5 mcg
Vitamine C: 0,8 mg
Isoleucine: 1,11 g
Laucine: 1,76 g
Valine: 1,21 g
Methionine: 0,67 g
Cystine: -
Phenylalaline: 0,94 g
Tyrosine: -
Threonine: 1,11 g
Tryptophaan: 0,31 g
Lysine: 1,32 g
Histidine: 0,44 g
Arginine: 1,50 g

Benutbare energie per 100 gram: 133/128 KCAL

Daarvan uit:
Eiwit: 94/91 Kcal
Vet: 39/37 Kcal
Koolhydraat: -/-

Totaal per 1000 gram: 1330/1280

Op nieuwe pagina de analyse van Runderhart
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 25 okt 2003, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#12
Analyse Runderhart (per 100 gram);

Water: 75,5 g
Eiwit: 16,8 g
Vet: 6,0 g
Koolhydraten 0,56 g
Ruwvezel: 0
Mineralen 1,1 g
Natrium: 108 mg
Kalium 286 mg
Magnesium: -
Calcium: 9,3 mg
Mangaan: -
Ijzer: 5,13 mg
Kobalt: -
Koper: -
Zink: -
Fosfor: 214
Fluor: 0,05 mg
Chloride: -
Jodium: -
Vitamine A: -
Caroteen: -
Vitamine D: -
Vitamine E: -
Vitamine K: -
Vitamine B1: 0,51 mg
Vitamine B2: 0,91 mg
Nicotinezuur: 7,18 mg
Pantoth. zuur: 2,78
Vitamine B6: 0,28 mg
Biotine: 7,3 mcg
Folinezuur: -
Vitamine B12: 9,9 mcg
Vitamine C: 5,50 mg
Isoleucine: 0,80 g
Leucine: 1,53 g
Valine: 0,95 g
Methionine: 0,37 g
Cystine: 0,17 g
Phenylalaline: 0,76 g
Tyrosine: 0,59 g
Threonine: 0,78 g
Lysine 1,48 g
Histidine: 0,32 g
Arginine: -

Benutbare energie per 100 gram: 133/128 KCAL

Daarvan uit:
Eiwit: 73,9/71,7 Kcal
Vet: 57,0/54,1 Kcal
Koolhydraat: 2,4/2,3 Kcal

Totaal per 1000 gram: 1051/1011 Kcal
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 25 okt 2003, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#13
Analyse Rundernieren (per 100 gram);

Water: 76,1 g
Eiwit: 16,6 g
Vet: 5,14 g
Koolhydraten -
Ruwvezel: 0
Mineralen 1,17 g
Natrium: 235 mg
Kalium 245 mg
Magnesium: 20 mg
Calcium: 11 mg
Mangaan: -
Ijzer: 9,5 mg
Kobalt: -
Koper: -
Zink: -
Fosfor: 248
Fluor: - mg
Chloride: 251
Jodium: -
Vitamine A: 0,33
Caroteen: -
Vitamine D: -
Vitamine E: -
Vitamine K: -
Vitamine B1: 0,30 mg
Vitamine B2: 2,26 mg
Nicotinezuur: 6,17 mg
Pantoth. zuur: 3,85
Vitamine B6: 0,39 mg
Biotine: 92,3 mcg
Folinezuur: 0,050 mcg
Vitamine B12: 33,4 mcg
Vitamine C: 11 mg
Isoleucine: 0,75 g
Leucine: 1,48 g
Valine: 0,99 g
Methionine: 0,35 g
Cystine: 0,35 g
Phenylalaline: 0,82 g
Tyrosine: -
Threonine: 0,75 g
Lysine 1,22 g
Histidine: 0,42 g
Arginine: 1,01

Benutbare energie per 100 gram: 122/115 KCAL

Daarvan uit:
Eiwit: 73/71 Kcal
Vet: 49/46 Kcal
Koolhydraat: - / - Kcal

Totaal per 1000 gram: 1061/1001 Kcal
Door Lizzy
#14
Tja, wat worden we hier nu weer wijzer van.....?

Ik weet het eigenlijk zelf ook niet. De diverse orgaanvlezen en spiervlezen zijn niet te vergelijken...

Jammer dat de hoeveelheid purine in de analyses vermeld staan.... Daar hadden Richard, Dory en ik wel heel blij mee geweest.....!

Maar goed, als ik de analyses zo bekijk, dan kan ik maar 1 ding concluderen: afwisseling, afwisseling, afwisseling. Da's belangrijk!

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#15
Roger, heb jij het isbn nummer van dat boek van D'Hondt??

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op za 25 okt 2003, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#16
[quote]

Mijn familie komt oorspronkelijk uit Israel en daar bestaat de uitdrukking (vrij vertaald) "Kook het vlees van het bokje niet in de melk van zijn moeder". Maw, eet geen vlees tegelijkertijd met melk. Dit wordt uiteraard streng gehandhaafd als met koosjer eet, maar ook door de mensen die niet koosjer eten wordt dit gezien als een simpel handvat. Vlees en melk eet men niet tegelijkertijd. Dit staat zelfs in de oude testament beschreven. Ik doe het ook niet en mijn hond ook niet. Dus ook geen yoghurt bij de vlees. Misschien Roger heb jij ook een dergelijk gevoel bij vis... ;) Ik voer ook geen vis en vlees samen nl en ik weet ook niet precies waarom.

groetjes Helen
Door roger
#17
<<[quote]Roger, heb jij het isbn nummer van dat boek van D'Hondt??<<



Helen,

het boek van d'hondt dat ik heb is ISBN 90 6248 040 3 met als titel De Duitse Dog.
Dit gaat specifiek over dat ras en daar staat ook een hele boel in over voeding, ook dus die samenstelling van oa. verschillende soorten vlees.

Maar er is er nog een ander, en dat is hetgene waaruit Lizzy die schemas heeft en dat is meer algemeen en niet specifiek over de Duitse dog.

Daar ken ik het ISBN nummer niet van.


Gr.
Roger.
Door Lizzy
#18
Het ISBN nummer van dit boek van Dhont (Onze Hond, voedinggids) is: 90 6248 086 1, maar volgens mij wordt dit niet meer uitgegeven.
Groetjes, Lizzy
Door Femke
#19
owkeej, vanavond: hartjes met levertjes (lijk Hannibal Lecter wel) en een beetje kipfilet. Volgende keer weer net zo en dan toch maar terug naar vis op de knutseldag (omdat er geen vis in hun normale menu zit, en wel veel orgaanvlees)

Enne Roger ik heb vanmorgen nog staan twijfelen of ik vleugeltjes zou meenemen maar ik durf het écht niet goed aan.... Misschien over een tijdje....en dan met de auto eroverheen? Ze hebben mensen voor minder opgesloten hoor!!


Kan alles heel gegeven worden?? Het versvlees dat ik geef is nl nogal "gemalen".
Het is trouwens Energique Lizzy.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door