Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie
#126514
Ik zie veel dingen over omega 3 en 6 staan en vitamine c.
Nou heb ik wat vraagjes.

In welke hoeveelheden voeg je dit toe en hoeveel dagen in de week ?

En de vitamine c halen ze die niet uit fruit ?
Door karray
#126540
Vitamine voeg ik zelf niet toe, ze kunnen inderdaad dit uit groente en fruit halen, sommige zeggen dat de hond dit niet nodig heeft en dit zelf kan aanmaken.
Ik vind in ieder geval dat ik variatie aan fruit en groente genoeg geef en dus niet hoef toe te voegenwel omega 3 en 6 door lijnzaad olien (kunnen honden allergisch op reageren, maar de mijne niet.verder heel goed) tarwekiem olie als ik vis geef, en visolie tabletten welke ik koop bij de hema dit is teens met borage olie, ik wissel dit iedere dag zo veel mogelijk af, de olie geef ik een klein scheutje, ruim een theelepel misschien. De vis capsules geef ik er 1 van per hond
Door Lizzy
#126791
stefenjohn schreef: Ik zie veel dingen over omega 3 en 6 staan en vitamine c.
Nou heb ik wat vraagjes.

In welke hoeveelheden voeg je dit toe en hoeveel dagen in de week ?

En de vitamine c halen ze die niet uit fruit ?
Een hond heeft op zich niet echt omega 6 vetzuren extra nodig want deze zitten al voldoende in de voeding. Omega 3 vetzuren (zoals in visolie en lijnzaadolie) zit inet voldoende in voeding. Dus je kunt een paar maal per week dit extra toedienen. De een geeft het 7 keer per week en de ander 1 keer per week. Dat hangt ook een beetje af van de rest van de voeding. Geef je veel voedingsmiddelen waar al omega 3 in zit, dan hoef je dus minder vaak bijv. een capsule visolie te geven.

Vitamine C haalt een hond uit fruit en groentes en een hond maakt deze zelf aan. Over het wel of niet supplementeren van vitamine C zijn de meningen heel verschillend. De een zegt : ja, elke dag een aantal mg (bijv 200 of 500 of 1000, afhankelijk van de grootte van de hond) en de volgende zegt : alleen bij stress of infectieziekten. Als je op ZOEKEN klikt in de balk boven in en je tikt daar vitamine C in, dan kun je meer informatie vinden over waarom je wel of niet vitamine C moet geven (Mogens Eliasen zegt dat de hond zelf stopt met het aanmaken van vitamine C als je de hond vitamine C supplementen geeft).
Door leon
#129640
bovenstaande is niet helemaal correct Morgens zegt dat de productie van D stopt als je C toevoegd.

Groeten Leon
Door Lizzy
#129648
leon schreef: bovenstaande is niet helemaal correct Morgens zegt dat de productie van D stopt als je C toevoegd.

Groeten Leon
Ik geloof niet dat de relatie tussen vitamine C en D wordt gelegd in het boek van Mogens.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jul 2004, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#129663
Welkom Leon!
op Pagina 228 van Mogens book ;)
Komt neer op:
Bij 'n Teveel toevoegen van Vit C...stopt de hond om zelf Vit.C te maken,
en ook dat de Vit.D productie minder word,maar het is niet zo dat het helemaal stopt.
Zo lees ik het hoor :-\
Door Lizzy
#129680
Ik zie helemaal geen vitamine D genoemd worden. A, B, C en D zijn maar voorbeelden van chemicalieen. Hij had ze beter W, X, Y, Z kunnen noemen, want het werkt verwarrend maar ik zie niet dat hij het over VITAMINE D heeft. Hij heeft het over "waarde D". Er staat ook "whatever those D's are". En er staat "when we constantly supply vitamine C to a dog, it will shut down it's own ability to generate this vitamin, maybe permanently". Hier heeft hij het over vitamine C. Niet D. Tenminste, zo lezen wij het :D.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jul 2004, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#129684
klein stukkie verder Lizzy...volgende blad is 228
onderaan bij "de problemen van supplementeren"
Door Lizzy
#129687
202spots schreef: klein stukkie verder Lizzy...volgende blad is 228
onderaan bij "de problemen van supplementeren"
Pagina 228 bestaat in mijn boek niet ;D. Maar ik kijk ook onder de problemen van supplementeren. Daar heeft hij het in mijn ogen nog steeds niet over vitamine D. Hij schrijft (volgens mij) "de D's zijn onbekent". Hij heeft het daar nog steeds over chemisch deeltje D (wat hij ook Z had kunnen noemen). Dus, als je meer vitamine C toevoegd, dan wordt de productie van D minder, maar daar bedoelt hij geen vitamine D maar "iets dat men nog niet weet". En tevens houdt de aanmaak van vitamine C op. Misschien zelfs voorgoed. En dat is precies wat ik ook hierboven schreef......

Weet je, ik vind het gewoon een stuk onduidelijk tekst!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jul 2004, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#129705
Van die A+B = C+D is Z staat op 227..
Ik lees op page 228 8)

De problemen van het supplementeren..
Het is een slechte zaak dat we de specifieke chemische reacties in het lichaam van de hond waaruit ascorbaatzuur voortkomt,niet precies kennen.
Het zou de C molecule in bovenstaand voorbeeld kunnen zijn.We weten ook niet of er bij het proces nog andere chemicalien ontstaan naast ascorbaatzuur-
de D's zijn niet bekend.
Misschien zitten er belangrijke zaken bij voor het metabolisme- we weten het niet!

Wat we wel weten is dat ongeacht wat die D's zijn ze minder geproduceerd worden wanneer we grote hoeveelheden Vit.C toevoegen aan de voeding van de hond!
En we weten ook dat bij een voortdurende aanvoer van Vit.C zijn capaciteit om zelf deze vitamine te generen ophoudt,misschien wel voorgoed.
~~~~~~~~~
Ja het is ook verwarrend hoor,in de ene regel zegd hij dat de D's onbekend zijn...en daarna dan kan diezelfde "onbekende" D... (of ongeacht welke D het ook mag wezen)evengoed verminderen...
Snap jij 't snap ik 't....

Lizzy...ik snap net dat je gelijk hebt !!
Hij heeft het alleen maar over D....niks Vitamine D alleen maar D ..WAT die D dan ook kan wezen.
Ach ik geef toch geen extra Vit.C dus ik zal waarschijnlijk ook nooit met een of andere Vit.D of alleen D te hoeven vechten.
Maar het IS verwarrend...

Dus wat doet de TEveel aan Vit.C dan?
Alleen zorgen dat de hond het op 'n gegeven moment zelf niet meer maakt....en wat doet het voor of tegen Vit.D????
Onbekend..
Laatst gewijzigd door mahuni op di 20 jul 2004, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#129737
202spots schreef: Van die A+B = C+D is Z staat op 227..
Ik lees op page 228 8)

De problemen van het supplementeren..
Het is een slechte zaak dat we de specifieke chemische reacties in het lichaam van de hond waaruit ascorbaatzuur voortkomt,niet precies kennen.
Het zou de C molecule in bovenstaand voorbeeld kunnen zijn.We weten ook niet of er bij het proces nog andere chemicalien ontstaan naast ascorbaatzuur-
de D's zijn niet bekend.
Misschien zitten er belangrijke zaken bij voor het metabolisme- we weten het niet!

Wat we wel weten is dat ongeacht wat die D's zijn ze minder geproduceerd worden wanneer we grote hoeveelheden Vit.C toevoegen aan de voeding van de hond!
En we weten ook dat bij een voortdurende aanvoer van Vit.C zijn capaciteit om zelf deze vitamine te generen ophoudt,misschien wel voorgoed.
~~~~~~~~~
Ja het is ook verwarrend hoor,in de ene regel zegd hij dat de D's onbekend zijn...en daarna dan kan diezelfde "onbekende" D... (of ongeacht welke D het ook mag wezen)evengoed verminderen...
Snap jij 't snap ik 't....

Lizzy...ik snap net dat je gelijk hebt !!
Hij heeft het alleen maar over D....niks Vitamine D alleen maar D ..WAT die D dan ook kan wezen.
Ach ik geef toch geen extra Vit.C dus ik zal waarschijnlijk ook nooit met een of andere Vit.D of alleen D te hoeven vechten.
Maar het IS verwarrend...

Dus wat doet de TEveel aan Vit.C dan?
Alleen zorgen dat de hond het op 'n gegeven moment zelf niet meer maakt....en wat doet het voor of tegen Vit.D????
Onbekend..
Hij probeert (op zijn manier - sorry, maar ik vind het baggerslecht uitgelegd) uit te leggen dat er een chemische reactie in het lichaam plaats kan vinden wanneer je iets toevoegt. In dit geval heeft hij het over toevoegen van vitamine C.

Het toevoegen van C kan veroorzaken dat er D minder geproduceerd wordt. Maar wat D is, is onbekent... ::)

En verder stopt het toevoegen van vitamine C dus de hond z'n eigen vermogen om vitamine C aan te maken. Mogelijk permanent.

Dus adviseert hij nooit blijvend vitamine C toe te dienen. En waar is het allemaal op gebaseerd? Wie het weet mag het zeggen ;D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jul 2004, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#129818
leon schreef: bovenstaande is niet helemaal correct Morgens zegt dat de productie van D stopt als je C toevoegd.
Groeten Leon
Yup...Leon had het goed gezegd...maar we weten helaas nog steeds niet wat er met deze D bedoeld word ;D
Door Lizzy
#129890
202spots schreef:

Yup...Leon had het goed gezegd...maar we weten helaas nog steeds niet wat er met deze D bedoeld word ;D
Ja, Leon had het inderdaad helemaal goed gezegd! Mogens legt inderdaad een link tussen vitamine C en D Alleen weet inderdaad niemand wat D is..... Maar goed, mijn fout dat het nu NOG onduidelijker is geworden!

Maar, Mogens schrijft dus ook dat het toedienen van vitamine C er voor zorgt dat de hond stopt met zijn eigen aanmaak van vitamine C. En aangezien ik dat daarboven schrijf, begrijp ik niet wat Leon bedoelt met dat dat niet helemaal correct is.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jul 2004, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sander
#130192
Ik vind dat verhaal van Eliassen maar een beetje vaag, dus ik heb maar even op internet gezocht hoe de productie van vitamine C plaatsvindt. Ascorbinezuur (vitamine C dus) wordt in een vijftal stappen gemaakt uit glucose (een suiker).
In de eerste stap wordt D-glucose (C6 H12 O6) geoxideerd tot D-glucuronic acid (C6 H10 O7).
In stap twee vindt een reductie van de carbonyl functie plaats, waarbij D-glucuronic acid wordt omgezet in D-gulonic acid (C6 H12 O7).
In stap drie wordt een lactone gevormd: D-gulonic acid wordt omgezet in L-gulono-gamma-lactone (C6 H10 O6).
In de vierde stap vindt oxidatie van een alcohol tot een carbonyl plaats: L-gulono-gamma-lactone wordt omgezet in L-2-ketogulono-gamma-lactone (C6 H8 O6).
Tenslotte wordt de L-2-ketogulono-gamma-lactone door enolisatie omgezet in L-ascorbic acid (C6 H8 O6). En klaar is Clara.
Al deze stappen vinden plaats met behulp van specifieke enzymen. Wij mensen missen de enzymen voor de vierde stap (van L-gulono-gamma-lactone naar L-2-ketogulono-gamma-lactone). De andere processen kunnen wel plaats vinden.
Als je veel vit. C aan de hond geeft zal deze waarschijnlijk minder zelf gaan aanmaken, waardoor de tussenproducten wellicht ook minder zullen worden aangemaakt. Deze zouden zelf echter ook een rol kunnen spelen in het lichaam. D-glucuronic acid bijvoorbeeld speelt een rol bij de afvoer van gifstoffen.
Nou, zo moet het duidelijk zijn toch ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door