Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lind@
#128857
Hoi,

Wij zitten met een dilemma:
Lothar was altijd een hele rustige en makkelijke, wat onzekere hond.
Ik kreeg zelfs weleens verbaasde reakties als: ''Wat is die hond van jou tolerant zeg! En dat voor een Weimaraner!''
Nu is het zo dat Lothar van de ene week op de andere behoorlijk begon uit te vallen naar andere honden, reu of teef maakte niet uit.
Ook bij de hondenschool moest ik continu uitkijken dat de andere honden niet te dicht langs ons liepen.
Ik ben met hem naar de gedragstherapeute gegaan die Lothar en Sunna al kent vanaf dat ze 9 weken oud zijn.
Ze was heel verbaasd en kende hem zo helemaal niet.
Ze zei dat hij overduidelijk last had van zijn hormonen (overal, inclusief tegen ons, aanpissen en hij leek zich wat ongemakkelijk te voelen) en stelde voor om hem chemisch te laten castreren.
Dit hebben we gedaan en hoewel ik hem nog steeds voor de zekerheid in de gaten houd natuurlijk, is dit gedrag aanzienlijk minder en de gedragstherapeute zag ook duidelijk verschil.
Dus stelde ze voor hem echt te laten castreren en liefst voordat de chemische castratie is uitgewerkt, om terugval te voorkomen.
Ze vertelde me dat ik dan geen shows en wedstrijden met hem kan lopen, maar wel meer plezier aan hem kan
beleven dan wanneer hij naar andere honden uit blijft vallen met alle risico's van dien. Want klein is hij ook niet.....
Mijn vriend is er erg op tegen en ik weet dat er wel meer mensen op tegen zijn, maar ik zelf kies liever voor castratie in deze situatie......
Door lekker kort
#128860
Hoi Sunna,

Hoe oud is Lothar?

Groet Fritz.
Door Lind@
#128866
Of ik hem nou wel of niet zal laten castreren :-\
Ik lees er regelmatig over en begin me dan wat schuldig te voelen eigenlijk als ik het wel zou doen.
Door Lupa
#128871
tja, ik vind het toch erg snel.
ik zou toch wachten en verder aan zijn karakteröpvoeding"werken.
maar ja dat is makkelijker gezegd op afstand.
Door yalla
#128874
In dit geval kun je twee dingen doen:
1. Je castreert je hond waardoor in ieder geval het markeergedrag in veel mindere mate zal voorkomen (dat bewijst zijn gedragsverandering na de chemische castratie).
2. Je corrigeert je hond op dit gedrag. Hierdoor is castratie niet noodzakelijk. Het gaat hier per slot van rekening niet om agressie naar andere reuen, maar om een opvoedkundig probleem. Dus meer appèl op je hond zorgt ervoor dat hij zich minder macho voelt waardoor hij minder neiging tot markeren heeft.
Door Lind@
#128875
Nou, daar zijn we ook mee bezig hoor, met tips en adviezen van de gedragstherapeute ;)
Maar zij zegt dat als hij nu terugvalt, we weer verder van huis zijn.
Ik wil/ kan sowieso niet met hem fokken omdat hij een oogafwijking heeft en ik was ook niet van plan shows enzo met hem te lopen........maar toch........z'n balletjes eraf......... :-\
Van de gedragstherapeute moest ik tegen mijn vriend zeggen dat niet HIJ, maar de HOND gecastreerd wordt! ;D ;) ;D
Door Lind@
#128877
O, ja, Lothar kan al aardig plassen op commando!! ;D Dus dat is het probleem niet meer, alleen het uitvallen, maar dat is nu ook weg.
Door yalla
#128881
Sunna schreef:Van de gedragstherapeute moest ik tegen mijn vriend zeggen dat niet HIJ, maar de HOND gecastreerd wordt! ;D ;) ;D
Ja mannen zijn vaak tegen castratie, maar dat is geen reden. :)
Door Lind@
#128884
yalla schreef:

Ja mannen zijn vaak tegen castratie, maar dat is geen reden. :)
;D ;D ;D
Door Ordell
#128906
Ik zou hem niet laten castreren. Het belangrijkste punt in dit geval is ervoor te zorgen dat je je hond op de juiste manier moet op gaan voeden. Dat zou je volgens mij gewoon eens m.b.v. een andere gedragstherapeut moeten doen, want castratie als laatste redmiddel kan altijd nog.
Door Lind@
#128909
Maar goed, volgens de gedragstherapeute zijn het toch duidelijk de hormonen die dit gedrag veroorzaakten.
En zij kent hem al vanaf 9 weken.
Waar ik zo bang voor ben, is dat ik nu wel met de opvoeding enzo bezig ben en dat dat heel goed gaat, maar straks is die chemische castratie uitgewerkt en valt hij terug........
Of zal hij deze moeilijke periode dan overbrugt hebben en het uitvalgedrag vergeten zijn?
En valt hij terug, is er dan wat aan te doen? Vast wel, maar ik zie er wel een beetje tegenop.
Door Ordell
#128912
Trouwens, 15 maanden pas, dat is echt nog veel te jong.... ??? Ga er aan werken dat de hond jou als baas ziet, pas dan reageert hij op positieve of negatieve reactie van jouw kan en moet het uitvallen beheersbaar worden.
Door yalla
#128915
Ik ben het met Ordell eens (jemig..... ;))
Het uitvallen wat jouw hond doet is geconditioneerd gedrag. En conditionering vindt vaak plaats door de hond zelf, dan wel door de eigenaar.
Er is pas sprake van hormoon-gestuurde agressie wanneer hij werkelijk zou vechten met honden en dan ook alleen maar intacte reuen. Wanneer hij ook uitvalt naar teven, heeft het dus niet met hormonen te maken en is castratie ook niet nodig en gaat ook niets oplossen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door