Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#128007
Een poes in de opvang, geschat op een jaar of 12 heeft last van kale plekken. Vooral op haar buik, maar nu ook op haar achterpoten en ook een wondje onder haar oog. Het lijkt er op dat dat komt doordat ze zo ontzettend veel zit te wassen totdat haar huid kapot gaat.

Ken iemand dit? Wat kun je er aan doen? Allergie is het denk ik niet, want dat komt toch (meestal) voor rond de kop en schouders... Of toch misschien een vlooienallergie?
Door Francisca
#128012
Wij hebben een Abbesijn die jarenlang kale plekken had.Niet altijd,maar die zat zich dan ook ontzettend te krabben.En de honden slikten de kale plekken nog kaler.Onze Cheetah had alleen wel duidelijk een allergie waar ze dexametason voor kreeg( een soort prednison ).Na onze verhuizing heeft ze nooit geen jeuk meer gehad.
Wassen en jeuk houden elkaar ook in stand.Onze Cheetah had trouwens wel overal kale plekken.Was geen vlooienallergie en ook geen voedselallergie.Misschien is de poes wel erg gestesst.Dat kan ook een oorzaak zijn Stress was hier ook een trigger.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#128023
MdeP had dat dus ook :-\ grote kale plekken die ze gewoon kaal zat te likken, op rug poten , flanken en buik.Pas nadat ze een tijdje weg is geweest en vrijwillig terug kwam en het vertrouwen leek te hebben dat ze weg kan wanneer ze wil en ook weer terug kan komen is het over, dus in haar geval was het puur stress vermoed ik.
Door essie
#128028
Ik heb een kat en die heeft sinds we verhuisd zijn en hij naar buiten mag, altijd in de lente en de zomer kale plekken in de nek op de rug heeft(door teveel wassen).
Ook trok hij hele plukken haar van zijn poten af.
En het bleef niet bij kale plekken, hij kwam ook helemaal onder de korsten te zitten.

In de winter en herfst was het een prachtige kat, maar de rest van het jaar zag ie er niet uit.
Regelmatig voor naar de dierenarts geweest, en probeerde van alles maar niets hielp. Vorig jaar kwam er een dierenarts met een pillenkuurtje (sorry heb zo geen naam daarvan) en moest daarna elke week daar een halve pil per week geven als onderhoudskuur.
Dit hielp redelijk, maar echt mooi zag hij er niet uit in de zomer.

Totdat dit een aantal weken geleden ook niet meer hielp en hij weer kaal rond liep. Ook wilde hij constant een van mijn andere katten bespringen.

Al die tijd wilde ik hem niet binnen houden, omdat hij het heerlijk vindt om buiten te ravotten.
Maar dit ging me te ver, dus hij kreeg huisarrest en alleen nog maar Bibi (ik was een tijdje bezig om hem over te zetten, maar dit ging erg moeilijk).

Binnen drie weken waren al zijn korsten weg en zijn haar is weer overal aan het groeien, ook gaat hij weer naar buiten. Ben begonnen met twee uur per dag en hij kan nu al langer buiten zijn.

Ik weet bijna zeker dat hij ergens allergisch voor is wat in de lente/zomer buiten groeit. Altijd al gedacht, maar wilde hem niet daarvoor een half jaar binnen houden. Ik denk dat ie door de Bibi er beter tegen kan. Maar ik ben blij dat hij het nu zonder die wekelijkse troep kan doen.
Door Esther2
#128039
Hoi,

Eén van mijn katten kreeg ook kale plekken en korsten in zijn nek na het overlijden van z'n vriendje.
Waarschijnlijk stress. Hij kreeg een lotion van de da die ik gedurende twee weken twee keer per dag in moest masseren. Daarvan ging het gelukkig over.

Succes! ;)
Door Loeka
#128102
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Ik zit er nl over te denken om dat zieltje mee te nemen naar huis. Er hoort bij mij in huis gewoon een ouwetje bij het jongere spul. Ik had er eerder één maar die is overleden en daar ben ik nu een beetje overheen.

Er is nog iemand die haar tijdelijk(2 weken) mee wil nemen om te zien of ze minder gestressed wordt, maar ja dat lijkt me niet na een paar weken.

Vandaag nog maar eens goed over nadenken...

Voor de geinteresseerden, er staat een foto van haar op www.dierenopvang.com. Ze heet Fleur.
Door Loeka
#130913
Fleur is nu bij iemand thuis van de dierenopvang om haar hopelijk van de kale plekken en in inderdaad korsten af te krijgen. Dit lijk niet te lukken, haar buik is nu vuurrood. Ze was vooral nadat ze geaaid is. Nu doen meer katten dat natuurlijk, maar zij wel erg fanatiek ;-)

Vanaf vandaag krijgt ze ander eten, zeer waarschijnlijk ook weer brokken :-( Als het niet zou lukken komt ze als nog naar mij toe, hopelijk wil ze dan aan het vers...

Weet iemand misschien of die plekken door nierproblemen of suikerziekte kunnen komen?
Door Rosita
#131416
Mijn Nero plukt zich zomers ook altijd kaal op zijn rug. In de winter is dit aanzienlijk minder. Zijn huid is gelukkig mooi rustig en ook heeft hij geen korsten. Ik laat het dan ook altijd maar gaan gezien er iets van zeggen alleen maar stress oplevert. Ook merk ik nadat ik hem geaaid heb dat het plukken veel erger is. Sinds vers vlees moet ik zeggen dat het ook zomers minder is, maar helemaal weg is het nooit. Een vlooienallergie is het bij Nero niet. Zijn kop en zijn buik laat hij altijd met rust. Misschien dat het bij Fleur wel een vlooienallergie is gezien het bij haar juist de achterpoten en buik zijn. Één beet van een vlo in de zes weken is geloof ik al genoeg om het plukken in stand te houden. Ik heb net haar foto gezien en ze ziet er niet erg vrolijk uit, ook staat erbij dat ze een stressvolle periode achter de rug heeft, dus het kan natuurlijk allemaal stress zijn. Hopenlijk kan ze snel naar jou toe komen en daar lekker bijkomen.

Groetjes Rosita
Door Loeka
#131609
Die stressvolle periode is er bij gezet omdat ze dat vermoeden omdat ze zo plukt en wast. Ze is gevonden dus verder is er niets bekend over haar. Dat maakt het allemaal lekker makkelijk...

Ze krijgt nu hills brokjes: senior light ofzoiets zij die medewerkster....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door