Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#126928
De volgende vraag welke ik waarschijnlijk welke ik ga verwachten van haar is.Is het percentage vet niet te hoog?
Ik heb die eiwit fractie berekeningen gedaan, maar dan kom ik bij vet op een percentage van 61,25% bij rodi hart en pens.
Hoe moet ik dit dan op juistheid beargumenteren
Door Paul_Barte
#126942
Ik denk dat je even de analyse van Rodi hart/pens hier neer moet zetten en eventueel je berekeningen want ik ben een beetje bang dat je op alle fronten de fout in gaat.
Door karray
#126949
Eiwit 12,5%
Vet 13%
As 2,5%
Celstof 1%^(crude fibre)
Vocht 65%
khdr. 6%

eiwit: 12,5 gram x 4 = 50 kcal
vet: 13 gram x 9 = 117 kcal
khdr.: 6 gram x 4 = 24 kcal

samen 191 kcal: 1% = 1,91

fracties:
eiwit: 26,18% van kcal(50/1,91)
vet:61,25 % van kcal
khdr: 12,57% van kcal
Door Paul_Barte
#126965
Ohh...op die manier ;) Je vraagt of het percentage vet niet te hoog is want dat was 61,25% maar je bedoelde dus de vetfractie...het percentage vet is n.l. maar 13%.

Maar je hebt gelijk de vetfractie is 61,25% :D

Echter.................voer levert energie d.m.v. 3 verschillende dingen: eiwit, koolhydraat en vet. Aangezien het percentage koolhydraat minimaal is en de eiwitfractie niet veel hoger mag zijn als 25% is het dus logisch dat vet de rest van de energie levert!!
(ze hadden er ook nog alcohol in kunnen dien want dat levert tenslotte ook 7 Kcal per gram LOL LOL).

De vetfractie in een voer MAG hoog zijn aangezien vet DE energiebron is voor een hond.

De berekening was juist Karray..complimenten!!
Door Sander
#126999
Paul_Barte schreef: De vetfractie in een voer MAG hoog zijn aangezien vet DE energiebron is voor een hond.
Als het gaat om rauw vet van goede kwaliteit, natuurlijk ;)
Door Sander
#127008
Precies! We willen natuurlijk niet dat mensen oud frituurvet aan hun hond gaan geven omdat Paultje zegt dat vet goed is voor een hond ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door