Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brenda
#1244
hoi hoi allemaal.

Ik heb lijnzaadjes en alfalfa zaad gekocht. Hoe moet ik dit aan mijn hond geven? Gemalen? En hoeveel? Hoelang is gemalen zaad houdbaar?

Veel vragen allemaal!

groetjes Brenda
Door Lizzy
#1245
Hoi Brenda, lijnzaad gaf ik vroeger gemalen. Nu geef ik het niet meer gemalen. Ik laat deze zaadjes kiemen in een kiembakje (van bio-salad). Je kunt ze wel malen, hoewel ik ook wel gelezen heb dat er een "giftig" stofje in lijnzaad zit. Of dit ook kwaad kan, dat weet ik niet. Ik vermoed dat honden en paarden hier jeuk van kunnen krijgen. Er zit een een een een of ander zuur in (waarvan ik de naam niet meer weet). Het recept van JdBL is om lijnzaad te spruiten/kiemen of te koken:

Kook recept van JdBL: Laat de lijnzaadjes 24 uur weken. Gooi het week-water weg. Gooi er nieuw water bij en laat dit 30 minuten langzaam koken. Roer het mengsel regelmatig zodat de lijnzaadjes niet aan de pan vast koken. Geef de lijnzaadjes inclusief kookvocht aan de hond.

Alfalfa: deze kiem ik altijd. Ik zou eerlijk gezegd de zaadjes niet malen, maar kiemen.

Houdbaarheid: ik heb zojuist op de lijn en alfalfa zaadjes verpakking gekeken en bij mij staat op beide een uiterste houdbaarheidsdatum vermeld...

Groetjes, Lizzy
Door jeanne
#1246
Werkt lijnzaad niet super laxerend?
Ik moest dit aan onze oudste geven, toen zij niet kon poepen nl. (ze noemde het toen poepzaadjes ;D)
Door Lizzy
#1247
Ja, in hele of gebroken vorm werkt het laxerend. Ik zou niet zeggen "super laxerend", maar het zijn vezels en onverteerbaar en inderdaad laxerend. In gekookte, gemalen of gekiemde vorm zijn ze niet laxerend, is mijn ervaring met de honden.
Groetjes, Lizzy
Door jeanne
#1248
Ik deed ze bij onze oudste (toen een jaar of 1,5) gewoon heel onder de yoghurt of vla! Ze vond het nog lekker ook :-X. Maar het werkte goed, die poepzaadjes ;)
Maar waar dient het voor als je het aan je hond geeft? Voor een glimmende vacht?
Door brenda
#1249
Ik vroeg dit, omdat bij het kopje "supplementen" erbij stond dat Angelique dit aan haar honden geeft/gaf.

En ik dacht ook ergens gemalen lijnzaad te lezen , vandaar.
Door Nelly
#1250
Even over dat malen, weken en kiemen; Ashley en Angel eten altijd de zaden die m'n dwergpapegaaitjes en valkparkiet (Kuif!) knoeien, met schilletje en al en ik vind er nooit iets van terug in hun ontlasting. Nu vraag ik me af of al dat malen, weken en kiemen wel nodig is ??? Als wolven of wilde honden zaadjes (zouden) eten, dan eten ze die toch ook zoals ze ze vinden?
Door roger
#1251
<< Als wolven of wilde honden zaadjes (zouden) eten, dan eten ze die toch ook zoals ze ze vinden?
<<


Nelly,

Ik voer tegenwoordig één maal per week hele komplete kippen, enkel de veren eraf.
Als die maiskorrels gegeten hebben en die nog in zijn geheel in de kippenmaag zitten komen die er altijd bij de hond in zijn geheel terug uit. (langs achter uiteraard ;D)

Enkel de half verteerde, of half door de maag vermalen zaden of granen, of de kiemlingen die de hoenderachtigen heel graag van de velden plukken, daar hebben ze volgens mij iets aan.

Gr.
Roger.
Door sylvia
#1252
Even over dat malen, weken en kiemen; Ashley en Angel eten altijd de zaden die m'n dwergpapegaaitjes en valkparkiet (Kuif!) knoeien, met schilletje en al en ik vind er nooit iets van terug in hun ontlasting. Nu vraag ik me af of al dat malen, weken en kiemen wel nodig is ??? Als wolven of wilde honden zaadjes (zouden) eten, dan eten ze die toch ook zoals ze ze vinden?
hier eten ze ook zaden van de voliere vogels,ik gooi de bakken van de vogels altijd leeg in de tuin voor de wilde vogels (deed,want sinds tijger vogels vangt wilde ik ze maar niet meer lokken) vooral bridget at dan het meeste op ,en ook nu als ze kans hebben gezien in de zak vogelvoer te komen zie ik dat de volgende dag aan de ontlasting die dan echt vol zaadjes zit,maar ik denk dat een paar gevallen zaadjes niet opvallen in de ontlasting,maar geef ze is een handje en je ziet de zaden onveranderd in de ontlasting zitten.
Door Lizzy
#1253
Even over dat malen, weken en kiemen; Ashley en Angel eten altijd de zaden die m'n dwergpapegaaitjes en valkparkiet (Kuif!) knoeien, met schilletje en al en ik vind er nooit iets van terug in hun ontlasting. Nu vraag ik me af of al dat malen, weken en kiemen wel nodig is ??? Als wolven of wilde honden zaadjes (zouden) eten, dan eten ze die toch ook zoals ze ze vinden?
Ik denk dat wolven niet zelf de zaadjes eten. Maar, ze krijgen de zaadjes binnen doordat hun prooidier deze zaadjes gegeten heeft. Omdat ze in de maag van het prooidier hebben gezeten, zijn ze "voorverteerd". Wanneer je zaadjes (lijnzaad) heel aan jouw hond geeft, komen ze er aan de achterkant gewoon heel weer uit en heeft de hond geen mogelijkheid gehad om er voedingsstoffen uit op te nemen. Ik denk dat wolven ook gekiemde zaadjes eten. Kijk eens naar tarwegras (kattengras). Ze eten niet de zaadjes, maar wel de grasjes. Dit vinden ze lekker om aan te knabbelen, niet alleen als ze misselijk zijn en moeten overgeven, maar ook gewoon omdat ze het lekker vinden. Tarwegras (gekiemd) bevat trouwens ook veel vitamines en mineralen en is dus hartstikke gezond. Zou je het hele zaadjes aan de hond hebben gegeven, dan kwam deze er totaal onverteerd weer uit.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door