Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#123584
Wat ik wel eens van brokgebruikers hoor als ik het over omega 3 en 6 vetten heb,nu dat zit er hun voer ook.Maar dit kan toch helemaal niet, hoe kan je deze dan goed houden in het pak? ??? ??? :o.Ik heb ook gehoord dat het technisch onmogelijk zou zijn om omega vetten in voer te doen hoe kan er dan beweert worden dat het er toch inzit?
Op welke manier kan ik iemand een goed onderbouwd antwoord hier op geven?
Door Lizzy
#123589
Volgens mij kan een brok wel vetzuren toevoegen. En dit houden ze dan (volgens mij) "goed" met antioxydanten die er dan voor moeten zorgen dat de vetten niet ranzig worden. Nu zegt met te kunnen conserveren met vitamine E en C.
Door karray
#123591
Ik had dus ergens gelezen dat het niet kon, maar dit is wel een paar jaar geleden, misschien is het dus al achterhaald
Door Esther2
#123625
Hoi Karray,

Mijn katten eten Techni-Cal brokjes (ja, ik weet het, maar ze lusten geen (b)arf, alleen biefstuk...) en die worden ook geconserveerd met natuurlijke antioxidanten, dit stond op hun site:

Techni-Cal gebruikt voor conservering in haar producten uitsluitend natuurlijke antioxidanten, zoals Vitamine C, Vitamine E en gedroogde Rozemarijn.

Een paar jaar geleden waren ze vergeten die vitamines toe te voegen en toen zijn er ook katten ziek van geworden. Het rook heel muf en aangezien katten tig keer zo goed ruiken als mensen waren die van mij zo slim om die brokjes niet aan te raken, gelukkig!

Dus, 't kan volgens mij wel degelijk hoor; conserveren met vitamines!

Groetjes, Esther
Door Esther2
#123660
Ja, mij ook wel, maar als het niet zou kunnen, zouden ze het niet mogen verkondigen, toch? :)
Door karray
#123665
Waarom zou men het niet doen bij menselijke consumptie dan, zou toch beter zijn als al die chemische anti oxidanten Toch?
Simpel conserveren met vitm E en C en dan toch 1 jaar houdbaar.Ik snap er niet van
Door Lupa
#123670
omdat bij menselijk compsuptie dit soort troep niet mag en bij diervoer wel
Door karray
#123677
Lupa schreef: omdat bij menselijk compsuptie dit soort troep niet mag en bij diervoer wel
Ik bedoelde conserveren met vitam.E en C als het als agrgument wordt gebruikt om te conserveren,met het oog om o.a. de vetten niet ranzig te maken, als je naat smeerboter kijkt gebruiken ze chemische anti oxidanten voor, waarom dan geen vitamines ??? :o
Door Lizzy
#123693
karray schreef:

Ik bedoelde conserveren met vitam.E en C als het als agrgument wordt gebruikt om te conserveren,met het oog om o.a. de vetten niet ranzig te maken, als je naat smeerboter kijkt gebruiken ze chemische anti oxidanten voor, waarom dan geen vitamines ??? :o
Ik zou me kunnen vergissen, maar volgens mij zijn chemische antioxydanten goedkoper en werken ze beter.
Door karray
#123722
Paul_Barte schreef: Waar dacht je dat die 'vitamine' C en E mengsels vandaan komen ;D
ik geloof niet dat ik 'm helemaal vat
Door karray
#123736
Lizzy schreef:

Ik zou me kunnen vergissen, maar volgens mij zijn chemische antioxydanten goedkoper en werken ze beter.

Als je iets een jaar goed kan houden werkt het ook wel lang, de meest producten kun je dus niet 1 jaar goed houden, maar misschien is het wel niet eens voordelig om dingen lang goed te houden, want dit betekent tuurlijk ook dat je minder verkopen kan.Het zou een economische reden dus kunnen zijn.
blijf het toch ,moeilijk te geloven vinden dat dit kan.Je kan ook niet te veel vitE dat wordt ook niet meer gezond en zelfs vit C geven kan in te hoge dosis problemen geven. Ik "zag" het net op tv, schiet mij maar lek ::) :)
Door Esther2
#123881
EUREKA!!! Oké, ik heb mij heel de avond over dit vraagstuk gebogen, omdat ik nu wel eens wil weten hoe het zit en ik ben eruit.
Ik kan nu afstuderen in de biochemie, zucht...

Vraag: kan je omega3 en omega6 vetzuren conserveren=goed houden in brok

Antw: ja, met anti-oxidanten

Vraag: wat zijn anti-oxidanten?

Antw: anti-oxidanten zijn Vitamine C en E, natuurlijk dan wel chemisch vervaardigd (als in een vitamine-pil).
Noot: chemische anti-oxidanten zijn chemisch vervaardige vitamine C en E, het blijven vitamines.
(Kijk eens wat er aan chemische vitamines in mensenvoeding wordt toegevoegd, vb: vit. C in melk of calcium in sinaasappelsap).

Vraag: wat doen anti-oxidanten

Antw: het zijn stoffen die zich niet met zuurstof verbinden (oxideren=met zuurstof verbinden), die er dus voor zorgen dat voedsel niet bederft of het lichaam van binnenuit beschermen tegen vrije-radicalen of van buitenuit (als in dagcrème, waar ik dus niet in geloof)

Bijgaand 3 artikeltjes van internet:
1) over vetzuren
2) over anti-oxidanten
3) over toevoegingen en conserveringsmiddelen in brok


1)Essentiële vetzuren
Dit zijn vetzuren die niet (voldoende) door het lichaam zelf worden aangemaakt en die dus (volledig) uit de voeding moeten komen. Men spreekt in dit verband ook wel over de omega-3-vetzuren: linoleenzuur, EPA, DHA
en de omega-6-vetzuren: linolzuur en arachidonzuur.
De voornaamste bronnen van omega-3-vetzuren zijn o.a. vette vis (uit koude wateren zoals haring en makreel), schelpdieren, noten en lijnzaad. Allemaal producten die al snel het stempel 'vet' en dus 'fout' krijgen.
Linolzuur is belangrijk omdat mensen in staat zijn om hieruit de stoffen EPA en DHA te maken. Onderzoeken hebben - tot nu toe - uitgewezen dat zowel EPA als DHA erg gunstig werken op hart en bloedvaten.


2)Ontgiften met vitaminen
Gifstoffen kunnen behoorlijk wat schade aanrichten in het lichaam, onder andere door vrije radicalenreacties te veroorzaken. Gelukkig zijn er veel voedingsstoffen die deze schadelijke reacties een halt toeroepen; antioxidanten als vitamine C en E bijvoorbeeld.


3)Toevoegingen en Conserveringsmiddelen.
Het toevoegen van chemisch samengestelde producten, wordt gebruikt om o.a. de smaak en houdbaarheid te garanderen. Toevoegingen die bijdragen in het tegengaan van de scheiding tussen vet en water in het voer. Anti oxidanten die voorkomen dat het vet ranzig wordt. En kleur, geur en smaakstoffen om het voer er aantrekkelijk uit te laten zien voor de baasjes en smakelijk te laten zijn voor de hond.

Het toevoegen van chemische producten is al heel oud. Het werd vroeger al gebruikt in de vorm van kruiden, natuurlijke conserveringsmiddelen. De laatste 40 jaar is het aantal van toevoegingen echter zeer toegenomen.
Alle commerciële voeders bevatten conserveringsmiddelen, de fabrikant wil zich verzekeren van een lange houdbaarheid. Het is vrij normaal als een hondenbrok 18 maanden voordat de houdbaarheidsdatum verloopt, geproduceerd is. Er zijn synthetische en natuurlijke conserveringsmiddelen. De meningen over, en onderzoeken naar de synthetische middelen lopen nogal uiteen. De ene wetenschapper zegt dat er, gezien de toegestane hoeveelheden niets te vrezen is. Anderen achten deze conserveringsmiddelen mede verantwoordelijk als verhoogde risicofactor voor tal van ziektes, zoals huid ziektes en onvruchtbaarheid.
De natuurlijke conserveringsmiddelen bestaan uit vitamine C en vitamine D preparaten, oliën van verschillende kruiden, sommige natuurlijke conserveringsmiddelen bevatten zelf ook weer chemische conserveringsmiddelen om ze te zelf te conserveren. Bijvoorbeeld vismeel en sommige vitaminen preparaten. Je weet dus eigenlijk maar zelden wat er nou precies in de hondenbrokken zit die je hond eet. En de meeste fabrikanten houden de specificatie op de zak erg globaal zoals: Met in de EG toegestane kleurstoffen, antioxidanten en conserveermiddelen. Een kritische vraag op dit punt richting fabrikant is dus geen overbodige luxe.


Ik ben eruit, jullie ook? ;)

Groetjes, Esther :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#123882
Esther2 schreef: EUREKA!!! Oké, ik heb mij heel de avond over dit vraagstuk gebogen, omdat ik nu wel eens wil weten hoe het zit en ik ben eruit.
Ik kan nu afstuderen in de biochemie, zucht...

Vraag: kan je omega3 en omega6 vetzuren conserveren=goed houden in brok

Antw: ja, met anti-oxidanten

Vraag: wat zijn anti-oxidanten?

Antw: anti-oxidanten zijn Vitamine C en E, natuurlijk dan wel chemisch vervaardigd (als in een vitamine-pil).
Noot: chemische anti-oxidanten zijn chemisch vervaardige vitamine C en E, het blijven vitamines.
(Kijk eens wat er aan chemische vitamines in mensenvoeding wordt toegevoegd, vb: vit. C in melk of calcium in sinaasappelsap).

Vraag: wat doen anti-oxidanten

Antw: het zijn stoffen die zich niet met zuurstof verbinden (oxideren=met zuurstof verbinden), die er dus voor zorgen dat voedsel niet bederft of het lichaam van binnenuit beschermen tegen vrije-radicalen of van buitenuit (als in dagcrème, waar ik dus niet in geloof)

Bijgaand 3 artikeltjes van internet:
1) over vetzuren
2) over anti-oxidanten
3) over toevoegingen en conserveringsmiddelen in brok


1)Essentiële vetzuren
Dit zijn vetzuren die niet (voldoende) door het lichaam zelf worden aangemaakt en die dus (volledig) uit de voeding moeten komen. Men spreekt in dit verband ook wel over de omega-3-vetzuren: linoleenzuur, EPA, DHA
en de omega-6-vetzuren: linolzuur en arachidonzuur.
De voornaamste bronnen van omega-3-vetzuren zijn o.a. vette vis (uit koude wateren zoals haring en makreel), schelpdieren, noten en lijnzaad. Allemaal producten die al snel het stempel 'vet' en dus 'fout' krijgen.
Linolzuur is belangrijk omdat mensen in staat zijn om hieruit de stoffen EPA en DHA te maken. Onderzoeken hebben - tot nu toe - uitgewezen dat zowel EPA als DHA erg gunstig werken op hart en bloedvaten.


2)Ontgiften met vitaminen
Gifstoffen kunnen behoorlijk wat schade aanrichten in het lichaam, onder andere door vrije radicalenreacties te veroorzaken. Gelukkig zijn er veel voedingsstoffen die deze schadelijke reacties een halt toeroepen; antioxidanten als vitamine C en E bijvoorbeeld.


3)Toevoegingen en Conserveringsmiddelen.
Het toevoegen van chemisch samengestelde producten, wordt gebruikt om o.a. de smaak en houdbaarheid te garanderen. Toevoegingen die bijdragen in het tegengaan van de scheiding tussen vet en water in het voer. Anti oxidanten die voorkomen dat het vet ranzig wordt. En kleur, geur en smaakstoffen om het voer er aantrekkelijk uit te laten zien voor de baasjes en smakelijk te laten zijn voor de hond.

Het toevoegen van chemische producten is al heel oud. Het werd vroeger al gebruikt in de vorm van kruiden, natuurlijke conserveringsmiddelen. De laatste 40 jaar is het aantal van toevoegingen echter zeer toegenomen.
Alle commerciële voeders bevatten conserveringsmiddelen, de fabrikant wil zich verzekeren van een lange houdbaarheid. Het is vrij normaal als een hondenbrok 18 maanden voordat de houdbaarheidsdatum verloopt, geproduceerd is. Er zijn synthetische en natuurlijke conserveringsmiddelen. De meningen over, en onderzoeken naar de synthetische middelen lopen nogal uiteen. De ene wetenschapper zegt dat er, gezien de toegestane hoeveelheden niets te vrezen is. Anderen achten deze conserveringsmiddelen mede verantwoordelijk als verhoogde risicofactor voor tal van ziektes, zoals huid ziektes en onvruchtbaarheid.
De natuurlijke conserveringsmiddelen bestaan uit vitamine C en vitamine D preparaten, oliën van verschillende kruiden, sommige natuurlijke conserveringsmiddelen bevatten zelf ook weer chemische conserveringsmiddelen om ze te zelf te conserveren. Bijvoorbeeld vismeel en sommige vitaminen preparaten. Je weet dus eigenlijk maar zelden wat er nou precies in de hondenbrokken zit die je hond eet. En de meeste fabrikanten houden de specificatie op de zak erg globaal zoals: Met in de EG toegestane kleurstoffen, antioxidanten en conserveermiddelen. Een kritische vraag op dit punt richting fabrikant is dus geen overbodige luxe.


Ik ben eruit, jullie ook? ;)

Groetjes, Esther :)
Ja, wij waren er al een poosje uit, vandaar dat de meesten van ons geen brok meer voeren :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door