Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Whisper
#122852
Hoi allemaal

Ik heb een sterk vermoeden dat onze Heilige Birmaan van 10 mnd een probleem heeft met blaasgruis :-[

Nu was ik net op de site van Carnibest en daar schrijven ze dat door het geven van Carnibest (alleen maar) het probleem zou kunnen worden opgelost.

Heeft iemand hier al ervaring mee? En hoeveel Carnibest geef je aan een poes. Als ik er 1 overzet, ga ik ze allemaal maar overzetten...

Groetjes Ingrid
Gebruikersavatar
Door sylvia
#122856
Vaak is het overzetten op een vers voer al voldoende om van het gruis af te komen omdat de PH waarde zakt en de Urine zuurder wordt, soms is dit niet voldoende en kun je vit c erbij doen of een homeopatisch zuur middel.
Door Whisper
#122858
Vaak is het overzetten op een vers voer al voldoende om van het gruis af te komen omdat de PH waarde zakt en de Urine zuurder wordt, soms is dit niet voldoende en kun je vit c erbij doen of een homeopatisch zuur middel.

[quote][/quote]

Is het daarom dat men ook appelazijn toevoegd?

Nu nog een ander vraagje? Momenteel heb ik geen Carnibest voor katten in huis en ik zal wel nog een weekje moeten wachten eer het hier is. Kan ik hem in tussentijd al versvlees van de honden geven? Of gaat hij dat echt grote tekorten oplopen?

Groetjes Ingrid
Door Mayka
#122892
Eén van mijn katers had last van blaasstenen. Nadat ze operatief verwijderd waren heb ik hem overgezet naar Carnibest (helaas moet ik het nog steeds mengen met blikvoer :( anders eet hij het niet), aangevuld met Vitamine C met cranberry. Na 3 maanden was zijn Ph gezakt van 9 naar 5-6. Nu geef ik al een maand geen vitamine c meer en zijn Ph zit op 5! ;D
Het is ook een hele andere kat geworden, gek doen, de andere katten en hond terroriseren, enz. (zie onder 8))
Door Whisper
#122941
hoi

Nu denk ik niet dat het overschakelen een probleem is. Hij is expert in het jatten van eten (vlees) van de honden. ;) Ik ga vanaf morgen proberen om hem Kivo te geven (vis-variant). Tenminste tot ik de Carnibest in huis heb. Is het aan te raden om daar nog meer vis aan toe te voegen? Hoeveel eet een kat gemiddeld van dit vlees? ???

Groetjes Ingrid
Door Urs
#123047
sylvia schreef: Vaak is het overzetten op een vers voer al voldoende om van het gruis af te komen omdat de PH waarde zakt en de Urine zuurder wordt, soms is dit niet voldoende en kun je vit c erbij doen of een homeopatisch zuur middel.
En zelfs dan kan het nog niet helpen. De ph van luna poes bleef 9 ondanks de carnibest en het verzuren. Nu eet ze half om half ( carnibest met blaasdieet) en de ph is gezakt naar 8 en de struviet is verdwenen.
De hoeveelheid carnibest wat ze eten verschilt per kat, hier eten ze met z'n 2en 250 gram in de 2 dagen met blaasdieet erbij.
kvv voor honden kan je best eventjes aan de kat voeren, ik zou dan nog wat extra rauw vlees of vis erbij geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#123063
Whisper schreef: hoi

Nu denk ik niet dat het overschakelen een probleem is. Hij is expert in het jatten van eten (vlees) van de honden. ;) Ik ga vanaf morgen proberen om hem Kivo te geven (vis-variant). Tenminste tot ik de Carnibest in huis heb. Is het aan te raden om daar nog meer vis aan toe te voegen? Hoeveel eet een kat gemiddeld van dit vlees? ???

Groetjes Ingrid


Een kat eet van nature niet veel vis, dus waarom zou je vis moeten bijvoeren? dus 1 keer per week vis is meer dan voldoende,
Door Lisa
#123888
Lotte was nog geen 9 maanden en al blaasgruis. Ze at toen al eventjes Carnibest. Met vitamine C en appelazijn aan de slag dagelijks en de PH was toen gezakt naar 6,55. Nu mik ik af en toe nog wat vit. C en/of appelazijn door haar eten, maar heb nog geen urine weer opgevangen om te zien hoe het gaat nu ze niet dagelijks verzurende supplementen krijgt.
Door Whisper
#123921
Hoi allemaal

Al bedankt voor de reacties!

Je hebben het allemaal over toevoegen van vit C. Over welke vit C hebben jullie het dan? (Ester C?) En in welke hoeveelheid geven jullie dit?

Groetjes Ingrid
Door Mayka
#123924
Ik heb zelf van Roter een Vitamine C + Cranberry combi gegeven die goed gewerkt heeft.
Succes ermee!
Door meesmerel1
#130856
Study Examines Effect of Carbohydrates On Formation Of Struvite Crystals
A recent study evaluated the effects of dietary carbohydrates on urine volume, struvite crystal formation and calcium, phosphorus and magnesium balance in clinically normal cats. The study, documented in the American Journal of Veterinary Research, concluded that starch and fiber in diets may stimulate the formation of struvite crystals. Therefore, in order to prevent the formation of struvite crystals, pet owners should reduce dietary carbohydrates in their cat’s diet. In addition, feeding of a high fiber diet caused a net loss of body calcium, phosphorus and magnesium. This suggests that dietary inclusion of insoluble fiber could increase macromineral requirements of cats.1
_____
1. Funaba, M., et al., 2004. Evaluation of effects of dietary carbohydrate on formation of struvite crystals in urine and macromineral balance in clinically normal cats. Amer J Vet Res 65(2):138-142.
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op do 22 jul 2004, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door