Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#120937
Ik heb een paar vraagjes, ik geef mijn honden 1 dag in de week een zelf samengestelde maaltijd, de rest van de week krijgen ze Carnibest.
Nu weet ik dat het dan niet veel uitmaakt wat je dan geeft omdat je in dit geval geen tekorten kan krijgen, maar ik zie die ene dag als oefenen voor vaker zelf samenstellen, vandaar dat ik het wel een beetje goed wil doen. Nou hier komen de vragen:

-Pens: dit is orgaanvlees (volgens mij), maar als ik Mogens Eliasen lees dan mag je daar veel van geven (omdat het zo gezond is), meer als het andere orgaanvlees. Maar moet ik die hoeveelheid dan aftrekken van het spiervlees? Of is de samenstelling dan uit balans? Ik kom daar elke keer weer mee in de war.

-Kippennekken en kippenvleugels: hoeveel % bot zit hier ongeveer in? Voor de nekken zonder vel reken ik 50%? Vleugels weet ik eigenlijk nog niet 40% ongeveer?

-Groentes: 1/3 deel groentes, dat snap ik dan nog net ;), maar nu wordt Gitte makkelijk dik, en krijgt ze maar hele kleine maaltijden, dus haar wil ik het liefst nog meer groentes geven als maagvulling, kan dat? Of gaat de heleboel dan uit balans? Ze krijgt ook geregeld CB Kruidenmix als 'vulling'.

-Sardientjes: (uit blik) die wil ik van de week ook voor het eerst gaan proberen, kan ik die samen met een rauw ei en gepureerde groentes geven? Of beter met pens en een ei? Ze krijgen dan 's avond kippennekken, rundergehakt met groente of pens.

Dat waren m'n vragen voor zover :-[. Hopelijk niet teveel.
Door Lizzy
#120952
Nitus schreef: Ik heb een paar vraagjes, ik geef mijn honden 1 dag in de week een zelf samengestelde maaltijd, de rest van de week krijgen ze Carnibest.
Nu weet ik dat het dan niet veel uitmaakt wat je dan geeft omdat je in dit geval geen tekorten kan krijgen, maar ik zie die ene dag als oefenen voor vaker zelf samenstellen, vandaar dat ik het wel een beetje goed wil doen. Nou hier komen de vragen:

-Pens: dit is orgaanvlees (volgens mij), maar als ik Mogens Eliasen lees dan mag je daar veel van geven (omdat het zo gezond is), meer als het andere orgaanvlees. Maar moet ik die hoeveelheid dan aftrekken van het spiervlees? Of is de samenstelling dan uit balans? Ik kom daar elke keer weer mee in de war.
Poeh! Ik vind dit een ingewikkelde vraag! Ik vind pens absoluut orgaanvlees. En als je Mogens inderdaad mag geloven, dan is pens zeer gezond. Ik doe het als volgt: ik geef mijn honden 7% orgaanvlees (minimaal maar het zijn dalmaten) zoals lever, hart, nieren en 7% pens. Kom ik uit op 14% orgaanvlees en dat is tevens ongeveer het maximum wat Ian B zegt dat je moet geven. Nou kun je daar volgens mij wel iets boven gaan wanneer je pens voert. Je kunt dan bijv. zeggen: ik voer 10% orgaanvlees ala lever, hart, nieren, etc. en ik voer 10% pens. En natuurlijk gaat dit ergens vanaf! Ik weet niet hoeveel RMB's je wilt gaan voeren, maar zeg dat je 40% RMB's wilt voeren (aan de volwassen hond) + 20% orgaanvlees/pens + 20% groente en fruit, houd je nog 20% over voor: spiervlees, vis, eieren, zuivel, supplementen en diversen.
-Kippennekken en kippenvleugels: hoeveel % bot zit hier ongeveer in? Voor de nekken zonder vel reken ik 50%? Vleugels weet ik eigenlijk nog niet 40% ongeveer?
Kippenvleugels bevatten ongeveer 50% bot en 50% vlees. Kijk anders even op: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Hier kun je zien welk onderdeel wat bevat.
-Groentes: 1/3 deel groentes, dat snap ik dan nog net ;), maar nu wordt Gitte makkelijk dik, en krijgt ze maar hele kleine maaltijden, dus haar wil ik het liefst nog meer groentes geven als maagvulling, kan dat? Of gaat de heleboel dan uit balans? Ze krijgt ook geregeld CB Kruidenmix als 'vulling'.
Tja, je moet iets minder gaan voeren wanneer je iets anders meer gaat voeren. Ik zou zelf toch echt niet verder gaan als 20% groente (van het totaal). Wanneer je geen koolhydraten gaat voeren in de vorm van granen, heb je best kans dat ze slank blijft op deze percentages.
-Sardientjes: (uit blik) die wil ik van de week ook voor het eerst gaan proberen, kan ik die samen met een rauw ei en gepureerde groentes geven? Of beter met pens en een ei? Ze krijgen dan 's avond kippennekken, rundergehakt met groente of pens.
Je kunt sardientjes ook rauw/heel geven! Ik zou het zelf geven met groentes en eventueel een rauw ei. Het lijkt me anders wel een zware maaltijd worden.
Dat waren m'n vragen voor zover :-[. Hopelijk niet teveel.
Welnee, je kunt nooit TEVEEL vragen stellen!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#120992
Lizzy, dank je wel voor je snelle reactie :). Ik had een beetje ruzie >:( met de quootjes, vandaar mijn trage reactie.
Lizzy schreef: Poeh! Ik vind dit een ingewikkelde vraag! Ik vind pens absoluut orgaanvlees. En als je Mogens inderdaad mag geloven, dan is pens zeer gezond. Ik doe het als volgt: ik geef mijn honden 7% orgaanvlees (minimaal maar het zijn dalmaten) zoals lever, hart, nieren en 7% pens. Kom ik uit op 14% orgaanvlees en dat is tevens ongeveer het maximum wat Ian B zegt dat je moet geven. Nou kun je daar volgens mij wel iets boven gaan wanneer je pens voert. Je kunt dan bijv. zeggen: ik voer 10% orgaanvlees ala lever, hart, nieren, etc. en ik voer 10% pens. En natuurlijk gaat dit ergens vanaf! Ik weet niet hoeveel RMB's je wilt gaan voeren, maar zeg dat je 40% RMB's wilt voeren (aan de volwassen hond) + 20% orgaanvlees/pens + 20% groente en fruit, houd je nog 20% over voor: spiervlees, vis, eieren, zuivel, supplementen en diversen.
Ik denk dat dit idd een mooie oplossing is, want ik kwam er niet uit met die pens. Orgaanvlees ga ik mijn honden verder niet geven omdat ze al KVV krijgen. Komt natuurlijk ook bij dat ik alles op 1 dag in balans probeer te krijgen en dat is zie ik nu wel niet te doen. Ik ga voor mezelf maar eens een week menu proberen samen te stellen en die dan over 7 weken uitgesmeerd geven. Da's denk ik meer in de geest van zelf samenstellen.
Kippenvleugels bevatten ongeveer 50% bot en 50% vlees. Kijk anders even op: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Hier kun je zien welk onderdeel wat bevat.
Die link had ik al eerder gezien, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daaruit niet kan opmaken wat dan het percentage bot is :-[. Kan ik dat dan zelf berekenen? Of staat het ergens maar zie ik het dus niet? (mijn engels is ook niet zo geweldig).
Tja, je moet iets minder gaan voeren wanneer je iets anders meer gaat voeren. Ik zou zelf toch echt niet verder gaan als 20% groente (van het totaal). Wanneer je geen koolhydraten gaat voeren in de vorm van granen, heb je best kans dat ze slank blijft op deze percentages.
Gitte krijgt geen granen, en van de Carnibest krijgt ze ook al de light versie. Ze weegt nu ongeveer 38 kg, maar krijgt slechts 550 gr CB Light. Dat vind ik dan zo'n zielig klein flut beetje. 's Avonds geef ik haar al CB kruidenmix erbij zodat ze iig 1x per dag een (beetje) vol gevoel heeft. Vandaar dat ik mij afvroeg of ik niet wat meer groentes kon geven.
Je kunt sardientjes ook rauw/heel geven! Ik zou het zelf geven met groentes en eventueel een rauw ei. Het lijkt me anders wel een zware maaltijd worden.
De rauwe sardientjes is de volgende stap ;). En idd beter met groentes geven en het ei krijgen ze hier altijd rauw (en heel), vinden ze ook geweldig!
Door Lizzy
#120995
Nou, er staat ook niet echt in hoeveel bot:vlees er in de onderdelen zit. Maar, je kunt dit dus wel een beetje afmeten aan de Calcium en Phosphoruswaarde

Voor kippennekken:

Calcium% 1.50
Phosphorus% 0.84

Er zit meer calcium in dan fosfor. Ik denk dat een kippennek dan ook meer bot/kraakbeen als vlees bevat (je ziet ook dat het verschil tussen calcium en fosfor bij de kippenvleugel minder groot is). Een beetje gokwerk dus: ik denk dat de kippennek 70% tot 80% bot en 20% tot 30% vlees bevat.

Van mij mag je haar natuurlijk ook meer groentes geven. Alleen zou ik wel in de gaten houden hoe ze het doet op veel groentes. Blijft haar vacht mooi, blijft haar ontlasting goed. Dat soort dingen. Groentes bevatten natuurlijk ook vitamines en mineralen dus misschien kun je ook wel iets meer als 20% geven. Hoeveel is 1/3 groentes van het totaal eigenlijk? Volgens mij rond de 30% ofzo? Dat percentage (bij Mogens) ligt dus iets hoger als bij Ian B. of zit ik nou fout te rekenen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#121049
Lizzy schreef: Nou, er staat ook niet echt in hoeveel bot:vlees er in de onderdelen zit. Maar, je kunt dit dus wel een beetje afmeten aan de Calcium en Phosphoruswaarde

Voor kippennekken:

Calcium% 1.50
Phosphorus% 0.84

Er zit meer calcium in dan fosfor. Ik denk dat een kippennek dan ook meer bot/kraakbeen als vlees bevat (je ziet ook dat het verschil tussen calcium en fosfor bij de kippenvleugel minder groot is). Een beetje gokwerk dus: ik denk dat de kippennek 70% tot 80% bot en 20% tot 30% vlees bevat.
ooooohhhhhh, nu snap ik het :D :D (denk ik), calcium vind je in het bot en fosfor in het vlees, dus aan de hand van die verhoudingen kun je ongeveer de verhouding bot/vlees bepalen :D, toch ???
Van mij mag je haar natuurlijk ook meer groentes geven. Alleen zou ik wel in de gaten houden hoe ze het doet op veel groentes. Blijft haar vacht mooi, blijft haar ontlasting goed. Dat soort dingen. Groentes bevatten natuurlijk ook vitamines en mineralen dus misschien kun je ook wel iets meer als 20% geven. Hoeveel is 1/3 groentes van het totaal eigenlijk? Volgens mij rond de 30% ofzo? Dat percentage (bij Mogens) ligt dus iets hoger als bij Ian B. of zit ik nou fout te rekenen?
nee hoor, volgens mij reken je zo goed ;). Gitte ziet er hartstikke mooi uit, glanst als een spiegel en poept perfect, maar idd gewoon goed in de gaten houden. Ik ga het gewoon proberen. Bedankt Lizzy! :-*
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 04 jul 2004, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#121696
Ja, zo'n beetje wel. Botten van kleine dieren bevatten een redelijk "normale hoeveelheid" calcium en fosfor. En wanneer er meer bot in zit, dan zit er meer calcium in en minder fosfor (bot bevat wel fosfor, maar minder fosfor als calcium).

En als Mogens tot 1/3 groente geeft, dan zou je dus iets hoger dan 20% mogen met je hoeveelheid groente. Dus dat is voor jou/jouw hond wel fijn!
Door karray
#121893
Lizzy schreef: Nou, er staat ook niet echt in hoeveel bot:vlees er in de onderdelen zit. Maar, je kunt dit dus wel een beetje afmeten aan de Calcium en Phosphoruswaarde

Voor kippennekken:

Calcium% 1.50
Phosphorus% 0.84

Er zit meer calcium in dan fosfor. Ik denk dat een kippennek dan ook meer bot/kraakbeen als vlees bevat (je ziet ook dat het verschil tussen calcium en fosfor bij de kippenvleugel minder groot is). Een beetje gokwerk dus: ik denk dat de kippennek 70% tot 80% bot en 20% tot 30% vlees bevat.

Van mij mag je haar natuurlijk ook meer groentes geven. Alleen zou ik wel in de gaten houden hoe ze het doet op veel groentes. Blijft haar vacht mooi, blijft haar ontlasting goed. Dat soort dingen. Groentes bevatten natuurlijk ook vitamines en mineralen dus misschien kun je ook wel iets meer als 20% geven. Hoeveel is 1/3 groentes van het totaal eigenlijk? Volgens mij rond de 30% ofzo? Dat percentage (bij Mogens) ligt dus iets hoger als bij Ian B. of zit ik nou fout te rekenen?

Is dit niet afhankelijk van de kippenek dat je geeft,of hebt?
IK heb kippenekken gehad met meer vlees als bot echter de kippen nekken wat ik laatst kreeg hadde bijna geen vlees
Door Lizzy
#121927
Ik weet niet of er nou verschillen zijn tussen kippennekken en kippennekken..... ik zie dat niet zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door