Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#118989
Misschien heeft dit al eens ergens gestaan maar toen ik het bij de zoekmachine intypte kreeg ik 300 berichten om door te nemen.... :o :o En dan ben ik bang dat ik vanavond nog het antwoord op mijn vraag niet weet....

Gisteren hebben wij voor het eerst lamsribben en lamsnekken weten te scoren bij een slager :D :D
Onze honden zijn naast hun kvv wat botten betreft alleen nog maar bekend met kippennekken en vleugels. Mijn vraag is nu: hoe kan ik het best die lamsribben en nekken geven zonder gevaar ? We hebben een karkas van een heel lam gekregen....en weet dus niet hoe groot ik de stukken moet maken.
En wat kunnen ze daarvan echt opeten ? Alles ?
Sommige ribuiteinden lijken mij wat scherp, of is dit bot niet te scherp voor de honden ? Horen ze hier lang op te kauwen of gaat het ook meer van hap, krak en weg zoals bij de kippennekken ?

Hopelijk kunnen jullie mij hierwat over vertellen

groetjes en alvast bedankt,
marit
Door Lizzy
#119002
serradomar schreef: Misschien heeft dit al eens ergens gestaan maar toen ik het bij de zoekmachine intypte kreeg ik 300 berichten om door te nemen.... :o :o En dan ben ik bang dat ik vanavond nog het antwoord op mijn vraag niet weet....

Gisteren hebben wij voor het eerst lamsribben en lamsnekken weten te scoren bij een slager :D :D
Onze honden zijn naast hun kvv wat botten betreft alleen nog maar bekend met kippennekken en vleugels. Mijn vraag is nu: hoe kan ik het best die lamsribben en nekken geven zonder gevaar ? We hebben een karkas van een heel lam gekregen....en weet dus niet hoe groot ik de stukken moet maken.
En wat kunnen ze daarvan echt opeten ? Alles ?
Sommige ribuiteinden lijken mij wat scherp, of is dit bot niet te scherp voor de honden ? Horen ze hier lang op te kauwen of gaat het ook meer van hap, krak en weg zoals bij de kippennekken ?

Hopelijk kunnen jullie mij hierwat over vertellen

groetjes en alvast bedankt,
marit
Zooooo, wat een hoop vragen :D!
Tja, jouw honden zijn dus nog niet zoveel gewend, qua het eten van botten... Eten ze al wel wat langer vers? Honden die al een langere tijd vers eten zijn in ieder geval al wat gewend qua verteren. Als jouw honden nog maar 1 week op vers staan (volgens mij niet he?!), dan zou ik met deze botten nog wachten. Geef je al langer vers: je moet natuurlijk een keertje beginnen met botjes....

Van een lam (een ECHT lam - want laten we wel wezen, een lam van 1 jaar oud is net een schaap en de botten zijn dus flink wat harder!) kun je alle niet-dragende botten geven. Dus: kop, nek, ribben, heupen, wervels. En soms zijn de botten inderdaad wel scherp. Nogmaals, dit hangt ook weer van de leeftijd van het lam af.

OK, wat te doen: je hebt behoorlijk grote honden. Zorg dus dat de botten GROOT zijn. En, dat ze ze niet in een keer naar binnen kunnen werken. Ik neem aan dat het kale botten zijn? Geef kale botten altijd NA een vleesmaaltijd. Desnoods geef je een maaltijd van flink wat pens en daarna dit bot.

Dit zijn geen botten die ze hap-krak naar binnen moeten werken zoals bij kippennekken. Hier moeten ze echt een beetje op kluiven en stukje voor stukje opeten.

Geef de botten de eerste keer een minuutje of 10. En, kijk hoe het gaat. Schrokken ze de hele zooi zo naar binnen (grote stukken afbijten en in 1 keer "slik"), houd het bot dan vast, probeer de hond langzamer te laten eten (als ze erg op elkaar letten en mekaars bot af willen jatten, leg de honden dan in een aparte ruimte en zorg dat je met z'n tweetjes bent om ieder 'n hond in de gaten te houden). Als ze niet langzamer gaan eten en de botten in grote stukken naar binnen willen werken: afpakken die handel.

Laat ze de eerste keer niet langer dan een minuut of 10 kluiven (als het goed gaat). Pak het af, leg het terug in de koeling en geef het over 1 of 2 dagen nog een keer. Weer een minuut of 10 a 15. Ze mogen van de niet-dragende delen alles opeten. Maar, laat ze er gewoon niet teveel van opeten, want dan krijgen ze verstoppingen. De maag en darmen moet wennen. En, kaal bot kan altijd verstopping veroorzaken wanneer ze er teveel van eten. Dus, kijk de volgende dag naar de ontlasting. Hoe ziet deze eruit? Als de ontlasting plankhard en wit is: teveel kaal bot gegeten.

Groetjes, Lizzy
Door serradomar
#119111
Hoi Lizzy,

Onze honden eten nu 3,5 maand volledig vers vlees, 3 dagen volledig versvlees en 4 dagen 's morgens vers vlees en 's avonds een barfmaaltijd. Ze zijn dus wel aan vlees gewend maar nog niet zo aan het eten van (grote) botten nee.
We zullen heel voorzichtig beginnen.
Maar wat kun je met de lamsnekken doen ? Ik las dat je die ook in plakken kan hakken ?? Daar zag ik volgens mij laatst een foto van....kunnen ze dat dan wel gewoon opeten of moeten ze daar ook rustig aan gaan knabbelen ???

bedankt alvast voor de tips !!
Door Lizzy
#119125
Ohhh, ze eten dus al lang vers. Dan is het goed ;D

Foto's van de lamsnek kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm, ongeveer in het midden.

Nou, deze kunnen ze ook opeten, maar ik zou ze wel even goed in de gaten houden dat ze het bot wel bekluiven en niet in 1 keer in willen slikken. Want, afhankelijk hoe ze gezaagd zijn kunnen deze stukken wat klein zijn. En jouw honden zijn behoooorlijk groot dus die zien dat misschien als een hap-slik-weg-ding.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 01 jul 2004, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#119236
Ik heb gemerkt aan Tosca dat ze soms een bot in een nek te hard vind. Ze laat die dan liggen. Dit zal ook vast te maken hebben met het feit dat het geen jong lam meer is....
Door 202spots
#119242
serradomar schreef: Maar wat kun je met de lamsnekken doen ? Ik las dat je die ook in plakken kan hakken ?? Daar zag ik volgens mij laatst een foto van....kunnen ze dat dan wel gewoon opeten of moeten ze daar ook rustig aan gaan knabbelen ???
Het zijn grote honden he? ;)
Wanneer je de nek nog in 1 stuk hebt,dan zou ik het liever in de lengte doorzagen,zoals hier
Afbeelding

en dan ieder 'n halve nek geven.

Wanneer de nek overdwars in plakken gezaagd word,dan denk ik dat het voor jou honden aan de kleine kant is.
Wanneer het 'n vrij kleine nek is,dan kan je het ook nog in 1 stuk laten om aan 1 hond te geven.
Door Anna Penta
#119353
Ik heb vandaag van mijn groene slager gratis heel dunne lamsribben gekregen. Ik had deze nog nooit gezien. Ze waren heel zacht, bijna buigzaam. Wel waren ze in no time op (2 minuutjes per rib). Heb niet het idee dat dit kwaad en dat honden naarmate ze meer gewend zijn ook grotere stukken bot goed verteren. Maar ik houd het natuurlijk wel in de gaten.
Door Esther2
#119864
Anna Penta schreef: Ik heb vandaag van mijn groene slager gratis heel dunne lamsribben gekregen. Ik had deze nog nooit gezien. Ze waren heel zacht, bijna buigzaam. Wel waren ze in no time op (2 minuutjes per rib). Heb niet het idee dat dit kwaad en dat honden naarmate ze meer gewend zijn ook grotere stukken bot goed verteren. Maar ik houd het natuurlijk wel in de gaten.
Tsja, ik moet nog veel leren, blijkt. Zo wist ik dus écht niet dat honden bot compleet op kunnen eten. Ik wil wel eens klein beginnen (ipv schapenkop...), maar hoe weet ik nou welke botten ik kan geven? Is daar een lijstje van?

Groet, Esther
Door Lizzy
#119965
Esther2 schreef: Thanx! :D
Als je er niet uit komt, dan horen we het wel he?!
Door Esther2
#120064
Zeker, Lizzy! Zoals je wellicht gemerkt hebt (a-hum) schroom ik niet om te vragen of m'n mening te geven.

Ik vond het overigens een duidelijk stuk. Ook goed dat je mensen, die nog brok geven of net zijn overgestapt op kvv, waarschuwt voor mogelijke problemen!

Groetjes, Esther :)
Door dana
#120699
Zo ben ik echt blond ;D want mijn schoonzus werkt in de slagerij van haar vader...dichterbij kan je het niet hebben.
Heb ik het pas met haar over lams en kalfsribben , zegt ze ooohh als je die wil hebben dan neem ik het wel voor je mee want mijn vader beent donderdag een lam uit .
Helemaaaaaal niet aan gedacht om het aan haar te vragen,hoe stom kan je zijn.
Heb nu lekkere verse lamsribben voor mijn meiden in de vriezer en het mooiste is dat ze gratis waren omdat ze toch weggegooid worden( had niet uitgemaakt als ze wat kosten maar is toch meegenomen).
Haar vader was er trouwens wel van overtuigd dat het gevaarlijk is maar ze heeft hem duidelijk gemaakt dat ik heus wel weet wat ik kan geven ;)
Haar
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door