Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1186269
Dit topic is nu verplaatst naar de medische bibliotheek wat mij een goede zaak lijkt maar ik zou graag nog reageren en ik zie dat meer mensen dat willen (en ook doen) maar omdat de bibliotheek daar niet voor bedoeld is, ben ik een nieuw topic gestart.

Ik ben zelf enorm geschrokken hiervan. Drie weken geleden heeft mijn hond een handschoen doorgeslikt. Ik belde direct een vriendin die DA is en zij adviseerde ook zout. Uiteindelijk adviseerde mijn eigen DA mij later hetzelfde. Hij heeft me zelfs een spuit meegegeven waar ik het zoutwater ik kon doen om het toe te dienen. Later werd ik hier op BP gewaarschuwd dat het niet zonder gevaar zou zijn. Dat, in combinatie met wat ik nu weer leest, heeft mij zeker doen besluiten nooit meer mijn hond te laten braken door (een) zout(oplossing). :(
Door Fido
#1186274
[quote="Rovanna"]
Dit topic is nu verplaatst naar de medische bibliotheek wat mij een goede zaak lijkt maar ik zou graag nog reageren en ik zie dat meer mensen dat willen (en ook doen) maar omdat de bibliotheek daar niet voor bedoeld is, ben ik een nieuw topic gestart.

Ik ben zelf enorm geschrokken hiervan. Drie weken geleden heeft mijn hond een handschoen doorgeslikt. Ik belde direct een vriendin die DA is en zij adviseerde ook zout. Uiteindelijk adviseerde mijn eigen DA mij later hetzelfde. Hij heeft me zelfs een spuit meegegeven waar ik het zoutwater ik kon doen om het toe te dienen. Later werd ik hier op BP gewaarschuwd dat het niet zonder gevaar zou zijn. Dat, in combinatie met wat ik nu weer leest, heeft mij zeker doen besluiten nooit meer mijn hond te laten braken door (een) zout(oplossing). :(
[/quote]

Daarom hoop ik ook dat het heel snel geplaatst wordt in het tijdschrift voor diergeneeskunde, dat wordt namelijk sneller geloofd door da dan berichten op een forum geplaatst ;)
Ook de spoed gaf het als advies en wij ook. Ik had bij ons in de praktijk al aangegeven om zeer voorzichtig te zijn met het advies na aanleiding van de ervaringsberichten hier op het forum.
Vanaf heden wil ik dat er niet meer geadviseerd wordt, in onze praktijk, om met zout braken op te wekken. Het nadeel is wel dat mensen genoodzaakt zijn om naar de praktijk te komen en dat wij zelf ingrijpen en ja.........dat brengt weer extra onkosten mee :-\


Afijn: het is te hopen dat het zeer snel bekend wordt bij alle da en dat men het advies gaat wijzigen. Anders krijg je weer het volgende punt, de da die zegt "langskomen wij moeten aan de gang" = een zakkenvuller en de da die zegt "ach gooit u maar een eetlepel zout in de bek" die is klantvriendelijk en geen zakkenvuller :D
Door Truus
#1186276
Bovendien wordt het hier beter gelezen  ;).
Wat ik niet snap is dat een oplossing voor het braken opeens niet meer goed schijnt te zijn :-\.
Al jaren en jaren gebruiken ze dit middel . Zou het niet een beetje opgeblazen zijn zoals zoveel dingen die opeens niet meer mogen?..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1186280
ik begrijp het ook niet hoor, sommige mensen blijven er halsstarig in geloven..
op een ander forum ook gezegt dat het echt levensgevaarlijk is, maar dat wordt gewoon weggewuift..
als ik hoor dat dmv zout in de bek doen honden kunnen overlijden, maak ik liever een ritje da
Door Truus
#1186283
[quote="vanaalst"]
ik begrijp het ook niet hoor, sommige mensen blijven er halsstarig in geloven..
op een ander forum ook gezegt dat het echt levensgevaarlijk is, maar dat wordt gewoon weggewuift..
als ik hoor dat dmv zout in de bek doen honden kunnen overlijden, maak ik liever een ritje da
[/quote]
Maar wat zou jij doen als een ritje dierenarts nou net te ver is of te lang duurt?

Weet iemand hoeveel honden er aan zijn overleden ?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1186287
ja, da's moeilijk, ik hoef dan gelukkig niet te kiezen..
maar er is wel een veschil tussen een lepeltje zout en een aantal..heb weleens gelezen dat sommige echt een lading zout naar binnen kiepen :-\
Door Lizzy
#1186298
Naar aanleiding van de vergiftingszaak in het Zoetermeerse bos, heb ik hierover een gesprek met mijn DA gehad. Hij vertelde mij toen ook hetzelfde als in het artikel dat nu in de medische bieb staat: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 6.html#new. Ik heb dat toen hier inderdaad ook al eerder geschreven. Maar nu er dus steeds meer DA's zijn die de noodklok luiden en het ook al een keer helemaal mis is gegaan met een hond hier op Barfplaats, denk ik dat je deze waarschuwing wel serieus kan nemen.

Nu is inderdaad de vraag "wat is een veilig alternatief?". Volgens mijn DA geen, behalve de injectie die de DA toe dient (apomorfine). En ja, wat nou als een DA net te ver uit de buurt woont? Ik weet het ook niet. Is waterstofperoxide een goed alternatief? Moet je ook maar net in huis hebben!

(dit is de dosering trouwens: 1 tot 2 theelepels waterstofperoxide 3% voor de hond en 1 theelepel waterstofperoxide voor de kat).

Ik denk dat het sowieso goed is om te weten wanneer je een hond moet laten braken. En wanneer niet. Want bij het opvreten van een panty of handschoen is dat overduidelijk, maar niet bij alle vergiftigingen doe je er goed aan om een hond te laten braken. Bijv. wanneer het een bijtende stof betreft. Ook is braken alleen in geval van vergiftigingen meestal niet genoeg. Er moet bijv. ook norit toegediend worden of de maag moet onder narcose uitgespoeld worden. Meer daarover bijv. hier: http://www.vdwk.nl/Nederlands/800x600/vergiftiging.html. Dus in dat opzicht is het dus geen gek idee om een DA te hebben die bij je in de buurt woont, bijv. voor spoedgevallen.

Maar goed, is er een huis-tuin-keuken-alternatief? Wie het weet mag het zeggen!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1186370
Ja kijk het is inderdaad natuurljk vreselijk als er honden overlijden aan keukenzout maar het is natuurlijk ook waar wat Truus zegt: dit is een middel wat jaren en jaren gebruikt is geweest. Dan is het percentage honden wat eraan dood gaat natuurlijk minimaal tot wellicht te verwaarlozen. De kans dat ie overreden wordt op straat is vele malen groter. Het is belangrijk dat je weet dat het een risico inhoudt en dat je dus een (ingecalculeerd) risico neemt als je je hond op een moment laat braken door zout te geven. De volgende keer ga ik gewoon naar de DA zonder zelf te gaan dokteren maar als het moet, tja dan krijgt ie zout. Nood breekt wetten immers.
Door sandrra
#1186461
Ik ga toch liever naar de DA dan dan zelf te dokteren. Al is t een vreemde als ik er maar op tijd kan zijn met een van onze dieren.
Met vergiftiging neem ik liever geen risico's
Maar kan me voorstellen dat een hoop denken van oh hij/zij wilt de kassa weer spekken :-\.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1186465
Zo'n kleine 10 jaar geleden heeft Yuki toen hij nog een Yuki-tje was een balletje ingeslikt, zo'n rubber beachbalballetje. De dierenarts adviseerde om hem ontbijtkoek of aardappels te laten eten en dan langs te komen. Voordat ik het wist had hij hem een spuit in zijn bil gejenst. Ik zei nog; wat doet u nu??  :D
Hij zei dat ie hem een narcosespuit gaf, omdat de bijwerking daarvan is dat ze gaan braken....vond het wat wazig, maar vooruit...het kwaad was reeds geschied. Yuki sukkelde in slaap en probeerde 2 keer wat over te geven...maar had er de kracht niet meer voor.
Einde oefening....neemt u de hond maar weer mee, zei de da. Dus ik met een slapende hond naar huis..... Toen ik de praktijk wilde verlaten zei de beste man nog dat we thuis, als Yuki weer bij positieven was, nog konden proberen om hem dmv zout te laten braken, dit was een tip van een oude da zei hij.
Zo gezegd, zo gedaan. Mennn, ik heb een hond nog nooit zo zien braken...echt vanuit zijn achterste teenkootjes....en wel een keer of 12....
Het balletje is meegekomen, Yuki heeft liters water gedronken en liters geplast...en nu is ie 10,5 jaar.
Zonder zout had ie wellicht geopereerd moeten worden. Gelukkig kende ik toen deze verhalen nog niet, want dat had een vreselijk dillema opgeleverd, vrees ik.
Wat ik hiermee wil zeggen?? Geen idee eigenlijk...  ???  ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1186470
Ja Rover heeft ook weleens een sok doorgeslikt en toen heb ik niets gedaan. Onder het mom van: "Die poept ie wel weer uit". En dat gebeurde ook. De keer erna was Lizzy toevallig bij mij en die zei direct dat ik hem zout moest geven. Wij hebben hem samen stevig vast moeten houden en iemand ander het zout erin gekieperd. Toen kwam de sok eruit. Nu de laatste keer met de handschoen was ik eigenlijk ook wel relaxed en dacht ook "die komt er vanzelf wel weer uit" tot mijn vriendin mij toch echt adviseerde daar niet op te wachten..... Moeilijk hoor. Zelf ben ik altijd nogal laks met dit soort dingen en raak al helemaal niet in paniek ofzo. Het is wel zo dat vaak hoe meer je weet, hoe moeilijker het wordt.
Door Fido
#1186498
Rovanna schreef: Ja kijk het is inderdaad natuurljk vreselijk als er honden overlijden aan keukenzout maar het is natuurlijk ook waar wat Truus zegt: dit is een middel wat jaren en jaren gebruikt is geweest. Dan is het percentage honden wat eraan dood gaat natuurlijk minimaal tot wellicht te verwaarlozen. De kans dat ie overreden wordt op straat is vele malen groter. Het is belangrijk dat je weet dat het een risico inhoudt en dat je dus een (ingecalculeerd) risico neemt als je je hond op een moment laat braken door zout te geven. De volgende keer ga ik gewoon naar de DA zonder zelf te gaan dokteren maar als het moet, tja dan krijgt ie zout. Nood breekt wetten immers.
Dit is ook het dilemma? Wat is het risico als ik keukenzout ingeef of wat is het riscico als ik het niet geef?
Zout is dodelijk dat is bekent maar eigenlijk hoor je als da "nooit" gevallen van dieren die eraan zijn overleden wel hoor en zie je de gevallen waarbij niet, of te laat, is ingegrepen met in het gunstige geval een geslaagde operatie en in het ongunste geval, overlijden.

Apomorfine is, dacht ik maar dat ga ik morgen zeker nazoeken ;), niet geregistreerd als braakmiddel. Met andere woorden dan mag je dat als da niet gebruiken als braakmiddel.

Wat nu? Ik weet het even niet meer :-\ Maar wat mij verontrust in het artikel is dat het ernaar uitziet dat het gebruik van zout wel degelijk dodelijke gevallen geeft en dat het waarschijnlijk niet 123 opvalt omdat er een andere diagnose aan wordt verbonden. Dus hoe klein/groot is de kans op een dodelijke afloop met zout?

Ik ga morgen gewoon de spoed bellen en proberen meer te weten te komen. Ik wil wel graag goede adviezen geven aan de klanten en moet er niet aan denken dat we met de gedachte van een goed advies het dier zouden schaden.

Tjeemig de peemig het wordt er niet allemaal makkelijker op ;D
Door Lizzy
#1186511
Fido schreef: Dit is ook het dilemma? Wat is het risico als ik keukenzout ingeef of wat is het riscico als ik het niet geef?
Zout is dodelijk dat is bekent maar eigenlijk hoor je als da "nooit" gevallen van dieren die eraan zijn overleden wel hoor en zie je de gevallen waarbij niet, of te laat, is ingegrepen met in het gunstige geval een geslaagde operatie en in het ongunste geval, overlijden.

Apomorfine is, dacht ik maar dat ga ik morgen zeker nazoeken ;), niet geregistreerd als braakmiddel. Met andere woorden dan mag je dat als da niet gebruiken als braakmiddel.

Wat nu? Ik weet het even niet meer :-\ Maar wat mij verontrust in het artikel is dat het ernaar uitziet dat het gebruik van zout wel degelijk dodelijke gevallen geeft en dat het waarschijnlijk niet 123 opvalt omdat er een andere diagnose aan wordt verbonden. Dus hoe klein/groot is de kans op een dodelijke afloop met zout?

Ik ga morgen gewoon de spoed bellen en proberen meer te weten te komen. Ik wil wel graag goede adviezen geven aan de klanten en moet er niet aan denken dat we met de gedachte van een goed advies het dier zouden schaden.

Tjeemig de peemig het wordt er niet allemaal makkelijker op ;D
Kan het me nauwelijks voorstellen? Want het is gewoon een heel bekend braakmiddel, dat zelfs bij vergiftigingscentra bekend is als braakmiddel bij honden. Maar dus ook op websites van DA's genoemd staat:

http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=373
http://www.ossehoofd.nl/dierenkliniek-c ... -hond.html
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... /ring.html

Enzovoorts.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1186579
Er staat in het meest recente Tijdschrift voor Diergeneeskunde een verhaal over zoutvergiftiging bij twee honden. Ik dacht altijd dat het de nieren zouden zijn die beschadigd raken maar dat is niet zo, het zijn de hersenen die reageren. Ze krijgen epileptische aanvallen.
Het advies in het artikel is om geen zout te geven maar direct naar de dierenarts te gaan voor een shot apomorfine. Of xylazine of medetomidine, narcosemiddelen.
O, heb nu pas het artikel in de bieb gelezen. Het heeft er dus al in gestaan.
Laatst gewijzigd door Hitam op zo 22 feb 2009, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door