Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door amber13
#1154570
Sinds kerst hebben we er een pup bij (nee, géén kerstcadeau ;)), een teefje, een kruising tussen een Schotse herder (Jamie) en een kr. Whippet. Ze heet Raisa

Toen ze 6 week was heeft ze de eerste enting gehad, hier heeft ze weinig last van gehad, vorige week heeft ze haar tweede enting gehad, en hiervan is ze goed ziek geweest. Na de enting hebben we even kort gewandeld, en toe we hierna thuis kwamen ging ze eerst liggen, maar kwam toen snel omhoog en werd vreselijk onrustig. Duidelijk niet lekker. Ongeveer 2,5 uur na de enting begon eerst haar neus, en later ook het gedeelte rond haar ogen op te zetten en werd ze suf.. Da gebeld en we konden gelijk komen, daar constateerde ze een allergische reactie op de enting, en hiervoor heeft ze een tegeninjectie gehad. Na een paar uur heel suf te zijn geweest (wegdraaiende ogen etc.) kwam ze gelukkig weer wat bij. Ze is na de enting 3 dagen suf en aan de diarree geweest.

Nu moet ze over 2 weken weer voor haar 3e enting, en de da heeft me er al op gewezen dat ze daar dan nóg heftiger op zal kunnen reageren, en raad een tegeninjectie vooraf aan.

Nou zie ik dus vreselijk tegen die 3e enting op, twee injecties met rotzooi is wel heel veel voor zo'n kleintje. Is er een alternatief voor de 3e enting, of kan ik op een andere manier zorgen dat ze er minder ziek van wordt?

Alvast bedankt.

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door amber13 op di 20 jan 2009, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1155098
Niet vaccineren.

Was dit mijn pup, zou ik dus echt nooit meer vaccineren, want hier komt echt niets dan ellende van. Niet alleen zal je pup steeds heftiger en allergischer reageren, de kans is groot dat je pup hier permanente vaccinatie-schade aan over gaat houden.

Mocht je het niet durven, niet vaccineren (wat ik heel goed zou kunnen begrijpen): neem dan contact op met een echte holistische dierenarts zoals Tannetje Koning of Wim de Leeuw of Leida Visée en laat je pup titeren en vraag of zij iets voor je kunnen doen met homeopathische nosodes!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155129
Heeft jouw dierenarts niet aangeboden om met een ander merk te vaccineren? Vaak is zo'n reactie tegen de hulpstoffen in de enting en reageren ze daarop. Een hond die heftig reageert op bv de nobivac, kan vaak wel weer goed tegen bv de eurican.
Maar ik snap best dat je dat helemaal niet meer aandurft, dan zou je inderdaad kunnen gaan titeren. Maar wat ga je dan vervolgens doen met de uitslag, als je toch al besloten hebt niet meer te vaccineren?
amber13 schreef: Nou zie ik dus vreselijk tegen die 3e enting op, twee injecties met rotzooi is wel heel veel voor zo'n kleintje. Is er een alternatief voor de 3e enting, of kan ik op een andere manier zorgen dat ze er minder ziek van wordt?
Sterker nog het heeft weinig zin om een hond te vaccineren en er daarna een shot cortico's achteraan te spuiten, grote kans dat de enting weinig doet.
#1155206
Bij de derde enting wordt vaak gelijk de Lepto meegepakt. Je wilt niet weten wat die Lepto voor reactie kan geven, tezamen met de andere entingen waar dit pupje al slecht op reageert. Brrrrrrrrrrrrrrr.....ik zou kiezen voor nooit meer enten. Voor mijn hond liep ik voor het ontgiften van Stanley zijn vaccinosis bij Leida Visée. Dit heeft hem veel goeds gedaan gelukkig. Ik laat beide jongens in maart titeren bij haar, krijg de uitdraaien hiervan mee voor op vakantie en dat was het weer. De Weil nosodes gaan we wel in het voorjaar doen. Dat is minder belasting dan de Weil enting.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155210
SandraH schreef: Bij de derde enting wordt vaak gelijk de Lepto meegepakt. Je wilt niet weten wat die Lepto voor reactie kan geven, tezamen met de andere entingen waar dit pupje al slecht op reageert. Brrrrrrrrrrrrrrr.....ik zou kiezen voor nooit meer enten. Voor mijn hond liep ik voor het ontgiften van Stanley zijn vaccinosis bij Leida Visée. Dit heeft hem veel goeds gedaan gelukkig. Ik laat beide jongens in maart titeren bij haar, krijg de uitdraaien hiervan mee voor op vakantie en dat was het weer. De Weil nosodes gaan we wel in het voorjaar doen. Dat is minder belasting dan de Weil enting.

Sterkte!
Bij de 2e enting zit ook al Lepto, dat kan de reden zijn voor de heftige reactie die er nu al was.
Maar als je kiest voor nooit meer enten, waarom zou je dan titeren?
#1155255
*Dorothea* schreef: Bij de 2e enting zit ook al Lepto, dat kan de reden zijn voor de heftige reactie die er nu al was.
Maar als je kiest voor nooit meer enten, waarom zou je dan titeren?
TS schrijft dit:
Toen ze 6 week was heeft ze de eerste enting gehad, hier heeft ze weinig last van gehad, vorige week heeft ze haar tweede enting gehad, en hiervan is ze goed ziek geweest. Na de enting hebben we even kort gewandeld, en toe we hierna thuis kwamen ging ze eerst liggen, maar kwam toen snel omhoog en werd vreselijk onrustig. Duidelijk niet lekker.

Dan lees ik, eerste enting vanuit het nest en de tweede enting net dat pupje bij TS was.
De tweede enting is dan gewoon Parvo en Hondenziekte of eventueel met HCC. Die Lepto moet dan nog komen. Met de reacties uit die eerdere entingen, zou ik als de dood zijn om die Lepto erbij te zetten.

Waarom ik wel laat titeren en nooit meer laat enten? Omdat ik wil weten wat de titers van beide honden zijn, op schrift. Zodat ik dat mee kan nemen op vakantie. Dus niet vanuit de geheugencellen, omdat mijn gevoel zegt dat dit goed moet zitten. En omdat ik van Whooper benieuwd ben wat die uitslag aangeeft, omdat hij nog maar 5 is en Puppy DP heeft gehad en Stanley 7. In maart zijn de drie jaar van de Puppy DP voorbij.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155261
SandraH schreef: TS schrijft dit:
Toen ze 6 week was heeft ze de eerste enting gehad, hier heeft ze weinig last van gehad, vorige week heeft ze haar tweede enting gehad, en hiervan is ze goed ziek geweest. Na de enting hebben we even kort gewandeld, en toe we hierna thuis kwamen ging ze eerst liggen, maar kwam toen snel omhoog en werd vreselijk onrustig. Duidelijk niet lekker.

Dan lees ik, eerste enting vanuit het nest en de tweede enting net dat pupje bij TS was.
De tweede enting is dan gewoon Parvo en Hondenziekte of eventueel met HCC. Die Lepto moet dan nog komen. Met de reacties uit die eerdere entingen, zou ik als de dood zijn om die Lepto erbij te zetten.

Waarom ik wel laat titeren en nooit meer laat enten? Omdat ik wil weten wat de titers van beide honden zijn, op schrift. Zodat ik dat mee kan nemen op vakantie. Dus niet vanuit de geheugencellen, omdat mijn gevoel zegt dat dit goed moet zitten. En omdat ik van Whooper benieuwd ben wat die uitslag aangeeft, omdat hij nog maar 5 is en Puppy DP heeft gehad en Stanley 7. In maart zijn de drie jaar van de Puppy DP voorbij.
Ik weet niet welk schema jij in de je hoofd hebt, maar op 9 weken (de 2e vaccinatie dus), wordt er in NL vrij standaard parvo-weil gevaccineerd, zowel volgens het vaccinatieschema van nobivac als van vanguard.

(edit: ik heb speciaal voor Angelique de term enten vervangen door vaccineren) ;D
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op di 20 jan 2009, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1155275
*Dorothea* schreef: Ik weet niet welk schema jij in de je hoofd hebt, maar op 9 weken (de 2e vaccinatie dus), wordt er in NL vrij standaard parvo-weil gevaccineerd, zowel volgens het vaccinatieschema van nobivac als van vanguard.

(edit: ik speciaal voor Angelique de term enten vervangen door vaccineren) ;D
Je hebt gelijk! ;) Ik ga uit van onze eigen situatie, hoe we het nu al een tijdje zouden doen.
Dan is het duidelijk dat die Lepto de boosdoener is.
#1155277
*Dorothea* schreef: (edit: ik heb speciaal voor Angelique de term enten vervangen door vaccineren) ;D
Jullie zijn een stel mutsen......bij de 1 mag ik het beschaafde Nederlandse woord 'groenteprutje' niet in de bek nemen, bij de ander moet enten vervangen worden door 'vaccineren'....... ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1155335
SandraH schreef: Jullie zijn een stel mutsen......bij de 1 mag ik het beschaafde Nederlandse woord 'groenteprutje' niet in de bek nemen, bij de ander moet enten vervangen worden door 'vaccineren'....... ;D ;D
Vraag je liever af wie dat "enten" bedacht heeft ;D ;D Groenteprutje mag van mij weer wel. ;D ;D

U hebt gezocht op het woord: enten.
RESULTAAT
?ent de; v(m) -en loot die, op een boom bevestigd, daarop vastgroeit
?-ent De betekenis van dit woord is te vinden in Van Dale Online professioneel.
?en·ten entte, h geënt 1 een ent bevestigen in een stam of tak 2 een voedingsbodem voor een zaak zoeken in iets anders
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1155339
*Dorothea* schreef: Heeft jouw dierenarts niet aangeboden om met een ander merk te vaccineren? Vaak is zo'n reactie tegen de hulpstoffen in de enting en reageren ze daarop. Een hond die heftig reageert op bv de nobivac, kan vaak wel weer goed tegen bv de eurican.
Maar ik snap best dat je dat helemaal niet meer aandurft, dan zou je inderdaad kunnen gaan titeren. Maar wat ga je dan vervolgens doen met de uitslag, als je toch al besloten hebt niet meer te vaccineren?

Sterker nog het heeft weinig zin om een hond te vaccineren en er daarna een shot cortico's achteraan te spuiten, grote kans dat de enting weinig doet.
Als ze vooraf een "anti" injectie geven dan is dat toch een antihistamine? (of zijn dat ook cortisioos?)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1155345
Angelique schreef: Als ze vooraf een "anti" injectie geven dan is dat toch een antihistamine? (of zijn dat ook cortisioos?)
Nee, volgens mij is dat altijd een shotje dex. Maar misschien weet Tannetje dat?
Door Decibels
#1155365
Angelique schreef: Als ze vooraf een "anti" injectie geven dan is dat toch een antihistamine? (of zijn dat ook cortisioos?)
dat zijn cortico's
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1155498
*Dorothea* schreef: Nee, volgens mij is dat altijd een shotje dex. Maar misschien weet Tannetje dat?
Ik denk inderdaad dexamethson. Cortico´s dus.
Het remt zeker de werking van de enting (sorry, vaccinatie ;) )

Ik zou deze pup zeker titeren om te kijken hoe het er voor staat. Als ze beschermd is hoef je je nergens druk over te maken en anders zou je wat kunnen doen met nosodes.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door