Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door GimThur
#1149992
Hoi Allemaal,

Na het lezen van vele van jullie reactie ben ik ook langzaam aan het twijfelen geslagen en wil ook niet meer vacineren.
Maar wat is precies titeren en waar moet ik dan op letten? En kan ik titeren gewoon aanvragen bij de DA?
En waneer moet je dan wel vacineren?
Ik heb 2 ACD's en 1 is kerngezond en 1 heeft er zwaar HD en atrose.

Graag lees ik jullie adviezen hierover.

Groetjes
Deborah
Door Mevroi Kruim
#1150046
Titeren is het bekijken van het bloed op antistoffen tegen de ziektes waar je anders tegen zou enten. Met uitzondering van Weil, van die enting is bekend dat hij niet langer dan 1 jaar werkt. Als de niveaus' van de antistoffen goed zijn dan is het niet nodig (en wsch zelfs schadelijk voor de immuniteit) om te enten.
Lang niet alle dierenartsen willen titeren dus je zult dan wel op zoek moeten naar een die dat doet.

Je MOET nooit vaccineren. Het is een keuze die je zelf moet maken. Alleen als je met je honden naar het buitenland wilt dan moeten ze tegen rabiës zijn gevaccineerd. Je kunt kiezen voor enten als je bv met je honden naar tentoonstellingen gaat, of de hondenschool wil dat ze geënt zijn, of je neemt deel aan officiële wedstrijden waar naar entboekjes gevraagd wordt. En je kunt ervoor kiezen om tegen Weil te laten enten als je honden veel in vervuild water zwemmen. De enting beschermt niet tegen alle soorten van Weil en honden kunnen er sterkt op reageren, zelfs heel ziek van worden.
Door Lizzy
#1151553
GimThur schreef: Hoi Allemaal,

Na het lezen van vele van jullie reactie ben ik ook langzaam aan het twijfelen geslagen en wil ook niet meer vacineren.
Maar wat is precies titeren en waar moet ik dan op letten? En kan ik titeren gewoon aanvragen bij de DA?
En waneer moet je dan wel vacineren?
Ik heb 2 ACD's en 1 is kerngezond en 1 heeft er zwaar HD en atrose.

Graag lees ik jullie adviezen hierover.

Groetjes
Deborah
Hoi Deborah, als je nog steeds twijfelt (je schrijf "ben ik ook langzaam aan het twijfelen geslagen"), dan denk ik dat het goed is vooral zoveel mogelijk te lezen. Want, niet vaccineren betekent wel dat je risico's neemt. Niet alle risico's zijn even groot en je kunt gecalculeerde risico's nemen, maar het is verstandig dat jij weet wat je doet en waarom. Mocht jouw hond dan toch ziek worden, dan moet je dus wel achter je idee kunnen blijven staan en jezelf niet voor je hoofd slaan dat je niet hebt gevaccineerd....

Laten we eerst even kijken naar de 5 dodelijke ziektes: Parvo (eigenlijk alleen dodelijk voor pups en aangezien deze ziekte nog vaak voor komt, hebben volwassen honden vaak een goede bescherming tegen deze ziekte), Hondenziekte, HCC, Rabies en Lepto (met name de ziekte van Weil).

Wanneer je volwassen honden gevaccineerd zijn tegen Parvo, Hondenziekte en HCC (besmettelijke leverziekte), dan kun je er vanuit gaan dat je honden tenminste 3 jaar beschermt zijn. Nobivac heeft officieel een 3 jarige registratieduur, oftewel: deze vaccins bieden 3 jaar bescherming. Men denkt overigens dat dit eerder 5 a 7 jaar is en mogelijk zelfs levenslang. Voor deze 3 ziektes kun je laten "titeren". Niet alle DA's doen dat, dus je moet (net wat Kruimel al schrijft) op zoek naar een DA die dat dus wel doet.

Je kunt je overigens wel afvragen hoe zinvol een titerbepaling is. Je meet namelijk de antistoffen in het bloed. Maar ook zonder dat er antistoffen zijn, is de hond beschermt. Doordat er materie over de ziekte opgeslagen ligt in zijn geheugencellen. De pest met geheugencellen is alleen dat we deze niet kunnen meten. Maar heeft je hond geen titer voor een bepaalde ziekte (en dus geen antistof); dan wil dat dus nog niet zeggen dat hij niet beschermt is.....

Goed. Je zou dus kunnen besluiten een volwassen hond die goed gevaccineerd is niet meer tegen bovenstaande ziektes te laten vaccineren. Je kunt ook besluiten om elke 3 jaar te vaccineren en te vragen om de Nobivac DHP enting. Of je kunt aan de hand van een titer bepalen of je wel of niet vaccineert.

Dan hebben we nog rabies: net wat Olga al schrijft: ga je naar het buitenland, ben je meestal verplicht om te vaccineren. In NL komt Rabies niet voor.

Dan hebben we nog de Lepto enting. Deze enting bevat 3 lepto bacterie-stammen waaronder die van de ziekte van Weil. Dit is overigens de meest dodelijke vorm van een Lepto besmetting. En deze wordt overgedragen door ratten. Het vaccin biedt maar 1 jaar bescherming. En je kunt er geen titersbepaling voor laten doen. Maar de ervaring leert dat dit vaccin kort bescherming biedt en weinig tot niets opbouwt in geheugencellen. Ook al ben je dus ooit besmet geweest met deze bacterie, kun je een jaar daarna gewoon wederom ziek worden (anders dan met virussen).

Dan hebben we nog de Para Influenza (Pi) en de Kennelhoest vaccins. Beide ziektes zijn niet dodelijk. Dus de vraag is: is het zinvol om daartegen te laten vaccineren? Aangezien vaccins niet alleen het dode/gemodificeerde virus (of bacterie) bij zich dragen maar stijf staat van allerlei chemische hulpstoffen en dit dus zeer belastend is voor het lichaam: raad ik deze gewoon ronduit af.

Nou ja, nu hebben we het gehad over het vaccineren van volwassen honden.. Maar hoe zit dat dan met pups? Ik persoonlijk vind het gewoon te risicovol om pups niet te vaccineren. Ik vaccineer mijn pups wel. Alleen doe ik dat met beleid. Aan de hand van titersbepalingen en aan de hand van een minimaal schema. Zo vaccineer ik puppestijn pas vanaf 16 weken met Lepto, omdat dit vaccin uiterst gevaarlijk is bij pups jonger dan 16 weken. En verder laat ik ook pups niet vaccineren tegen Pi en kennelhoest. Gelukkig is er tegenwoordig de Nobivac DHP, zonder Pi en kennelhoest. Waar je wel op moet letten: voor het DHP vaccin gebruikt de DA de Lepto enting als oplosstof! Laat je dus niet beetnemen en vraag je DA hoe hij het DHP vaccin gaat oplossen. De DA kan daarvoor gedestilleerd water gebruiken en volgens mij ook de losse oplosstof van de katten-enting. Kunnen ze alleen de enting zelf wegkieperen dus die zul je dan ook moeten betalen.
Door Toetkonijn
#1152118
Bedankt voor deze uitleg Lizzy. Heel duidelijk. Wij hebben momenteel ook een pup en hebben geprobeerd om ons Loesje "met beleid te laten enten". Dit bleek onmogelijk. Misschien is dit de verkeerde topic voor dit verzoek, maar is het een optie om een onderwerp te openen met namen en adressen van dierenartsen die een titerbepaling doen en tevens " met beleid enten" . Wij zouden daar erg mee geholpen zijn. Ik weet momenteel geen enkele dierenarts in onze buurt die hieraan voldoet.

Groeten,

Liesbeth
Laatst gewijzigd door Toetkonijn op za 17 jan 2009, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nikèdog2000
#1152155
lizzy
nu krijg ik mijn pup pas over 2 weken
jij heb je hond met 16 weken pas de eerste enting gegeven
maar kun je dan al naar de puppen cursus als ze niet zijn ingeent
hoe heb jij dat gedaan?
en met uitlaten?
Door Lizzy
#1152165
nikèdog2000 schreef: lizzy
nu krijg ik mijn pup pas over 2 weken
jij heb je hond met 16 weken pas de eerste enting gegeven
maar kun je dan al naar de puppen cursus als ze niet zijn ingeent
hoe heb jij dat gedaan?
en met uitlaten?
Nee, dat betrof de Lepto enting.

Linga is dus met 6 weken gevaccineerd met de Nobivac puppy DP (hondenziekte en parvo). Bij 9 weken heb ik een titersbepaling laten doen bij Tannetje Koning. Met 12 weken is ze gevaccineerd met de DHP en pas bij 16 weken Lepto. Op 19 weken is deze herhaald.
Door Lizzy
#1152167
Toetkonijn schreef: Bedankt voor deze uitleg Lizzy. Heel duidelijk. Wij hebben momenteel ook een pup en hebben geprobeerd om ons Loesje "met beleid te laten enten". Dit bleek onmogelijk. Misschien is dit de verkeerde topic voor dit verzoek, maar is het een optie om een onderwerp te openen met namen en adressen van dierenartsen die een titerbepaling doen en tevens " met beleid enten" . Wij zouden daar erg mee geholpen zijn. Ik weet momenteel geen enkele dierenarts in onze buurt die hieraan voldoet.

Groeten,

Liesbeth
Mag ik vragen in welk deel van NL je woont?

Dat topic vind ik geen verkeerd idee! Dat zouden we in de medische bar kunnen doen!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1152185
Toetkonijn schreef: Bedankt voor deze uitleg Lizzy. Heel duidelijk. Wij hebben momenteel ook een pup en hebben geprobeerd om ons Loesje "met beleid te laten enten". Dit bleek onmogelijk. Misschien is dit de verkeerde topic voor dit verzoek, maar is het een optie om een onderwerp te openen met namen en adressen van dierenartsen die een titerbepaling doen en tevens " met beleid enten" . Wij zouden daar erg mee geholpen zijn. Ik weet momenteel geen enkele dierenarts in onze buurt die hieraan voldoet.

Groeten,

Liesbeth
Op de site van de leverancier van de titertest staat zo'n lijst van dierenartsen die titeren.
Zie http://www.nmlhealth.com/c,,52,1224/Canine-kit.aspx
even naar beneden scrollen...
Door Toetkonijn
#1152241
Lizzy schreef: Mag ik vragen in welk deel van NL je woont?

Dat topic vind ik geen verkeerd idee! Dat zouden we in de medische bar kunnen doen!
Ik woon in Zwijndrecht, Zuid Holland en zou er heel blij mee zijn. Dat meen ik echt.

Groeten,

Liesbeth
Door conleeuw
#1152269
Toetkonijn schreef: Ik heb een DA uit deze lijst bezocht met mijn pup van 9 weken en kwam heel verdrietig thuis.

Gr. Liesbeth
:-\ omdat??
Ging jij er naartoe om een titer bepaling te laten doen?
Door Toetkonijn
#1152287
conleeuw schreef: :-\ omdat??
Ging jij er naartoe om een titer bepaling te laten doen?
Ja ik ging erheen om te titeren en dat heb ik ook gevraagd bij het maken van de afspraak. Toen ik er was, bleek de mening van de DA heel anders en heb ik me laten ompraten. Ik heb e.e.a opgeschreven bij de topic "aangepast vaccineren pup" van Deesje.

(weet helaas niet hoe ik de link moet plaatsen)

Gr. Liesbeth
Laatst gewijzigd door Toetkonijn op za 17 jan 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Toetkonijn
#1152295
Lizzy schreef: Nee, dat betrof de Lepto enting.

Linga is dus met 6 weken gevaccineerd met de Nobivac puppy DP (hondenziekte en parvo). Bij 9 weken heb ik een titersbepaling laten doen bij Tannetje Koning. Met 12 weken is ze gevaccineerd met de DHP en pas bij 16 weken Lepto. Op 19 weken is deze herhaald.

Heb jij ook bij Tannetje laten enten?

Gr. Liesbeth
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door