Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1150025
ik kan mijn Da gewoon mailen ik had mede gedeeld dat ik echt niet meer ieder jaar wil gaan enten omdat het ook echt niet nodig is.... mijn Da beweert dat Weil ieder jaar echt nodig is en de andere om de 2 a 3 jaar... ze zegt daarom doen we het om en om ene jaar grote cocktail ander jaar kleine cocktail... vind dat sowieso geld klopperij. ook vind ze het onzin om een oudere hond NIET meer te enten. ik raak helemaal in de war.... is weil nou wel ieder jaar nodig of niet? en waarom nou niet en waarom dan wel??? kan iemand mij helpen..... voor een da is het inkomsten dat ze misschien daarom niet " om" willen om minder te enten... HELP!!!
Laatst gewijzigd door lightning op za 24 jan 2009, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#1150038
Weil werkt idd maar 1 jaar (of korter zelfs??), dus als je wil dat je hond daar tegen beschermd is (het is geen garantie, want ook met enting kunnen ze Weil krijgen) dan moet je ieder jaar enten.

Mijn honden zijn al jaren niet meer geënt (en ik denk dat ik ze ook niet meer in laat enten, alleen over Weil twijfel ik soms een beetje), ik heb die beslissing weloverwogen genomen en eerlijk gezegd maakt het mij niet veel uit wat mijn dierenarts er van vindt.
#1150042
ALS je tegen Weil wilt enten dan moet dat volgens de huidige inzichten idd ieder jaar. Die enting houdt niet langer.
ALS de cocktail van Nobivac of Vanguard was dan is die officieel 3 jaar geldig. Die van andere merken ongetwijfeld ook, maar die fabrikanten hebben dat niet getest en dus vinden ze dat je ieder jaar moet laten enten.

Als je echt wilt weten hoe het met de immuniteit van je hond zit dan kun je bij een aantal goeie dierenartsen laten titeren op antistoffen. Dat kan oa bij onze Barf-dierenarts Tannetje Koning in Otterlo. Uit die titers blijkt zonneklaar dat de immuniteit veel en veel langer houdt dan die 3 jaar. Mijn Tara was al 7 jaar niet meer geënt en de titer was nog prima.
#1150050
lightning schreef: kan je voor weil ook laten titeren dan? is dat qua kosten niet het zelfde als enten?
Nee, voor Weil wordt niet getiterd. Er is voldoende onderzoek waaruit blijkt dat de immuniteit krap aan een jaar houdt.
En titeren kost ook geld, en mocht blijken dat de immuniteit van je hond beneden peil is dan kun je alsnog vaccineren, dus dan kost het dubbel. Is je hond nog wel immuun dan heb je die extra kosten niet. En je hoeft zeker niet elk jaar te laetn titeren.
#1150057
hoe doen dierenartsen dan qua kosten? als ik om en om ent (wat op dit moment dus gebeurt) ene jaar dus alleen weil en het andere jaar alles waarom is de prijs verschil dan zo miniem? om eerlijk te zijn betaal ik de laatste tijd een smak geld voor al die entingen die dus langer geldig zijn...
#1150137
lightning schreef: hoe doen dierenartsen dan qua kosten? als ik om en om ent (wat op dit moment dus gebeurt) ene jaar dus alleen weil en het andere jaar alles waarom is de prijs verschil dan zo miniem? om eerlijk te zijn betaal ik de laatste tijd een smak geld voor al die entingen die dus langer geldig zijn...
je hoef zelfs niet om en om te doen, er is een enting die je jaarlijks zou moeten herhalen dat is weil.... de andere die ook niet drie jaar werkt is kennelhoest, maar ik denk dat dat nou echt een enting is van hondje en baasje pesten, ze krijgen alsnog kennelhoest, dus als preventie hoef je het niet te doen, en het is toch weer een belasting op hun immuunsysteem... dus dat zou ik helemaal niet doen, dan blijft er over.
Ent een jaar tegen parvo, leverziekte, hondenziekte (dit is drie jaar geldig) en weil (indien je er voor kies en die is maar een jaar geldig) dan ga je de daaropvolgende drie jaren alleen voor weil, ben je dus drie jaar verder en is het weer tijd voor de volledige coctail, en het heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid geld die je er aan kwijt ben maar wel de druk op de immuun systeem van jouw hond.
De grootste onkoste voor jou en mij als klant van de dierenarts is volgens mij de consult voor de enting, de entstof zelf is niet zo gruwelijk duur, sterkter nog het is mischien een eurotje of twee drie, maar de dierenarts zie je het liefst iedere jaar gewoon, en het is volgens mij laxheid dat ze gewoon iedere jaar de coctail er in proppen, dan hoeven ze niet na te denken, niets bij te houden, gewoon iedereen in hun bestand uit te nodigen voor een nieuwe enting en klaar. Ze hoeven niet te bedenken welke enting ze er bij jou of mijn hond dit jaar in moeten doen, gewoon een coctail van alles en nog wat op een hoop.... lekker makkelijk, en de hondenbazen, die komen wel opdraven en de overgrote meerderheid houden hun mond dicht en laten de enting maar gewoon zetten. En protesteer je, dan hebben ze allemaal een kul praatje over hoe belangrijk het is en bla bla bla.... ik heb de arugement met mijn da gehad dit jaar, omdat ik een pup had en de tweede enting van haar gewoon een volledige coctail was en dat was al wat ik wilden geven, dus ik wilden de drie jarige toekomst datum in haar boekje, dus moest ik wel de argument aangaan..... maar uit zichzelf... nou nee hoor, dan had hij mij nog een keer met pup laten komen voor de derde enting, want zo hoort het, en over een jaar weer voor de coctail en zo voort en zo voort... nu is het voor mij om te kiezen of ik nog een keer een coctail laat zetten of niet, het is voor mij om te kiezen of ik weil ent of niet, en de argument over kennelhoest enten hebben wij ook al gehad... dus dat hoef niet meer ;)
Gewoon voor jezelf beslissen wat je wel en niet wil en dat vertel jij de dierenarts en hou jij je aan, wil hij niet de drie jarige in jouw entboekje schrijven, neem dan contact op met de producent van de entstof en doe daar jou beklag, kijk of dat nog wat oplevert en ga meteen op zoek naar een nieuwe dierenarts, ze moeten wel een beetje meewerken, anders heb je er niets aan >:(
Door Fido
#1150147
lightning schreef: hoe doen dierenartsen dan qua kosten? als ik om en om ent (wat op dit moment dus gebeurt) ene jaar dus alleen weil en het andere jaar alles waarom is de prijs verschil dan zo miniem? om eerlijk te zijn betaal ik de laatste tijd een smak geld voor al die entingen die dus langer geldig zijn...
Omdat voordat je als da ent je eerst het dier klinisch moet onderzoeken of het dier gezond is. Een constateerbare mindere gezondheid, ziekte enz. dan mag er niet geënt worden.
Of je nu 1, 2 of tig vaccinaties optrekt en erin jast maakt dus niet uit qua kosten, het gaat om de tijd/kennis/verantwoording van het klinisch onderzoek die de kosten maken ;)
ik wil het niet hebben over da die dat klinisch onderzoek "vergeten" of na operaties toch nog ff vaccineren :-X

Jouw da is "opgeleid" (lees ingelicht) door de farmacie en houdt zich aan deze moderne regels (weet dus niet beter). Er zijn nog zat da die zelfs deze moderne regels (nog) niet volgen :-\.

Er zijn ook da die een andere onderbouwde visie hebben over vaccineren.
Wij vaccineren onze honden nav de titerbepaling, onze honden worden niet voor de weil gevaccineerd maar we hebben geen waterratten en gaan voor zwemmen naar de kust (geen ratten, geen weil).
Wij vaccineren wel weer voor kennelhoest (neus) omdat onze honden zeer veel in aanraking komen met andere honden, en niet altijd gezonde honden ;). Daar voelen wíj ons goed bij, een ander misschien niet.
#1150175
kennelhoest vaccineer ik eigenlijk nooit... ze krijgen al genoeg rommel naar binnen :-[ mijn Da probeerde het wel toen mijn border nog pup was, toen zei ze nu de neus enting nog voor kennelhoest... nou ik zei dacht het dus niet he hij heeft genoeg rommel in zijn lichaam gehad nu dat doe ik dus niet.... is ook toen niet gebeurd ;)..


hoe zit het dan met oudere honden? sommige dierenartsen enten een dier niet meer als het wat ouder is (de mijne dus wel :-\). mijn oudste hond word 10 dit jaar vind dus ieder jaar al die cocktails een beetje overdreven..
Door Fido
#1150178
lightning schreef: kennelhoest vaccineer ik eigenlijk nooit... ze krijgen al genoeg rommel naar binnen :-[ mijn Da probeerde het wel toen mijn border nog pup was, toen zei ze nu de neus enting nog voor kennelhoest... nou ik zei dacht het dus niet he hij heeft genoeg rommel in zijn lichaam gehad nu dat doe ik dus niet.... is ook toen niet gebeurd ;)..


hoe zit het dan met oudere honden? sommige dierenartsen enten een dier niet meer als het wat ouder is (de mijne dus wel :-\). mijn oudste hond word 10 dit jaar vind dus ieder jaar al die cocktails een beetje overdreven..
Is dus overdreven.

Trouwens vaccineren geeft geen garantie dat je dier ook antistoffen opbouwt! Bewust en op maat vaccineren is het motto :)
Door Lizzy
#1155097
Fido schreef: Omdat voordat je als da ent je eerst het dier klinisch moet onderzoeken of het dier gezond is. Een constateerbare mindere gezondheid, ziekte enz. dan mag er niet geënt worden.
Of je nu 1, 2 of tig vaccinaties optrekt en erin jast maakt dus niet uit qua kosten, het gaat om de tijd/kennis/verantwoording van het klinisch onderzoek die de kosten maken ;)
ik wil het niet hebben over da die dat klinisch onderzoek "vergeten" of na operaties toch nog ff vaccineren :-X

Jouw da is "opgeleid" (lees ingelicht) door de farmacie en houdt zich aan deze moderne regels (weet dus niet beter). Er zijn nog zat da die zelfs deze moderne regels (nog) niet volgen :-\.

Er zijn ook da die een andere onderbouwde visie hebben over vaccineren.
Wij vaccineren onze honden nav de titerbepaling, onze honden worden niet voor de weil gevaccineerd maar we hebben geen waterratten en gaan voor zwemmen naar de kust (geen ratten, geen weil).
Wij vaccineren wel weer voor kennelhoest (neus) omdat onze honden zeer veel in aanraking komen met andere honden, en niet altijd gezonde honden ;). Daar voelen wíj ons goed bij, een ander misschien niet.

Allemachtig, dit kun je niet menen?! :o
Door Fido
#1157588
Lizzy schreef: Allemachtig, dit kun je niet menen?! :o
Ik heb dit gequote omdat ik een rectificatie wil plaatsen omdat ik een fout heb gemaakt in mijn reactie in dit topic. Pike had mij een pbeetje gestuurd

Hallo Edith,

Ik zit nu dit topic te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 6.html#new

waarin je schrijft
onze honden worden niet voor de weil gevaccineerd maar we hebben geen waterratten en gaan voor zwemmen naar de kust (geen ratten, geen weil).

Óf ik heb niet goed geluisterd, óf ik heb het niet goed begrepen, maar volgens mij vertelde Erwin laatst tijdens zijn lezing over vaccinaties dat niet de ratten het grootste risico vormden, maar het snuffelen aan de urine van andere honden


Ik heb Pike geantwoord dat ze heel goed heeft opgelet en ik heb zitten slapen. Bij navraag bij Erwin (zo luchtig tussendoor "lieverd klopt het dat weil overgebracht kan worden door honden?" nog steeds denkende dat ik goed zat :-X) zei hij dat dat inderdaad klopt, dat een hond drager kan zijn zonder ziek te zijn/worden maar het dan wel via urine kan overbrengen. En in een zin door " daarom vaccineer ik Fido en Eddie wel voor weil.

Onze honden worden later in het voorjaar voor weil gevaccineerd en NIET voor kennelhoest. In de zomer wordt er getiterd.
We willen dit jaar eens kijken of we weil in het lab. kunnen laten titeren bij onze honden, gewoon voor de weet.

Dus bij dezen: Ik zat fout en dankzij een zeer oplettende Pike kan ik het nog rechtzetten. Excuus van mijn kant en dank je wel Pike!
#1158229
nou ik heb een da gevonden die titert. moet er wel ene stuk voorrijden maar neem dan meteen 3 honden mee. ik heb nog eens de boekjes bekeken en de kleine cocktail zit nog steeds de parvo bij dus die word gewoon jaarlijk gedaan.. mijn da is absoluut niet blij hiermee. die wil geld hebben denk ik ;D
#1159264
>:( heb een verhitte discussie met mijn DA. ze zegt dat bij haar kleine cocktail geen parvo zit alleen lepto en Pi? kan iemand mij vertellen wat Pi is?

op alle boekjes die ik heb staat met kleine cocktail wel parvo aangevinkt >:( jeetje hoe bedoel je liegen. mijn DA vind volledig enten beter en goedkoper dan op maat enten... daar komt het op nieuw. titeren vind ze zonde en duurder..

kan iemand mij vertellen wat Pi is????
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door