Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#114675
Ik heb kipkarkassen besteld en kreeg kippenruggen of is dat hetzelfde? Ik wilde het als calciumbron gebruiken voor botloos vlees. Zijn kippenruggen daar geschikt voor? Ik vind er vrij veel vlees aanzitten
Gebruikersavatar
Door chooky
#114678
Ik val altijd eerder over teveel bot (te weinig vlees) in een menu als over teveel vlees. Je kunt als richtlijn aanhouden dat een vlees bot 50/50 vlees en bot moet bevatten, en dan 60% van het menu uit vleesbotten laten bestaan, maar dan bestaat 30% van je gehele menu uit bot. Ik hou liever 15-20% aan (ik hou als richtlijn het voeren van prooidieren aan, vaak 'knutsel' ik ze dus zelf in elkaar ;) maar er zijn geen prooidieren met een botpercentage van 30%). Je kunt dan toch op zoek gaan naar vleesbotten die 50/50 bot/vlees hebben en dan zelf botloos vlees bijvoeren, maar je kunt ook vleesbotten met meer vlees dan bot geven.
Door 202spots
#114680
harns49 schreef: Ik heb kipkarkassen besteld en kreeg kippenruggen of is dat hetzelfde? Ik wilde het als calciumbron gebruiken voor botloos vlees. Zijn kippenruggen daar geschikt voor? Ik vind er vrij veel vlees aanzitten
Ik geef minstens 2 x per week deze kippen ruggen,
en vind de verhouding vlees-bot prima hoor!

Afbeelding

Op http://www.barfplaats.nl/barfclub/ bij de botten staan nog meer foto's van kippenruggen,karkas,en andere onderdelen.
Door Lizzy
#114681
http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm

Maar de kippenruggen die je hier ziet, zijn de kippenruggen die Dory gekocht heeft. Ik vind dat ze in Nederland veel kaler geplukt zijn. Als ik weer een ruggen heb zoals je die in Nederland kunt kopen, dan zet ik ook daar een foto op BarfClub.

Ik weet dus niet wat jij gehad hebt, ruggen of karkassen (want zelfs poeliers halen die twee door elkaar). Zie je de ribben van de kip zitten? Zit er ook nog wat orgaanvlees aan (lever)?
Door 202spots
#114686
Oops..ik zie nou pas dat je de ruggen als calciumbron voor botloos vlees wil gebruiken...
Hm...nee ik zou ze niet aan botloos vlees toevoegen..
maar ik zou ze dus zoals ze zijn,als 'n maaltijd geven.
Wanneer je botloos vlees hebt,dan kan je beter 'n kale ribbetje of zo als toetje geven,of eventueel gemalen eierschaal aan het botloosvlees toevoegen.
Door evelyn02
#114697
Als ik kipkarkassen koop zitten daar de nekjes nog wel aan, maar de rug is verwijderd. Blijkbaar worden die apart gekocht. Aan de karkassen zit niet zo heel veel vlees, geen 50%. Ik zelf schat in dat er maximaal 30% bot aan zit. Dus goed geschikt als calciumbron. Ik haal ze gewoon bij de poelier een hele plastic tas vol voor 2, 50.
Door evelyn02
#114700
Ik heb wel een vraag over de eierschillen. Vaak lees ik dat een theelepel gemalen eierschillen per 500 gram vlees i.p.v. botten gegeven kan worden. Maar Eliasen beweert dat het niet gegeven kan worden i.p.v. botten omdat de balans tussen calium en fosfor niet optimaal is. Wie weet hier wat meer van?

Evelyn
Door 202spots
#114705
evelyn02 schreef: Als ik kipkarkassen koop zitten daar de nekjes nog wel aan, maar de rug is verwijderd. Blijkbaar worden die apart gekocht. Aan de karkassen zit niet zo heel veel vlees, geen 50%. Ik zelf schat in dat er maximaal 30% bot aan zit. Dus goed geschikt als calciumbron. Ik haal ze gewoon bij de poelier een hele plastic tas vol voor 2, 50.
Evelyn...als er aan de karkas nog geen 50% vlees zit,en maximaal 30% bot...wat is de rest dan?

Het lijkt me meer geschikt om als maaltijd gegeven te worden,maar als er minder dan 30% bot aan zit,dan lijkt het me niet zo'n geweldige calciumbron om als extra bij botloos vlees toe te voegen toch? dan krijg je toch nog meer vlees inplaats van meer bot?
Bij botloos vlees moet je 'n 100% calciumbron toevoegen.

En ik zou niet weten waarom je 'n enkele keer geen eirenschaal kan toevoegen.
Ik heb 'n potje in de kast staan,maar ik gebruik het bijna nooit...hooguit 2 -3 x per jaar misschien,
wanneer ik is wat heb waar geen bot in zit.

Wanneer je uitsluitend eirenschaal al calcium bron gebruikt....
zal het misschien verschil maken ???
kweet niet...
Door ~Joke~
#114733
Bedankt voor de reacties. ik heb echt ruggen gekregen met vrij veel vlees en nog wat organen aan de binnenkant. Ik heb zelf ook het idee dat het gewoon zo gevoerd kan worden. Als ik kipgehakt 50% bot/50% vlees koop ziet het er door de hoeveelheid bot veel roder uit dan wat ik nu heb. In afwachting van jullie antwoord had ik de ruggen namelijk inmiddels al gemalen. Wat verstaat men dan onder een karkas? Verder: is er verschil in samenstelling tussen kraakbeen en gewoon bot?
Door evelyn02
#114735
Foutje, ik bedoel dat er maximaal 30% vlees aan zit, en dus veel 70% bot. Vandaar dat je het volgens mij goed kan gebruiken als calciumbron .
Door evelyn02
#114736
De kipkarkassen die ik koop bestaan uit een nekje, het borstbeen met daaraan de ribben. De rug is eruit.

Evelyn
Door Lizzy
#114749
harns49 schreef: Bedankt voor de reacties. ik heb echt ruggen gekregen met vrij veel vlees en nog wat organen aan de binnenkant. Ik heb zelf ook het idee dat het gewoon zo gevoerd kan worden. Als ik kipgehakt 50% bot/50% vlees koop ziet het er door de hoeveelheid bot veel roder uit dan wat ik nu heb. In afwachting van jullie antwoord had ik de ruggen namelijk inmiddels al gemalen. Wat verstaat men dan onder een karkas? Verder: is er verschil in samenstelling tussen kraakbeen en gewoon bot?
In het karkas zitten ook nog ribbetjes. Als je de foto's op BarfClub aanklikt, dan kun je wel een beetje zien hoe een karkas eruit ziet (van kip of parelhoen).

Er zit wel verschil in de samenstelling van bot en kraakbeen. Meer hierover kun je ook wel in deze tabellen zien:

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Door Lizzy
#114750
evelyn02 schreef: De kipkarkassen die ik koop bestaan uit een nekje, het borstbeen met daaraan de ribben. De rug is eruit.
Evelyn
Ja, ik heb soortgelijke karkassen maar dan zonder nek en zonder rug.

Ik vrees dat we er niet aan ontkomen dat overal anders wordt uitgebeend ofzo!
Door ~Joke~
#114759
Bedankt, ik heb de foto's bekeken en mijn ruggen zijn een volwaardige maaltijd! Dan zal ik nu nog eens achter karkassen aan!
Door Lizzy
#114760
Ben je op zoek naar botten die je kunt malen, puur voor calcium? Je kunt dan ook altijd nog kiezen voor een combinatie van nekken, vleugels, ruggen, karkassen. Eventueel kun je het vlees geheel of gedeeltelijk verwijderen.

Waarom geef je eigenlijk de botten gemalen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 jun 2004, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door