Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Marion
#111703
Ik weet het, het is zovaak aan bod geweest, maar ik heb geen antwoord kunnen vinden op de volgende vraag: Klopt het dat wormen niet altijd in de ontlasting terug te vinden zijn. Ik heb gehoord dat wormen voordat ze in de ontlasting aangetroffen worden al weken of maanden in de buik kunnen zitten? Ik probeerde namelijk iemand ervan te overtuigen dat preventief ontwormen geen zin heeft en dit was het antwoord dat ik kreeg:

"Nou, dat ben ik ook écht niet met je eens.... voordat wormen in de ontlasting zitten zitten ze al enkele weken, soms zelfs maanden in de buik van de hond.
De meeste wormen kunnen niet al te veel kwaad, maar er zijn ook wormen die tot de dood kunnen lijden wanneer zij langere tijd in de buik bevinden.

En dan... dan heeft de hond bijvoorbeeld darmontstekingen... krijgt hij/zij een portie antibiotica... dat is nog veel schadelijker dan 1x per half jaar een wormenkuur hoor!! "

Waar kan ik deze persoon mee overtuigen ??? En klopt het wat ze zegt?
Laatst gewijzigd door Marion op wo 16 jun 2004, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#111776
Als je je hond ontwormd werkt de kuur van iname tot uitscheiding, een dag later kan je hond gewoon besmet raken met wormen en daar dan een halfjaar mee rondlopen tot de volgende kuur, in dat half jaar merk je op een gegeven moment echt wel dat je hond een wormen besmetting heeft.Als je de ontlasting op eieren wil laten testen moet je ontlasting van drie opeenvolgende dagen weg brengen .
Door Lizzy
#113117
Ja, dat kan nou wel zijn wat ze zegt (het klopt hoor, niet iedere worm zie je in de ontlasting), maar stel nou dat de hond GEEN wormen heeft. Wat heeft het dan voor zin om zo'n gifkuur naar binnen te douwen? Het is dus zaak om te ontwormen als er wormen zijn, vind ik. En als er geen wormen zijn, heeft het ook geen zin om die zooi naar binnen te gooien. Want geloof me, ZO onschuldig is het nu ook weer niet, wormendoders! En worm is een sterk en gezond dier. De middelen kunnen wel 4 verschillende, sterke wormen doden. Nou, dan moet je wel wat in je mars hebben, als middel!

En wat Syl zegt klopt: 1 week na het ontwormen kan je hond alweer besmet zijn met nieuwe wormen!

Een gezonde hond die gezonde voeding krijgt (en da's dus niet brokken), krijgt lang niet zo snel wormen als een ziekelijke hond of een hond met slappe darmen (op de brokken). En het is sowieso niet verkeerd om af en toe de dierenarts een mestonderzoek te laten uitvoeren. Als er dan wormen worden aangetoond, dan ben je nog vroeg genoeg met ontwormen.

En als je hond propvol zit met wormen (hetgeen dus OOK kan gebeuren wanneer je wel 2 of 4 keer per jaar ontwormt): dan merk je dat echt wel hoor!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 19 jun 2004, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#114455
Ik niet, ik hou wel nauwlettend in de gaten of ik geen verschijnselen zie. Bij enig vermoeden doe ik er een wormenkuur in, maar ik heb al jaren geen verschijnsel gezien van een vermoedelijke wormen besmetting.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door