Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#111572
ik vroeg me af of er ergens op barfplaats ook een document staat waarin staat utigelegd hoe je moet handelen (eerste hulp verlenen) mocht er iets misgaan met het eten van botten. wat je bv moet doen als er een botje klem komt te zitten enz. (heimlichgreep ofzo of aan de achterpoten slingeren).
Ik zou zo graag een eerste hulp wijzer bij de hand hebben zodat mocht er ooit een keertje iets fout gaan dat je meteen kan handelen, want in de paniek denk je vaak ook niet meer helder of logisch na. Als je dan een eerste hulp wijzer bv op de koelkast geplakt hebt dan kun je daarnaar handelen.
Weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden of zou er iemand interesse hebben om zo´n eerste hulp wijzer in elkaar te flansen ???
Door alani
#111574
Ik heb wel een stukje over de heimlich greep bij de hond weet alleen niet meer waar ik het vandaan heb zou heel goed kunnen dat ik het hier gevonden Ga het even voor je opzoeken en dan plaats ik het hier
Door alani
#111575
De heimlich-greep bij dieren.

Wees voorzichtig dat je niet wordt gebeten, vooral als een dier bij bewustzijn is.

1.Open de mond van het dier voorzichtig en beweeg met je vinger heen en weer om te kijken of je het voorwerp los kunt krijgen.Pas op dat het voorwerp niet verder de keel in schiet.

2.Trek de tong naar voren, verwijder het voorwerp of eventueel aanwezige braaksel.

3.Als het een klein dier betreft, wat makkelijk te tillen is, pak het dan bij de heupen met zijn kop naar beneden.

4.Is het dier te zwaar om te tillen, hou dan zijn achterpoten in de lucht (als een kruiwagen), zodat zijn kop naar beneden hangt.

5. Als het voorwerp nu nog niet naar buiten komt, doe dan het volgende:
*laat het dier staan of liggen.
*plaats je armen om zijn middel.
*Maak met beide handen een vuist, en plaats de vuist vlak achter de laatste rib.
*Druk nu de onderbuik samen door met de vuist 5x snel te duwen.(dit is dezelfde greep die bij mensen wordt gebruikt wanneer er iets in de keel vast zit)
*Doe nu 5x mond op mond beademing,zelfs een klein beetje lucht wat het vreemde voorwerp kan passeren maakt de heimlich-greep effektiever.

6.Als dit niet succesvol is, geef dan een scherpe slag met de platte kant van de hand tussen de schouderbladen. Herhaal vervolgens de heimlich-greep (5).

7.Voel nu weer voorzichtig met de vingers in de mond of je het voorwerp kunt losmaken, als het tenminste nog niet uit zichzelf naar buiten is gekomen.

Als het voorwerp verwijderd is, check dan de ABC zoals hieronder wordt beschreven en begin met reanimatie indien nodig.











REANIMATIE
Reanimatie is een methode om een dier te behandelen dat niet ademt of wiens hart stil staat. Het bestaat uit beademing en hartmassage.
Reanimatie is gebaseerd op 3 basisprincipes (ABC). Je moet deze stappen volgen bij een poging tot reanimatie.(n.b: zelfs als reanimatie wordt uitgevoerd door een ervaren dierenarts, werkt het niet altijd. Geef jezelf niet de schuld als de poging mislukt, je probeerde immers het leven van je dier te redden!)

A=Arway(luchtweg)

Is de luchtweg van het dier geopend? Bekijk eerst of er geen vreemde voorwerpen in de mond / keel van het dier zitten. Als er niks te vinden is, ga dan naar B. Is de luchtweg niet vrij volg dan de stappen zoals ze hierboven beschreven zijn.


B=Breathing(ademen)

Ademt het dier? Indien “ja”, sta hem dan toe een houding aan te nemen die voor hem prettig is.Ga dan naar C.
Ademt het dier niet, doe dan het volgende:

*Open de luchtweg (zie A)
*Voor middelgrote en grote honden: sluit mond en lippen door je handen er om heen te leggen. Houd de snuit rustig gesloten.
Voor kleine honden(<12kg) en katten: jouw mond sluit zijn mond en lippen.
*Plaats je mond over de snuit van het dier en adem krachtig uit.
*Beadem 4 of 5 keer, kijk dan of het dier zonder hulp ademhaalt.
*Begint het dier te ademen, maar is zijn ademhaling onregelmatig en oppervlakkig, ga dan door met beademen tot je de dierenarts bereikt. Of ga max. 20 minuten door met beademen(daarna heeft het geen zin meer).Houdt het volgende aan:
kleine honden of katten: 20-30 keer beademen per minuut
middelgrote of grote honden: 20 keer beademen per minuut




C=Circulation(circulatie)

Voel je een hartslag of pols ? Is het antwoord “nee”, begin dan met hartmassage. Doe het volgende:

Kleine honden en katten:
1.   Leg het dier op zijn rechterzij.
2.   Kniel neer aan de kant van de borstkas.
3.   Plaats de palm van je hand over de ribben, op de plaats waar de elleboog de borst raakt.Plaats je andere hand aan de onderkant (=rechterzijde) van het dier.
4.   Druk de borst 1 a 2 cm. in (je ellebogen moeten ietwat gestrekt zijn)
5.   Hartmassage wordt afgewisseld met kunstmatige ademhaling.
6.   Als je alleen bent doe dan 5 x massage op 1 x beademen. Check dan de polsslag.
7.   Ben je samen, dan doet de ene de massage en de ander de beademing;3 x massage op 1 x beademen. Check dan de polsslag.

Middelgrote en grote honden(12-40 kg)
1.Sta of kniel met de achterkant van het dier voor je.(hond ligt op de
rechterzij)
2.Strek je armen.
3.Leg je handen op elkaar.
4.Druk op de borst op de plek waar de linker elleboog ligt als je deze naar de
borst brengt.
5.Druk de borst telkens 2 –6 cm. in
6.Ben je alleen, dan 5 x massage op 1 x beademen.
7.Ben je samen, dan 2 a 3 x massage op 1 x beademen. Check dan de
polsslag.

Hele grote honden(> 40 kg)
1.   Gebruik de techniek voor middelgrote/grote honden.
2.   Ben je alleen, dan 10 x massage op 1 x beademen.
3.   Ben je samen, dan 6 x massage op 1 x beademen, Check dan de polsslag.

Wees niet in de veronderstelling dat er geen hartslag is omdat een dier niet ademt. Begin niet met massage voordat je de hartslag hebt gecontroleerd. Als een dier bij bewustzijn is en hij reageert op zijn omgeving, dan is er een hartslag.
Ga door met reanimeren tot het dier weer een sterke polsslag heeft, of tot je de dierenarts hebt bereikt.
Door Lizzy
#111669
Hoi Marion, ik vind het een goed idee. En ik denk dat we iets moeten gaan maken voor de bieb. En misschien zelfs op BarfClub (met foto's van de Heimlich-greep).

Gelukkig komt zoiets weinig voor, maar het is niet verkeerd om er aandacht aan te besteden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door