Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Drijver
#1112447
Eindelijk eten mijn katten met lange tanden Carnibest. Moet zeggen dat de tanden wel steeds een beetje korter worden ;D Maar barfen is echt niet aan de orde.
Dus kwam ik op het idee om zelf wat in elkaar te knutselen.

Ik kwam op de volgende percentages uit, gebaseerd op 5 kilo mix:
50% (2,5 kg) vleesbot van kip, parelhoen, haas oid.
20% (1 kg) organen van kip, konijn enz.
30% (1,5 kg) spiervlees van rund, hert of waar ik maar tegenaan loop.
(eitje en misschien een beetje groenten)
Bij elkaar heb ik 8 of 9 verschillende diersoorten.

Maarrrrr, ik kwam tot de conclusie dat ik geen bottenmaler heb... Nou kan ik bij Herby de botmixen bestellen maar die zijn 70% bot en 30% spiervlees. En dus klopt die berekening niet meer.
Hoeveel spiervlees en organen moet ik aan 1 kilo Herby mix toevoegen? Als het kan in procenten en in grammen want rekenen is dus niet mijn sterkste kant :-[

Alvast erg bedankt!

Dan is er nog een probleem met 1 van de katten: omdat hij al zo'n 14 jaar op 3 poten hobbelt (hij mist een achterpoot) is zijn poot wat meer naar het midden gaan staan zodat ie makkelijker zijn balans kan houden. Sinds een jaar is de boel aan de binnenkant zodanig in de knel komen te zitten dat hij niet normaal en zonder pijn meer kon poepen. Hij krijgt nu elke dag laxatract en dat gaat goed.
Nu mijn vraag hierover: is het zinvol om minder bot in het menu te stoppen zodat hij eventueel van de lax af kan? Of zou hij dan een tekort opbouwen en moet ik hem dan toch maar lax blijven geven? Voor alle duidelijkheid: hij is 17.
Laatst gewijzigd door Drijver op za 06 dec 2008, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#1112560
hoi,

ik maak ook een hap voor de katten op basis van botmix 70%;

per kg mix;
- 360gr botmix 1 70/30 (= 250gr kaal bot= 25%)
- 440gr spiervlees        (440gr + 110gr vlees dat in de mix zit = 550gr= 55%
- 200gr orgaan (lever, hart, nier)  (=20%)


obstipatie zie je best vaak bij oudere katten,

Je zou voor hem een wat lager kaal bot percentage (20%) kunnen aanhouden en kijken hoe dat gaat,.
Ik zou de laxatract zekers niet gelijk achterwege laten, liever  te dunne ontlasting en dan voorzichtig wat gaan minderen (maar wel zodanig dat hij goed soepel blijft poepen) dan dat hij weer verstopt raakt.
2 x daags wat vis op olie (uit blik) helpt vaak ook goed.
Als hij het wil eten zou je ook kunnen kijken wat het effekt van wat gepureerde vezelrijke groente door de mix is, meestal komt de calorische waarde van het geheel dan wel wat lager te liggen; dan zou hij dus wat meer moeten eten of je moet het compenseren door wat vetten/olien toe te voegen.

Succes.
Door Drijver
#1112606
maddoc schreef: hoi,

ik maak ook een hap voor de katten op basis van botmix 70%;

per kg mix;
- 360gr botmix 1 70/30 (= 250gr kaal bot= 25%)
- 440gr spiervlees (440gr + 110gr vlees dat in de mix zit = 550gr= 55%
- 200gr orgaan (lever, hart, nier) (=20%)


obstipatie zie je best vaak bij oudere katten,

Je zou voor hem een wat lager kaal bot percentage (20%) kunnen aanhouden en kijken hoe dat gaat,.
Ik zou de laxatract zekers niet gelijk achterwege laten, liever te dunne ontlasting en dan voorzichtig wat gaan minderen (maar wel zodanig dat hij goed soepel blijft poepen) dan dat hij weer verstopt raakt.
2 x daags wat vis op olie (uit blik) helpt vaak ook goed.
Als hij het wil eten zou je ook kunnen kijken wat het effekt van wat gepureerde vezelrijke groente door de mix is, meestal komt de calorische waarde van het geheel dan wel wat lager te liggen; dan zou hij dus wat meer moeten eten of je moet het compenseren door wat vetten/olien toe te voegen.

Succes.

Dank je! Ik zag even door de bomen het bos niet meer.

Dus uitgaande van 4 kilo mix (dat is handig omdat de mixen van Herby per kg zijn verpakt) kom ik op:
25% botmix = 1000 gram
55% spiervlees = 2200 gram
20% orgaan = 800 gram.
Als ik dit voor beide katten maak en er voor mijn driewieler nog wat groentemix en eventueel wat omega(?) olie door doe zit ik qua percentages dus wel goed.
Sardientjes uit blik is ie dol op :) Maar ik ga niet direct stoppen met de lax.

Aan welke vezelrijke groenten moet ik denken voor een kat? Kan bijvoorbeeld zeewier ook?
(Sorry, misschien domme vragen, maar ik zit helemaal in de hondenbarf en over het eten van de poezels moet ik nog heel veel leren :-[).
Gebruikersavatar
Door koekje
#1112626
mijn katten eten geen groente. het is voor een kat niet nodig en misschien kunnen ze er veel minder mee dan honden.
ik heb ze hier een keer een stukje komkommer gegeven. vonden ze wel heel leuk, om mee te spelen.

waarom geef je eigenlijk geen kippenmaagjes in je menu? hier eten ze die dingen best graag. en ze zijn taai (extra tandreinigende functie) en niet zo duur.
Door maddoc
#1112663
bedacht me net dat vezelrijk wel goed is voor de darmmotiliteit maar hier krijgen ze er dan wel vrij stevige keutels van, en dat wil je in dit geval nu net niet. (vezelrijk is bv worteltjes en boontjes, de wortels zijn gekookt zoet van smaak).
Heb ik zelf geen ervaring mee maar ik heb hier vaker gelezen dat bladgroente een laxerende werking heeft.

zeewier mbt de ontlasting geen idee, maar bevatte zeewier niet veel jodium? (dat zou ik dan niet geven ivm effect op de schildklier).
Door Drijver
#1112811
koekje schreef: mijn katten eten geen groente. het is voor een kat niet nodig en misschien kunnen ze er veel minder mee dan honden.
ik heb ze hier een keer een stukje komkommer gegeven. vonden ze wel heel leuk, om mee te spelen.

waarom geef je eigenlijk geen kippenmaagjes in je menu? hier eten ze die dingen best graag. en ze zijn taai (extra tandreinigende functie) en niet zo duur.
Ik had al gelezen dat katten niet per se groenten nodig hebben maar zou het willen geven voor het eventueel laxende effect van de moeilijk poepende kat. En dan alleen om die reden.

Kippenmaagjes heb ik in huis voor de honden, maar de katten blieven ze echt niet :(. Misschien dat ze tzt er wel eens aan willen beginnen maar voorlopig willen ze alleen maar fijngemalen voer. En ik moet zeggen dat ik daar al erg blij mee ben :)
Het liefst zou ik willen dat ze gewoon met de honden mee barfen. Maar ja, een kat blijft een kat he.
Door Drijver
#1112823
maddoc schreef: bedacht me net dat vezelrijk wel goed is voor de darmmotiliteit maar hier krijgen ze er dan wel vrij stevige keutels van, en dat wil je in dit geval nu net niet. (vezelrijk is bv worteltjes en boontjes, de wortels zijn gekookt zoet van smaak).
Heb ik zelf geen ervaring mee maar ik heb hier vaker gelezen dat bladgroente een laxerende werking heeft.

zeewier mbt de ontlasting geen idee, maar bevatte zeewier niet veel jodium? (dat zou ik dan niet geven ivm effect op de schildklier).
Goed, zeewier blijft er dus uit. En de meeste groenten is dus ook een minder goed idee voor Adrie.
Dan wordt het dus aangevuld met olie, toch wat bladgroenten (omdat die wat laxerend zijn) en misschien een ietsie pietsie gedroogde en gewelde pruimen erdoor?
Zijn wil om te eten is niet het grootste probleem, het poepen wel. Dat is soms echt zielig. Verder heeft hij geen problemen. Mijn andere kat ook niet.
Door maddoc
#1112952
dat van die pruimen is wel een heel goed idee, heel bijzonder wel als die dat allemaal zo wil eten.

zoals je ondertussen ook wel zult weten moet je gewoon hoe dan ook zorgen dat ie absoluut zonder moeite zijn ontlasting kwijt kan,
steeds lang persen is niet zo bevorderlijk voor zijn darmen (voor als het niet lukt om het kwijt te raken is het wel handig om microlax in huis te hebben),
maar ze kunnen dan daaraan voorafgaand ook slecht gaan eten en braken (ook als reactie op het persen) en dat is op je 17e ook niet zo handig.
Door Mevroi Kruim
#1113001
Als jouw katten erg harde drollen produceren dan zou ik het bot-percentage (tijdelijk) omlaag schroeven. Barfdrollen zijn altijd stevig en dat moet ook maar als het echt krijtjes worden dan krijgen ze teveel bot.
Door flin
#1114744
Drijver schreef: Goed, zeewier blijft er dus uit. En de meeste groenten is dus ook een minder goed idee voor Adrie.
Dan wordt het dus aangevuld met olie, toch wat bladgroenten (omdat die wat laxerend zijn) en misschien een ietsie pietsie gedroogde en gewelde pruimen erdoor?
Zijn wil om te eten is niet het grootste probleem, het poepen wel. Dat is soms echt zielig. Verder heeft hij geen problemen. Mijn andere kat ook niet.

worteltjes vinden ze hier ook erg lekker, :P
'k bedacht me ook dat je misschien wat pruimesap zou kunnen geven, of iets van melk zonder lactose
Door Drijver
#1114858
flin schreef:
worteltjes vinden ze hier ook erg lekker, :P
'k bedacht me ook dat je misschien wat pruimesap zou kunnen geven, of iets van melk zonder lactose


Hee, pruimensap is misschien een goed alternatief ja!
Door Drijver
#1119209
Mensen, bedankt allemaal! De katjes doen het prima op het vers gemalen voer. En ze vinden het een stuk beter te eten dan de Carnibest. Adrie geef ik nu ook een klein beetje minder lax en vooralsnog poept ie goed.
Misschien kan ik in de nabije toekomst nog minder geven. Dit hangt natuurlijk af van de kwaliteit keutels :)
Nogmaals dank en vooral namens de spinners!
Door Drijver
#1126773
We zijn nu een dikke week verder en het gaat wonderlijk goed. Adrie krijgt bijna geen lax meer maar zijn keutels blijven smeuiig genoeg om zonder pijn te poepen.
Daar ben ik heel blij mee. En hijzelf niet in de laatste plaats denk ik ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door