Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lycka
#1107477
Aangezien Juno het echt perfect doet op KVV wil mijn schoonmoeder graag met mijn hulp, en uiteraard die van jullie, Juno op BARF over zetten.
Juno is een boxer van 4 jaar en 44 kilo. Begin van de zomer heeft hij een wesp ingeslikt en zijn ze met hem naar een DA geweest. Daar bleek dat hij een hartslag van 200  had en dus zijn ze doorgestuurd naar een cardioloog. Hij heeft een vergroot hart en alle problemen die daarbij komen. Brokken lust hij niet en dus at hij niet met smaak. Toen ze bij de cardioloog vandaan kwam en hij nog maar 39 kilo woog (en hij zei dat hij op hypoallergene brok moest omdat hij volgens hem allergies is voor eiwit  :P) hebben wij hem op KVV gezet. Hij is helemaal bijgetrokken, hij wordt weer dik en blaft weer voor zijn eten. Echt helemaal super. Maar wat hij nog veel lekkerder vind zijn sardines, kippennekken en alles waar hij op kan kauwen, en geloof het of niet, hij lust zelfs duif! Hij eet als een slootgraver met vlees  ;D

Ik heb 2% van zijn gewicht gepak omdat hij geen heel actieve hond is vanwege zijn hart.
In totaal krijgt hij 6160 gram per week.
50% Vleesbot
10% Groente
5% Orgaan
10% Pens
5% tafel, zit niet los in het menu, dit krijgt hij wat er over is en in combi met ei enz.
20% Spiervlees

Ik ben begonnen met een menu waar geen harde botten in verwerkt zitten, dit omdat hij toch eerst zal moeten wennen. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Maandag
430 gram Runderkopvlees
440 gram Eendenrug

Dinsdag
440 gram Haasbout
310 gram Kippenmaag Runderhart/lever/nier (hier willen we voor Juno en Shiva een mix van maken)
90  gram Groente Prutje

Woensdag
240 gram Konijn Voorpoten
180 gram Groente Prutje
310 gram Pens

Donderdag
400 gram Eendenrug
400 gram Paardenspiervlees
90  gram Groente Prutje

Vrijdag
340 gram Konijn Voorpoten 340
180 gram Groente Prutje
310 gram Pens

Zaterdag
400 gram Parelhoen
400 gram Hert/Ree
80 gram Groente Prutje

Zondag
410 gram Kippennekken
410 gram Kipkarkas

Tussendoor zal hij nog wat schapenvet krijgen, visolie, eitje, tafelrestjes en yoghurt. Ik hoor graag of er nog dingen zijn die ik moet veranderen.

Is er nog wat wat hij kan krijgen vanwege zijn hartproblemen?

Alvast bedankt voor het nakijken van mijn menu!
Door Mevroi Kruim
#1107535
Ziet er goed uit, dat menu!
Smullen voor Juno!
Alleen dat schapenvet zou ik echt weglaten, dat is dure rommel de verhit is en die een rauw gevoerde hond helemaal niet nodig heeft.
Ik zou zelf ook af en toe nog wat vette vis voeren trouwens.
Door Lycka
#1107542
Vette vis? Is dat forel? Want dat krijgt hij al af en toe als tussendoortje namelijk.

Voor Shiva staat wel schapenvet op het menu vanwege haar nierdieet, zou je daar ook nog even naar willen kijken?

Ik heb in iedergeval de bestelling de deur uit gedaan, en dan komt het hopelijk weer net zo snel als de vorige keer :)

weet je misschien ook waar ik pompoen kan kopen voor de groentemix van beide boxers?
Door Mevroi Kruim
#1107663
Vette vis is bv sardien en zalm, forel geloof ik ook. Maar dat soort dure dingen krijgen ze hier niet  :P

Pompoen bij AH  :D vaak ook op de markt en uiteraard bij de lokale Gezonde Winkel. Of bij mij ff een paar afhalen, ik heb er nog genoeg  :D
Door Lycka
#1107695
Helaas woon je te ver weg voor mij, maar een AH heb ik wel en ook een Jumbo. Ligt dit in bakjes in de koelcel of moet je gewoon een pompoen kopen?

Sorry van deze domme vragen, het is voor mij allemaal nieuw. Voorheen zaten ze bij mij op kvv...

Toevallig had ik een maand of wat geleden sardienes overgekocht van een medeforummer, Shiva en Thirza vinden het niks, maar Juno is er gek op. Maarja, waar is hij tot nu toe nou niet gek op  8)

Forel kan ik wel aankomen, zo af en toe kan ik er een krijgen via mijn schoonouders.
Door Mevroi Kruim
#1108076
Hele pompoen kopen, in stukken snijden, pitten eruit, schil eraf (gaan ze van ruften) in stukjes en mixeren. Je kunt stukken ongeschilde pompoen in de koelkast bewaren maar dan wel de pitten eruit, die gaan makkelijk schimmelen.
En je kunt er ook lekkere soep van maken  ::)
Door Lycka
#1108581
Dank je wel! Gaat goed komen! Moet de groentemix precies evenveel van alle soorten groente bevatten?

Juno wil ik elke dag een visolie tabletje gaan geven vanwege zijn hart. Ik had dit ergens gelezen dat dit goed is.
Moet ik Juno ook meer runderhart geven vanwege de taurine?? die hier in zit? Ik weet even niet meer precies welke stof het was, maar er was een stof in runderhart die erg goed is voor hartpatienten.

Tevens las ik dat hij ook op een dieet moet waar weinig fosfor in zit, klopt dit? Moet hij dan op een nierdieet, maar dan met wat meer runderhart?

Wat zou ik hem nog meer kunnen geven ter ondersteuning? Ik weet zo even niet wat de medicijnen zijn die hij krijgt maar ik weet wel dat hij een slecht hart heeft. Hij heeft zowiezo plastabletten, en hartslag verlagende tabletten.

Ik hoor graag of jullie nog meer weten, alle hulp is welkom  ;D
Door Robian
#1110488
Mocht je een keer een makreel willen proberen, die heb ik nog wel in de vriezer liggen.
Ik kan het volgende week zo meenemen naar de training in Markelo.

Mocht je nu niet aan pompoen kunnen komen bij de lidl dan geef maar een gil.
Hier bij de Deka in almelo heb ik ze vorige week zien liggen. Als je voor vrijdag laten weten of ik die voor je moet kopen dan geef je maar een gil. (vrijdag's is boodschappen dag  :D )
Door Lycka
#1110497
[quote="Robian"]
Mocht je een keer een makreel willen proberen, die heb ik nog wel in de vriezer liggen.
Ik kan het volgende week zo meenemen naar de training in Markelo.

Mocht je nu niet aan pompoen kunnen komen bij de lidl dan geef maar een gil.
Hier bij de Deka in almelo heb ik ze vorige week zien liggen. Als je voor vrijdag laten weten of ik die voor je moet kopen dan geef je maar een gil. (vrijdag's is boodschappen dag  :D )
[/quote]

Mag ik dan meteen beginnen met gillen  ;D Ik heb geen autorijbewijs en kom dus nooit bij een Lidl. Ik kom niet verder dan boodschappen in de stad :P

Ik zal je dan volgende week het geld meenemen. Ik ben er dan toch wel.

Ik weet niet hoeveel ik hebben moet voor de groenteprutjes van beide boxers, misschien dat jij dat weet?

Alvast heel erg bedankt!
Door Robian
#1110566
[quote="Lycka"]
Mag ik dan meteen beginnen met gillen  ;D Ik heb geen autorijbewijs en kom dus nooit bij een Lidl. Ik kom niet verder dan boodschappen in de stad :P

Ik zal je dan volgende week het geld meenemen. Ik ben er dan toch wel.

Ik weet niet hoeveel ik hebben moet voor de groenteprutjes van beide boxers, misschien dat jij dat weet?

Alvast heel erg bedankt!
[/quote]

Wow wat een gil, mijn oren tuuten er nog van  :D ;D

Ik heb altijd verschillende soorten groente door de groentemixjes (prutjes mag ik niet meer zeggen  :P ).
Daar gooi ik altijd 1 pompoentje door. Van de totale mix die ik maak eten de jongens ongeveer 1,5 maand.
Het zijn trouwens kleine pompoentjes, formaat grote koolraap.
Door Lycka
#1110753
Ik moet nu een groentemix maken voor 4 honden, een boxer van 34 kilo met nierproblemen (mijn Shiva) een boxer van 44 kilo met hartproblemen, een dh van 35 kilo 9 jaar en leukemie en voor een herderkruising van 2 jaar en 30 kilo van mn schoonmoeder.  ;D

shiva zal veel groente moeten eten, en Juno moet geloof ik ook op een nierdieet (ik doe eerst even een normaal dieet met botten van kleine dieren, zodra ik alles uitgezocht heb zal ik verder kijken  ;D Maar er zal flink wat groentemix doorgaan dus ik denk dat ik er dan wel 2 nodig heb ??

Pompoentje moet net als met bonen even e kook over toch?
Door Mevroi Kruim
#1110790
Pompoentje kan prima rauw hoor!
Het bevat wel koolhydraten dus ik zou niet de helft pompoen geven. Het schijnt wel goed voor de darrempies te zijn  :D zowel voor d race als vestopping. Maar dan wel gestoofd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door