Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1098387
Even een vraagje....

Ikijok reageert erg sterk op de geur van bijv. frontline en andere anti-vlo en anti-teek middelen. Op practic reageert hij niet of nauwelijks. Als ik bijv. frontline open, dan gaat hij trillen, duikt in elkaar en probeert te vluchten... Herkennen jullie dit?

Rachel.
Door ~Joke~
#1098420
Kyra reageert zo op de geur van vers schapenvlees en de geur van een BBQ die aangemaakt wordt met aanmaakblokjes
Door bloemetje
#1098428
Malamoods schreef: Even een vraagje....

Ikijok reageert erg sterk op de geur van bijv. frontline en andere anti-vlo en anti-teek middelen. Op practic reageert hij niet of nauwelijks. Als ik bijv. frontline open, dan gaat hij trillen, duikt in elkaar en probeert te vluchten... Herkennen jullie dit?

Rachel.
Nee dat herken ik niet.
Door Edelgrijsje
#1098449
Toen ik nog Frontline gebruikte, kregen mijn honden het op hun heupen en renden weg, zo erg vonden ze het :(
Nu gebruik ik Advantage, druppels, dat gaat prima.
Door sandrra
#1098551
Toen ik frontline nog gebruikte dook Khami ook altijd in elkaar en maakte dat ze wegkwam. En als ik t erop deed trilde ze helemaal.
Door K&D
#1098679
Niet gebruiken dus, maar iets zoeken waar niet op gereageerd wordt. Dit is duidelijk niet goed en wellicht is hij supergevoelig voor fipronil, de werkzame stof.
Effectiviteit
De Frontline Spray is voor 100% effectief bij het doden van volwassen vlooien binnen 24 uur en meer
dan 95% voor minstens 5 weken bij niet gebade honden en katten. De Frontline Top Spot
voor katten is meer dan 97% voor 36 dagen. Fipronil wordt niet makkelijk verwijderd door baden,
er treedt echter wel enig verlies van effectiviteit op. Fipronil is ook effectief voor jonge
stadia en verhindert de voortplanting van vlooien. (Marsella, 1999; Clinipharm, 2002).
Nadelen spray: De alcohol basis van de spray kan bij herhaald gebruik huidirritatie veroorzaken.
Resistentie
geen gegevens
Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Herhaalde orale innamen (10-20 mg/kg) bij honden kunnen reversibele zenuwstoornissen
veroorzaken, zoals overgeven, trillingen en krampen (Clinipharm, 2002).
Kinetiek: Fipronil wordt na aanbrengen in de huid opgenomen. Het accumuleert in de talgklieren van
de huid, van waaruit het langzaam wordt uitgescheiden. (Marsella, 1999). Het wordt via de
huid voor minder dan 5% opgenomen in het lichaam. Na orale opname wordt fipronil snel afgebroken,
de afbraakproducten verdelen zich over het lichaam. Een week na behandeling
worden nog grote hoeveelheden metabolieten in weefsel aangetroffen, vooral vetweefsel
(halfwaardetijd 150-245 uur). Ontlasting, gevolgd door urine zijn de belangrijkste uitscheidingsroutes
(Clinipharm, 2002).
Acute toxiciteit:Voor zoogdieren is fipronil via de huid licht toxisch (LD50 > 2000 mg/kg bij ratten). Bij
orale inname is het matig toxisch (LD50 92 mg/kg bij ratten) (Inchem 932, 2002).
Chronische toxiciteit:maandelijks gebruik van frontline spray bij honden en katten gedurende 6 maanden
veroorzaakte geen afwijkingen. Door EPA uit voorzorg geclassificeerd als mogelijk carcinogeen
bij mensen (Marsella, 1999). Bij toediening van hoge doses aan ratten werden schildkliercarcinomen
gevonden. Er is geen bewijs voor mutageniteit. Bij hoge dosis effect op de
voortplanting bij ratten (Inchem 932, 2002).
ADI: 0-0,0002 mg/kg lichaamsgewicht (Inchem 932, 2002).
bron: RUG Rapport 63
Door Malamoods
#1098961
Geen zorgen, ik gebruik 't ook niet meer hoor (al heel lang niet meer), maar ik ben gewoon heel benieuwd of er meer honden zijn die echt op de geur reageren zeg maar...

Rachel.
Door Mevroi Kruim
#1099085
Ik gebruik Advantage en 2 van mijn katten reageren daar met complete paniek op, de andere 3 en de honden maakt het niks uit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door