Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#109770
Door de foto´s in barfclub kwam ik erachter dat mijn mix geen echte puree is. Zo ziet mijn mix eruit:

Afbeelding

Is dit goed naar jullie idee?
Door karray
#109811
Ik begrijp je reaktie, ziet er een beetje grof uit, waar mix je het mee?
Die mix van mij is wat fijner, neemt niet weg dat ik met de zelfde vraag loop ???
Wat is puree, de celwanden moeten afgebroken zijn, ik heb hiet pas een zeker gevoel als ik puree zie zoals op die foto die jij bedoel
Het onder deel vam mij mixer van de ovantio 3 is kapot, schreeuwend duur om er onderdelen van er bij te kopen(bijna net zo duur als het apparaat zelf) en loop er zelf aan te denken om maar een dure blender te kopen, hiervan zie ik ten minste dat het echt puree en waarvan ik weet dat de cellen daad werkelijk worden afgebroken.
Ik vind dit een hele intressanre topic!!!
Door Lizzy
#109856
Het lijkt mij ook aan de grove kant hoewel ik zelfs wel eens in boeken heb gezien dat je de groente kunt raspen. In dat geval levert het volgens mij alleen vezel en geen voedingsstoffen. Want, het idee achter het pureren is het kapot maken van de plantencellen omdat honden geen cellulose kunnen verteren. De groente moet dus totaal geplet worden wil de hond er de voedingsstoffen uit kunnen halen.

Nu is het toch redelijk moeilijk te bepalen of de groente op deze foto werkelijk totaal geplet is.... ik zou eerder denken dat het fijngehakt is? Maar, ik denk dat je dat zelf nog beter kunt beoordelen, in het echt zeg maar.

Heb je dit met een keukenmachine of staafmixer gemaakt trouwens?

Ik weet niet of het misschien een idee is om een paar maal per week deze groentenmix te mengen met pens, ala Mogens Eliasen dat voor schrijft?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 13 jun 2004, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#109861
[quote="Lizzy"]
Het lijkt mij ook aan de grove kant hoewel ik zelfs wel eens in boeken heb gezien dat je de groente kunt raspen. In dat geval levert het volgens mij alleen vezel en geen voedingsstoffen. Want, het idee achter het pureren is het kapot maken van de plantencellen omdat honden geen cellulose kunnen verteren. De groente moet dus totaal geplet worden wil de hond er de voedingsstoffen uit kunnen halen.

Nu is het toch redelijk moeilijk te bepalen of de groente op deze foto werkelijk totaal geplet is.... ik zou eerder denken dat het fijngehakt is? Maar, ik denk dat je dat zelf nog beter kunt beoordelen, in het echt zeg maar.

Heb je dit met een keukenmachine of staafmixer gemaakt trouwens?

Ik weet niet of het misschien een idee is om een paar maal per week deze groentenmix te mengen met pens, ala Mogens Eliasen dat voor schrijft?
[/quote]

Dan vraag ik me af of de plantecellen daadwerkelijk kapot gaan ??? Tenminste met dat reguliere groente apparaat dat ik bijv heb? En de meeste volgens mij, het is wel iets wat mij bezig houd
Als ik naar jouw puree kijk dan ziet het ook daadwerkelijk uit als puree.Ik geloof dat her bij mij er een beetje tussen in zit ::)
Door @lma
#109869
ik liep mij dus hetzelfde af te vragen van mijn 1e groentemix, en had daarom in de topic yoghurt gevraagd of ik het kon pureren met yoghurt om daarna in te vriezen. ik kreeg van Dory de tip om er evt. een beetje water bij te doen tijdens het pureren, maar als de groentemix op suikerkorrels lijkt is het ook goed. Ben met mijn 2e groentemix aan de slag gegaan; heb het eerst in de keukenmachine gemalen en daarna in de blender gepureerd met een beetje water. resultaat >perfecte groentemix Afbeelding
Door Marion
#109882
Ik heb het in de keukenmachine gedaan.
Lizzy wat bedoel je precies met mengen met pens? Ik heb het boek van Mogen Eliasen nooit gelezen namelijk.
Ik heb geen idee of de groente geplet is, wanneer is het geplet ???
Dit is mijn keukenmachine, ik heb de mengkom rechts gebruikt met een universeel mes erin. Als je goed kijkt op de foto zie je dat mes erin zitten.
Misschien moet ik het proberen het met de kom links bovenop ???
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marion op zo 13 jun 2004, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#109883
@lma schreef: ik liep mij dus hetzelfde af te vragen van mijn 1e groentemix, en had daarom in de topic yoghurt gevraagd of ik het kon pureren met yoghurt om daarna in te vriezen. ik kreeg van Dory de tip om er evt. een beetje water bij te doen tijdens het pureren, maar als de groentemix op suikerkorrels lijkt is het ook goed. Ben met mijn 2e groentemix aan de slag gegaan; heb het eerst in de keukenmachine gemalen en daarna in de blender gepureerd met een beetje water. resultaat >perfecte groentemix Afbeelding
Is dat wat je bij mij op de foto links boven op ziet een blender?
Door Lizzy
#109993
Ik denk dat je de groente in een blender fijner krijgt als in een keukenmachine. Je moet er dan inderdaad wel wat vocht bij doen zoals yoghurt of een rauw ei ofzo, anders lukt het niet. En ja, ik denk dat als je het eerst in de keukenmachine doet en daarna in de blender dat je zeker een perfecte groentemix krijgt! Heb je wel weer twee vuile apparaten.....

Over de pens: er zitten verteringsenzymen in pens. Deze verteringsenzymen schijnen ervoor te zorgen dat de hond gemakkelijker voedingsstoffen uit zijn voeding (en groente) kan halen. Pens schijnt alles te verteren waar het mee in aanraking komt. Of het echt waar is....? Ik weet het niet. Dit staat dus in het boek van Mogens.
Door Lizzy
#110006
Fermenteren: Fermentatie is het omzetten van aanwezige stoffen middels bacterieën, gisten of schimmels.

Volgens mij fermenteerde Roger de groente middels kefir-bacterieen/gisten. En dat moet nog wel te vinden zijn op Barfplaats, hoe hij dat deed. Ik kijk wel even voor je.
Door Marion
#110026
En als ik mijn groentemix nu zou mengen met kant en klare Fytomix (bv van Bibi) heeft dat dan hetzelfde effect?
En als ik dit zou willen doen wat Roger beschrijft kan ik dan mijn hudige groente-fruit mix uit de diepvries halen, laten ontdooien en die "fermenteren" met de kefir?
Door Lizzy
#110030
Volgens mij duurt dat fermentatieproces wel wat langer. Ik dacht eerder aan een aantal dagen....? Ik zal de topic ook weer even lezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door