Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienke_p
#108145
Hoi mensen,

heb me net rot gezocht. Kweet dat het al een aantal malen naar voren is gebracht. hoewel ik niet kan herinneren of dat op deze of andere lijsten was.

Het staat me namelijk bij dat het normaal(?) is dat honden die rauw eten de Cre en/of BUN ietsje hoger dan de normale aangegeven waarden kunnen uit vallen.

Ik heb namelijk een vriendin die twee Yorkshires heeft, een teefje en een reutje (gecastreerd). De teef had 63 en de reu 61 of het was andersom. Kweet zo niet of dat voor de BUN of de Cre was.

De DA zei tegen haar dat er nog geen reden tot paniek was, maar raadde haar wel aan om een nier dieet te geven (van Hill's uiteraard want dat verkopen ze).

Kan iemand me hiermee helpen? Haar hondjes eten vnl rauw, maar krijgen/kregen ook wel Royal Canine (dat was twee maanden geleden, want ik heb haar afgeraden dat te geven. Ze is overigens op de hoogte van de gevaren van de commerciele hondevoeren, dus begrijp niet waarom ze toch RC is gaan geven. Dat dat gemakkelijker is, omdat ze een te klein vriesvakje heeft vind ik wel zo'n k** excuus. Of ze nu nog steeds RC geeft dat weet ik niet).

Kan iemand me uit de band helpen? Kan ze tijdelijk maar beter wat meer groentes geven, eiwit armer dus?

MVG, Nienke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#108160
nienke_p schreef:

Bedankt Sylvia,

Ik zal haar meteen van de uitslag op de hoogte brengen.
En dat zoekwerk van mij laat ook wel te wensen over ::) :-[

MVG, Nienke
Valt wel mee hoor,ik wist dat het in de bieb bij medisch stond dus das al een voorsprong met zoeken ;D
Door karray
#108373
yalla schreef: Heb geen flauw idee waar dit over gaat.... ???
weet ook niet wat men met bun bedoeld, gaat volgens mij meer over kibbles versus / natural diet
Gebruikersavatar
Door Angelique
#108386
[quote="yalla"]
Heb geen flauw idee waar dit over gaat.... ???
[/quote]

Bloedwaarden... :D dat onderdelen vande bloedwaarden van honden die rauw eten afwijkt van de standaardwaarden zoals de DA's ze kennen.
Door Timmy
#108403
[quote="karray"]weet ook niet wat men met bun bedoeld, gaat volgens mij meer over kibbles versus / natural diet
[/quote]

BUN heet bij ons "gewoon" ureum, een afbraakproduct van de eiwitstofwisseling dat via de nieren wordt afgevoerd. Samen met creatinine geeft het een beeld over hoe de nieren ervoor staan.
Rauwvlees-honden hebben vaker een hogere waarde van onder andere uream en crratinine.

Nienke, ik denk dat ze bij jullie met andere waarden meten en dat die 63 en 61 voor de BUN in mg/dl worden aangegeven. Normaal "mag" dat zijn tussen de 7-30 (als ik me goed herinner...).

Gr.
Linda
Door karray
#108413
ik zag dat een aantal waarden hoger waren zoals de rode bloedcellen,kan iemand mij in geoon ned. vertellen war deze verschillen betekenen, behalve dan de waarde anders zijn.
Door nienke_p
#108730
[quote="Timmy"]
[quote="karray"]weet ook niet wat men met bun bedoeld, gaat volgens mij meer over kibbles versus / natural diet
[/quote]

BUN heet bij ons "gewoon" ureum, een afbraakproduct van de eiwitstofwisseling dat via de nieren wordt afgevoerd. Samen met creatinine geeft het een beeld over hoe de nieren ervoor staan.
Rauwvlees-honden hebben vaker een hogere waarde van onder andere uream en crratinine.

Nienke, ik denk dat ze bij jullie met andere waarden meten en dat die 63 en 61 voor de BUN in mg/dl worden aangegeven. Normaal "mag" dat zijn tussen de 7-30 (als ik me goed herinner...).

Gr.
Linda
[/quote]

Dank Linda voor je reactie. even ter toevoeging:
Cre staat voor creatinine. Wordt ook gebruik voor het meten van de filtratie waarde van de nieren (als ik het zo goed vertaal :)

ARF staat voor All Raw Food. Ik durf bijna her woord BARF niet meer te gebruiken, want doe je het maar een beetje anders dan in het boek van Billinghurst geschreven wordt blijkt het namelijk ineens geen BARF meer te zijn. ??? ::) Daarom prefereer ik om over ARF of rauw voeren te praten.

Dan even als reactie op Linda's opmerking oover verschil in waarden:
Hier is de BUn 'normaal' tussen de 8 en 28 mg/dl en Cre = 0.5 - 1.7 mg/dl, dus hetzelfde als in Nl. Ook niet zo gek zou ik zo denken omdat er nogal eens uitwisseling is tussen de Utrechtse Veterinaire Universiteit (of hoe heet ie?) en de Faculty of Veterinary Medicine in CM.

Maar al met al lijkt mij de BUN waarden dan wel te hoog voor die twee hondjes. Denk je dat de Royal Canine daar ook een rol in gespeelt kan hebben? Het lijkt me zo stug dat het aan het rauw voeren ligt. Hoewel beide hondjes, zeker het teefje, physieke wrakken zijn. Ahum, beide 'gefokt' door een DA uit Bangkok. :o :'(

MVG, Nienke Die net vanochtend van een professor aan het Social institue van de Chiang Mai Universty te horen kreeg dat ze moeilijkheden op haar werk ondervond sinds ze twee weken geleden het milieu rapport over de steeds maar toenemende lucht vervuiling in CM aan bood aan de burgemeester van de stad.
Yoo, waar is toch die vrijheid waar we altijd zo trots op zijn?? :-X >:( Gelukkig wordt de groep die zich bewust worden van de milieu vervuiling van onze aardbol, langzaam en gestaag steeds groter en men laat steeds duidelijker de stem horen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#108752
[quote="nienke_p"]
[
ARF staat voor All Raw Food. Ik durf bijna her woord BARF niet meer te gebruiken, want doe je het maar een beetje anders dan in het boek van Billinghurst geschreven wordt blijkt het namelijk ineens geen BARF meer te zijn. ??? ::) Daarom prefereer ik om over ARF of rauw voeren te praten.

[/quote]

Noem het zoals je wilt, daar zal HIER op dit forum niemand over vallen. :D
Door Lizzy
#108765
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Specia ... bloed.html

Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasproblemen en ziekte v. Addison. Te laag: Overmatig drinken

Nu staat er in de link waar Dory de waardes heeft neergezet ook dat BUN (ureum) hoog is bij honden die rauw eten. Ureum bij Whoofer was ook hoog. Niet erg hoog. Volgens mijn DA was dit eerder een uitdrogings-iets.

Misschien is het geleuter van mij hoor, maar ik denk dat het wel met rauwe voeding te maken kan hebben en wel omdat een hond op brokken heeft veel drinkt en een hond op vers dus helemaal niet veel drinkt. Mogelijk hebben ze deze gemiddelde waarde bepaald bij een grote groep honden die allemaal brokken eten (lijkt me logisch). Deze honden drinken stuk voor stuk veel. Meer dan een vers-hond. En misschien dat daarom het gemiddelde BUN gehalte lager is bij een brokkenhond. Wil niet zeggen dat die gemiddelde waarde ook per definitie slecht is. Toch? Misschien ligt het ook wel aan hoeveel te hoog zo'n gehalte is?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 jun 2004, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sander
#108772
De vraag is hier wat eigenlijk "normaal" is. Misschien zijn de waardes voor "brokkenhonden" eigenlijk wel gewoon te laag!
Door Lizzy
#108774
[quote="Sander"]
De vraag is hier wat eigenlijk "normaal" is. Misschien zijn de waardes voor "brokkenhonden" eigenlijk wel gewoon te laag!
[/quote]

Precies!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door