Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#107640
Wat ik me nu afvroeg, in hoeverre verschilt het zelf 'samenstellen' voor een grote hond met dat voor een heel klein hondje? Voorbeeld: Als je een grote hond hebt, kan je een complete maaltijd geven (vlees, groenteprut etc.) en als 'toetje' een lekker ribbetje, kippenvleugeltje of noem maar op... (of je kan kvv aanvullen met botten)... Maar met een klein hondje vind ik dat eerlijk gezegd wat lastiger... Een rib of kippenvleugeltje, vormt voor Ted een volledige maaltijd. Een heel karkas is veel te groot voor haar... Als ik Ted dus zoiets wil geven, moet ik een hele kvv maaltijd weglaten. Hoe vaak kan ik dit doen? En wat zijn dingen die ik, qua formaat en voedingsstoffen, het beste als 'volledige' knaagmaaltijd kan geven? Eendagskuikens? Sardienes? En hoe vaak?
Gebruikersavatar
Door chooky
#107714
Heb geen klein hondje ;D ;D ;D
Maar kan je wel vertellen dat ik bijna nooit een volledige maaltijd geef. De ene dag maak ik Chooky blij met een stuk lamsrib met eventueel een stukje orgaanvlees erbij, de andere dag krijgt ze bijvoorbeeld fytomix met wat groente/kruidenmix (ze krijgt niet zo heel veel groenvoer, alleen fyto en af en toe een ijsblokje met bijv. spinazie venkel en kruiden, peterselie, rozemarijn, etc).
Ik denk dat je het bij een klein hondje dus niet op volledige maaltijden moet gooien, maar echt op compleet over een langere periode (1 a 2 weken)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#107716
Volgens mij verschilt het zelf samenstellen van een kleine hond niet met een grote hond, behalve dan dat een kleinere hond langer met bv. een kip doet. Je zou voor Ted bv. een hele kip kunnen kopen en die in maaltijd porties verdelen. Elke keer als je een zelf samengestelde maaltijd wilt geven, pak je een portie. Dan heeft Ted aan het eind van de kip goede uitgebalanceerde maaltijden gehad.
Maar als je 1 dag in de week zelf wilt samenstellen, hoef je volgens mij niet zo heel goed op de percentages te letten. En dan kun je bv. een vleugeltje geven of een paar kippennekken ipv je kvv-maaltijd.
Door geer
#107722
Janet schreef: Maakt niet zoveel uit Geer, als de percentages maar kloppen. Alleen reken jij dan met grammen in plaats van onsjes ;D.
Haha, alleen, wil ik het allemaal laten kloppen, dan moet ik ted een ielepetielerig stukje bot geven, daar heeft ze geen donder aan ;D Ik ga haar gewoon een aantal keer per week iets anders geven, dan maar iets minder uitgebalanceerd.... 'T is zo'n heerlijk gezicht, zo'n muis die vol overgave haar kippenvleugel te lijf gaat ;D
Door Marion
#108104
Hoi Geer ik heb een klein hondje ;D

´s ochtends krijgt hij ongeveer 20 gram groente fruit mix, met ongeveeer 30-50 gram vlees. ´s avonds krijgt hij een vleesbot van ongeveer 100 gram. Dit zijn kalfsribben, lamsribben, stuk lamsbout, kippenvleugels, kipkarkas, halve eendenbout, lamsnekken, ossenstaart. Ik geef ook wel eens een hele kwartel, deze weegt ongeveer 200 gram, dat is dan 1 maaltijd voor de hele dag.
Zijn vleesbot is idd zijn maaltijd, dus niet zijn toetje :P
Ik zou ook wel eens een hele kip de tuin in willen mikken maar dat is dan gelijk een weekmaaltijd voor Tommie, dus dat zit er helaas niet in ;)
Verder is het grote voordeel dat het allemaal niet duur is voor zo´n kleintje ;D
Het nadeel dat als je een beetje een gevarieerde gf/mix wil maken, je gelijk genoeg hebt voor 2 maanden :-\
Door Marion
#108107
nog een oja;
hij krijgt ook sardientjes, 1 sardientje weegt ongeveer 100 gram en die krijgt hij dus 1 x per week ´s avonds als maaltijd.
Door geer
#205878
Misschien doe ik wel gewoon te moeilijk maar toch even nog een vraagje. Ik flans de laatste tijd wat vaker zelf, omdat ik wil dat ze wat vaker grote stukken vlees krijgen ipv gemalen... Nu is het voor Sophie, die 200 gram per maaltijd eet, lekker makkelijk. Morgen krijgt ze een groot stuk runderlap, een kuiken, wat lever/maagjes, fruit, huttekase en klaar is kees. Als toetje een kluifje.. Voor Ted vind ik het wat lastiger vinden. Als ik haar binnen een maaltijd wat variatie wil geven (ze krijgt zo'n 60/70 gram per maaltijd), dan moet ik alles zo klein snijden dat het hele 'grote lappen lekker trekken' verhaal niet meer opgaat.
Zit die variatie nu meer in mijn hoofd, maar is dat eigenlijk helemaal niet nodig (dan zou ik Ted dus bijv. morgen alleen maar 70 gram lap geven)? Ik stel niet elke dag samen, dus ik zorg niet dat ze versprijd over meerdere dagen compleet eet, maar ze eet natuurlijk wel CB...da's ook compleet....
Door Lizzy
#205948
geer schreef: Misschien doe ik wel gewoon te moeilijk maar toch even nog een vraagje. Ik flans de laatste tijd wat vaker zelf, omdat ik wil dat ze wat vaker grote stukken vlees krijgen ipv gemalen... Nu is het voor Sophie, die 200 gram per maaltijd eet, lekker makkelijk. Morgen krijgt ze een groot stuk runderlap, een kuiken, wat lever/maagjes, fruit, huttekase en klaar is kees. Als toetje een kluifje.. Voor Ted vind ik het wat lastiger vinden. Als ik haar binnen een maaltijd wat variatie wil geven (ze krijgt zo'n 60/70 gram per maaltijd), dan moet ik alles zo klein snijden dat het hele 'grote lappen lekker trekken' verhaal niet meer opgaat.
Zit die variatie nu meer in mijn hoofd, maar is dat eigenlijk helemaal niet nodig (dan zou ik Ted dus bijv. morgen alleen maar 70 gram lap geven)? Ik stel niet elke dag samen, dus ik zorg niet dat ze versprijd over meerdere dagen compleet eet, maar ze eet natuurlijk wel CB...da's ook compleet....
Ik vind het menu wat je noemt voor Sophie behoorlijk gecompliceerd hoor. Dat krijgen ze hier allemaal niet in 1 maaltijd. Zelfs niet in 2. Varieren IS inderdaad heel belangrijk. Maar varieren hoeft niet iedere dag. Varieren kan ook in 1 of 2 weken. Dus ja, 1 lapje vlees en bijv. 1 ribbetje: zou een prima maaltje zijn voor Ted.
Door harns 49
#205983
Tegen datzelfde probleem liep ik ook aan met mijn 3 border terriers. Een meaty bone van een veilig formaat is een veel te grote portie voor kleine hondjes met sterke grote terrierkaken. Mijn oplossing is gewoon het vlees en botten en evt organen te malen op die manier kan ik de porties afwegen en worden ze niet te dik. Ik maak dagporties.
Door Truus
#205990
harns 49 schreef: Tegen datzelfde probleem liep ik ook aan met mijn 3 border terriers. Een meaty bone van een veilig formaat is een veel te grote portie voor kleine hondjes met sterke grote terrierkaken. Mijn oplossing is gewoon het vlees en botten en evt organen te malen op die manier kan ik de porties afwegen en worden ze niet te dik. Ik maak dagporties.
Maar Geer wil denk ik nou juist geen gemalen vlees.
Door harns 49
#206004
Tja dan weet ik ook geen oplossing. Ik heb de mijne ook een keer een 100 grams geitenlapje met een stuk bot erin gegeven en ze zijn er bijna in gestikt. Ze namen het in hun bek goochelden er wat mee en probeerden het toen in zijn geheel door te slikken. Ik kon van beide honden nog een stukje te pakken krijgen om het uit de keel te trekken. Het probleem is dat de porties te klein zijn om er lekker aan te scheuren en te trekken. Vandaar dat ik alles of snij of maal.
Laatst gewijzigd door harns 49 op wo 17 nov 2004, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door