Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#107436
Ik zag zie dat er veel gepraat wordt over het toevoegen van spier vlees ik heb geen idee waar ik mij hierbij moet voorstellen ik dacht altijd dat spier vlees om bot zit en dat bijv hart spiervlees was, het vlees wat om bot zit word al gegeven dus dit kan men er niet mee bedoelen .Als ik spier vlees wil toevoegen kan iemand mij dan duidelijk maken wat ik dan moet kopen hoe ken ik spiervlees?
En is kopvlees nu wel of geen spiervlees?
Door Lizzy
#107464
Zie dit: http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=37594

De definitie van vlees wordt beperkt tot de skeletspieren. Dit is een belangrijke ontwikkeling. Andere delen van dieren die voor menselijke consumptie zijn bestemd, zoals slachtafvallen (waaronder hart, ingewanden en lever) of vet, moeten nu als dusdanig worden geëtiketteerd en niet langer als 'vlees'.
Er is evenwel ook bepaald dat een deel van het vetgehalte als vlees mag worden behandeld. Het moet dan wel gaan om vet dat aan de spieren is vastgehecht en het betrokken percentage mag niet hoger zijn dan de in de definitie bepaalde maxima.
Voorts is in de richtlijn bepaald dat de diersoort waarvan het vlees afkomstig is, systematisch moet worden vermeld, zodat bijv. 'rundvlees" wordt onderscheiden van 'varkensvlees'.
Tenslotte is bepaald dat separatorvlees niet onder de definitie valt. In de rundvleessector is separatorvlees volledig verboden als gevolg van BSE. Voor de andere diersoorten zal separatorvlees afzonderlijk moeten worden geëtiketteerd en behoort het niet langer tot het vleesgehalte van de producten waarin het voorkomt.
Door karray
#107509
als als ik het goed begrepen heb zou ik een runder lapje of een lap schapen vlees voor 15%,buiten dan de gehele kippen of konijnen aan het voer moeten toevoegen?
Door 202spots
#107511
karray schreef: als als ik het goed begrepen heb zou ik een runder lapje of een lap schapen vlees voor 15%,buiten dan de gehele kippen of konijnen aan het voer moeten toevoegen?
Hoe bedoel je???
Wat voor honden heb je en hoeveel geef je ze?(per maaltijd)
Wanneer je al genoeg kip of konijn in 1 maaltijd geeft dan hoef je GEEN ander spiervlees toe te voegen.
Wanneer je alleen spiervlees geeft(zonder bot) dan moet je 'n lepeltje gemalen eiereschil er doorheen doen voor de calcium.
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 09 jun 2004, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#107553
Hoe bedoel je???

Wat ik begrepen had dat zo'n 15% van het menu moet bestaan uit spieren, dus buiten de rmb om,ik bepgrijp dan niet op welke manier ik dit moet doe, ik ben bang als ik zeg tegen de mensen bij het slachthuis, doe mij maar runderspiervlees Dat ze mij niet begrijpen

Ik heb Labradors en Amerikaanse Akitas, ik zag dat je bij de bar plaats een introductie mail kon maken s'avonds laat, dus ik zal het doen bij deze
Gebruikersavatar
Door Nitus
#107556
Van BARF is het volgens mij de bedoeling dat je de prooi van een hond/wolf imiteert, dus als jij geen hele prooi kan voeren dan kun je er zelf één imiteren door de percentages bot, spiervlees en organen zelf bij elkaar te zoeken.
Als jij al hele kippen of konijnen geeft aan je honden hoef je geen spiervlees van welk dier dan ook meer toe te voegen omdat een hele kip en konijn al helemaal kompleet is.

En hier stond al een antwoord op je vraag wat spiervlees is ;) :
Paul_Barte schreef: De hele inhoud van een beest is spiervlees behalve het bot en de organen 8)
Door Janet
#107564
karray schreef: Wat ik begrepen had dat zo'n 15% van het menu moet bestaan uit spieren
Dat mag wel meer zijn hoor, per menu ::). Die 15 % geldt dacht ik voor organen.
karray schreef: dus buiten de rmb om,ik bepgrijp dan niet op welke manier ik dit moet doen,
Met RMB geef je al Raw Meaty Bones, rauwe vleesbotten, waar de verhouding ongeveer 50-50 is.

Als je hele prooidieren geeft, hoef je niet nog extra vlees toe te voegen. Als je samenstelt, moet je idd naar de verhoudingen kijken.

Heb je de menu's al doorgebladerd? Daar zie je vast ook wel meer over percentages.
Door karray
#107583
Dat lijkt mij inderdaad een goed idee om af en toe hele karkassen te geven, waar haal ik konijnen vadaan, ja in Borgenspark krioelt het van de konijnen, maar hieraan heb ik niets, ik ga zeker tijdens jachtproeven konijnen en eenden inslaan dit wel, ben wel bang dat ze ook tijdens de proeven gaan zitten barfen, dat ze de eend opeten in plaats dit naar mij terug te brengen :-[
Door Lizzy
#107595
Hoi Karin,

Als je 50% rauwe vleesbotten zou geven die voor de helft bestaan uit bot en de helft bestaan uit spiervlees (dit is per definitie spiervlees)

en je geeft

15% rauwe groentepuree

en je geeft

15% orgaanvlees
--------------
= 80%

Houd je 20% over. Dit kun je invullen met spiervlees, zuivel, rauwe eieren, gezonde tafelrestjes.

Stel dat je van die 20% (die je nog over houdt) nu 15% spiervlees geeft, dan heeft jouw hond dus 25% + 15% spiervlees binnen gekregen. Want, aan het bot hoort ook nog 25% spiervlees te hangen.

Wanneer jouw botten kaler zijn dan 25% vlees, dan zul je wat extra spiervlees moeten geven om dit te compenseren.

Oef.... ik hoop dat dit een beetje duidelijk is want de percentages tollen bij mij nu ook door mijn hoofd!
Door karray
#107634
je bent de granen/zaden en fruit en vis vergeten.
Als ik 1 x 10 dagen of zo dan ook een compleet karkas geefvan een komijn kip of eend dan ben ik er ookvolgens mij
Door Janet
#107718
Niet vergeten. Lizzy geeft praktisch geen graan en de vismaaltijd valt voor het gemak onder het RMB-gedeelte. Bovendien kun je het zelf invullen, dus zaden/groenten/fruit e.d. kun je eventueel onder de "gezonde tafelresten" scharen.
Laatst gewijzigd door Janet op wo 09 jun 2004, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#107725
Bij mij ligt het wel in de planning . het granen/zaden/fruit/vis wel 15% waarschijnlijk zelf iets hoger liggen
Heb het jaren geleden ook zo gedaan en dit was mij uitstekend bevallen.Mocht Luna haar plekken niet verdwijnen dan zal ik het zonder granen voor haar gaan doen, dit geld ook voor honden die ik in de toekomst zal hebben met eventuele huidproblemen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door