Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#106774
Hallo iedereen,

Een onderdeel van onze barfmaaltijden is soms kipgehakt. Dat halen we bij een poelier waar ook de kippennekken en vleugels vandaan komen en het gehakt bestaat uit gemalen karkassen etc.
We krijgen dit altijd per kilo verpakt in een plastic zakje en nu gingen we zaterdag een nieuwe lading ophalen en stond er opeens een grote waarschuwing op de verpakking.....
Het was in de trant van: pas op, dit product kan schadelijke bacterien bevatten en vermijd contact met uw eigen keukengerei. Zorg ervoor dat u voor gebruik dit product door en door kookt zodat schadelijke bacterien geen kans krijgen....

Wij kennen natuurlijk de waarschuwingen over vers vlees van mensen die er niets vanaf weten. Wij geven de honden ook rauwe eieren en nooit problemen mee gehad. Maar nu schrokken we toch (weer) omdat dit voorheen dus NIET op de verpakking stond en nu wel..

Moet ik mij iets van deze waarschuwing aantrekken voor onze honden die het rauw eten (en dus niet door en door gekookt... :o) ??????
Of is dit net zo 'erg' als rauwe kippennekken, pens, hart, etc geven.............

graag jullie advies.
groetjes
een bezorgde marit
Gebruikersavatar
Door chooky
#106779
Volgens mij is dat precies dezelfde waarschuwing die je tegenwoordig op bijna alle kipproducten ziet, voornamelijk bedoelt voor de mensen.
Door K@rin
#106783
chooky schreef: Volgens mij is dat precies dezelfde waarschuwing die je tegenwoordig op bijna alle kipproducten ziet, voornamelijk bedoelt voor de mensen.
Ik denk ook, dat dit alleen een waarschuwing is, zodat de leverancier niet verantwoordelijk kan worden gesteld, wanneer mensen last krijgen van Salmonella.
Misschien staat het er nu weer op, omdat het weer warmer wordt en de mensen vaker gaan barbecuen en dan vaak de kippenpoten half rauw opeten.
Wat ik hier geleerd heb, is dat de honden maar zelden last krijgen van Salmonella.
Door Lizzy
#106785
Op alle kip die je bij Albert Heijn koopt staat de zelfde waarschuwing. En die kippetjes eten mijn hondjes ook op hoor. Niks van aantrekken! Het maagzuur in de maag van de hond doodt de salmonella bacterie!
Door serradomar
#106842
ooohhh gelukkig, ik hoef me dus geen zorgen te maken.
maar omdat die poelier het spul altijd als 'hondenvoer' verkoopt (tenminste zo noemt hij zelf het kipgehakt) vroeg ik me dus opeens af waarom ik dit zo door en door zou moeten koken....maar ja, tegenwoordig waarschuwen ze overal voor, voor het geval je ze ooit een rechtzaak aan wilt doen... ;)

bedankt voor het wegnemen van mijn zorgen,
groetjes marit
Door laura
#106846
Misschien denkt de poelier wel dat je het door en door kookt voor je hondjes??
De slager van mijn zus had ook grote verhalen dat het zeker eerst gekookt moet worden :-X

Volgens mij is het puur de wetgeving dat het erop staat!
Door ~anna~
#106847
Bij de supermarkt was er een tijdje terug afgeprijst konijn de jongen van de supermarkt zei toen hij mij het pakket zag bekijken het is nog goed hoor.
Ik zei toen het is voor de honden hij weer goed vehitten dan is er niks an de hand zonde zei ik nou dan moet u het zelf maar weten.
Konijn koken dat is het enige vlees waarvan ik wist dat het ok is wat ik zo durf te geven omdat de oudste dat wel vaker heeft gehad.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op ma 07 jun 2004, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#107291
Joh, wij hebben hier in de buurt een hartstikke goeie keurslager zitten bij wie je van de grond kan eten, zo schoon is het in zijn winkel. Hij had een tijdje geleden ook opeens van die enge alarmerende stickers op zijn kipfilet. Is gewoon regelgeving van bovenaf. En als ik ergens kipfilet zou durven kopen, is het wel bij hem.
Trouwens, weet je wat het leuke is? In die superschone kwaliteitswinkel zijn honden welkom!!!! :D En iedere viervoeter krijgt van meneer de slager een royale hand (dus geen handje!!) rundvlees in stukjes ..... (sorry, even off the topic, moest ik even kwijt) :D
Door ~anna~
#107298
Dat is toch net als vroeger volgens mij krijgt mijn broer zijn hond dat ook bij hun in de buurt.En bij de sigarenboer als mijn broer een krantje gaat halen een koekie :P
Door 202spots
#107500
hondenliefhebster schreef: Trouwens, weet je wat het leuke is? In die superschone kwaliteitswinkel zijn honden welkom!!!! :D En iedere viervoeter krijgt van meneer de slager een royale hand (dus geen handje!!) rundvlees in stukjes ..... (sorry, even off the topic, moest ik even kwijt) :D
Maakt me niet uit hoe veel ik van dieren houd....maar ik zou het niet prettig vinden wanneer er honden of andere dieren in mijn slagerij mogen komen....sorry..
Wanneer mijn eigen honden in me keuken naast me staan dan vind ik dat prima,maar wanneer een lekkere ruige hond z'n eigen effe staat uit te schudden bij de slager...uh...No Thanks! ::)
De enige honden die overal worden toegelaten worden zijn de "dienst"honden,blinde geleiden of andere hulphonden,de enige winkel waar alle honden mee naar binnen mogen is de dierenwinkel.
Door Ordell
#107506
202spots schreef:
Maakt me niet uit hoe veel ik van dieren houd....maar ik zou het niet prettig vinden wanneer er honden of andere dieren in mijn slagerij mogen komen....sorry..
Wanneer mijn eigen honden in me keuken naast me staan dan vind ik dat prima,maar wanneer een lekkere ruige hond z'n eigen effe staat uit te schudden bij de slager...uh...No Thanks! ::)
De enige honden die overal worden toegelaten worden zijn de "dienst"honden,blinde geleiden of andere hulphonden,de enige winkel waar alle honden mee naar binnen mogen is de dierenwinkel.
Totdat je 's-nachts hebt moeten zoeken naar een inbreker in een supermarkt en de volgende dag blijkt dat ie een ferme bolus in de winkel heeft achtergelaten.... :-[
Gewoon de inbreker de schuld geven dan is alles weer opgelost.... ;D ;D ;D
Door 202spots
#107508
Ordell schreef:

Totdat je 's-nachts hebt moeten zoeken naar een inbreker in een supermarkt en de volgende dag blijkt dat ie een ferme bolus in de winkel heeft achtergelaten.... :-[
Gewoon de inbreker de schuld geven dan is alles weer opgelost.... ;D ;D ;D
Dat word dan onder de "dienst" honden gerekend Ordell
en als ze wat achter laten....tja ::) :-\ :-X
Door Jolly
#107543
Ordell schreef: Totdat je 's-nachts hebt moeten zoeken naar een inbreker in een supermarkt en de volgende dag blijkt dat ie een ferme bolus in de winkel heeft achtergelaten.... :-[
Gewoon de inbreker de schuld geven dan is alles weer opgelost.... ;D ;D ;D
heb je geen commando daarvoor, voordat een hond een pand binnen gaat ?
Lijkt me wel zo handig ;)
Oke nou snap ik wel dat daar natuurlijk niet altijd tijd voor is, is een beetje lullig, om te roepen :"poppetje daarbinnen, ff blijven zitten hoor, de hond mot ff schijten en komt er zo aan." ;D ;D zie je het voor je, die vogel is dan al gevlogen.

eugh was het max? nou dan is het toch niet zo erg, zijn drollen zijn beter dan die van bijv een brokken hond, Ja toch. ;)
Enne als je hem (de inbreker) te pakken hebt gehad, dan moeten ze niet zeiken in de super. zo
Laatst gewijzigd door Jolly op wo 09 jun 2004, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#107799
Dat komt omdat de adrenaline door het lichaam stroomt en dat doet de sluitspier geen goed waarschijnlijk... ;D
Door Jolly
#107804
Ordell schreef: Dat komt omdat de adrenaline door het lichaam stroomt en dat doet de sluitspier geen goed waarschijnlijk... ;D
bij de hond? of bij de angstige schijterd van een inbreker ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door