Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#106791
Wat altijd wordt beweerd is dat een teek pas zo'n 24 tot 48 uur eventueel besmettelijke bacterien overbrengtn (of dit nu de inhoud van speekselklieren, van de darm- of de maaginhoud is ???)

Dit had ik dus netjes overgenomen, zo van: verwijder de teek zo snel mogelijk want na zo'n 24-48 uur blablabla.

Nu mailde ik heel toevallig met de fabrikant van een goede tekentang, die errug veel schijnt te weten van teken en de ontwikkelingen in het binnen- en buitenland bijhoudt. Hij zegt dat de besmettting in principe al direct kan plaatsvinden omdat er bewijzen zijn van mensen die nadat ze direct een teek hadden verwijderd de ziekte van lyme kregen.

Nou weer heel wat anders dus. Ik vind het prachtig om met de waarheid te komen maar door al die verschillende meningen ben ik er wat huiverig voor om zoiets totaal anders te beweren.

Heb net Onze Hond gekocht, met een artikel over teken maar ja hoor... ook daar beweren ze dus dat de ziekten pas na 24 tot 36 uur worden overgedragen...

onzin, geen onzin, waarheid, halve waarheid...

Wat zou nou het meest geloofwaardig zijn? Ik ben benieuwd naar de diverse reacties. Ikzelf vind het verhaal van die tekenkenner zo gek nog niet... ik bedoel, als het nou echt voorkomt dat de ziekte direct al na de beet wordt overgedragen, wat is daar dan nog tegenin te brengen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#106800
Anna Penta schreef: Wat altijd wordt beweerd is dat een teek pas zo'n 24 tot 48 uur eventueel besmettelijke bacterien overbrengtn (of dit nu de inhoud van speekselklieren, van de darm- of de maaginhoud is ???)

Dit had ik dus netjes overgenomen, zo van: verwijder de teek zo snel mogelijk want na zo'n 24-48 uur blablabla.

Nu mailde ik heel toevallig met de fabrikant van een goede tekentang, die errug veel schijnt te weten van teken en de ontwikkelingen in het binnen- en buitenland bijhoudt. Hij zegt dat de besmettting in principe al direct kan plaatsvinden omdat er bewijzen zijn van mensen die nadat ze direct een teek hadden verwijderd de ziekte van lyme kregen.

Nou weer heel wat anders dus. Ik vind het prachtig om met de waarheid te komen maar door al die verschillende meningen ben ik er wat huiverig voor om zoiets totaal anders te beweren.

Heb net Onze Hond gekocht, met een artikel over teken maar ja hoor... ook daar beweren ze dus dat de ziekten pas na 24 tot 36 uur worden overgedragen...

onzin, geen onzin, waarheid, halve waarheid...

Wat zou nou het meest geloofwaardig zijn? Ik ben benieuwd naar de diverse reacties. Ikzelf vind het verhaal van die tekenkenner zo gek nog niet... ik bedoel, als het nou echt voorkomt dat de ziekte direct al na de beet wordt overgedragen, wat is daar dan nog tegenin te brengen?
Er is wel verschil tussen de Tekenkoorst en Lyme en misschien ook wel tussen mensen en dieren. Ik zou zijn waarheid dan ook niet direkt als dé waarheid aannemen, want het 24/48uurs verhaal komt natuurlijk ook niet compleet uit de lucht vallen en daarachter kan ik ook geen commerciële inslag bedenkden en bij die van de tekentangenmeneer wel.
Door Lizzy
#106813
Dit is wel een goeie site: http://www.bio.uu.nl/~arbo/informatie/V ... teken.html

Dit staat er bijvoorbeeld:

"Zo'n 25% van de teken is besmet met de bacterie Borrelia burgdorferi, de veroorzaker van de Lyme-ziekte en in 35% van de gevallen dat mensen daadwerkelijk gebeten worden door teken vindt er ook besmetting plaats" (geldt voor Nederland he).

"De registratie en diagnose van aandoeningen die door teken worden overgebracht is de laatste tijd sterk verbeterd. Hierdoor lijkt het aantal aandoeningen dramatisch toe te nemen, maar dat is deels schijn. Het is wel zo dat het aantal teken in Nederland toeneemt en dat daarmee het aantal besmette teken ook toeneemt"

"In ongeveer 35%van de tekenbeten vindt er besmetting met de bacterie plaats. Meestal gebeurt dit als de teek voor langere tijd, langer dan 24 uur, op het slachtoffer heeft gezeten of als de teek op een verkeerde manier wordt verwijderd".

"Belangrijk is om NOOIT de teek van tevoren te behandelen met alcohol, een ander desinfecterend middel of een brandende sigaret. Een teek in doodsnood kan zijn maaginhoud direct uitspugen, rechtstreeks in het bloed van het slachtoffer"

en

"Draai de teek uit de huid totdat de teek loslaat. Blijft de punt van de snuit achter dan is dat niet erg, deze is niet besmet en groeit net als een splinter uit je huid".

Goed, ik denk dus dat je de tekentang-meneer mogelijk bedoelt dat je een teken-tang van ZIJN fabriek moet hebben om teken goed te verwijderen. Doe je dat niet (verwijder je de teek niet op de juiste manier - dus met ZIJN teken-tang ;D), dan kan er inderdaad direct besmetting optreden. Even zonder dollen: je kunt dus inderdaad direct besmet raken wanneer je de teek niet op de juiste manier verwijderd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 jun 2004, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#106816
Als die man van die tekentang beweerd dat er bewijzen zijn dat de besmetting meteen plaats kan vinden, vind ik het geen raar idee om te vragen naar die bewijzen. Waarschijnlijk (hopelijk) heeft hij het uit onderzoeken. Ik denk dat je met deze onderzoeken veel verder komt, dan kun je zelf goed kijken hoe het onderzoek is uitgevoerd e.d.

Grote kans dat hij de onderzoeken niet wil geven, vaak moet er voor betaald worden namelijk. Misschien heeft hij wel titels voor je? Ik heb nl toegang tot veel betaalde sites.
Door Timmy
#106827
Anna Penta schreef: ontwikkelingen in het binnen- en buitenland bijhoudt. Hij zegt dat de besmettting in principe al direct kan plaatsvinden omdat er bewijzen zijn van mensen die nadat ze direct een teek hadden verwijderd de ziekte van lyme kregen.
En wie zegt dat DAT nou juist de besmette teek was? Er kan wel een niet ontdekte teek hebben gezeten die na volzuigen gewoon is afgevallen. Niemand die dan weet dat DAT juist de besmette teek was...

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#106870
Timmy schreef:

En wie zegt dat DAT nou juist de besmette teek was? Er kan wel een niet ontdekte teek hebben gezeten die na volzuigen gewoon is afgevallen. Niemand die dan weet dat DAT juist de besmette teek was...

Gr.
Linda
Dat dacht ik ook, en daarbij weet de leek vaak niet hoe een teek eruit ziet die net gehapt heeft, of die 24 uur geleden gehapt heeft. Het is dan ook niet zeker of die teek inderdaad net gehapt had aangezien je een tekenbeet in de regel niet voelt. (tenminste ik niet :-X)
En de verklaring van een paar mensen vind ik persoonlijk ook geen bewijs.
Door Anna Penta
#106886
tja, kijk daarom ben ik zo blij met deze reacties. Omdat ze namelijk ook weer waar zijn, misschien nog wel waarder dan het verhaal van de tekentangmeneer ;)

Hij heeft een heel verhaal gegeven, ik zal een stukje daaruit kopieren:
Mijn bronnen zijn behalve de praktijkervaringen van particulieren, de literatuur,en de bevindingen van onderzoekers in landen zoals Zweden, die ook weer veel informatie kregen van wetenschappers uit de voormalige Sowjet Unie die, naar vermoed, de meeste raadselen van het spinnetje in geheime programma's misschien al tientallen jaren geleden geheel of gedeeltelijk hebben ontrafeld.

Verder beweert hij dit:
Omdat de teek ongeveer een dag nodig heeft om zich vast te ‘metselen’, kan hij de eerste 24 uur vrij gemakkelijk worden verwijderd. ???

Ook zegt hij dat je de teek niet moet verbranden omdat daarbij als de teek knapt er miniscule bloeddeeltjes op de huid kunnen terechtkomen. ???

en dit: doe de teek in een flesje en noteer de datum erop. Bij ziekteverschijnselen kan de teek dan onderzocht worden. Nu lijkt mij dit een nuttige tip voor teken die je in vakantielanden op de hond aantreft maar toch zeker niet voor binnenlandse teken ???
Laatst gewijzigd door Anna Penta op ma 07 jun 2004, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#106894
om nu al die teken te gaan bewaren :-\
aan de andere kant lijkt me dat je bij je zelf een teek toch snel ontdekt. Bij een hond met veel, lang haar, zie je ze snel over het hoofd maar bij mensen moet je ze toch zo zien/voelen. Dan zou je ze toch altijd verwijderen, voordat je er ziek van wordt. Ik kan me niet voorstellen, dat mensen met zo'n volle teek rond lopen en niks in de gaten hebben.

Elvira
Door Anna Penta
#106900
nou dat van dat vastmetselen klopt wel. Waarschijnlijk is het zo dat de teek er echt zo'n 24 uur over doet om zich vast te hechten voordat hij bloed gaat zuigen. En daarom neemt de besmettingskans na ca. 24 uur geleidelijk toe. Althans, dat is mijn conclusie.

Verder: weet iemand of frontline ook tegen de uitheemse teken werkt die bijv. babesiosis overbrengen? Volgens mij niet maar ga nu weer twijfelen. Ik meen destijds te hebben uitgezocht dat slechts de scaliborband ook tegen deze laatste teken werkt.

nawoord: heb net een dierenkliniek gebeld en die zei dat frontline ook tegen die uitheemse teken werkt.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op ma 07 jun 2004, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#106907
wat de waarheid is weet ik niet, maar qyan heeft lyme opgelopen door een teek die er nog geen 24 uur had gezeten, ondanks frontline gebruik, etc, etc.

volgens mijn dierenarts werkt alleen scalibor tegen babesioses, frontline niet. maar wat de waarheid is, geen idee :-X
Door Anna Penta
#106908
mmmh wendy, dat werpt weer een heel ander licht op de zaak...

ik lees ook net de verpakking van frontline en het spul zou niet werken bij de dermacentor-teek die babesiose overbrengt...
Door qyan
#106909
Elvira schreef: om nu al die teken te gaan bewaren :-\
aan de andere kant lijkt me dat je bij je zelf een teek toch snel ontdekt. Bij een hond met veel, lang haar, zie je ze snel over het hoofd maar bij mensen moet je ze toch zo zien/voelen. Dan zou je ze toch altijd verwijderen, voordat je er ziek van wordt. Ik kan me niet voorstellen, dat mensen met zo'n volle teek rond lopen en niks in de gaten hebben.

Elvira
mijn moeder heeft een keer 3 maanden met een teek in haar been gelopen, zonder het te weten :-X
de teek was dus naar binnen gegaan.
ze had 5 grote rode bulten op haar been. pas toen een vriendin van haar de plekken na 3 maanden zag en ze herkende als tekenbeten, is ze naar de huisarts gegaan.
de teek zat onder haar huid en is onder plaatselijke verdoving verwijderd (bult is dus open gesneden om die teek eruit te kunnen halen)
Laatst gewijzigd door qyan op ma 07 jun 2004, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#106912
Anna Penta schreef: mmmh wendy, dat werpt weer een heel ander licht op de zaak...

ik lees ook net de verpakking van frontline en het spul zou niet werken bij de dermacentor-teek die babesiose overbrengt...
tja anna, volgens de dierenarts kan het niet hoor, ik zal de teek toen wel niet gezien hebben ::)
als er iets is wat ik toen deed, en nu nog steeds doe is het als ik lang in het bos wandel grondig controleren (gezien het tekenverhaal van mijn moeder hierboven)
zowel ik als mijn moeder onderzochten qyan grondig, na iedere wandelingen, van kop tot teen, in de liezen, onder de oren we lieten qyan ook op zijn rug liggen met zijn poten wijd, etc, etc.
en ik weet gewoon 100% zeker dat die teek er niet langer als 24 uur in heeft gezeten.
maar nogmaals, wat de waarheid is ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#106917
qyan schreef: wat de waarheid is weet ik niet, maar qyan heeft lyme opgelopen door een teek die er nog geen 24 uur had gezeten, ondanks frontline gebruik, etc, etc.

volgens mijn dierenarts werkt alleen scalibor tegen babesioses, frontline niet. maar wat de waarheid is, geen idee :-X
Verschil is denk ik dat bij Frontline de teek eerst moet bijten en dan na de beet droogt die in. Met een Scaliborband schijnen de teken wat vlotter te gana hemelen. Afgezien daarvan hielp de Frontline hier in zoverre tegen teken dat ik zonder Frontline 50 teken per hond per dag eraf kon vissen en met Frontline nog maar 20 :(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#106918
Elvira schreef: om nu al die teken te gaan bewaren :-\
aan de andere kant lijkt me dat je bij je zelf een teek toch snel ontdekt. Bij een hond met veel, lang haar, zie je ze snel over het hoofd maar bij mensen moet je ze toch zo zien/voelen. Dan zou je ze toch altijd verwijderen, voordat je er ziek van wordt. Ik kan me niet voorstellen, dat mensen met zo'n volle teek rond lopen en niks in de gaten hebben.

Elvira
Er zijn mensen die nooit andere delen vna hun hond aanraken als zijn/haar kop. Die honden kunnen ook met megagezwellen lopen en baasje heeft niets gezien of gevoeld. Die zien ook pas de eerste vlooien als ze over der eigen sokken lopen LOL
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door