Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hiari
#106511
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum, en krijg eerdaags een hond van twee jaar oud.
Waar de hond nu woont krijgt hij duck afgewisseld met royal canin.
Ikzelf wil als hij bij mij in huis komt barf gaan geven, maar weet niet hoe ik dat het beste kan aanpakken.
zou ik de duck en royal canin moeten afbouwen of kan ik beter gelijk overstappen?
Ik ben al een paar dagen aan het lezen hier op het forum, ook als gast zat ik hier vaak, maar begrijp nog altijd niet hoe ik dat het beste kan doen.
(ik weet niet of het van belang is maar de hond weegt 60 kilo)
Vast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Door Nitus
#106515
Hoi, welkom. Als je hond al geregeld vers krijgt kun je in principe meteen overstappen. Ik zou je wel aanraden om het voer dat je wil gaan geven, het menu dus, hier neer te zetten, dan kunnen mensen die er verstand van hebben kijken of het een beetje in balans is.
En wat begrijp je nog niet precies?
Wat voor hond krijg je trouwens?
Door Hiari
#106523
een Boerboel, krijg ik.... dus omdat hij al duck krijgt kan ik zonder meer overstappen?
Of is het toch beter om eerst over zijn verhuizing heen te komen?
Door Lupa
#106526
als je weet hoeveel je moet geven en wat je moet geven is overstappen geen probleem(voor de meeste honden)
Door Lizzy
#106599
Allereerst welkom op Barfplaats! En, gefeliciteerd met de komst van jouw nieuwe hond!!

Persoonlijk zou ik die Royal Canine brokken gelijk in de kliko gooien en NOOIT meer geven. Rommel is het. Ik zou overschakelen op volledig Duck voor het moment. Dat is de hond gewend dus daar kan niks mis mee gaan.

Nu weet ik niet precies hoeveel kennis je al hebt over het zelf samenstellen van voeding? Als je al ervaring/kennis hebt, dan zou ik vrij snel (zodra de hond zich ook maar een beetje op z'n gemak voelt) direct beginnen met het wennen aan botten, te beginnen met kippennekken. Als dat goed gaat, dan kun je dit langzaam uitbouwen. En dan zou ik gewoon in een aantal dagen/weken over stappen van Duck naar zelf samengesteld.

Mocht je nog geen ervaring/kennis hebben, dan kun je je nu lekker in gaan lezen en eigenlijk hetzelfde doen als hierboven beschreven, maar mogelijk net wat langzamer. Je begint met 1 dag zelf samenstellen, waarbij je hem gelijk aan botten went (wederom: kippennekken). Je bouwt dan op jouw tempo en dat van de hond dit uit naar 7 dagen per week. In dit geval is het ook erg handig wanneer je nu al begint met het verzamelen van adresjes waar je je spullen kunt krijgen.

Je kunt trouwens op de dagen dat je zelf samenstelt de zelfde hoeveelheid aanhouden in totaal als dat hij normaal Duck krijgt. Dus stel hij krijgt normaal 1200 gram Duck (ik noem maar wat he), dan zou ik hem ook 1200 gram zelf samengestelde maaltijden geven. En dan moet je even aankijken hoe dat gaat en "met de ogen voeren".

Omdat in versvlees vrij veel orgaanvlees zit, zou ik geen orgaanvlees gebruiken op de dagen dat je zelf samenstelt. Ik zou groentepurees, spiervlees, rauwe vleesbotten (beginnen met kippennekken!), eieren, vis, beetje zuivel en dat soort dingen geven. Eigenlijk zou ik om diezelfde reden de hoeveelheid granen (en dus ook rijst) tot een minimum beperken of weg laten.

Ik heb geen idee of je met bovenstaande informatie iets kunt. Maar goed, gelukkig kun je hier zoveel vragen stellen als je hebt!

Groetjes, Lizzy
Door Hiari
#114193
Dank voor de tips, ik ga eerst eens even lezen bij de menu's, voorlopig zit hij nog altijd op het voer dat hij bij de fokker ook kreeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door