Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tigger
#1057761
Bij de hond van een kennis is huidmijt vastgesteld; volgens hem is het niet besmettelijk...de naam van de mijt is dan ook (nog) niet prijsgegeven ::).
Dus nu ben ik aan het rondsnuffelen op internet in hoeverre huidmijten besmettelijk zijn. Bij sommige types staat het wel genoemd (cheylietella) en andere weer niet.
Mijn vraag is; is elke mijtsoort besmettelijk voor andere honden?
Gebruikersavatar
Door pike
#1057876
Ik weet niet of je van besmettelijk kunt spreken, het is nl. geen virus of bacterie. Het zijn beestjes, en beestjes kunnen lopen (en/of springen), dus ik neem aan dat alle soorten mijten op je hond kunnen lopen als die ergens gaat staan of liggen waar die beestjes rondkruipen. Alleen zullen niet alle soorten last bezorgen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1057890
Demodex wordt geacht op elke hond voor te komen in geringe aantallen. Als een hond daar last van heeft komt het doordat zijn immuunsystem niet goed werkt. Die wordt dus niet als besmettelijk aangemerkt en verder de anderen wel.
Door oDB van Angela
#1069605
huidmijt kenmerkt zich door onderhuidse gangen te 'graven', dat jeukt vreselijk en de vacht laat los..
je snapt dat doordat de mijt zich onderhuids begeeft er niet direkt een bemetting kan komen.. er zijn wel enkele mijten die op de hond leven en niet onderhuids.. kan je zo de namen niet geven.. maar echter oormijt wel! dat lijkt me duidelijk, oormijt leeft in de gehoorgang van het dier, maar kan bij close contact overgaan naar ander dier..
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door