Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna
#1038
Hallo,

Ik weet dat de meeste honden hier de lekkerste dingen te eten krijgen, maar worden ze eigenlijk nooit iets beu? En wat doen jullie daaraan?
Mijn hond lijkt op het ogenblik mijn met liefde bereide granenmixjes (die ze eerst overheerlijk vond) een beetje beu te zijn... :( Ook over de bibi is ze niet altijd even enthousiast. Soms doet ze eerst wat andere dingen voor ze gaat eten. Ik doe er nochtans steeds andere groenten bij en wissel ook alle soorten af. De fytomix gaat ook niet altijd even vlot naar binnen. Ik geef haar niet meer eten dan vroeger en ze heeft wel trek. Dat is snel getest met een stukje brood of een tafelrestje. Daar is ze namelijk dol op en dat laat ze enkel als ze ziek is. Als ze ziek is, eet ze trouwens helemaal niets (ze vast dan uit zichzelf, dateert van voor de versvoerperiode, gelukkig). Nu eet ze wel, maar soms met lange tanden... vooral de granen dus.

Toen ik mijn hond nog brokken gaf, liet ze die soms een hele dag onaangeroerd om dan 's avonds lekker... tafelresten en blik te eten! :-[ Shame on me, ik weet het, het is alweer een tijdje geleden, maar het illustreert wel haar eetgedrag. Oh ja, en ze is haar speeltjes ook snel beu. Ze houdt waarschijnlijk gewoon van afwisseling. Heeft er misschien niets mee te maken, maar wat nieuw is, vindt ze vaak eerst leuk en later vindt ze het maar niets. Zo ook, laaang geleden... een proefpakketje farmfood... ze vond het om te smullen. Hele zak besteld en toen vond ze het ineens niet meer te vreten. Zo erg is het dus nu helemaal niet, maar ik vroeg me dus af of jullie honden ook soms dingen beu raken en hoe jullie dat oplossen.

Groetjes,

Anna.
Door sylvia
#1039
de dag dat mijn honden iets te eten beu zijn is de dag dat ik ga rennen richting dierenarts ;D
Maar dan laat je de granen toch even zitten,je hond gaat geen tekorten oplopen als je de granen laat zitten,en in de bibi zit ruim voldoende graan.
Door Lizzy
#1040
Hoi Anna, geef je nog maar kort vers/rauw vlees? Het schijnt namelijk een bekent verschijnsel te zijn dat honden ineens gaan zitten mutsen met hun eten... Want, voor het eerst in hun leven zijn ze "verzadigd". En, ze krijgen zo hun voorkeuren. Hoe serieuzer jij daar op in gaat, hoe leuker zij het vinden!

Hier kregen de honden vaak een bot, als toetje (dus eerst een bak vlees met groente). Dat bot vonden ze 10 keer interessanter en dus gingen ze lopen trutten met hun vlees/groente maaltijd en wilde ze hun bot. Punt. Nou, ik heb die grappemakers dus gewoon niet meer zo vaak een bot als toetje gegeven. Nu weten ze trouwens WEER precies "Oh, ik heb kalfssnippers in mijn bak, DAT betekent dus een bot als toetje". Ze weten dan ook niet hoe snel ze die bak leeg moeten eten om hun toetje te krijgen. Iedere keer lieten ze weer veel resten in de bak liggen. Dus (het zijn net kleuters) is er een nieuwe voorwaarde aan verbonden: "Eerst bord leegeten en dan pas een bot". Nu eten ze dus hun bak redelijk leeg en als er weer wat blijft slingeren, dan roep ik "eerst prakje opeten" en likken ze snel de restjes nog even uit... En zo blijf je bezig met die slimme snuiters....

Die granen zou ik ook gerust laten vallen. Niet iets wat ze nodig hebben en als ze ze niet lekker vinden: so be it.

Groetjes, Lizzy
Door roger
#1041
<<[quote]Hallo,

Ik weet dat de meeste honden hier de lekkerste dingen te eten krijgen, maar worden ze eigenlijk nooit iets beu?  En wat doen jullie daaraan?<<


24 uur vasten,en je zal zien dat het probleem is opgelost!


<<Mijn hond lijkt op het ogenblik mijn met liefde bereide granenmixjes (die ze eerst overheerlijk vond) een beetje beu te zijn... <<


Ze moest zich schamen, je hond bedoel ik.




Anna, als mijn honden niet met enthousiasme hun pot leeg eten, als ik het tenminste al in een pot doe, want soms geef ik het gewoon zo van de grond, dan krijgen ze minstens 24 uur niks.


Gr.
Roger.
Door ester
#1042
Anna, als mijn honden niet met enthousiasme hun pot leeg eten, als ik het tenminste al in een pot doe, want soms geef ik het gewoon zo van de grond, dan krijgen ze  minstens 24 uur niks.


Gr.
Roger.
dierenbeul ;D :P :o ;)
Door ester
#1043
een dagje vasten kan goed zijn hoor es  :P ;) ;D
was maar een grapje ;D
Door Jolly
#1044
Ik zou met Chasey ook wel zo'n vasten dag willen doen, alleen gaat meneer dan zelf opzoek naar eten, dus is ineens brood weg of hij snaait de moestuin(voor zover als dat er nog wat staat leeg of hij vreet snel de bakken brokken van de dames jack russel leeg, (normaal laat hij deze altijd staan, hoeft hij niet meer :D)
Ik doe dus geen vastendag meer.
Is dat heel erg Roger?
Door oebaya
#1045
Hoi Anna,

Ben wel geen barfer en vers vlees voer ik parttime, maar uit je hele verhaal, inclusief dat vanuit de brokken tijd, heb ik de indruk dat je hond je een beetje manipuleert met eten. Zo van: er is zo veel, er is vast nog iets lekkerders.
De oplossing is heel simpel: biedt het eten een kwartier aan, niet eten is bak weg tot de volgende voertijd. Zelfde bak aanbieden, opnieuw niet eten, bak weer weg en volgende etenstijd bak weer aanbieden.
Er zijn maar weinig honden die dan volharden in hun voedselweigering.
En een vastendag is altijd goed voor een hond, dus die kan je altijd inzetten, ook als de hond geleerd heeft om zijn portie op te eten. Variëren met de tijden waarop je voert (misschien doe je dat al) is ook een remedie. Stel van mij begint soms om 5 uur 's middags al te zeuren: Ik zeg dan: "Jongens het konijn is nog niet gevangen", schenk mezelf nog lekker een borrel in en laat ze nog een poosje wachten. Nooit problemen met niet eten, ook de adoptie Labrador had het snel door: het is eten als het je wordt aangeboden en anders niet.
Door Anna
#1046
Hey,

Bedankt voor jullie reacties. Mijn hond staat sinds eind januari full time op vers. Huidperikelen staken toen (toevallig of niet?) de kop op, maar zijn (toevallig of niet?) sinds de invoer van meer groenten en vooral van granenmaaltijden verleden tijd.

Misschien moet ik inderdaad op dit ogenblik even stoppen met granenmaaltijden tot ze er ooit weer zin in krijgt. Al die dure natuurwinkelproducten die ik mezelf niet toesta, staan hier wel nog in de keukenkast, dus het wordt niet meer dan een tijdelijke break. Ik ben er ook erg tevreden over. Misschien kan ik het lekkerder maken??

Vasten, ja misschien. Maar dan begint ze ongelooflijk veel gras te eten en volgens mij heeft ze dan echt honger. Heb het nog niet echt een hele dag geprobeerd. (Zou het zelf verschrikkelijk vinden om een dag niet te eten. ;D)

Het is niet zo dat mijn hond een toetje krijgt na het eten. En als ze het niet opeet, krijgt ze ook niets anders. Als ze het niet meteen opeet, laat ik het wel meestal nog even staan. Uiteindelijk eet ze het eigenlijk altijd op. Er is (nog) niet echt een groot probleem. Haar vroegere enthousiasme is gewoon soms weg. :-/

Misschien manipuleert ze wel een beetje, maar zonder veel resultaat in elk geval. ;D Er komt echt niets lekkerders in de plaats. Telkens iets in de koelkast zetten en er weer uithalen vind ik niet zo geslaagd. Kan niet goed zijn voor het vlees.

Misschien moet ik het eten gewoon spannender maken. Voerbak verstoppen of zo? Maar ja, het is geen spelletje... Ik heb haar voerbak wel eens op een andere plaats gezet en toen ging het voer sneller op. Ook als er iemand een beetje in de buurt is, eet ze haar voer sneller op (zo van: "ik vind het wel niet lekker, maar ik eet het nog liever zelf op dan dat jij het zou opeten"). Voor wie dit als problematisch gedrag klinkt, er zijn verder absoluut geen tekenen van baknijd. Geen gegrom of zo.

Wat soms ook helpt, is dat ik haar een piepklein stukje brood toon en dat in de granenmix gooi. Dan wil ze het er absoluut uit vissen en soms eet ze dan gewoon verder!! ;D

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#1047
Persoonlijk zou ik zo weinig mogelijk drama maken van het eten en het niet spannend maken. Want, zo wordt het (volgens mij) van kwaad tot erger en sta je het eten over 1 jaar op te hangen in een boom en is de mix gemixed met zalm...

Ik zou er zelf dus minder drama van maken en de bak neerzetten en na 10 minuten weghalen. Niet op gegeten? Pech! Volgende keer beter.

De tip van Oebaya vind ik ook erg goed. Uitstellen die hap. Niet om 1800 uur (bijv) eten geven, maar zelf even lekker borrelen met wat snackjes en dan om 19:00 of 20:00 de honden eten geven. Of, sla eens een maaltijd over. Of, geef eens de helft minder voor een paar dagen... Want, misschien zijn ze gewoon verzadigd....!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 02 sep 2003, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#1048
ja, qyan begint ook te miepen met de bibi.
moet eigenlijk eten 2 tot 3x per dag, maar heb nu toch ff zijn darmen op de laatste plaats gezet.
die strijd ben ik echt niet vanplan te gaan verliezen met hem voordat ik het idd met zalm in ene boom kan gaan hangen
idd, de hele verdere eerste dag geen eten meer gegeven.
de volgende dag heb ik hem de helft gegeven van zijn eten en de andere dag weer de andere helft.
nu eet hij weer!
maar sinds alles oorten worden afgewisseld lust ie opeens geen fyto meer en wel meer niet
Door Anna
#1049
Persoonlijk zou ik zo weinig mogelijk drama maken van het eten en het niet spannend maken. Want, zo wordt het (volgens mij) van kwaad tot erger en sta je het eten over 1 jaar op te hangen in een boom en is de mix gemixed met zalm...
Hey Liz, voer in een boom hangen... dat is een supergoeie tip!! ;D
Moet ik sowieso eens uitproberen... Gaat mijn hond zeker achteraan!
Vanmorgen ging alles in elk geval heel goed. Ze heeft zonder dralen de bibimix naar binnen gewerkt. En nee, die hing niet in een boom... :P Is het eigenlijk een goed idee om iets als "braaf" te zeggen, als het op is? Of kan ik er beter helemaal geen aandacht aan geven?

Ben wel opgelucht dat er nog honden zijn die wat moeilijk doen met eten. Sorry, Wendy. Wordt jouw Qyan ook snel zijn speelgoed beu? Ik denk dat het er iets mee te maken kan hebben. Ze houden gewoon van afwisseling.
In vergelijking met elke dag dezelfde brokken hebben ze een misschien fantastisch menu, maar alles went. Nu vinden ze het gewoon normaal dat ze elke dag lekker voer hebben!!

Groetjes,

Anna.
Door tieneke
#1050
Ja slim zijn ze wel die honden van ons.
Kobus weet wat hij erg lekker en minder lekker vind!
Soms is het een hele klus om hem zijn bak leeg te laten eten.
Het is dus de baas manipuleren >:(
Door qyan
#1051

Hey Liz, voer in een boom hangen... dat is een supergoeie tip!!  ;D
Moet ik sowieso eens uitproberen...  Gaat mijn hond zeker achteraan!
Vanmorgen ging alles in elk geval heel goed.  Ze heeft zonder dralen de bibimix naar binnen gewerkt.  En nee, die hing niet in een boom...  :P  Is het eigenlijk een goed idee om iets als "braaf" te zeggen, als het op is?  Of kan ik er beter helemaal geen aandacht aan geven?

Ben wel opgelucht dat er nog honden zijn die wat moeilijk doen met eten.  Sorry, Wendy.  Wordt jouw Qyan ook snel zijn speelgoed beu?  Ik denk dat het er iets mee te maken kan hebben.  Ze houden gewoon van afwisseling.
In vergelijking met elke dag dezelfde brokken hebben ze een misschien fantastisch menu, maar alles went.  Nu vinden ze het gewoon normaal dat ze elke dag lekker voer hebben!!

Groetjes,

Anna.
hoi anna,
niet eens zijn eten in de boom gehangen voor je hond, kinderachtig hoor ;D
maar nee, qyan is zijn speelgoed niet snel beu, maar we leggen zowiezo automatisch iedere week 3 nieuwe speltjes neer, of zogezegd eigenlijk 3 ode die er al een tijdje niet hebben gelegen.
dus weet niet of hij speelgoed ook snel beu is.
maar qyan is nu net pas begonnen met moeilijk eten hoor, maar denk dat dat komt omdat we ook nu net pas zijn begonnen met alle soorten bibi.
met alleen natuur en lam en rijst had hij er geen last van, maar nu dus wel.
maar...hij eet maar wat de pot schaft, moet ik thuis immers ook
;)
Door Anna
#1052
Hey Wendy,

Mijn hond herinnert zich oude speeltjes altijd nog... En ze vindt ze meestal niet leuk meer. Zo heeft ze altijd een piepballetje en als de piep eruit is, krijgt ze een nieuw! Maar ik heb haar pas eens een nieuw gegeven toen er dus wel nog een piep in het vorige zat. De balletjes waren ook allebei groen. Je zag amper het verschil... Zij dus wel. Als je het nieuwe gooide, rende ze er achteraan als een gek. Het oudere moest ze niet. We probeerden haar wel te foppen natuurlijk. Dan deden we alsof we het oude gingen gooien, maar gooiden het nieuwe. Dan ging ze daar eerst achteraan, maar kwam meteen weer terugspurten!! Heel grappig! Het waren dus helemaal DEZELFDE balletjes!! Intussen is ze het nieuwe balletje ook beu... >:( Er zijn ook wel blijvers, zoals de koord... Die doet het meestal wel goed!
Zo... dat waren weer veel woorden voor een simpel verhaaltje! ;D
Heeft ook niets met eten te maken, maar misschien een beetje met haar eetgedrag... Ik weet het niet. :-/

Groetjes,

Anna.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door