Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#104231
Nou doe het maar weer even hier, weet niet goed waar het anders bij hoort.

Ik heb net Farmfood gebeld en gevraagd naar waar ze hun vleesmeel vandaan halen.

Dit zei Gerrit: van een afdeling van de Rendac.

Ik zei: dus dan zitten er chemische antioxydanten in.

Nee, zei hij, het is geen cat. 3-materiaal. Het komt van een afdeling van de Rendac die o.a. ingredienten voor bouillon verwerkt.

Hij beweerde dus dat (in tegenstelling tot wat ik steeds hoorde) niet alle Rendac-materiaal chem. antioxydanten bevat...

Verder zei hij dat ze hun vetten halen bij Ten Cate Vetten in Stadskanaal die aan bakkers leveren.

Ik vond hem erg voorzichtig in zijn antwoorden en zei ook niet meer dan ik vroeg. Nu probeer ik de Rendac te bellen om zijn verhaal te controleren. Ing. van Vuuren is er niet, en net werd er helemaal niet opgenomen.

Conclusie: waarschijnlijk halen alle NL-brokkenfabrikanten hun vleesmeel bij de Rendac en aanverwante bedrijven. Maar als het waar is dat er nog onderscheid is in kwaliteit, ben ik alweer een stapje verder.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op wo 02 jun 2004, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#104236
Net iemand van de Rendac gesproken. Volgens hem is het afhankelijk van de wens van de klant of ze al dan geen chemische antioxydanten toevoegen. Wil de klant dat niet, dan gebeurt het niet. Hij zegt dat door een speciaal proces niet per se antioxydanten nodig zijn om de vetten te conserveren.

Wat Gerrit de Weerd dus zei, kan kloppen. De Rendac-man klonk niet of hij dingen wilde verbergen.
Door Anna Penta
#104242
Toch blijft het vreemd. Overal lees je dat de grondstoffen zelf al antioxydanten kunnen bevatten... Maar dan zou dat toch bij de Rendac moeten gebeuren want het slachtafval dat daar aankomt bevat toch nog geen BHA etc...

Maar als hij nou zegt dat dat gebeurt op verzoek van de klant, die het dan weer vermeldt op het etiket :o
Door geer
#104246
Even nog wat anders... ik zag gister een stukje van de Keuringsdienst van waarde... Dit keer ging het over de Separator-industrie, waar vlees wordt verwerkt om knakworstjes e.d. van te maken... Ik viel er midden in, dus heb niet het hele programma gezien... Wat ik wel heb gezien, is dat kip- kalkoen en ander soortige karkassen worden aangeleverd en hier het restvlees wordt afgeschraapt... Dit wordt dan verwerkt tot een soort gehakt. De karkassen worden vervolgens gebruikt in de diervoedingsindustrie... Nu heb ik niet het hele programma gezien, dus ik weet niet of er nog andere 'troep' aan dat gehakt werd toegevoegd, maar wat ik wEl zag was de vraag van de interviewer: "Hoe duur is dat gehakt nou, als ik dat zou willen kopen?"

Het was 5 euro voor 10 kilo, en da's volgens mij niet echt duur! Zou dat voor de mensen onder ons met 100000 Leonbergers niet een goede aankoop zijn als onderdeel van een Barfmaaltijd??? Vroeg ik me zomaar ineens af ::)
Door Lizzy
#104250
Hoi Geer, ik heb het hele programma gezien. Alle kippenkarkassen, kippenNEKKEN (vandaar dat wij ze niet kunnen krijgen! Ze zijn dus WEL geschikt voor menselijke consumptie!!!), kalkoenkarkassen en kalkoennekken gingen inderdaad naar deze fabriek in Ermelo.

Met een machine werden alle stukjes vlees nog van het bot afgeplukt. Je hield dan een kippengehakt/kalkoengehakt over dat geen bot meer bevatte en super goedkoop is! Dit gehakt gaat naar worstenfabrieken over de hele wereld! (ook Nederland). Het is prachtig vlees waar niets aan toegevoegd wordt. Leuk overigens: de fabrieksdirecteur nam zo 1 grote hap van het rauwe kippengehakt!

Goed, ik dacht nog "dit is mooi goedkoop barfvlees". Maar, iets langer erover nagedacht te hebben: ik zou het niet willen hebben want het is veel te fijn gemalen (het is zo fijn als aardappelpuree). Ik wil vlees in brokken geven.

De fabrieksdirecteur vertelde verder nog: alle botdelen worden gemalen en eventueel gedroogd en gaan naar de petfood-industrie.
Door geer
#104257
Ja, dat stukje waar hij dat hapje nam zag ik ook! Het leek mij inderdaad wel een goed Barf-ingredient... Bovendien leek deze fabrieksmeneer mij best een redelijke vent; zou je dit soort fabrieken niet kunnen vragen of ze het ook iets minder fijn (in een soort voorstadium) aan particulieren willen verkopen? Ook heb ik zo'n flauw vermoeden dat de gemiddelde barfer meer zou willen betalen voor onbehandelde karkassen dan dat ze verwerkt opleveren... Hoe heette die fabriek ook alweer, misschien kan ik ze eens mailen! :D
Door Lizzy
#104260
Overigens: goede zaak dat Farmfood nu eindelijk heeft verteld waar hij zijn vleesmeel vandaan haalt. En ik geloof nu ook zeker dat het vlees niet geconserveerd wordt hoor.

Persoonlijk geloof ik alleen niet in dat verhaal over niet-categorie 3 materiaal. Want:

"Welkom op de site van Rendac B.V, een onderneming die al meer dan 70 jaar dierlijk restmateriaal en kadavers verwerkt. De activiteiten van Rendac bestaan uit het ophalen, verwerken en (laten) vernietigen van dierlijke restmaterialen en kadavers op een zodanige manier dat veilige en bruikbare brandstoffen ontstaan.

De dierlijke restmaterialen en kadavers die Rendac ophaalt en verwerkt, vallen volgens de Europese destructiewetgeving in de categorie 1 of 2-materiaal. Dit zijn kadavers en dierlijke restmaterialen die uit ethische/maatschappelijke overwegingen of uit het oogpunt van volksgezondheid dienen te worden vernietigd".

Zij maken geen ingredienten voor bouillon. Tenzij dat een onderonderneming van Rendac is. Ik zag laatst dat Paul daar iets over geschreven heeft... Ik ga ff zoeken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#104263
Anna Penta schreef: Net iemand van de Rendac gesproken. Volgens hem is het afhankelijk van de wens van de klant of ze al dan geen chemische antioxydanten toevoegen. Wil de klant dat niet, dan gebeurt het niet. Hij zegt dat door een speciaal proces niet per se antioxydanten nodig zijn om de vetten te conserveren.

Wat Gerrit de Weerd dus zei, kan kloppen. De Rendac-man klonk niet of hij dingen wilde verbergen.
Hier maak je even een klein denkfoutje, want de vetten haalt de Weerd in Standskanaal en het vleesmeel bij Rendac.

Dat Rendac dus geen anti-oxydanten aan zijn vetten toevoegt is in dit verhaal niet relevant.
Door Anna Penta
#104271
Angelique schreef:

Hier maak je even een klein denkfoutje, want de vetten haalt de Weerd in Standskanaal en het vleesmeel bij Rendac.

Dat Rendac dus geen anti-oxydanten aan zijn vetten toevoegt is in dit verhaal niet relevant.
Tja, ik haal dingen even door elkaar want het gaat voor mij niet slechts om Farmfood. Er zijn massa's diervoedingsfabrikanten die hun vetten wel bij Rendac halen en dus gaat het dan wel op.
Door Lizzy
#104272
Door Paul:

"Sonac in Bergum was van Rendac.
Harimex in Loenen is de grootste bloedverwerker van Europa. (lees rundereiwitten)
Smits in Vuren verwerkt beenderen tot eiwitten en as.
Zowel Harimex als Smits Vuren zijn lid van de Sobel groep waarvan Rendac een aparte divisie is".

Nou, zie dan:

http://www.sobel.nl/nld/nop/#korte

http://www.sobel.nl/nld/historie

http://www.sobel.nl/nld/nop/#rendac
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 02 jun 2004, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#104279
Anna Penta schreef:

Tja, ik haal dingen even door elkaar want het gaat voor mij niet slechts om Farmfood. Er zijn massa's diervoedingsfabrikanten die hun vetten wel bij Rendac halen en dus gaat het dan wel op.
Dan moet je niet dit Wat Gerrit de Weerd dus zei, kan kloppen. De Rendac-man klonk niet of hij dingen wilde verbergen. erbij zetten. Het lijkt namelijk in dit topic om de Weerd/farmfood te gaan.
Door Lizzy
#104280
geer schreef: Ja, dat stukje waar hij dat hapje nam zag ik ook! Het leek mij inderdaad wel een goed Barf-ingredient... Bovendien leek deze fabrieksmeneer mij best een redelijke vent; zou je dit soort fabrieken niet kunnen vragen of ze het ook iets minder fijn (in een soort voorstadium) aan particulieren willen verkopen? Ook heb ik zo'n flauw vermoeden dat de gemiddelde barfer meer zou willen betalen voor onbehandelde karkassen dan dat ze verwerkt opleveren... Hoe heette die fabriek ook alweer, misschien kan ik ze eens mailen! :D
Ik denk dat hij het niet minder fijn kan leveren omdat de stukjes vlees die ze nog van het bot afhalen miniscuul klein zijn..... Maar goed, misschien zijn er wel barfers die het gehakt wEl willen hebben of die de botten (zonder vlees) willen hebben?!
Door geer
#104285
Misschien dat hij voor een enkeling wel bereid is om een doos karkassen weg te zetten :) Maarre...hoe heette die fabriek?
Door Lizzy
#104290
Angelique schreef:

Dan moet je niet dit Wat Gerrit de Weerd dus zei, kan kloppen. De Rendac-man klonk niet of hij dingen wilde verbergen. erbij zetten. Het lijkt namelijk in dit topic om de Weerd/farmfood te gaan.
Volgens mij gaat het over beide. Het lijkt er namelijk op dat Rendac aan eigenlijk alle Nederlandse (en mogelijk Europese) brokfabrikanten levert. En blijkbaar hebben ze meerdere afdelingen bij Rendac, namelijk: die vleesmeel maken die wel geconserveerd wordt en wel van categorie 3 materiaal wordt gemaakt en ze maken vleesmeel dat niet geconserveerd wordt en niet van categorie 3 materiaal wordt gemaakt (maar van bouillon kwaliteit).

Ik kan dat op de site van Rendac niet vinden, dat dat het geval is (dat laatste).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door