Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door callas
#104083
Ik heb ( ongevraagd vanwege mijn klantenbestand in Assen, maar wel ongevraagd )een brief gekregen van een DA uit Assen. Daarna heb ik hem per mail nog een aantal vragen gesteld en hier volgt een beknopte samenvatting.


Er staat o.a.

Als gevolg van nieuwe inzichten in werkingsduur en bijwerkingen van honden- en kattenvaccins hebben wij ons entschema aangepast. Voor sommige ziektes is de aangetoonde immunitetsduur veel langer dan 1 jaar. Tevens zijn er steeds meer meldingen van bijwerkingen van met name multi-valente vaccins ( entstoffen tegen een heleboel ziektes tegelijk). Om voor uw huisdier zo veilig ,mogelijk een optimale bescherming te geven, houden wij vanaf heden het volgende schema aan:
honden:
hondeziekte: eens in de 2 jaar enten
leverziekte eens in de 2 jaar
parvo, weil, para-influenza jaarlijks
Bordetella ( sorry Alies!!) als honden in pension gaan.

Conclusie:

Voor honden wisselen we de "grote" prik ( hondeziekte, leverziekte, weil, parvo, para influenza ) ( eventueel kennelhoest) af met de "kleine" prik (parvo, weil,( en para-influenza neem ik ,Anita, aan, Deze werd hier niet vermeld maar boven staat deze als jaarlijks te geven enting aan gegeven! ) ( eventueel kennelhoest.)

Voor katten:
Wisselen we de combinatieprik ( katten/niesziekte) af met de niesziekte-prik.
Chlamydia uitsluitend in groepen katten waar chlamydia-probleem is aangetoond.

Het advies van jaarlijks de cocktail komt uit de tijd dat hondenziekte en leverziekte nog regelmatig voorkwamen en een goede immuniteit volgens de vaccin-firma's uitsluitend gegarandeerd werd bij het jaarlijks enten met de cocktail. Hier waren verder geen nadelen van bekend. Er zijn een paar dingen veranderd:
- In NL wordt nog maar zelden hondenziekte of leverziekte gevonden
-er kleven wel degelijk nadelen aan "over" vaccineren.
- een aantal vaccins garanderen een bescherming tegen honden- en leverziekte van 2 jaar.

Nu vallen de verschillen op tussen de diverse vaccin-firma's. Geen enkele firma kan aangeven hoe lang de bescherming tegen een ziekte precies duurt. D.m.v "chalenge"proeven, heeft men voor dit vaccin een registratie gekregen voor de immuniteitsduur. Voor de meeste vaccins is voor deze periode een jaar genomen.

ER ZIJN OOK STUDIES DIE AANGEVEN DAT DE BESHERMING VOOR SOMMIGE ZIEKTES VEEL LANGER IS ( VOOR HONDEZIEKTE TOT 7 JAAR !!!!!!) :o

Maar als een vaccin-firma deze registratie wil krijgen, zullen zij hier eerst weer aangepaste proeven moeten doen. Deze tests nemen jaren in beslag en zijn kostbaar. Maar nu men ervan overtuigd is geraakt dat je ook te vaak kan enten zijn er diverse firma's toch met deze proeven bezig.
OVER EEN PAAR JAAR ZULLEN VOLGENS MIJ ALLE ENTSTOFFEN AANGEPAST ZIJN.
Het merk entstof dat wij gebruiken heeft deze proeven al gedaan, en geven aan dat de bescherming tegen honden- en leverziekte 2 jaar gegarandeerd is. Zij zijn weer bezig met kijken of deze termijn misschien og langer kan worden.


Helaas heeft deze DA (nog) weinig op met vers vlees want hij zegt:'" Een evenwichtige voeding bestaat m.i. uit compleet hondenvoer ( brokken, diner, blik) van een degelijk merk. Vlees is volgens hemm een lekkernij

Er is dus nog wel werk aan de winkel mensen!

Maar wat betreft de entingen. De veranderingen gaan misschien voor velen van ons te langzaam maar volgens mij gloort er hoop aan de horizon.
Er zijn wel degelijk mensen mee bezig/begaan! ;)

Groet Callas
Door lekker kort
#104143
Ik wil alleen even reageren op de chlamydia enting bij katten, katten worden echt ziek van deze enting, dat is een aantal jaar terug ook echt gebeurd, toen was dat opeens nieuw, het is een groot probleem geweest, mede daardoor zijn er gelukkig weer heel veel dierenartsen die enkel kattenziekte niesziekte enten.

En Callas die kennelhoest enting is echt enkel geldklopperij en geeft geen afdoende bescherming.

Groeten Fritz.
Door yalla
#104162
callas schreef:Vlees is volgens hemm een lekkernij
Ja zeg, stel je voor dat je je honden iets lekkers te eten geeft. Nee, het mag vooral geen lekkernij zijn. :o
Door lekker kort
#104189
yalla schreef:

Ja zeg, stel je voor dat je je honden iets lekkers te eten geeft. Nee, het mag vooral geen lekkernij zijn. :o
Ja dan verwen je ze teveel dat is niet goed :P
Door Anna Penta
#104192
heb gelijk weer wat meer tegengas durven geven in mijn stuk over vaccinaties (was ik tot nu toe vrij voorzichtig mee maar als zelfs een da het zegt is er volgens mij meer mogelijk :D) Heb op basis van dit stuk zelfs nog wat vernieuwende info kunnen toevoegen :)
Door zurca
#104194
lekker kort schreef: Ik wil alleen even reageren op de chlamydia enting bij katten, katten worden echt ziek van deze enting, dat is een aantal jaar terug ook echt gebeurd, toen was dat opeens nieuw, het is een groot probleem geweest, mede daardoor zijn er gelukkig weer heel veel dierenartsen die enkel kattenziekte niesziekte enten.

En Callas die kennelhoest enting is echt enkel geldklopperij en geeft geen afdoende bescherming.

Groeten Fritz.
Bedoel je dat katten na deze enting ziek kunnen worden of op langere termijn er iets aan over kunnen houden?
Mijn twee "kleintjes" zijn namelijk ook geent tegen chlamydia, en hebben daar tot op heden geen last van gehad. (zover ik zo kan beoordelen dan) Dat de dierenarts deze enting gaf wist ik pas nadat ik de entboekjes te zien kreeg..Ik had gevraagt om de kittenenting, kattenziekte en niesziekte. De chlamydia deden ze er ook maar even bij, ben daar niet erg blij mee en heb dat dus ook even verteld..Ach ze haalden hun schouders erover op, wat weet jij nou over inentingen. Zo'n houding haden ze daar. Het moge duidelijk zijn dat ik daar niet meer kom..(overgens worden de katten ook niet meer geent..)
Door lekker kort
#104198
zurca schreef:

Bedoel je dat katten na deze enting ziek kunnen worden of op langere termijn er iets aan over kunnen houden?
Mijn twee "kleintjes" zijn namelijk ook geent tegen chlamydia, en hebben daar tot op heden geen last van gehad. (zover ik zo kan beoordelen dan) Dat de dierenarts deze enting gaf wist ik pas nadat ik de entboekjes te zien kreeg..Ik had gevraagt om de kittenenting, kattenziekte en niesziekte. De chlamydia deden ze er ook maar even bij, ben daar niet erg blij mee en heb dat dus ook even verteld..Ach ze haalden hun schouders erover op, wat weet jij nou over inentingen. Zo'n houding haden ze daar. Het moge duidelijk zijn dat ik daar niet meer kom..(overgens worden de katten ook niet meer geent..)
Hoi Zurca,

Ik spreek alleen over het eerste jaar dat die enting er was, tegenwoordig maak ik het eigenlijk niet meer mee, er zijn hier gelukkig nog m,aar weinig dierenartsen die ook tegen de chlamydia enten.

Het was heel vervelend dat jaar doodzieke katten bloed op de muren vanwege het bloed niezen, en katten die maar moeilijk op knapte, dat heeft me ook wel klanten gekost, terwijl ik er op dat moment niets aan kon doen, heeft mijn dierenarts ook erkent het lag aan de vacinmakers, ik ben blij dat ik die taferelen sindsdien niet meer mee heb gemaakt af en toe nog is een kat met niesziekte maar dat is gelukkig vrij makkelijk te verhelpen.

Groeten Fritz.
Laatst gewijzigd door lekker kort op wo 02 jun 2004, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#104213
Deze dierenarts is vooruitstrevend? Mmm, waarschijnlijk ligt het aan mij...., maar ik vind dat hij nog veel te vaak ent!

Parvo hoeft helemaal niet jaarlijks. En Para-influenza zou hij helemaal NIET moeten enten. En natuurlijk geen vaccinaties tegen kennelhoest.
Door yalla
#104220
Lizzy schreef: Deze dierenarts is vooruitstrevend? Mmm, waarschijnlijk ligt het aan mij...., maar ik vind dat hij nog veel te vaak ent!

Parvo hoeft helemaal niet jaarlijks. En Para-influenza zou hij helemaal NIET moeten enten. En natuurlijk geen vaccinaties tegen kennelhoest.
Mee eens Lizzy. Zo vooruitstrevend vind ik hem ook niet; die van mij is al veel verder....
Door Anna Penta
#104349
nou ja, het is ook relatief. Ik ken zoveel da's die echt woest worden als je alleen maar durft te stellen dat je niet jaarlijks een cocktail wil dat dit een verademing is. Deze geeft tenminste al toe dat er te veel wordt geent en durft zelfs te zeggen dat het hondenziekte-vaccin tot 7 jaar zou werken.

Maar dit komt rechtstreeks voort uit mijn eigen ervaringen: dit jaar alleen al vijf da's gebeld en niets dan weerstand tegengekomen. Met de grootste mogelijke moeite heb ik er een gevonden (sleeuwijk) die bereid was alleen weil te enten. Zowel aan de telefoon als in de praktijk zelf moest ik me verantwoorden.
Door alies2
#104373
Natuurlijk is niet iedere da even snel, ik heb ook even moeten aandringen en laten weten dat ik wel wist wat ik deed toen ik vroeg om een enkele weil-enting. Duidelijk is in ieder geval dat er beweging zit in het hele ent-gebeuren, dat er over nagedacht wordt en niet domweg geënt wordt omdat we dat al jaren zo gewend zijn.
Door Truus
#105076
alies2 schreef: Natuurlijk is niet iedere da even snel, ik heb ook even moeten aandringen en laten weten dat ik wel wist wat ik deed toen ik vroeg om een enkele weil-enting. Duidelijk is in ieder geval dat er beweging zit in het hele ent-gebeuren, dat er over nagedacht wordt en niet domweg geënt wordt omdat we dat al jaren zo gewend zijn.
Door de hondeneigenaren hier op het dorp, heb ik te horen gekregen dat de enigste D.A. hier, vanaf het volgend jaar, totaal anders gaat enten.
Het is een jonge arts die de praktijk heeft over genomen.
Ik ben benieuwd en dat het in beweging is, het hele entgebeuren, is een feit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door