Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#87567
Volgende week gaan wij lekker een weekje op vakantie..En natuurlijk gaat Meid weer mee!
Aangezien we naar een camping gaan zal Meid dus ook veel buiten zijn. Nu weet ik dat de honden op die camping nogal eens een teek opdoen, tja en als zij ze hebben dan kan een kat ze natuurlijk ook krijgen..
Dus wat te doen? Meid met iets (Wat?) insprayen of gewoon dagelijks controleren en een eventuele teek uitdraaien?
Door ine
#87570
Ik zou gewoon dagelijks controleren!
Je kunt frontline gebruiken, maar ik gebruik dat maar bij 1 kat, omdat die een vlooienallergie heeft!
Frontline beschermt 1 maand ongeveer tegen teken.
Mijn katten lopen hier ook kans op teken in de tuin, helaas zitten ze daar ook!
Door Mayka
#87593
Gebruikte vorig jaar ook Frontline en toch heb ik de nodige teken moeten verwijderen. Ben nu een "natuurlijke" spray aan het testen.

Zou voor één week gewoon regelmatig controleren. Waar ga je naar toe?
Door zurca
#87595
Ik blijf gewoon in Nederland, in de buurt van Almelo..
Frontline heb ik nog staan, dat neem ik mee..voor de zekerheid ;)
Verder zal ik elke dag even goed kijken of er wat te vinden is..Waarschijnlijk valt het op de camping zelf wel mee, die honden lopen natuurlijk ook in de bossen enzo..
Door zurca
#104063
Toch nog even een "tekenvraagje"

Meid heeft geen last gehad van teken maar de kat van mijn ouders wel..Met een tekentang heb ik deze verwijdert, voor zo ver ik kon beoordelen met kop en al..
Nu heeft ze op de plek waar de teek zat een klein bultje. Gewoon huidkleurig, niet warm of rood, eigenlijk net een puistje.
Is dit normaal? En moeten/kunnen we daar iets aan doen? (M'n moeder zou het in ieder geval in de gaten houden voor als er iets aan verandert..)
Door Truus
#104065
Het kan zijn dat er toch wat in de huid is achter gebleven.
Of een allergische reactie.
Hou het maar in de gaten dat het geen ontsteking wordt.
Door zurca
#104068
Truus schreef: Het kan zijn dat er toch wat in de huid is achter gebleven.
Of een allergische reactie.
Hou het maar in de gaten dat het geen ontsteking wordt.
Bedankt Truus..M'n moeder zal haar zeker scherp in de gaten houden..Die bultjes kwamen eigenlijk kort nadat de teken verwijdert waren, ze zijn niet groter geworden ofzo..Hopelijk verdwijnen ze snel weer..
Door ine
#104178
zurca schreef:
Bedankt Truus..M'n moeder zal haar zeker scherp in de gaten houden..Die bultjes kwamen eigenlijk kort nadat de teken verwijdert waren, ze zijn niet groter geworden ofzo..Hopelijk verdwijnen ze snel weer..
Vermoedelijk heeft de teek toch nog even gespuugd, voor het verwijderen. Dan krijg je dus zo'n bultje.
Deze kan soms wel 3 weken aanwezig zijn, maar daar hoef je je verder niet druk om te maken.
Door gertie
#104183
Waarom gebruik je geen Tea Tree olie. Het is vlo en teek werend. Bij mij honden werkt het erg goed . De oli kun je iedere dag 1 druppel (voor het lopen in bos of struiken) op de oorschelp doen ter verkoming van en als je je hond wast met Tea tree shampo (oli kun je zelf toevoegen aan de shampo) is zijn vacht zeker beschermd tegen vlo en teek.
Door ine
#104184
gertie schreef: Waarom gebruik je geen Tea Tree olie. Het is vlo en teek werend. Bij mij honden werkt het erg goed . De oli kun je iedere dag 1 druppel (voor het lopen in bos of struiken) op de oorschelp doen ter verkoming van en als je je hond wast met Tea tree shampo (oli kun je zelf toevoegen aan de shampo) is zijn vacht zeker beschermd tegen vlo en teek.
Hoi Gertie, Tea Tree mag je, als ik het goed heb, niet op katten gebruiken!
Ik zal even kijken, of ik het ergens kan vinden!
Door 202spots
#104188
Ine schreef: Hoi Gertie, Tea Tree mag je, als ik het goed heb, niet op katten gebruiken!
Ik zal even kijken, of ik het ergens kan vinden!
Hier in 't engels waarom niet bij katten:
Tea Tree oil (melaleuca, Melaleuca alternifolia) is a phenol-containing essential oil. Its active ingredients are cyclic terpenes which have a similar structure and action to turpentine (a known toxin) - in fact Tea Trea oil makes a good paint solvent! Cats are uniquely sensitive to phenolics and other benzene-based compounds. Benzyl alcohol (a preservative) is toxic to cats.
more at:
http://www.messybeast.com/teatree.htm
Door gertie
#104222
Heel erg bedankt, dit wist ik niet. wel vreemd dat tasman kattenshampo verkoopt met tea tree !!
Ik moet wel zeggen dat ik er bij mijn honden erg tevreden over ben. Geen teken of vlooien meer te zien.
Door zurca
#104225
Bedankt allemaal voor de reacties..
De kat van m'n ouders krijgt verder niets toegedient tegen de teken..Ze heeft vroeger wel frontline gehad maar ook dan had ze zo af en toe een teek..Nu draaien ze ze er gewoon uit als er eentje zit maar die bultjes was ons nog nooit opgevallen..
we houden het in de gaten..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door